Z20LET reviseren??

Forumindex Forums Techniek C20let / z20let(2.0 16v turbo) Z20LET reviseren??

  • Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #17257468
    Ghostleader1NL
      Lid sinds:
      1 April 2013

      Even de kenners om advies vragen..

      Mijn Zafira A heeft 177000 gelopen, rond de 160000 is de distributie vervangen bij 167000 de turbo.. Nu verbruikt die extreem veel olie, ook ruik ik een verbrande olie door de ventilatieroosters..

      Ik lees hier van alles, van andere olie ( 10w40 ) ik gebruik nu 5w30, tot aan revisie toe.

      Ben vandaag bij de garage geweest, omdat ik er vanuit gaat dat het de klepseals zijn omdat mijn turbo nog vrij ”jong is ”.. Bij een koude start heb ik blauwe rook, daarna alleen bij warme motor als die langer dan 30 sec stationair loopt, ook gooit die olie uit de uitlaat bij de koude start..

      Nu zegt de garage dat het de olieschraapveren zijn en dat ik de hele boel moet laten reviseren, prijs konden ze niet zeggen maar dat al niet mals zijn.. :(

      Is dat op een of andere manier kort te sluiten dat het daadwerkelijk de olieschraapveren zijn?? As zaterdag ga ik eerst compressie meten of heeft dat er niks mee te maken?

      Zijn er eventueel nog andere tips, om dingen uit te sluiten?? Alle slangen heb ik gecontroleerd op lekkage en er is niks te vinden.. Carterventilatie slangen zijn niet verstopt, en de slangen van de intercooler zijn droog.. De auto rijdt goed, en loopt prima stationair..

      Alle hulp is welkom.

      #18138716
      NoFear1696
      Deelnemer
        Lid sinds:
        23 May 2012

        de klepseals vervangen zou ik als 1ste doen. als dat geen grote verbetering oplevert is het meestal ernstiger

        #18138717
        johanhummer9
        Deelnemer
          Lid sinds:
          21 May 2011

          Maja als dat het niet is heb je het voor niks laten doen , dan zou ik gelijk de olieschaarveren mee laten vervangen , want dan moet ook de kop eraf

          #18138718
          Ghostleader1NL
            Lid sinds:
            1 April 2013

            In principe hoeft de kop er niet af voor de seals.. Het is jammer dat je iets niet kunt uitsluiten dat is het moeilijke.. 3 tot 4000 euro is een hoop geld net voor de vakantie.. Doorrijden is geen optie vind ik.. Alleen seals vervangen heb ik ook over nagedacht, maar van de andere kant zonde geld inderdaad als dat het niet is.. Hoeveel bar moet je hebben bij compressiemeting?? 12 bar?

            #18138719
            corsaboy
            Deelnemer
              Lid sinds:
              30 June 2004

              Van een z20let weet ik het zo niet maar als jij 12 bar op elke cilinder hebt denk ik nog niet gelijk aan de zuigerveren / olieschrapers. Mijn c20xe heeft maar 11 bar op elke cilinder.
              Maar goed daar is niet orgineel meer aan en zitten hele lage compressie zuigers in en een grote roots charger die zo laag in de toeren tegen werkt.

              Klepseals zijn wel te vervangen zonder de kop eraf te halen als je weet wat je doet en een goeie kompressor hebt.

              #18138720
              freek corsa
              Deelnemer
                Lid sinds:
                5 December 2004

                Je kunt door te kijken veel ontdekken.
                Als er tussen de turbo en de uitlaatkleppen olie zit, dan komt de olie uit de motor. (klepsteelrubbers)
                Als er geen olie tussen de turbo en de uitlaatkleppen te zien is, dan kun je na de turbo in de uitlaat kijken. Als daar olie te zien is, dan komt de olie uit de turbo.

                Houdt er wel rekening mee dat je gaat kijken op het moment dat er rook en olie stank te zien/ruiken is.
                Als je gaat kijken nadat de motor warm/heet is geweest, dan is meestal de olie al verkoold en zie je niet meer dat het nat is geweest.

                #18138721
                Ghostleader1NL
                  Lid sinds:
                  1 April 2013

                  **Update**

                  Reeds compressie gemeten, was beter dan ik had verwacht.. 12,5 bar op alle cilinders.. Bougies zagen er goed uit dus een schone verbranding..

                  Alles extra nagekeken, bleek dat er olie in de slang zat naar de intercooler toe ( de bovenste dus ) maw de turbo lekt, ervan uitgaand dat er ook olie uit de uitlaat komt zal de onderste slang van de intercooler ook vol olie zitten..

                  Dus ik denk dat daar het probleem zit..

                  Sent from my iPad2 using Tapatalk

                  #18138722
                  NoFear1696
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    23 May 2012

                    dus je turbo is na 10dkm overleden? zo ja, is er een ernstige montage fout gemaakt naar mijn mening :swear

                    #18138723
                    Rickyyy
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      24 June 2012

                      T,ja een klein beetje olie zit er altijd wel in de slangen. Dit is wat ik meer zie bij turbo motoren.
                      Hoeveel olie bedoel je met vol?

                      #18138724
                      Ghostleader1NL
                        Lid sinds:
                        1 April 2013

                        Inderdaad.. was bij de vorige eigenaar het fijne weet ik er niet van.. De hoeveelheid olie die ik in de bovenste slang tegenkwam was ruim een hand vol ( 3/4 vingers zeker ) dus niet een beetje in optiek.

                        #18138725
                        NoFear1696
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          23 May 2012

                          @Ghostleader1NL wrote:

                          Inderdaad.. was bij de vorige eigenaar het fijne weet ik er niet van.. De hoeveelheid olie die ik in de bovenste slang tegenkwam was ruim een hand vol ( 3/4 vingers zeker ) dus niet een beetje in optiek.

                          heeft de vorige eigenaar nog facturen overlegd van de nieuwe turbo? zo ja,garantie claimen bij de gene die de turbo heeft vervangen.
                          zo niet is de turbo nooit vervangen :thumbdown

                          edit: zit er ook veel olie bij de inlaat van de turbo? (slang vanaf je luchtfilterhuis naar de turbo) als je schraapveren versleten zijn krijg je namelijk te veel druk onder de zuigers en wordt er olie via je carterventilatie naar de turbo inlaat geperst.

                          #18138726
                          Ghostleader1NL
                            Lid sinds:
                            1 April 2013

                            Dat is het hem juist nou net, ik heb geen facturen.. Maar ik heb contact gehad met de desbetreffende garage.. Die bevestigen mij dat ze beide reparaties hebben uitgevoerd..Ik denk dat er weinig garantie te claimen valt.. Verder heb ik totaal geen gegevens van de vorige eigenaar en die willen ze mij ook niet geven, wegens de wet van privacy wat ook wel logisch is.

                            Er zit geen olie vanaf de slang van het luchtfilterhuis..

                            #18138727
                            belgium turbo
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              18 June 2010

                              Mijn Z20LET zit ook met olie verbruik , er werd een compressietest gedaan en een lektest .
                              Compressie :
                              cyl 1 : 12,5
                              cyl 2 : 12,5
                              cyl 3 : 13
                              cyl 4 : 13

                              Lektest :
                              cyl 1 : 29
                              cyl 2 : 30
                              cyl 3 : 29
                              cyl 4 : 28,5

                              Bij de lektest staat vermeld 8% lek ( 7-9 ) overal .
                              Zijn deze resultaten goed ?
                              Normaal gezien worden binnenkort de klepseals en de turbo vernieuwd .

                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.