z20LET gooit olie uit cartervent cilinder 2 einddruk 4,5 bar

Forumindex Forums Techniek C20let / z20let(2.0 16v turbo) z20LET gooit olie uit cartervent cilinder 2 einddruk 4,5 bar

• Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    RacesconaB204
    Deelnemer

Eind oktober 2012 schreef ik in mijn topic onder Ascona: “Afgelopen zondag in Assen op het TT-circuit 4 echt prachtige sessies gereden. Alle aanpassingen werkten perfect:
      – Nieuwe radiateur: Motor bleef perfect op temperatuur
      – Supra versnellingsbak was een mega stap voorwaarts.
      – Inlaatlucht niet meer te warm; geen pingelen meer

En toch……….aan het eind van het laatste half uurtje terug aangekomen op de paddock maakte een passant de opmerking: “Nou, die sessie had ook niet veel langer moeten duren. Kijk eens hoeveel olie eronderuit lekt!”
      Ik had niets gemerkt en motor liep ook nog prima voor mijn gevoel. Bleek achteraf uit het catchtankje geblazen te worden. Overmatige carterdruk; zuiger van 2e cilinder (te weinig einddruk) ofwel defect.

Dit was voor mij toen de druppel en ik heb de motor toen uitgebouwd. Nu heb ik hem vandaag voor het eerst sindsdien open gehaald.

Dit is wat ik zie:

Cilinder nr. 2

Cilinder nr. 2 koppakking

Cilinder nr. 2 zonder koppakking

Ik had gedacht wel een overduidelijke oorzaak te vinden, maar voor alsnog zie ik niets wat de symptomen kan verklaren. Misschien een lekke koppakking richting een oliekanaal? :hmmz Ook aan de zuigers of cilinderwanden zie ik niets.

Iemand een tip of gelijksoortige ervaring?

gerben rsv
      Deelnemer

Heb je ook foto’s van de andere zuigers?

Het lijkt haast of de kleppen een keer tegen de zuigers aangekomen zijn als ik de inkepingen zo zie ( het is wel een tijdje terug dat ik een motor uit elkaar gezien heb!)

Misschien zuigerveer vast ?

danny
        Deelnemer

Daar lijkt het wel op ja.

Zijn je kleppen nog wel recht op die cilinder

Verklaart alleen de olie lekkage nog niet :hmmz

Haasje17
          Moderator

Als de carterdruk veel te hoog word is de kans groot dat een deel van je uitlaatgassen dus in het carter terechtkomen.
            Ik vermoed dat je dus een lekke koppakking hebt gehad.

RacesconaB204
            Deelnemer

Kleppen zijn ok. Daar is niets mee gebeurd. Liep ook nog prima, riem nieuw geen enkel probleem. Zuigerveer vast ? Maar hij is niet te heet geweest (?).
              Aan de stalen koppakking kun je ook niet echt wat ontdekken. Misschien dan toch de zuiger maar eens eruit halen en controleren.

giuliettaevo
              Deelnemer

@Haasje17 wrote:

Als de carterdruk veel te hoog word is de kans groot dat een deel van je uitlaatgassen dus in het carter terechtkomen.
                Ik vermoed dat je dus een lekke koppakking hebt gehad.

het eerste deel van je redenatie kan ik volgen, dat klopt. maar wat dat met een lekke koppakking te maken zou hebben zie ik zo niet… De kans dat je koppakking eruit ligt naar een oliekanaal waardoor je druk in je carter gaat opbouwen is wel heel erg klein namelijk. :???: Op alle andere plaatsen waar je de pakking eruit kunt drukken kom je in je koelsysteem of bij andere cilinders uit en zul je geen druk opbouwen in je carter.

Druk opbouwen in het carter betekent over het algemeen een gat in de zuiger of een probleem met de zuigerveren.

Compressietest met een beetje olie op de zuiger had je meer verteld. ;)

Ik verwacht een probleem met een of meer zuigerve(e)r(en).

RacesconaB204
                Deelnemer

Wie kan me vertellen wat de speling tussen zuiger en cilinder mag zijn. Gevoelsmatig heeft deze erg veel speling lijkt mij; ik kan er een voelermaat van 0,65 tussen steken. Ben bang dat er via deze weg uitlaatgassen in het carter komen.

gerben rsv
                  Deelnemer

Wat ik bedoel is dat de kleppen een keer de zuigers hebben geraakt bv als gevolg van een gebroken tandriem de kop hebben ze wel hersteld mbv nieuwe kleppen en hopelijk nwe klepgeleiders alleen is het onderblok blijkbaar niet gecontroleerd!

