Forumindex › Forums › Techniek › Overige motor types › Z22se Motor verbruikt olie update. (Z22se Olie verbruik)
- Dit onderwerp bevat 217 reacties, 28 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 12 november 2017om 13:05 door the-duke.
-
AuteurBerichten
-
14 april 2016 om 10:24 #18239666
Met die kilometerstand zou ik toch echt vrijwel zeker durven te zeggen dat ook de klepseals aan vervanging toe zijn.
14 april 2016 om 10:36 #18239667@Manis, Bedankt voor de reactie maar 10W40 durf ik niet te gebruiken omdat de Z22se bekend staat om zijn ketting problemen (spanner). En ik rij veel woon/werk verkeer korte stukken. Daarom dat ik de 5W40 olie heb voor optimale smering van de ketting. En 10W40 zou niks mogen uitmaken omdat als het blok warm is de olie van 5W40 en 10W40 precies het zelfde. Dus daar gaat het hem ook niet in zitten qua olie dikte. De 10W40 is alleen dikker bij een koude motor. Bij een warme motor is de olie precies het zelfde qua dikte.
@Manis Melkkoker wrote:
Veel zeggen dat het niet hoort maar ik gebruik 10W40. Daarmee is de auto ook altijd onderhoudem geweest. Ook door de vorige eigenaar die hem in 2002 nieuw had gekocht. Probeer dat eens. Is iets dikker. Van valvoline.
14 april 2016 om 11:00 #18239668Nou ja, ik rij ook kleine stukken. En mijn kilometerstand is 177806 en de ketting is nog origineel fabrieks af. Maar als je het niet aandurft snap ik dat hoor.
14 april 2016 om 11:04 #18239669Ik probeer mee te denken. Maar ik weet er ook niet veel van af. Ik gebruik 10W40 en daar zal het ook niet aan liggen. Ik heb gewoon het geluk dat de mijne geen olie verbruik heeft.
14 april 2016 om 11:20 #18239670Er zit zeer veel verschil in merk olie ongeacht de benoeming 10W40 enz. Zeker op hogere temperaturen zijn er nogal wat verschillen.
Helaas krijg je bijna nooit een datasheet bij je aangekochte olie waarop de eigenschappen staan vermeld.Heb je ook al eens de GM olie gebruikt van de dealer? 5w30?
14 april 2016 om 11:49 #18239671@Haasje17 (Ron), Ik durf geen 5W30 te gebruiken omdat met 5W40 al het olie verbruik erg hoog is. Met 5w30 is de olie nog dunner bij bedrijfs temperatuur.
@Haasje17 wrote:
Er zit zeer veel verschil in merk olie ongeacht de benoeming 10W40 enz. Zeker op hogere temperaturen zijn er nogal wat verschillen.
Helaas krijg je bijna nooit een datasheet bij je aangekochte olie waarop de eigenschappen staan vermeld.Heb je ook al eens de GM olie gebruikt van de dealer? 5w30?
14 april 2016 om 18:15 #18239672Ik begrijp dat je bypass niet helpt…. ik was er al bang voor, aangezien je carterventilatie niet verstopt zat.
Bij de mijne nu aan het rijden met de Castrol 5W30 vol syntheet maar maken momenteel niet zoveel km mee.
Wat Haasje al aangeeft: klepseals, is bij de mijne dikke kans ook het probleem. Probleem is ook dat die dingen bijna niets kosten maar het zo’n enorm karwei is. Succes, we houden elkaar op de hoogte.15 april 2016 om 10:46 #18239673@Midnight black, Dat de klus voor klepseals vervangen een grote kwarwei is wist ik al. Daarom dat ik eerst van alles heb geprobeerd om te kijken wat het nu eigenlijk is.
We houden elkaar zeker op de hoogte daar is ten sloten een forum voor. Om proberen elkaar te helpen. :wors :thumb@midnight black wrote:
Ik begrijp dat je bypass niet helpt…. ik was er al bang voor, aangezien je carterventilatie niet verstopt zat.
Bij de mijne nu aan het rijden met de Castrol 5W30 vol syntheet maar maken momenteel niet zoveel km mee.
