Forumindex › Forums › Techniek › C20let / z20let(2.0 16v turbo) › Z20LET reviseren??
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 mei 2013 om 14:43 #17257468
Even de kenners om advies vragen..
Mijn Zafira A heeft 177000 gelopen, rond de 160000 is de distributie vervangen bij 167000 de turbo.. Nu verbruikt die extreem veel olie, ook ruik ik een verbrande olie door de ventilatieroosters..
Ik lees hier van alles, van andere olie ( 10w40 ) ik gebruik nu 5w30, tot aan revisie toe.
Ben vandaag bij de garage geweest, omdat ik er vanuit gaat dat het de klepseals zijn omdat mijn turbo nog vrij ”jong is ”.. Bij een koude start heb ik blauwe rook, daarna alleen bij warme motor als die langer dan 30 sec stationair loopt, ook gooit die olie uit de uitlaat bij de koude start..
Nu zegt de garage dat het de olieschraapveren zijn en dat ik de hele boel moet laten reviseren, prijs konden ze niet zeggen maar dat al niet mals zijn.. :(
Is dat op een of andere manier kort te sluiten dat het daadwerkelijk de olieschraapveren zijn?? As zaterdag ga ik eerst compressie meten of heeft dat er niks mee te maken?
Zijn er eventueel nog andere tips, om dingen uit te sluiten?? Alle slangen heb ik gecontroleerd op lekkage en er is niks te vinden.. Carterventilatie slangen zijn niet verstopt, en de slangen van de intercooler zijn droog.. De auto rijdt goed, en loopt prima stationair..
Alle hulp is welkom.
1 mei 2013 om 15:22 #18138716de klepseals vervangen zou ik als 1ste doen. als dat geen grote verbetering oplevert is het meestal ernstiger
1 mei 2013 om 15:29 #18138717Maja als dat het niet is heb je het voor niks laten doen , dan zou ik gelijk de olieschaarveren mee laten vervangen , want dan moet ook de kop eraf
1 mei 2013 om 16:27 #18138718In principe hoeft de kop er niet af voor de seals.. Het is jammer dat je iets niet kunt uitsluiten dat is het moeilijke.. 3 tot 4000 euro is een hoop geld net voor de vakantie.. Doorrijden is geen optie vind ik.. Alleen seals vervangen heb ik ook over nagedacht, maar van de andere kant zonde geld inderdaad als dat het niet is.. Hoeveel bar moet je hebben bij compressiemeting?? 12 bar?
1 mei 2013 om 19:20 #18138719Van een z20let weet ik het zo niet maar als jij 12 bar op elke cilinder hebt denk ik nog niet gelijk aan de zuigerveren / olieschrapers. Mijn c20xe heeft maar 11 bar op elke cilinder.
Maar goed daar is niet orgineel meer aan en zitten hele lage compressie zuigers in en een grote roots charger die zo laag in de toeren tegen werkt.Klepseals zijn wel te vervangen zonder de kop eraf te halen als je weet wat je doet en een goeie kompressor hebt.
2 mei 2013 om 07:06 #18138720Je kunt door te kijken veel ontdekken.
Als er tussen de turbo en de uitlaatkleppen olie zit, dan komt de olie uit de motor. (klepsteelrubbers)
Als er geen olie tussen de turbo en de uitlaatkleppen te zien is, dan kun je na de turbo in de uitlaat kijken. Als daar olie te zien is, dan komt de olie uit de turbo.Houdt er wel rekening mee dat je gaat kijken op het moment dat er rook en olie stank te zien/ruiken is.
Als je gaat kijken nadat de motor warm/heet is geweest, dan is meestal de olie al verkoold en zie je niet meer dat het nat is geweest.4 mei 2013 om 09:31 #18138721**Update**
Reeds compressie gemeten, was beter dan ik had verwacht.. 12,5 bar op alle cilinders.. Bougies zagen er goed uit dus een schone verbranding..
Alles extra nagekeken, bleek dat er olie in de slang zat naar de intercooler toe ( de bovenste dus ) maw de turbo lekt, ervan uitgaand dat er ook olie uit de uitlaat komt zal de onderste slang van de intercooler ook vol olie zitten..
Dus ik denk dat daar het probleem zit..
Sent from my iPad2 using Tapatalk
4 mei 2013 om 20:24 #18138722dus je turbo is na 10dkm overleden? zo ja, is er een ernstige montage fout gemaakt naar mijn mening :swear
4 mei 2013 om 20:44 #18138723T,ja een klein beetje olie zit er altijd wel in de slangen. Dit is wat ik meer zie bij turbo motoren.
Hoeveel olie bedoel je met vol?4 mei 2013 om 21:23 #18138724Inderdaad.. was bij de vorige eigenaar het fijne weet ik er niet van.. De hoeveelheid olie die ik in de bovenste slang tegenkwam was ruim een hand vol ( 3/4 vingers zeker ) dus niet een beetje in optiek.
4 mei 2013 om 21:51 #18138725@Ghostleader1NL wrote:
Inderdaad.. was bij de vorige eigenaar het fijne weet ik er niet van.. De hoeveelheid olie die ik in de bovenste slang tegenkwam was ruim een hand vol ( 3/4 vingers zeker ) dus niet een beetje in optiek.
heeft de vorige eigenaar nog facturen overlegd van de nieuwe turbo? zo ja,garantie claimen bij de gene die de turbo heeft vervangen.
zo niet is de turbo nooit vervangen :thumbdownedit: zit er ook veel olie bij de inlaat van de turbo? (slang vanaf je luchtfilterhuis naar de turbo) als je schraapveren versleten zijn krijg je namelijk te veel druk onder de zuigers en wordt er olie via je carterventilatie naar de turbo inlaat geperst.
5 mei 2013 om 07:08 #18138726Dat is het hem juist nou net, ik heb geen facturen.. Maar ik heb contact gehad met de desbetreffende garage.. Die bevestigen mij dat ze beide reparaties hebben uitgevoerd..Ik denk dat er weinig garantie te claimen valt.. Verder heb ik totaal geen gegevens van de vorige eigenaar en die willen ze mij ook niet geven, wegens de wet van privacy wat ook wel logisch is.
Er zit geen olie vanaf de slang van het luchtfilterhuis..
5 mei 2013 om 14:24 #18138727Mijn Z20LET zit ook met olie verbruik , er werd een compressietest gedaan en een lektest .
Compressie :
cyl 1 : 12,5
cyl 2 : 12,5
cyl 3 : 13
cyl 4 : 13Lektest :
cyl 1 : 29
cyl 2 : 30
cyl 3 : 29
cyl 4 : 28,5Bij de lektest staat vermeld 8% lek ( 7-9 ) overal .
Zijn deze resultaten goed ?
Normaal gezien worden binnenkort de klepseals en de turbo vernieuwd . -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.