Z20NET mogelijkheden

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Z20NET mogelijkheden

• Dit onderwerp is leeg.
19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Auteur
    D3nnis_

De kogel is door de kerk, er komt een C2 2.0T.
      Dit word echter een Duitse import, omdat ze hier dun bezaaid zijn en zeker niet de opties hebben die ik graag wil.

Nu is mijn vraag, wat is allemaal mogelijk met dit motorblok?
      Want ik vind persoonlijk 175pk uit een 2.0T zeer matig (m’n A4 met 1.8t motor had standaard al 164pk).

Nu zit ik eraan te denken om met de tijd langs EDS te gaan, volgens de site halen die er 215pk uit (winst van 40pk).
      Zijn er hier mensen met ervaring over een gechipte Z20NET, wordt er doorgaans meer dan 215pk uit gehaald?
      Richtlijn is namelijk 250pk waar ik heen wil en dan gelijk het onderstel aanpassen zodat de 250pk ook ‘normaal’ op de weg overgebracht kan worden (lang leven FWD :().

wagnas
      Deelnemer
        sw_reijnders
        Deelnemer

ik weet dat de Z22SE op dezelfde basis is gebouwd als de Z20NET
          en dat voor beide motoren een Eaton SC kit te krijgen is in de VS
          daar is de Z22SE namelijk geleverd als L61 motor in HEEL VEEL modellen

of het bij de Z22YH ook kan weet ik niet, maar het biedt wel perspectieven king:

zoek naar LSJ engine ;)
          http://en.wikipedia.org/wiki/GM_Family_II_engine#LSJ” onclick=”window.open(this.href);return false;

de 2L SC levert 205 pk
          de 2.2L SC levert meer op king:

linkie je ziet dat het kan
          http://www.vectrateam.nl/forum/viewtopic.php?f=5&t=9754&p=166482&hilit=supercharged#p166482″ onclick=”window.open(this.href);return false;
          De Z22SE die in de B ligt, ligt ook in de C

D3nnis_

Nu weet ik dat de Saab 9-3 ook een Z20NE? blok heeft, alleen hier wordt 210pk en 300nm koppel standaard uitgehaald.
            En dan heb je weer de Astra H met verschillende uitvoeringen.

Opsomming:
            Astra H: Z20LEL 170pk
            Vectra C: Z20NET 175pk
            Astra H: Z20LER 200 pk
            Saab 9-3: Z20??? 210pk
            Astra H: Z20LEH 240pk

Opmerkelijk veel verschil in vermogens afgaven, terwijl het allemaal gebaseerd is op het zelfde motorblok (van 170-240pk).
            Nu vraag ik mij dan ook af, wat zijn de preciese verschillen tussen bijvoorbeeld de Z20NET en de Z20LEH.
            Ik kan mij voorstellen dat de Z20LEH gebruik maakt van een grotere turbo, sterkere internals en andere mapping.
            Maar geeft dat nou echt 65pk verschil en wat is mogelijk op de Z20NET om ook naar de 240pk te gaan?

Haasje17
            Moderator

@D3nnis_ wrote:

Nu weet ik dat de Saab 9-3 ook een Z20NE? blok heeft, alleen hier wordt 210pk en 300nm koppel standaard uitgehaald.
              En dan heb je weer de Astra H met verschillende uitvoeringen.

Opsomming:
              Astra H: Z20LEL 170pk
              Vectra C: Z20NET 175pk
              Astra H: Z20LER 200 pk
              Saab 9-3: Z20??? 210pk
              Astra H: Z20LEH 240pk

Opmerkelijk veel verschil in vermogens afgaven, terwijl het allemaal gebaseerd is op het zelfde motorblok (van 170-240pk).
              Nu vraag ik mij dan ook af, wat zijn de preciese verschillen tussen bijvoorbeeld de Z20NET en de Z20LEH.
              Ik kan mij voorstellen dat de Z20LEH gebruik maakt van een grotere turbo, sterkere internals en andere mapping.
              Maar geeft dat nou echt 65pk verschil en wat is mogelijk op de Z20NET om ook naar de 240pk te gaan?

De Z20LEL, Z20LER, Z20LEH zijn allemaal gebaseerd op hun voorganger in de astra G OPC II de Z20LET (Gietijzeren Motorblok)

Z20LEL, Z20LER en Z20LET zijn vrijwel identiek
              De Z20LEH is een verbeterde Z20LET met verbeterde tubo en dan met name de pakkingen en zuigerbodemkoeling.
              De Z20NET en Z20NE uit de saab zijn alluminium motoren gebaseerd op de Z22SE (Alluminium Motorblok)

D3nnis_

Dat klinkt allemaal veelbelovend!