Wat Haasje al aangeeft: klepseals, is bij de mijne dikke kans ook het probleem. Probleem is ook dat die dingen bijna niets kosten maar het zo’n enorm karwei is. Succes, we houden elkaar op de hoogte.11 juli 2016 om 13:28 #18239674Even een update na een redelijk tijd geleden;
Informatie:
Mijn Z22se blok
KM stand: 233.xxxKM
Bouwjaar:2002
Olie type: 5W-40 Durablend Valvoline
Gemiddeld olie verbruik: 1 liter op 600KM.Inmiddels allemaal uitgevoerd
– Carterventilatie nagekeken (pcv klepje) zit tussen cilinder 2/3. (heb dus de hele luchtinlaat moeten verwijderen om het na te kijken en schoon te maken.
– Olie catch tankje gemonteerd. Maar komt geen olie resten in.
– Gasklephuis schoongemaakt. (na carterventilatie schoongemaakt te hebben blijft de gasklep schoon).
– Verschillende merken olie vol en half syntheet 5W-40 gebruikt. (Kroon , Valvoline, Durablend Valvoline, Techno olie (action).
– Compressie test gedaan. Was perfect in orde alle 4 de cilinders hadden 12bar.
– Forte oil Fortifier gebruikt om olie verbruik te verminderen. (heeft bij mij ook helaas niet geholpen).
– By-Pass samen met Cliff uitgevoerd. (Bij Cliff heeft deze ingreep goed gewerkt helaas bij mij geen verbetering).De garage vermoed dat mijn zuigerveren zijn versleten. Maar de reparatie wat het me gaat kosten zijn voor mij te duur zou rond de 750 euro gaan kosten. Als ik zelf het blok uit elkaar haal. Dan moet je maar hopen wanneer je het blok open maakt geen andere verrassingen naar voren bij komen.
De auto rijdt voor de rest geweldig het enige probleem is het belachelijk hoog olie verbruik. :???:
11 juli 2016 om 17:45 #18239675En de garage vermoedde niet de klepseals?
11 juli 2016 om 20:07 #18239676Dat lijken mij ook de eerste verdachte.
12 juli 2016 om 07:15 #18239677Als de compressie goed is, dan kunnen het toch niet de zuigerveren zijn. Of zouden de olieschraapveren vast zitten :hmmz
12 juli 2016 om 08:04 #18239678@Mightnight black en Opeltje17, De garage denkt niet dat het de klepseals zijn omdat de bougies normaal zijn. Dus niet onder de zwarte rotzooi.
@Corsa_GSI, Ze hebben inderdaad een compressie test gedaan en die was dik in orde namelijk op alle 4 de cilinders gelijk 12bar. Na de compressie test hebben ze Forte oil Fortifier flesje toegevoegd
aan de olie was een flesje van 400ML. Dit hebben ze gedaan omdat ze ook vermoeden dat het de olieschraapveren zijn. Met deze Forte oil Fortifier hebben ze zelf goede ervaringen mee
bij andere auto’s. Helaas heeft het bij mijn blok niks uitgemaakt. Ik weet het ook echt niet meer. De auto rijdt geweldig. (heerlijk soepel met flink vermogen) Alleen mijn
uitlaat is van de binnenkant helemaal zwart en het olie verbruik is om te huilen. :shock:Heb ook van internet allerlei testjes uitgevoerd;
Gewoon even een paar trucjes:
Zorg ervoor dat je motor op bedrijfstemperatuur is (rij een lekker blokje om).
Laat hem stationair draaien. Draai de olievuldop los en laat hem op het gat liggen.
Begint hij te stuiteren dan wijst dat op compressie lekkage naar het oliecarter. (Olie dop bleef netjes liggen).Blijft hij stil liggen, til dan de oliedop op:Als er veel damp te zien is dan wijst dat op onvoldoende carterluchtafvoer,
is er weinig damp te zien dan wijst het op een probleempje met je klepsteelrubbers. (Helemaal niks te zien).Dop weer plaatsen. Laat iemand gas geven en kijk of er blauwe rook uit de uitlaat komt (wijst op zuigerveren). (komt een lichtzwart wolkje uit).
Zet je motor uit en start hem weer na ongeveer 5 minuten, als er dan blauwe rook uit de uitlaat komt wijst dat op lekke klepsteel rubbers. (komt geen blauwe rook uit).12 juli 2016 om 08:31 #18239679@Corsa-GSI, Dat vermoede mijn eigen monteur ook daarom hebben ze het geprobeerd met Forte oil Fortifier. Om de olieschraapveren los te krijgen. Helaas heeft het geen resultaat geboekt bij mijn blok.
