Forumindex › Forums › Techniek › Overige motor types › Z22se Motor verbruikt olie update. (Z22se Olie verbruik)
- Dit onderwerp bevat 217 reacties, 28 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 12 november 2017om 13:05 door the-duke.
-
AuteurBerichten
-
4 januari 2016 om 12:18 #18239641
Voor de mensen die het topic van Z22se motor verbruikt veel olie. Er is iemand hier op het forum die een oplossing voor het olie verbruik van de Z22se motor.
Namelijk een bybass maken.Zie link van Cliffvxr om olie verbuik op te lossen;
viewtopic.php?f=44&t=193930&p=2544127#p25441274 januari 2016 om 19:16 #18239642@Dolby wrote:
@Cliffvxr, dat ziet er inderdaad netjes uit.
– Zie ik het goed dat je de originele carterventilatie slang niet meer hebt aangesloten naar luchtfilter? (laatste foto).
– Mag ik vragen wat je ongeveer kwijt bent aan de onderdelen materiaal?
@cliffvxr wrote:
Als ik van de week foto’s ga maken voor de how-to zal ik ook eens kijken of mijn inlaat koker na de bypass ook schoon blijft want voor de bypass zat hij ook iederekeer vol met smurrie :puke
hop :jerry :jerry blijft brand schoon na de bypass!!!!!!
Hoi Dolby die dikke Carter (beluchting) slang blijft gewoon origineel zitten tussen kleppendeksel en aanzuigbuis .
Qua onderdelen kosten nog geen €10,- te verkrijgen bij een vrachtwagen trailer service . of een betere ijzerwaren handel
15 januari 2016 om 12:01 #18239643Heel erg bedankt Clifvxr voor de informatie over Qua onderdelen kosten nog geen €10,- te verkrijgen bij een vrachtwagen trailer service . of een betere ijzerwaren handel.
Kun je de onderdelen die ik nodig heb iets beter uitleggen? (maat slangen, gebruikte montage stukken enz). :wors
17 januari 2016 om 00:35 #18239644Ik zal morgen een beknopte 2016 model ccv bypass posten met de benodigde materialen :angel
Ook zal ik morgen nog een keer olie peilen en posten want de teller staat nu op 1855km na bypass :thumb8 maart 2016 om 13:21 #18239645Update over Z22se Olie verbruik.
By-Pass 2016 uitvoeren bij Cliff van het Opel-Forum.
Informatie:
Mijn Z22se blok
KM stand: 227.xxxKM
Bouwjaar:2002
Olie type: 5W40
Gemiddeld olie verbruik: 1 liter op 800KM.Ik heb inmiddels van alles uitgeprobeerd om te proberen het olie verbruik te verminderen van mijn Z22se blok. Maar helaas
heeft tot nu toe niks geholpen.1. PVC klepje nagekeken en schoongemaakt. Wat in de luchtinlaat tussen cilinder 2 & 3 zit.
2. Verschillende merken 5W40 olie uitgeprobeerd Kroon, Valvoline, Techno olie, maar helaas geen resultaat.
3. Olie catch tankje gemonteerd i.v.m. gasklephuis en luchtfilter buis vies. Nu blijft alles netjes schoon (gasklephuis, luchtfilterbuis).
4. Buitenkant z22se blok is helemaal droog en schoon. Lekt dus geen olie.
5. Binnenkant uitlaat is helemaal zwart. Dus het lijkt er op dat de olie gewoon verbrand.Ik heb mijn Zafira A bijna 2 jaar in bezit en ruim 34.000KM gereden. Vanaf het begin had ik een gemiddeld olie verbruik van 1 liter olie
op 1200KM. Maar sinds enkele maanden heb ik een gemiddeld olie verbruik van 1 liter op 800KM.
Daarom besloten om bij Cliff (Opel-forum) de by-pass te gaan uit proberen omdat bij zijn z22se blok het olie verbruik flink is terug gedrongen.