In de tussentijd ben ik mijzelf wat meer gaan verdiepen in de Z20XXX series, en tot mijn verbazing is het bijna alleen maar Astra/Corsa materiaal wat je tegen komt i.p.v de Z20NET van de Vectra.

Het lijkt er simpel weg op dat wanneer je de turbo van de Z20LEH neemt, deze monteert op de Z20NET en een remap doet.
                Dat je dan gewoon de 240pk eruit kan halen (en zelfs wel meer).
                Alleen vraag ik mijzelf nu af, wat is een safe marge met de standaard internals.
                Hoeveel PSI en nM kunnen de internals aan?

Zo heb ik mij door EDS al laten informeren dat hun er (voor een leuk bedrag natuurlijk) 430pk en 500nM weten uit te krijgen met stage 3 tuning.
                PHASE-4 445PS 500NM
                FMIC-LLK_EDS-Z20LEX-INTAKE-TOPHAT-60_INJ630_GT3071_CAMS_NOLAMBDA Tuninglevel 3
                Zo zijn er zelfs al resultaten van 497pk en 583nM met de GT3076R turbo.

De cijfers zijn leuk, maar in praktijk heb je hier niets aan het blijft natuurlijk een FWD auto die nooit dat vermogen fatsoenlijk op de weg krijgt.
                Ik denk dat 280/300PK max het limiet is voor een Vectra, denkt iemand hier anders over?

jraaf
                Deelnemer

@D3nnis_ wrote:

De kogel is door de kerk, er komt een C2 2.0T.
                  Dit word echter een Duitse import, omdat ze hier dun bezaaid zijn en zeker niet de opties hebben die ik graag wil.

Nu is mijn vraag, wat is allemaal mogelijk met dit motorblok?
                  Want ik vind persoonlijk 175pk uit een 2.0T zeer matig (m’n A4 met 1.8t motor had standaard al 164pk).

Nu zit ik eraan te denken om met de tijd langs EDS te gaan, volgens de site halen die er 215pk uit (winst van 40pk).
                  Zijn er hier mensen met ervaring over een gechipte Z20NET, wordt er doorgaans meer dan 215pk uit gehaald?
                  Richtlijn is namelijk 250pk waar ik heen wil en dan gelijk het onderstel aanpassen zodat de 250pk ook ‘normaal’ op de weg overgebracht kan worden (lang leven FWD :().

Ik zou het nog eens overwegen een 2.0T Je wilt ‘m naar de 250 PK brengen en navenant koppel. Dan ga je zeer zekers geld uit geven aan een mechanische upgrade. Ik denk dan dat je beter kunt kiezen voor een Z22SE of Z22YH. Dbilas dynamic uit Rodenmark Duitsland perst daar een respectabele 260 PK uit en dan heb je gelijk al die extra onderdelen er nieuw op zitten. Tweede hands zal zo een blok minder op z’n klote hebben gehad dan een 2.0T daar die nog wel eens misbruikt worden :cry Je zou zelfs nog kunne gaan voor een Z18XE die brengen ze naar de 235 PK. Let wel je wilt dit vermogen ook nog allemaal kwijt op het wegdek. Hoe denk je dat te doen? Een upgrade naar een B12 set of B6 geeft veel verbetering maar ik heb momenteel 190 PK bij 400NM op de diesel en die kan ik maar amper kwijt bij een sprintje. Zo een set geeft veel verbetering in lange bochten en krachtig remmen maar bij krachtig optrekken in 1 en 2 hebtie ‘t er maar moelijk mee om ‘t op het wegdek te houden.

Safe driving Jurgen

sw_reijnders
                  Deelnemer

dbilas . . . :jerry

weet je wat ide gasten vragen voor al dat spul

investeer dan je geld in een 2.8 V6 turbo
                    de 230 pk is mechanisch exact hetzelfde blok als de 280 pk OPC
                    en is dus ook zo naar 300 pk te chippen door EDS

Gts32v6
                    Deelnemer

Daar zat ik ook al aan te denken,een V6 met of zonder turbo :D

Gr. Gts32v6

D3nnis_

Zojuist ook de opties voor een V6 2.8t gekeken, komt inderdaad op het zelfde neer in het totaal plaatje.
                        Alleen was het niet zo dat de V6 turbo blokken niet veel konden hebben, of haal ik dan de Saab telg door de war?
                        Want ik wil wel reliability hebben en niet dat ik constant met geknepen billen zit of alles heel blijft ;)!
                        Nog even overwegen of de 2.0t van de baan is, zo’n V6 geeft standaard al wat leukere cijfers (al helemaal chipped met 300pk).

M.b.t. het vermogen op de weg brengen, dit scenario heeft mijn gedachten ook vaak genoeg de revue gepasseerd.
                        FWD auto’s zijn op dat gebied zeer slecht, met meer dan 250pk moet je al zeer uitkijken voor understeer.