@Corsa_GSi wrote:
Als de compressie goed is, dan kunnen het toch niet de zuigerveren zijn. Of zouden de olieschraapveren vast zitten :hmmz
11 februari 2017 om 14:29 #18338477Ik ben sinds een maand eigenaar van een Astra G uit 2002 met een Z22SE motor. Toen ik me lid maakte van dit forum heb ik dit topic eens goed doorgelezen en ik ben blij om te vermelden dat de motor bijna geen olie verbruikt. Ik heb er nu 2100 kilometer mee gereden en het oliepeil staat nu iets onder max. Het blok heeft 169.000 kilometer op de teller staan en ik heb recent wat onderhoud aan de auto gedaan, zoals:
* Olie en filter vervangen
* Lucht en interieurfilter vervangen
* Bobinebrug (was defect) en bougies (origineel GM) vervangen
* Eerste lambdasonde vervangen (nagemeten, defect) en katalysator (verstopt) vervangen.Ik was vroeger niet zo’n Opel-fan, maar na één rit in deze auto was ik verkocht. Zowel in als buiten de bebouwde kom rijdt ie heerlijk. Ik heb wel een vraagje aan jullie over de distributieketting van dit blok. Ik lees geregeld van die horror-verhalen dat ie zomaar knapt, dat de spanner niet betrouwbaar is et cetera. Hebben jullie bouwjaren en/of serienummers van waar dit probleem zich voor kan doen?
11 februari 2017 om 14:37 #18338479de ketting knapt alleen maar als je door blijft rijden met een tikkende ketting…
dat tikken is vaak al genoeg om te weten dat de ketting vervangen moet worden… ( tikken met zowel een koude als warme motor)
als je dit gewoon netjes bij houdt dan is er niks mee aan de hand ( dus keting vervangen , tandwielen , geleiders e.d.)de TPI motoren van de 1ste gen mini cooper en de PSA motoren van peugeot , citroen e.d. hadden ook gezeik met de kettingen in het begin dat de uit doen rekken en als je lang genoeg door rijdt kun je motorschade krijgen…
24 augustus 2017 om 11:50 #18347513Even een update na een lange tijd geleden;
Informatie:
Mijn Z22se blok
KM stand: 245.xxx KM
Bouwjaar:2002
Olie type: 5W-40 Valvoline vol synteet.
Gemiddeld olie verbruik: 1 liter op 500KM.-=Inmiddels allemaal uitgevoerd vanaf 2015 tot nu 2017=-.
– Carterventilatie nagekeken (pcv klepje) zit tussen cilinder 2/3. (heb dus de hele luchtinlaat moeten verwijderen om het na te kijken en schoon te maken.
– Olie catch tankje gemonteerd. Maar komt geen olie resten in.
– Gasklephuis schoongemaakt. (na carterventilatie schoongemaakt te hebben blijft de gasklep schoon).
– Verschillende merken olie vol en half syntheet 5W-40 gebruikt. (Kroon , Valvoline, Durablend Valvoline, Techno olie (action).
– Compressie test gedaan. Was perfect in orde alle 4 de cilinders hadden 12bar.
– Forte oil Fortifier gebruikt om olie verbruik te verminderen. (heeft bij mij ook helaas niet geholpen).
– By-Pass samen met Cliff uitgevoerd. (Bij Cliff heeft deze ingreep goed gewerkt helaas bij mij geen verbetering).-= internet informatie testjes=- (18 Juli 2016).
Heb ook van internet allerlei testjes uitgevoerd;
Gewoon even een paar trucjes:
Zorg ervoor dat je motor op bedrijfstemperatuur is (rij een lekker blokje om).
Laat hem stationair draaien. Draai de olievuldop los en laat hem op het gat liggen.
Begint hij te stuiteren dan wijst dat op compressie lekkage naar het oliecarter. (Olie dop bleef netjes liggen).Blijft hij stil liggen, til dan de oliedop op:Als er veel damp te zien is dan wijst dat op onvoldoende carterluchtafvoer,
is er weinig damp te zien dan wijst het op een probleempje met je klepsteelrubbers. (Helemaal niks te zien).Dop weer plaatsen. Laat iemand gas geven en kijk of er blauwe rook uit de uitlaat komt (wijst op zuigerveren). (komt een lichtzwart wolkje uit).
