Z20LEL Chiptuning – wat slijt er sneller

Forumindex Forums Techniek C20let / z20let(2.0 16v turbo) Z20LEL Chiptuning – wat slijt er sneller

  • Dit onderwerp is leeg.
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #17237774
    Tusk
    Deelnemer
      Lid sinds:
      15 January 2009

      Omdat ik toch serieus over chiptuning na zit te denken, maar nog in twijfel ben vanwege het feit dat mijn blokje al 180dkm heeft gelopen. Ben ik benieuwd welke onderdelen er na chiptuning (EDS 235 pk 360nm) extra op hun donder krijgen. Tuurlijk is er de koppeling. Alleen vertoond deze nog geen enkele vorm van slijtage en als je netjes schakelt moet die hier wel tegen kunnen lijkt mij.

      Zijn er nog andere onderdelen die eerder slijten of extra op hun donder krijgen? Slangen, buizen en ander klein gerei wat ik evt kan vervangen met verbeterde versies. Laat duidelijk zijn dat het tunen al duur genoeg is en ik eigenlijk geen extra budget heb. Kan een oudere distributieriem bijv met die power overweg of is het beter die te vervangen terwijl er nog 15dkm meegereden kan worden

      Dit is meer ter inventarisatie in de toekomst..

      #17880073
      RISL
      Moderator
        Lid sinds:
        24 January 2011

        Tja, alles wat de kracht overbrengt naar de wielen krijgt een klein beetje extra op z’n donder: zuigers, drijfstangen, drijfstanglagers, krukas, koppeling, versnellingstandwielen, differentieel, aandrijfassen, enzovoort.

        Maar die zullen zeer waarschijnlijk (zeg nooit nooit) geen problemen geven.

        #17880074
        dion87
          Lid sinds:
          22 August 2011

          denk dat vooral je banden meer gaan slijten :jerry

          #17880075
          BlueAstraG
            Lid sinds:
            24 December 2011

            Zuigers, injectoren e.d.

            Je kunt ook kiezen voor een minder extreem maar slimmere chiptuning. Goede chiptuning houdt niet alleen pk’s en nm’s in, daarnaast is het de bedoeling dat je auto slimmer wordt en langer meegaat.

            Het uiterste eruit halen zonder aan andere dingen te denken zorgt alleen maar voor extra slijtage.

            Het kan wel, maar dan zul je bepaalde onderdelen hierop aan moeten passen. Zeg maar vervangen door onderdelen die het wél aan kunnen.

            Opties zat, heeft je portemonnee dat ook?

            #17880076
            dion87
              Lid sinds:
              22 August 2011

              die zuigers kunnen het vast wel aan zolang je onder de 300pk blijft

              #17880077
              frank de jonge
                Lid sinds:
                23 May 2011

                Ook afhankelijk van je rij gedrag

                #17880078
                BlueAstraG
                  Lid sinds:
                  24 December 2011

                  Tuurlijk, het gaspedaal heb je ook zelf in de hand. Aldoor planken is nooit goed, chiptuning of niet.

                  Hetzelfde geldt voor eco chiptuning. Als je daarna van rijstijl gaat veranderen in negatieve zin, heb je er ook geen fl*kker aan.

                  #17880079
                  Tusk
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    15 January 2009

                    zoals ik al aangaf heb ik een kleine portomonee. Ik was van plan een EDS licentie te kopen en iemand zijn IDF te lenen om hem zelf te flashen (met hulp). Dit zijn datasets die uitvoerig door EDS zijn getest en zorgvuldig zijn samengesteld. Hierbij heb je standaard 200 pk (ipv170) en pas als je ‘sport’ inschakelt worden er 235 pk en 360 nm gebruikt. Dit zal ik dan alleen doen om een GTI de les te lezen of voor een krappe inhaalactie. Verder rij ik wel door, maar ja dat kan ook niet anders met een turbo. Wel altijd netjes warm rijden en rustig rijden als ik bijna thuis ben.

                    Ben bang dat mijn blok eerder aan groot onderhoud toe is omdat hij al zoveel km’s heeft gelopen. Hij is heeft alle stempels dus het onderhoud tot nu toe zit wel goed.
                    en als ik het 1 en ander kan voorkomen met heavy duty slangen en of buizen rondom het turbo systeem, dan heb ik dat er evt wel voor over. Want de turbo wordt toch het meest opgefokt lijkt me

                    #17880080
                    BlueAstraG
                      Lid sinds:
                      24 December 2011

                      Bij een goede keus chiptuning wordt de levensduur van je auto juist verlengd. Dus het is zeker de moeite waard.
                      Weer afhankelijk van het gaspedaal natuurlijk.

                      Tip: zorg er eerst voor dat je auto in zo goed mogelijke staat verkeerd. Een grote beurt is een goed begin. Chiptuning kun je pas het meeste uit halen bij een goed lopende auto. Anders heeft het minder zin. Of je nu puur voor de snelheid of een slimme chip gebruikt.

                      #17880081
                      Haasje17
                      Moderator
                        Lid sinds:
                        8 September 2009

                        Stop er dan gewoon de z20leh software in. Meganisch zijn de motoren namlijk gelijk.

                        #17880082
                        ronOPC1
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          30 December 2007

                          Dacht dat de LEL toch een andere turbo heeft als de LEH….. :hmmz …….dan kun je met LEH software niets doen.

                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.