Hoe ik het wil opvangen, onderstel, goede sloffen, LSD (scheelt al enorm veel) en kijken wat er mogelijk is qua chip tuning.
                        Vanuit ervaring weet ik met andere auto’s dat je boost per versnelling kan instellen, waardoor je in de 1e 2/3 versnellingen lager boost draait en pas in z’n 4e verzet vol draait.
                        Zo benut je optimaal je tractie en bespaar je ook een hoop onderdelen.

Maar goed we hebben het hier dan ook over een zware Vectra met een zware V6 erin, goed voor zo een kleine 1450/1500 kg?
                        Dat is alweer een geval apart.

D3nnis_

Een Vectra C2 2.0t was al schaars met de opties die ik wil, een V6 2.8t uitvoering al helemaal.
                          Dus het wordt een puzzeltocht maar de 2.0t is van de baan.

Wat me wel verbaasd is dat er maar zeer weinig te vinden is over het motorblok, ik ben benieuwd of dit blok betrouwbaar is.
                          Van de Saab weet ik dat de V6 blokken niet zo heel veel kunnen hebben m.b.t. chippen e.d.
                          EDS heeft inderdaad een leuke aanbieding, van 230pk naar 300pk.
                          Dat is voor mij meer dan zat met een FWD auto.

Het gaat nu dus tijd worden om in Duitsland te gaan zoeken.
                          Eisen zijn namelijk:
                          -Handgeschakeld
                          -Leder interieur
                          -CD70/DVD met full colour scherm
                          -Electrische ramen
                          -Xenon lichtpakket/AFL
                          -Mistlampen
                          -Electrisch verstelbare stoelen
                          -Regensensor i.c.m auto dimmende binnenspiegel
                          -Sport onderstel/IDS (wat met de SPORT knop in te schakelen is, dan kan EDS hier de tuning onderweg schrijven, aangezien het vrouwtje ook in de auto zou gaan rijden en 300pk is teveel voor haar:wors).
                          -PDC Voor/Achter
                          -Climatecontrol

Veel eisen zijn het hahaha maar het moet dan ook een goede auto zijn ;)!

Haasje17
                          Moderator

Ik zou het nog eens overwegen een 2.0T Je wilt ‘m naar de 250 PK brengen en navenant koppel. Dan ga je zeer zekers geld uit geven aan een mechanische upgrade. Ik denk dan dat je beter kunt kiezen voor een Z22SE of Z22YH. Dbilas dynamic uit Rodenmark Duitsland perst daar een respectabele 260 PK uit en dan heb je gelijk al die extra onderdelen er nieuw op zitten. Tweede hands zal zo een blok minder op z’n klote hebben gehad dan een 2.0T daar die nog wel eens misbruikt worden :cry Je zou zelfs nog kunne gaan voor een Z18XE die brengen ze naar de 235 PK. Let wel je wilt dit vermogen ook nog allemaal kwijt op het wegdek. Hoe denk je dat te doen? Een upgrade naar een B12 set of B6 geeft veel verbetering maar ik heb momenteel 190 PK bij 400NM op de diesel en die kan ik maar amper kwijt bij een sprintje. Zo een set geeft veel verbetering in lange bochten en krachtig remmen maar bij krachtig optrekken in 1 en 2 hebtie ‘t er maar moelijk mee om ‘t op het wegdek te houden.

Safe driving Jurgen

De Z20NET is een geheel ander motorblok dan een Z20LET LEH LER LEL. Dit blok rijd zoiezo al een stuk rustiger als een z20let. Dus op zn staart getrapt zijn zal die niet zozeer zijn. Meeste die met een Z20NET in een vectra rijden hebben niet eens het idee dat het een turbo blokje is.

Daarnaast hoeft er mechanisch nu niet echt super veel veranderd te worden om er 250 pk uit te persen. Dus ik zou daar niet echt mee zitten. Dat moet makkelijk kunnen enkel remap brengt hem al op 220 pk.

Koppel op de weg overbrengen moet makkelijk kunnen, veerpootbrug en goede banden doet al wonderen.

D3nnis_

@Haasje17 wrote:

Safe driving Jurgen

De Z20NET is een geheel ander motorblok dan een Z20LET LEH LER LEL. Dit blok rijd zoiezo al een stuk rustiger als een z20let. Dus op zn staart getrapt zijn zal die niet zozeer zijn. Meeste die met een Z20NET in een vectra rijden hebben niet eens het idee dat het een turbo blokje is.

Daarnaast hoeft er mechanisch nu niet echt super veel veranderd te worden om er 250 pk uit te persen. Dus ik zou daar niet echt mee zitten. Dat moet makkelijk kunnen enkel remap brengt hem al op 220 pk.

