Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › Z19DTL houd in op lage toeren
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 maart 2013 om 14:27 #17255812
Beste forummers,
Ik rijd sinds oktober in mijn Opel Astra H station, 1.9CDTI (Z19DTL, 100pk). Inmiddels staat er zo’n 220.000km op de teller, en tot nog toe ben ik heel tevreden, een heerlijke auto om rustig mee te kachelen, ruim, soepel..
Maar sinds afgelopen dinsdag wordt ik een beetje zenuwachtig. De motor houd soms in bij lage toerentallen (<2000). Bij wegrijden na starten of bij wegtrekken na een stoplicht is dit nogal ergelijk, het is dan net een trabant! Of je nu half gas geeft of het pedaal volledig indrukt, de toeren lopen heel langzaam en haperig op.. Vanaf 2000 toeren pakt hij vervolgens gewoon goed op.
Wat ook opvalt is dat dit niet altijd aanwezig is. Gisterochtend reed hij gewoon goed, terwijl hij gistermiddag er wel last van had.Na onderandere dit forum doorgenomen te hebben, ben ik er iig achter dat het aan heel veel dingen kan liggen. Luchtmassameter, derde injectorstekker, gloeistaven, slechte diesel, lucht in de leiding, en (het meest waarschijnlijk?) een hangende EGR-klep. Genoeg om te bekijken dus..
Ik ben een beetje huiverig om de auto naar de garage te sturen met de boodschap ‘zoek het maar uit’ terwijl het van alles en nog wat kan zijn. Voor wat meer duidelijkheid ben ik zojuist even bij de garage geweest om hem uit te lezen. Hieruit bleek dat er geen foutcodes instonden, dus daar kwam ik niet veel verder mee..
Ik rijd regelmatig korte stukjes, maar ook 4x per week >120km snelweg. Snelweg is meestal zo’n 130km/h op cruisecontrol, maar onlangs ook twee maal hele stukken 160/170.. Verder is er afgelopen weekend met een jumpstart gestart en daarna is er een nieuwe accu in gekomen, kan dit er verder nog mee te maken hebben?
Ik zit nu te twijfelen of ik gewoon even moet afwachten wat ie gaat doen, of ik hem naar de dealer breng, of dat ik eerst zelf even op onderzoek uit zal gaan.. Zelf verwacht ik dat de EGR-klep slecht wordt, maar dat is puur gebaseerd op wat ik aan ervaringen lees op dit forum.
Mogelijke acties:
– Een EGR cleaner gebruiken ( http://www.bardahl.nl/detail-pagina.63.0.html?&tx_ttnews%5Btt_news%5D=505&tx_ttnews%5BbackPid%5D=135&cHash=b2e10edd6a5bec91ceef94a1b2bc894c” onclick=”window.open(this.href);return false; )
– De EGR-regelaar er af halen en schoonmaken op deze manier: http://www.astraownersclub.com/vb/showthread.php?t=243540″ onclick=”window.open(this.href);return false;
– Bij een chiptuner de EGR laten afdoppen en softwarematig in gesloten stand zetten (de beste optie?)Verdere vragen:
– Is het gebruik van een cleaner niet slecht, aangezien alle aangekoekte bende welke los komt alsnog door het hele systeem afgevoerd moet worden?
– Als ik mijn EGR wil afdoppen, moet ik hem dan eerst alsnog schoonmaken?
– Is het dan verstandig ook mijn inlaatspruitstuk schoon te maken?
– Heb ik na afdoppen geen last met de keuring (emissiewaarden)?Ik ben benieuwd naar wat jullie er van vinden..
4 maart 2013 om 17:01 #18112085Een update:
Afgelopen zaterdag heb ik de EGR-klep van de auto gehaald. De vervuiling aan de klep opzich en de aanvoerbuis viel me nog mee, maar bij de veer van de klep had zich inderdaad een flinke hoeveelheid aan roetdeeltjes verzameld. Deze heb ik dus maak met een flinke dosis remmenreiniger en WD40 schoongemaakt. De klep is soepel in te drukken.
Voor/na klepveer
Rondom het pinnetje van de solenoid zat ook goed wat roet. Dit heb ik zo goed als mogelijk weggehaald. Uiteindelijk heb ik er voor gekozen geen gaatje in de plastic omhuizing te boren omdat ik een beetje bang was hiermee iets kapot te maken. De solenoid is dus niet van binnen gereinigd. Ik hoopte dat dit zo al afdoende zou zijn.
