z20let zelf reviseren

Forumindex Forums Techniek C20let / z20let(2.0 16v turbo) z20let zelf reviseren

  • Dit onderwerp is leeg.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Berichten
  • #17255523
    coupegek
    Deelnemer
      Lid sinds:
      22 November 2006

      Wie kan mij vertellen wat ik ongeveer kwijt zou zijn als ik mijn z20let blok zelf zou reviseren en wat zou ik dan allemaal aan moeten vervangen ?

      kleppendekselpakking
      bougies
      koppak
      distributieset incl. waterpomp
      carterpanpakking

      en wat nog meer….??

      #18109280
      Bluns
        Lid sinds:
        24 December 2005

        Heel eerlijk gezegd, denk je capabel te zijn hiervoor als je deze vraag moet stellen??

        #18109281
        coupegek
        Deelnemer
          Lid sinds:
          22 November 2006

          zuigers, kleppen, lagerschalen….zijn die ook van belang ?

          en ja wie weet waar ik dat eventueel allemaal het beste kan bestellen en wat ik ongeveer kwijt zou zijn…..

          #18109282
          perror
          Deelnemer
            Lid sinds:
            29 August 2011

            Waarom reviseren? Olie of koelvloeistof verbruik compressie verlies?
            Als je blok gewoon goed is heeft het geen nut om te reviseren.
            Anders gewoon naar de dealer gaan en vragen wat alles kost.
            Iemand die zijn eigen blok kan reviseren weet zelf denk ik wel een antwoord op deze vraag.

            #18109283
            Corsa_GSi
            Deelnemer
              Lid sinds:
              30 June 2004

              http://www.motorenrevisie.com/” onclick=”window.open(this.href);return false;

              #18109284
              Corsa16V
                Lid sinds:
                26 January 2005

                Heb je aandelen dat je zovaak reclame voor dit bedrijf maakt? Niet alles waar jij je spullen brengt is het enige wat goed is. Ik bedoel je kan ook gewoon zeggen ik zou hem naar een revisiebedrijf brengen.

                Ik zou sowieso als je je blok wil reviseren je klepseals meenemen, uiteraard alle pakkingen en keeringen nieuw. Voor het onderblok zou ik eerst de zuigers eruit halen en dan kijken hoe alles eruit ziet. Hoe zijn de cilinderwanden, hoongroeven, zuigerveren goed gangbaar, geen kool aanslag onder de veren. Drijfstanglagers en krukaslagers zou ik ook vervangen zijn de kosten niet.
                Als je twijfelt kan een goed revisiebedrijf alles beoordeleb of nameten daar hebben zij alle apperatuur voor. Als je alles kaal aanleverd en zelf weer opbouwt zijn die kosten ook wel te overzien.

                #18109285
                coupegek
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  22 November 2006

                  Thx corsa16v, daar kan ik wat mee…..,@corsa_gsi…die link werkt niet….

                  ik heb het blok van een maatje gekocht, maar alles lag grootendeels gedemonteerd, wat er mis mee was is niet precies duidelijk…
                  dus dacht ik van, laat ik deze maar eens reviseren….

                  ik zal er foto’s van maken en plaatsen, zodat jullie een idee krijgen waar ik mee bezig ben.


                  @perror
                  , dit is mijn eerste volledige revisie wat ik wil uitvoeren vandaar mijn vraag en aangezien hier vele mede opelliefhebbers zijn vraag ik het liever aan hun dan steeds naar de dealer te gaan. Een beetje kennis uitwisselen kan geen kwaad toch .. ;)

                  #18109286
                  perror
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    29 August 2011

                    Het belangrijkste is wel dat je alles op de juiste aanhaal momenten zet.
                    Je heb er bij die zetten de dijfstangen super vast en komen dan later naar de garage met de vraag hoe komt het dat hetblok niet rond gaat.
                    Ik kan zelf niet meer aan deze waardes komen.

                    De reden waarom dat blok uit elkaar ligt is wel belangrijk.
                    Dalijk vervang je de heleboel en mankeert er nog iets.

                    Je mag het blok ook altijd nog aan mij geven als je het niet ziet zitten :angel
                    Als je echt handig bent zou ik gelijk de balansassen verwijderen en ziuger bodem koelen maken.

                    Ben je zelf monteur of heb je wel kennis?
                    Anders zou ik het misschien uitbesteden.
                    Een goed z20let blok is best wel wat centen waard dus kan een goede investering zijn.

                    #18109287
                    coupegek
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      22 November 2006

                      Ik ben zelf monteur, heb vaker aan blokken gewerkt….maar nog nooit een z20let volledig uit elkaar gehaald.
                      ik wil deze als reserve opbouwen en misschien voorzien van een z20leh.