Hij heeft nu inmiddels 2600KM gereden en het olie pijl staat nog steeds op 3/4 vol (80%).Daarom Afgelopen zaterdag met mijn zoontje Lucas helemaal naar Rotterdam 200KM enkele reis om samen met Cliff de By-pass uit te voeren voor mijn
z22se blok. Eenmaal aangekomen meteen even gekeken naar zijn geweldig mooi Corsa waar een dikke 2 liter blok in ligt. Even lekker gepraat natuurlijk
over onze Opels. Daarna de Zafira binnen gezet en eerst even een bakkie doen. Tijdens de koffie even laten zien of de juiste klepdeksel pakking bij
me had.Z22se Klepdekselpakking.
Je moet namelijk goed kijken of je de juiste klepdekselpakking hebt dit i.v.m. er 2 versies zijn. Je hebt namelijk
een pakking voor de motor t/m code: 11144979.En een pakking voor de motorcode vanaf 11144980 en verder hebben een andere klepdekselpakking.Mijn Z22se blok heeft de code 110XXXXX. Komt uit bouwjaar Maart 2002 gebouwd in Russelheim.
Zafira a:
Begonnen met het demonteren van de onderdelen
1. Luchtfilterbuis
2. koelvloeistof slang wat langs het klepdeksel loopt.
3. Ontsteking verwijderd
4. Olie tankje verwijderen.Klepdeksel loshalen behoorlijk wat schroeven. Het hadden wel het probleem dat we de
benzine leiding niet los kregen. Dus hebben we het geprobeerd om het los te halen zonder de benzine
leding los te halen. Is het gelukt maar was beter geweest als we de benzine leidig hadden los gekregen maarja.Klepdeksel z22se verwijderd;
Binnenkant klepdeksel;
Bovenkant klepdeksel;
2. foto klepdeksel na demontageNadat we de klepdeksel gedemonteerd hadden. Even gekeken om de binnenkant zo schoon als mogelijk te maken want
het zat goed onder de olie. Nadat we het zo goed als mogelijk schoon gemaakt hadden. Hoorde we wanneer je rammelt met
het kleppendeksel een klepje bewegen. Dat klepje hoorde we niet bewegen toen het nog niet schoon was.
We hebben vooral de carterventilatie opening zo goed als mogelijk schoon gemaakt. Daar kwam redelijk wat zooi uit wat
goedvast heeft gezeten. Maar Cliff heeft dit met +/- 9bar kunnen schoonmaken. :thumb Cliff kwam er ook achter dat mijn
onderblok maar 5 openingen heeft terwijl mijn kleppendeksel 6 openingen heeft. Dit vonden we samen erg raar.
Want Cliff vertelde mij dat zijn z22se 6 openingen had in het onderblok en ook op het kleppendeksel wat ons logies lijkt.
Waar Cliff ook achter kwam was dat bij mij 2 andere openingen gebruikt werd als carterventilatie ten opzicht van zijn
Z22se blok. Hierover hebben wij samen nog nooit informatie over kunnen vinden. Het lijkt er dus op dat er verschillende
versies zijn.Onderblok Z22se heeft 5 openingen;
Kleppendeksel Z22se heeft 6 openingen;
Distributie Ketting Z22se;
Ketting Z22se;
Hier begint Cliff met het boren van een gaatje in het kleppendeksel voor de By-pass.
Klepdeksel by-pass uitvoeren:
Gaat boren klepdeksel;
Carterventilatie Z22se By-pass;
Plaatsen van schroef knelkoppeling;
Terug monteren van gemodiviseerde z22se Klepdeksel (By-pass);
Klepdeksel
EGR blindplaat gemodiviseerd;
Totaal plaatje By-Pass Z22se;
Klepdeksel by-pass leiding naar EGR klep;
Ik wil Cliff hierbij nogmaals bedanken voor de erg gezellig dag. En natuurlijk voor het maken van deze Z22se By-pass.
Mijn zoontje Lucas vond het geweldig om samen aan de auto te werken. We houden contact.16 maart 2016 om 19:39 #18239646ik heb ook een Z22SE uit 2002 en ik heb geen Olie verbruik. ik heb de auto sinds 28 november 2015 en heb er nu 4500 kilometer in gereden na een grote beurt. tot nu toe geen olie verbuik.