Koppel op de weg overbrengen moet makkelijk kunnen, veerpootbrug en goede banden doet al wonderen.

Dat is nou net het geen waar ik eigenlijk ook mee zit.
                              Ik heb nu een C1 met een 1.8 en ik vind dat zwaar onderbemeten.
                              De 1.8 heeft gewoon te weinig vermogen voor het gewicht.

Als ik nu zo de V6 met de 2.0t vergelijk dan is de 2.0t standaard wel heel matig (ook hier heeft het kg/pk ratio mee te maken).

OPC V6 2.8t GTS
                              1480kg
                              0-100 6,4
                              280pk 5300tpm
                              355nm 2000tpm

V6 2.8t GTS
                              1480kg
                              0-100 7,3
                              250pk 5500tpm
                              330nm 1800tpm

2.0t GTS
                              1403kg
                              0-100 9,1
                              175pk 5500tpm
                              265nm 2500tpm

Als ik zo die cijfers zie dan valt de 2.0t zeer tegen voor een turbo motor.
                              Lijkt mij dat met een gechipte 2.8t (300pk+) cijfers van 5,9 0-100 te halen moeten zijn lijkt mij?
                              Nog eens even meer verdiepen in het V6 blok.

jorisverbaeten

Ik wil geen spelbreker zijn, maar moet je ook geen rekening houden met budget en gebruikskosten?

jraaf
                                Deelnemer

@Haasje17 wrote:

Ik heb het niet over een Z20LET LEH of LEL maar over een Z22SE, Z22YH of een Z18XE :afro
                                  En als we het nu toch over de Z28NEL hebben, waarom dan niet gaan voor de Z28NET? Die heeft standaard al 255 PK tegen 230.
                                  Deze kende ik nog niet V6 2.8t GTS
                                  1480kg
                                  0-100 7,3
                                  250pk 5500tpm
                                  330nm 1800tpm

Waar komt die vandaan? Welke motorcode heeft die?

Is dit wat…..Weet niet of die link het doet.
                                  http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=146137928&__lp=4&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.makeId=19000&makeModelVariant1.modelId=29&minPowerAsArray=147&minPowerAsArray=KW&fuels=PETROL&minFirstRegistrationDate=2003-01-01&transmissions=MANUAL_GEAR&negativeFeatures=EXPORT&lang=de&pageNumber=1″ onclick=”window.open(this.href);return false;

Wel leuk om zo iets uit te zoeken :thumbup
                                  Safe driving Jurgen

sw_reijnders
                                  Deelnemer

hey jurg

de z28nel en z28net zijn exact hetzelfde blok
                                    als je bij EDS op de site kijkt zie je dat alle 3 de motoren (z28nel, z28net(OPC) ) 300 pk te halen is

dus dan zou ik ook een goedkopere nel kopen en die op 300 pk zetten king:

jraaf
                                    Deelnemer

@sw_reijnders wrote:

hey jurg

de z28nel en z28net zijn exact hetzelfde blok
                                      als je bij EDS op de site kijkt zie je dat alle 3 de motoren (z28nel, z28net(OPC) ) 300 pk te halen is

dus dan zou ik ook een goedkopere nel kopen en die op 300 pk zetten king:

Je hebt gelijk. Ik zie idd geen verschil tussen de waarden die er voor opgegeven worden.
                                      Max haalt men er dan 300 uit wel lekker. Vraag mij alleen nog steeds af hoe je dat goed op het wegdek krijgt via alleen de voorwielen. Mijn Vec weegt 1500 kilo en ik heb goede Pireli P zero er onder zitten maar heb er altijd wielspin op als ik ‘m goed op z’n staart trap. Zou een veerpootbrug uitmaken bij wielspin? Dacht dat dat alleen in bochten een voordeel had.

Safe driving Jurgen

sw_reijnders
                                      Deelnemer

denk wel dat veerpoten iets uit maken (veel weet ik niet, maar wel iets)
                                        ik denk dat stuggere veren je wielen wel iets harder op de weg drukken en dat zo je wielen minder stuiteren

het is zomaar een theorietje van mij he :jerry

astragsi
                                        Deelnemer

ik rij dus in een vec 2.8T z28NEL 230pk met EDS fase 1 (310pk)
                                          de auto heeft genoeg grip op de voorwielen dankzij ids plus en de zware motor.

de motor is idd gewoon een Z28NET deze code staat zelfs op het motorblok, op de papieren stond z28NEL

de auto is te koop dus als d3ennis interesse heeft stuur me dan even een u2u of mail.
                                          hij heeft de opties die je wilt, behalve de automatic climate control. (er zit een half automatische airco in)

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
                                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.