Forumindex › Forums › Techniek › C20let / z20let(2.0 16v turbo) › z20LET probleempje
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
24 mei 2009 om 09:12 #17209905
Beste forumleden,
Ik ben in het bezit van een zafira a opc uit 2003(Z20LET) (KM stand is 117000)
Echter is het zo dat ik wat twijfels heb over de toestand van de turbo/motor. Wanneer de auto goed warm/heet is en een tijdje stationair heeft gelopen (1 minuut) en ik geef dan gas dan komt er uit de uitlaat een lichtblauw olie/rook pluimpje. Voor de rest loopt die als een zonnetje en rookt of pluimt helemaal niet! Als de motor koud is is er niets waar te nemen.
Kunt jullie mij advies geven over wat dit kan zijn en hoe ik iets zelf kan controleren
Het autobedrijf waar ik de auto heb gekocht hebben het over een verharde olieklepseal??? Volgens hun is de turbo niet kapot. aangezien ik wel garantie heb wil ik niet aan het lijntje worden gehouden.
Met vriendelijke groeten en alvast bedankt voor jullie tijd.
Martijn Bakker
24 mei 2009 om 16:06 #17483760pluimen na stationair draaien betekend meestal olie lekkage in de turbo, het is best mogelijk dat er een seal in de turbo is die wat verhard is.
Maar omdat je aangeeft dat je garantie hebt zou ik me er niet zo druk om maken, ik zou de auto heenbrengen met de omschreven klacht, en het hun laten uitzoeken en oplossen. En mocht het niet goed zijn net zo vaak weer terug gaan tot het wel okay is. En hierbij nog even een tipje van mij:
Garage bedrijven modderen vaak net zo lang aan met kleine reparaties die niet afdoende zijn, totdat de garantie verlopen is, en dan komen ze met de dure reparaties. Laat dus duidelijk op schrift zetten wat de klacht is en dat zij hun verantwoordelijk ervoor nemen dat het als garantie gerepareerd wordt, dan heb je t zwart op wit staan mocht het niet in orde zijn.Mvg Folkert
24 mei 2009 om 17:11 #17483761C&E!
25 mei 2009 om 14:33 #17483762Hoi Folkert,
bedankt voor de tip. heb vandaag carterslangetje losgemaakt en deze zat vol aangekoekte drap en vettigheid. Tevens heb ik de slang van de intercooler eraf gehaald er hier zat ook wat olie in. Zou een revisie van de turbo een optie zijn?
Groeten,
martijn
6 augustus 2009 om 19:37 #17483763Hallo Martijn , ik had precies hetzelfde wat jij verteld en bij mij was de oliekeering v.d turbo defect waardoor de olie in de slang v/d intercooler terechtkomt en als je verder rijdt komt dit via de intercooler en inlaat in de motor die dit gaat verbranden waardoor hij gaat (blauw) roken.
Hij rookt niet als hij koud is omdat de olie ook nog koud is die in de intercoolerslang zit naargelang hij opwarmt wordt de olie dunner en vloeibaarder waardoor hij naar boven wordt gezogen/geperst en daarom gaat hij pas later roken en naar olie stinken als je er achter rijdt.
Ik raad je aan de turbo te vervangen door een H uitvoering (deze zijn verbeterd) je moet je “software” er wel voor aan laten passen.
Als je verder rijdt met dit probleem kun ook nogeens fikse motorschade oplopen ; olie verbrandt erg slecht in een benzinemotor waardoor deze vrij vlot vervuild (zie je carterventilatie) en gaat detoneren (pingelen ook wel genoemd) ook kan je lambdasonde en katalisator defect raken.
Al met al dure onderdelen.
Hou me ten goede ik wil je niet bang maken , ik heb nog niet omtrent deze gevolgschades op het forum gelezen .
Maar ik heb zelf (zoals zovelen voor mij) de defecte turbo vervangen en heb hierna (nog) geen olielekkage meer ondervonden.
Je kunt zelf de toestand blijvend controleren door wat je al deed nl. de de onderste slang die tussen de turbo en de intercooler zit er af en toe af halen en nakijken op olie(zoek wel uiteraard het laagste punt v/d slang want daar zul je de meeste olie vinden) .
Succes Marcel14 augustus 2009 om 10:26 #17483764alles is door de dealer keurig opgelost
klepseals allemaal vervangen, deze waren hard geworden
complete turbo vervangen!!!! joepiegaat nu als een raket en rookt niet meer!!!
27 augustus 2009 om 19:57 #17483765Ik heb dit probleem vandaag ook opgemerkt.
Ik wordt er minder prettig van zeg maar.Zafira A OPC 2002
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.