Forumindex › Forums › Techniek › C20let / z20let(2.0 16v turbo) › Z20LEL Chiptuning – wat slijt er sneller
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
27 maart 2012 om 10:53 #17237774
Omdat ik toch serieus over chiptuning na zit te denken, maar nog in twijfel ben vanwege het feit dat mijn blokje al 180dkm heeft gelopen. Ben ik benieuwd welke onderdelen er na chiptuning (EDS 235 pk 360nm) extra op hun donder krijgen. Tuurlijk is er de koppeling. Alleen vertoond deze nog geen enkele vorm van slijtage en als je netjes schakelt moet die hier wel tegen kunnen lijkt mij.
Zijn er nog andere onderdelen die eerder slijten of extra op hun donder krijgen? Slangen, buizen en ander klein gerei wat ik evt kan vervangen met verbeterde versies. Laat duidelijk zijn dat het tunen al duur genoeg is en ik eigenlijk geen extra budget heb. Kan een oudere distributieriem bijv met die power overweg of is het beter die te vervangen terwijl er nog 15dkm meegereden kan worden
Dit is meer ter inventarisatie in de toekomst..
27 maart 2012 om 11:03 #17880073Tja, alles wat de kracht overbrengt naar de wielen krijgt een klein beetje extra op z’n donder: zuigers, drijfstangen, drijfstanglagers, krukas, koppeling, versnellingstandwielen, differentieel, aandrijfassen, enzovoort.
Maar die zullen zeer waarschijnlijk (zeg nooit nooit) geen problemen geven.
27 maart 2012 om 11:08 #17880074denk dat vooral je banden meer gaan slijten :jerry
27 maart 2012 om 11:19 #17880075Zuigers, injectoren e.d.
Je kunt ook kiezen voor een minder extreem maar slimmere chiptuning. Goede chiptuning houdt niet alleen pk’s en nm’s in, daarnaast is het de bedoeling dat je auto slimmer wordt en langer meegaat.
Het uiterste eruit halen zonder aan andere dingen te denken zorgt alleen maar voor extra slijtage.
Het kan wel, maar dan zul je bepaalde onderdelen hierop aan moeten passen. Zeg maar vervangen door onderdelen die het wél aan kunnen.
Opties zat, heeft je portemonnee dat ook?
27 maart 2012 om 12:00 #17880076die zuigers kunnen het vast wel aan zolang je onder de 300pk blijft
27 maart 2012 om 12:20 #17880077Ook afhankelijk van je rij gedrag
27 maart 2012 om 13:50 #17880078Tuurlijk, het gaspedaal heb je ook zelf in de hand. Aldoor planken is nooit goed, chiptuning of niet.
Hetzelfde geldt voor eco chiptuning. Als je daarna van rijstijl gaat veranderen in negatieve zin, heb je er ook geen fl*kker aan.
27 maart 2012 om 13:55 #17880079zoals ik al aangaf heb ik een kleine portomonee. Ik was van plan een EDS licentie te kopen en iemand zijn IDF te lenen om hem zelf te flashen (met hulp). Dit zijn datasets die uitvoerig door EDS zijn getest en zorgvuldig zijn samengesteld. Hierbij heb je standaard 200 pk (ipv170) en pas als je ‘sport’ inschakelt worden er 235 pk en 360 nm gebruikt. Dit zal ik dan alleen doen om een GTI de les te lezen of voor een krappe inhaalactie. Verder rij ik wel door, maar ja dat kan ook niet anders met een turbo. Wel altijd netjes warm rijden en rustig rijden als ik bijna thuis ben.
Ben bang dat mijn blok eerder aan groot onderhoud toe is omdat hij al zoveel km’s heeft gelopen. Hij is heeft alle stempels dus het onderhoud tot nu toe zit wel goed.
en als ik het 1 en ander kan voorkomen met heavy duty slangen en of buizen rondom het turbo systeem, dan heb ik dat er evt wel voor over. Want de turbo wordt toch het meest opgefokt lijkt me27 maart 2012 om 14:05 #17880080Bij een goede keus chiptuning wordt de levensduur van je auto juist verlengd. Dus het is zeker de moeite waard.
Weer afhankelijk van het gaspedaal natuurlijk.Tip: zorg er eerst voor dat je auto in zo goed mogelijke staat verkeerd. Een grote beurt is een goed begin. Chiptuning kun je pas het meeste uit halen bij een goed lopende auto. Anders heeft het minder zin. Of je nu puur voor de snelheid of een slimme chip gebruikt.
27 maart 2012 om 15:14 #17880081Stop er dan gewoon de z20leh software in. Meganisch zijn de motoren namlijk gelijk.
27 maart 2012 om 16:16 #17880082Dacht dat de LEL toch een andere turbo heeft als de LEH….. :hmmz …….dan kun je met LEH software niets doen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.