17 maart 2016 om 19:42 #18239647@Manis Melkkoker wrote:
ik heb ook een Z22SE uit 2002 en ik heb geen Olie verbruik. ik heb de auto sinds 28 november 2015 en heb er nu 4500 kilometer in gereden na een grote beurt. tot nu toe geen olie verbuik.
Dat doe je goed; de meeste lusten wel een (of meerdere) slokjes
18 maart 2016 om 12:06 #18239648@Manis, Dan heb jij geluk. Had ik dat ook maar. :thumb Voor de rest is het een geweldig goed blok en rijd heerlijk. Alleen het olie verbruik van mijn blok is enorm in mijn ogen.
@Manis Melkkoker wrote:
ik heb ook een Z22SE uit 2002 en ik heb geen Olie verbruik. ik heb de auto sinds 28 november 2015 en heb er nu 4500 kilometer in gereden na een grote beurt. tot nu toe geen olie verbuik.
18 maart 2016 om 12:36 #18239649Het mooie is nog dat ik me bewust was van dat blok dat ze veel olie kunnen zuipen toen ik dat ding ging kopen. Dus toen ik hem had gelijk 2 5 liter jerrycans gekocht met 10w40 van kroon. 100 euro. Heb ik ze niet eens nodig nog. Haha
18 maart 2016 om 13:24 #18239650@Dolby, is na de aanpassingen je olie verbruik nog steeds niet opgelost?
18 maart 2016 om 22:42 #18239651@Manis Melkkoker wrote:
Het mooie is nog dat ik me bewust was van dat blok dat ze veel olie kunnen zuipen toen ik dat ding ging kopen. Dus toen ik hem had gelijk 2 5 liter jerrycans gekocht met 10w40 van kroon. 100 euro. Heb ik ze niet eens nodig nog. Haha
Geld zat voor een 10W40 van een merk waar niet iedereen even lovend over is.
19 maart 2016 om 16:54 #18239652Ik weet niet waarom mensen er niet lovende over zijn. Zolang het smeert vind ik het prima.
29 maart 2016 om 11:31 #18239653@SimpleFace, Bij Cliff heeft het zeker geholpen hij is van 1 liter olie op 1200KM gegaan naar 1 liter olie op 6000KM. Helaas bij mij is er niks veranderd. Maar bij mij lijkt het
er meer op dat het de klepseals zijn of de zuigerveren. :(@SimpleFace wrote:
@Dolby, is na de aanpassingen je olie verbruik nog steeds niet opgelost?
29 maart 2016 om 14:57 #18239654@midnight black wrote:
@Manis Melkkoker wrote:
Het mooie is nog dat ik me bewust was van dat blok dat ze veel olie kunnen zuipen toen ik dat ding ging kopen. Dus toen ik hem had gelijk 2 5 liter jerrycans gekocht met 10w40 van kroon. 100 euro. Heb ik ze niet eens nodig nog. Haha
Geld zat voor een 10W40 van een merk waar niet iedereen even lovend over is.
En een olie variabel die absoluut niet geadviseerd wordt voor dit blok…
30 maart 2016 om 05:43 #18239655Je bedoeld 10w40? Nou dat staat gewoon in het systeem van Opel dat het ook gebruikt wordt met dit blok. Tevens is deze auto er altijd mee onderhouden.
30 maart 2016 om 06:50 #18239656Geadviseerd word 5w30 / 5w40.
Dat er niet lovend over kroon word gesproken zal niet voor niks zijn.
Iets met versnelde interne motorvervuiling en zwarte sludge.
Dat begint bij het niet goed functioneren van de carterventilatie. (Iets wat om deze rede buitenom geleid is).
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
30 maart 2016 om 07:28 #18239657Is valvoline dan wat?
Maar goed, ik blijf bij 10w40 wat altijd in de auto is gegooid volgens de onderhoudsboekjes.
Auto rijdt prima er op.