                      Het was de bedoeling dat mijn maatje em zou reviseren, maar daar is niks van terecht gekomen. Hij had em deels uit elkaar getrokken (alleen de aanbouwdelen, distributie, kop, nokkenassen, inlaatspruitstuk , alle koelvloeistofleidingen) denk dat de turbo ook niet helemaal lekker is aangezien er veel speling op het asje zit.

                      verder heb ik em nu aan een motorbok gehangen om em verder te demonteren en aangezien ik de historie van het blok niet weet, neem ik het zekere voor het onzekere en wil ik em reviseren, zodat ik zeker weet dat ie 100% goed is.

                      Een schema met alle aanhaal momenten kan ik hier zo bij de opeldealer ophalen, dus dat komt wel goed.

                      #18109288
                      Corsa16V
                        Lid sinds:
                        26 January 2005

                        Aanhaalmomenten kan ik wel opzoeken als je ze nodig hebt.
                        Je kan wel naar een dealer gaan, niet alle dealers geven alle info die je nodig hebt. Ze willen het niet opzoeken of hebben daar geen zin/tijd voor.

                        Balansassen eruit is inderdaad ook aan te raden. En aanhaalmomenten zijn ook heel belangrijk.

                        #18109289
                        coupegek
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          22 November 2006

                          @ Corsa16v top, alvast bedankt voor je info……
                          info over aanhaalmoment is altijd welkom… :D

                          #18109290
                          ckadett16v
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            15 August 2005

                            Bij een turbo zit altijd wel wat speling op het asje. Maar
                            niet teveel natuurlijk. Door de oliedruk wordt de speling opgeheven.
                            Zou er in ieder geval ook iemand anders naar laten kijken. Zou zonde
                            zijn als ie wel goed is.

                            #18109291
                            HOT ROD
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              23 March 2009

                              Een motor reviseren doe je niet zo maar.
                              Je begint met het opmeten van alle onderdelen zodat je weet of de maten nog binnen de tolerantie zitten. Door bv de cilinders op te meten (met een tweepunts binnenmicrometer) kom je te weten of je cilinders nog mooi rond zijn (en niet ovaal of door kantelen van de zuigers ingeslagen). Met een buiten micrometer doe je hetzelfde met je zuigers. Nu kun je zien of je cilinders nog de moeite waard zijn of niet. Ook kun je zo beoordelen of je zuigers nog goed zijn. Zijn je cilinders al niet meer mooi recht (vertikaal) en rond (horizontaal gemeten), dan kun je dat alleen corrigeren door de cilinders te honen en dan moeten er dus nieuwe zuigers in.
                              Dat is slechts één puntje want je moet ook de krukas opmeten ( diameters, tappen recht geslepen, slag) drijfstangen (zijn de big en small ends mooi rond, juiste onderlinge afstand en evenwijdig met elkaar, op gelijk gewicht brengen), klepgeleiders en kleppen, nokkenaslagers, kop nog recht.

                              Er zijn zoveel maten die gemeten moeten worden, dat is hier niet ff op te schrijven en zeker niet te doen zonder de juiste meetgereedschappen en dan komen de bewerkingen nog.
                              Je kunt beter een revisie bedrijf vragen wat een en ander kost dan zelf domweg lagers en zuigerveren gaan vervangen en de eigenlijk versleten cilinders de oude zuigers weer in terug zetten. Ja, het kost je dan wel veel meer maar je heb de kans dat je daarna een goed blok hebt.

                              Succes,

                              Hot Rod.

                              #18109292
                              ckadett16v
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                15 August 2005

                                Als je zelf handig bent kun je hem natuurlijk wel zelf demonteren, maar
                                dan komt het net zoals hotrod zegt. Alles moet goed opgemeten worden
                                om niets onnodig te vervangen, maar ook om niet iets te vergeten. Dat
                                zou dan bij een revisiebedrijf o.i.d. moeten gebeuren. Want het zou zonde
                                zijn als hij in elkaar zit en dan kapot loopt.

                                #18109293
                                coupegek
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  22 November 2006

                                  Dat is zowieso de bedoeling dat ik het door een deskundige of revisiebedrijf laat nakijken, ik haal alleen alles uit elkaar en daarna zet ik alles zelf weer in elkaar….
                                  Kop vlakken, zuigersopmeten, cilinderwanden laten uithonen enz….dat laat ik doen.

                                  alleen het demonteren, alles inkopen en het in elkaar zetten ga ik zelf allemaal doen.

                                  thx voor de info guys….echt top.. :thumb

                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.