Zet je motor uit en start hem weer na ongeveer 5 minuten, als er dan blauwe rook uit de uitlaat komt wijst dat op lekke klepsteel rubbers. (komt geen blauwe rook uit).De garage vermoed dat mijn zuigerveren zijn versleten. Maar de reparatie wat het me gaat kosten zijn voor mij te duur zou rond de 750 euro gaan kosten. Als ik zelf het blok uit elkaar haal. Dan moet je maar hopen wanneer je het blok open maakt geen andere verrassingen naar voren bij komen.
-= Nieuwe update =- (24 Augustus 2017).
We zijn net terug gekomen van onze vakantie. Het was een heerlijke auto rit van 650KM. Alleen het olie verbruik blijft een raadsel. Ik had namelijk
bij 320KM even de olie gecontroleerd (motor koud stond 2x dagen naast het huisje). Daar gaf de pijlstok aan dat er 80% 3/4 pijlstok vol was. De dag erna
nogmaals voor de zekerheid de olie gecontroleerd en weer de zelfde olie stand namelijk 80% vol 3/4 pijlstok. 2x dagen later einde vakantie en de auto vol
geladen met 6x personen. Auto was maximaal beladen net zoals op de heen weg. Op de snelweg lekker rustig op de cruisecontrol 120 rijden. Komt er op de
BC de melding check olie pijl. Ik denk potverdorie dit kan toch niet waar zijn we hebben pas 40 KM gereden. Meteen de eerste afslag naar een tankstation
gegaan. Op de parkeerplaats even olie nagekeken en olie pijl stond inderdaad op minimaal. Heb toen 500ML olie bijgevuld omdat natuurlijk meer olie nog aanwezig
kan zijn i.v.m. de auto pas 2 minuten stil stond. Daarna hebben we zoals altijd zonder problemen naar huis gereden.Maar wat ik niet kan begrijpen is dat ik 40km geleden nog de olie had gecontroleerd (320KM stand) was de pijlstok nog 3/4 80% vol. Je kunt mij niet wijs maken dat in 40km ruim 500ML a 600ML olie verbruikt word. Heb niks gezien tijdens het rijden. De auto rijd gewoon heerlijk zoals altijd. Hoe is dit mogelijk dat in zo’n korte tijd zoveel olie verbruikt word? Zou bijna denken dat er ergens een verstopping moet zijn.
De volgende dag samen met mijn buurman even de auto warm gereden en daarna bij stilstand achter de auto gaan staan. Als de toeren boven de 4000 toeren komt er een blauwe wolk uit de uitlaat. Wat vorige jaar een zwart wolkje was. Dit is nieuw voor mij. Eerder niet kunnen ontdekken met alle testen die ik hierboven al heb uitgevoerd. De auto rijdt voor de rest geweldig.
12 november 2017 om 13:05 #18349961“Maar wat ik niet kan begrijpen is dat ik 40km geleden nog de olie had gecontroleerd (320KM stand) was de pijlstok nog 3/4 80% vol. Je kunt mij niet wijs maken dat in 40km ruim 500ML a 600ML olie verbruikt word”
Dat snap ik wel. Je hebt thuis gepeild met koude motor die lang stil stond, de Z22SE heeft een speciale oliepeilmethode nodig. Die van mij heeft ook bij koude motor maximum, bij juiste peilmethode 10 min later minimum. Zie hier waar ik dat eerder heb uitgelegd: https://opel-forum.nl/forums/topic/olie-peilen-z22se/
Ik krijg een beetje het gevoel dat je olieschraapveren vast zitten. Blijft een gok, maar goedkoper te proberen motor openmaken. Zonder Misschien verder een idee om eens V-power te tanken + fles Forté gastreament erin en daarmee de auto eens serieus af te beulen, dus Duitsland bv en écht zwaar en langdurig te belasten, zodat hij eens lekker schoon brandt. Heb ik zelf goede ervaringen mee, toen ik bv een half verstopte katalysator had.
Gr, The duke
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.