30 maart 2016 om 09:48 #18239658Valvoline is goede olie, gooi zelf valvoline 5W40 vol syntheet in m’n Z22YH(nagenoeg dezelfde motor)
30 maart 2016 om 09:51 #18239659Ja idd alleen die van jou heeft direct ingespoten benzine
30 maart 2016 om 09:57 #18239660Zit nog meer ellende op hoor t.o.v een Z22SE ;)
30 maart 2016 om 10:01 #18239661Ja, ik weet het maat van me heeft er 1 gehad om te maken. Heel ander vacuüm systeem en zo.
30 maart 2016 om 10:12 #18239662Rijd al sinds jaar en dag met Valvoline olien.
Mijn V6 draait op Valvoline Synpower 5w40.
En mijn andere 3 opels (2x 30jaar oude 8klepper en ern Turbo Diesel uit 1999 rijden met Valvoline half synthetische 10w40verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
30 maart 2016 om 10:16 #18239663Nou goed om te weten. Bij de volgende wisselbeurt kom er valvoline in.
14 april 2016 om 10:15 #18239664Update over Z22se Olie verbruik.
Informatie:
Mijn Z22se blok
KM stand: 233.xxx KM
Bouwjaar: 2002
Olie type: 5W40
Merk: Valvoline Durablend 5W40 (half syntheet).
Gemiddeld olie verbruik: 1 liter op 600KM.Ik heb inmiddels van alles uitgeprobeerd om te proberen het olie verbruik te verminderen van mijn Z22se blok. Maar helaas
heeft tot nu toe niks geholpen.1. PVC klepje nagekeken en schoongemaakt. Wat in de luchtinlaat tussen cilinder 2 & 3 zit.
2. Verschillende merken 5W40 olie uitgeprobeerd Kroon, Valvoline, Techno olie, maar helaas geen resultaat. Heb nu zelfs Valvoline Durablend half-sysntheet olie in gebruik).
3. Olie catch tankje gemonteerd i.v.m. gasklephuis en luchtfilter buis vies. Nu blijft alles netjes schoon (gasklephuis, luchtfilterbuis).
4. Buitenkant z22se blok is helemaal droog en schoon. Lekt dus geen olie.
5. By-Pass uitgevoerd van Cliff. Maar helaas bij mijn blok geen resultaat gegeven. (Bij Cliff heeft deze By-pass perfect geholpen namelijk nu 1 liter op 5000KM i.p.v. 1 liter op 1200KM).
5. Binnenkant uitlaat is helemaal zwart. Dus het lijkt er op dat de olie gewoon verbrand.
6. Compressie test gedaan. De Compressie test was in orde namelijk 4x 12bar.Ik heb mijn Zafira A bijna 2 jaar in bezit en ruim 37.000KM gereden. Vanaf het begin had ik een gemiddeld olie verbruik van 1 liter olie
op 1200KM. Maar sinds enkele maanden heb ik een gemiddeld olie verbruik van 1 liter op 600KM.2 weken geleden een compressie test laten uitvoeren voor mijn Z22se blok. Gelukkig was de Compressie test in orde. Namelijk op alle 4 de cilinders 12bar.
Had ik ook wel verwacht. Want mijn blok rijd als een trein. Maar wilde het toch allemaal uitsluiten. Volgens mijn monteur zou het de olieschraapveren moeten zijn.
Omdat de bougies mooi schoon waren tijdens de Compressie test. Dus op het advies van mijn monteur hebben we nu een flesje Forte Oil Fortifier (400ML) bij de olie gegooid.
Daar heeft de monteur goede ervaringen mee. Dus nu is het afwachten of het gaat helpen. En met helpen bedoel ik dat het olie verbruik verminderd word.Ik hou jullie op de hoogte hiervan. Lijkt me namelijk handig voor de mensen die ook een Z22se hebben.
Zomerset 2016:
Irmscher Uitlaat schoongemaakt:
Uitlaat zwart van de binnenkant:
Zo ziet mijn uitlaat uit na 2 weken rijden.
14 april 2016 om 10:23 #18239665Veel zeggen dat het niet hoort maar ik gebruik 10W40. Daarmee is de auto ook altijd onderhoudem geweest. Ook door de vorige eigenaar die hem in 2002 nieuw had gekocht. Probeer dat eens. Is iets dikker. Van valvoline.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.