Wat ik altijd deed was de zuigers gelijk zetten en er dan een beetje benzine opgieten (ook gelijk nivo!) Als het goed is zakken ze alle vier met dezelfde snelheid hier mag iets verschil in zitten maar niet teveel . Als er 1 afwijkt heeft de zuiger zo’n harde tik op zijn kop gehad dat de zuigerveer vastzit!!

Oh ja drijfstangbouten vervangen!! (Als ze los zijn geweest)

En natuurlijk olieverversen hierna

RacesconaB204
                    Deelnemer

Zuigers hebben kleppen niet geraakt. Niets van te zien aan zuigers en/of kleppen.

mr-turbo
                      Deelnemer

Haal die zuigers er maar uit dan zien je het wel denk ik..
                        De speling meet je op het hemd aan de onderkant, ik denk dat deze ca 5/100 moeten hebben, als die veel te groot is, voor standaard mahle gesmede zuigers boven de 9/100 hoor je dat voornamelijk voordat hij op bedrijfstemp is en merk je er met rijden niet zoveel van..
                        Ik vermoed ontsteking te vroeg maar dat kun je wel zien als de zuigers eruit zijn

RacesconaB204
                        Deelnemer

“Ik vermoed ontsteking te vroeg maar dat kun je wel zien als de zuigers eruit zijn”

Kun je dat even toelichten? Bedoel je eventueel weggesmolten zuigermateriaal t.p.v. opening zuigerveer?

Bovenste zuigerveer zit niet vast, dat heb ik al wel geconstateerd. Dat kun je met een lamp gewoon zien via de speling

mr-turbo
                          Deelnemer

verdorie, net een heel bericht getypt, doet de computer raar en ben ik het weer kwijt :???:

het is niet zo goed te zien (zelfs niet op 150%) maar ik denk dat zowiezo je koppakking heeft gelekt, omdat afdrukken van de de ringen rond je verbrandingskamer op je kop niet zo mooi schoon zijn, vooral achter de achterste cilinder ziet het eruit dat ie daar gelekt heeft.

vwb die zuigerveren, dat is eigenlijk niet echt te zien als de zuigers er nog inzitten…
                            Ik heb al een aantal keer een motor opengemaakt waar de zuiger er van boven prima uitzag maar als de zuiger eruit was je het wel goed kon zien.
                            Daar was dan aan de drukzijde van de zuiger een soort aluminium smering (zo noem ik het maar even) omdat de zuiger te warm is geworden en zodanig uitgezet dat ie de wand heeft geraakt , dit smeersel komt in en op iig de onderste zuigerveer en zorgt dat die niet goed meer werk, en afhankelijk van hoe serieus het is, je het op de cilinderwand kunt zien en of het ook de andere zuigerveren heeft aangetast

Het kan zijn dat je niets ziet in ODP aan de wand maar als de zuiger eruit is en je wat dieper kan kijken je wel sporen kunt zien.

Wat ook wel eens voorkomt, maar daar ken ik deze type motoren zelf niet goed genoeg voor om te zeggen of het bij deze ook voorkomt is dat de zg “ringlands” tussen de zuigerveren afbreken als je de zuigers zwaar belast, dit hoef je ook niet terug te zien in de cilinderwand (vaak niet zelfs) maar wel in carterdruk / compressieverlies

Maar het kan natuurlijk ook andere redenen hebben, als de zuigers eruit zijn zie je iig of het daaraan heeft gelegen of niet..

wat dan vaak weer interessant is, is of je aan het kijken bent naar de oorzaak (bv koppakking) of een gevolg, en dat de oorzaak elder ligt (bv ontsteking) waardoor dan de koppakking het begeven heeft

RacesconaB204
                            Deelnemer

Ik ga de motor niet proberen te repareren. Mag in onderdelen weg. Is helemaal aangepast voor RWD inbouw over vooras van bijv Kadett, Ascona of Manta, met vertevigingsbrug onder blok, nieuwe LEH lader etc. Zie Marktplaats.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.