Voor/na pinnetje van de nog gemonteerde solenoid
Uiteindelijk alles weer gemonteerd en een stukje gereden. Resultaat: nog steeds af en toe weinig vermogen.. :hmmz
Maar inmiddels alweer wat meer kilometers gemaakt, en het is me nog niet zoals eerder gebeurt dat het vermogen echt totaal weg valt.
Gister heb ik de tank maar volgegooid met V-Power Diesel, en een brandstoftoevoeging erbij gedaan. Wellicht dat dit nog wat extra schoonmaakt, wellicht niet..Ik rijd nu iig even zo door, en wacht af wat er gaat gebeuren. Als de problemen vaker terugkomen dan kies ik er denk ik voor om alsnog de solenoid er uit te tikken en schoon te maken, of ik kan eens iets anders proberen.. (Luchtmassameter?)
Wordt vervolgd
6 maart 2013 om 20:47 #18112086Vandaag hield de auto weer enorm in tijdens een kort ritje hier in Venlo.. Direct maar eens naar Opel Hekkert gegaan om te horen wat zij er van vonden. Komt er op neer dat ik komende vrijdag een afspraak heb met een monteur, die hem eens een blokje rond stuurt om te kijken wat ik bedoel. Dan is het natuurlijk ‘te hopen’ dat het probleem zich voor doet, anders wordt het volgens hun ook moeilijk zoeken..
Daar was ik natuurlijk al bang voor. ‘zoeken’, dat klinkt mij in de oren als ‘breng je geld maar weg, en we zien wel of we het kunnen oplossen’. Natuurlijk met alle goede bedoelingen, maar lekker voelt anders,. ‘t is ff niet anders nu.
Wordt vervolgd..
11 maart 2013 om 13:51 #18112087Vrijdag bij de garage geweest, zij vonden drie foutcodes bij uitlezen. Na een beetje zoeken bleek er een scheur in de slang naar de roetfilter te zitten. Dit gemaakt en de codes gewist.
Vanuit daar naar mijn werk gereden (slechts 1 km) en dat ging goed. Echter, na werktijd was het weer huilen met de pet op. Omdat de werkplaats dicht was toch maar gewoon doorgereden, en na een tijdje ging het beter..
Van het weekend een extreem geval: op de parkeerplaats in z’n 1, koppeling ingetrapt, vol gas, en de toerentellernaald ging zeer sloom omhoog.. Met andere woorden: ik kwam niet van zijn plaats.Iemand van jullie ervaring met een dergelijk geval?
Wat zou dit kunnen zijn?11 maart 2013 om 18:36 #18112088M’n astra staat nu weer bij de garage. Monteur heeft ook z’n twijfels bij de EGR-klep. Morgen horen we meer
12 maart 2013 om 12:44 #18112089Zojuist gebeld door de garage: De EGR reageert niet op de opcom, DPF is helemaal vol (afgelopen vrijdag was deze geregenereerd) en de temperatuur van de motor wordt niet goed opgenomen.
Resultaat: De EGR en de thermostaat worden vervangen en DPF opnieuw geregenereerd.
De monteur raad mij overigens nadrukkelijk af om de EGR af te doppen. Hier hebben ze slechte ervaringen mee..Overigens ben ik blij dat ik naar Opel Hekkert gegaan ben. Gister ben ik thuisgebracht door de monteur, vandaag zeer netjes vooraf gebeld over de bevindingen en de opties voorgelegd, en met een beetje geluk kan ik de auto vandaag al ophalen.
Belangrijkste is dat de auto straks weer betrouwbaar is en goed rijd :thumbup14 maart 2013 om 20:06 #18112090Afgelopen dinsdag heb ik de auto opgehaald, zoals gezegt de EGR en de thermostaat vervangen en DPF opnieuw geregenereerd.
Dinsdag en woensdag enkel korte stukjes gereden, en vandaag zo’n 220km snelweg gereden. Geen problemen meer ondervonden, en hij rijd weer heerlijk! Als ik naar de verbruiksmeter kijk lijkt ie zelfs zuiniger geworden, wat natuurlijk niet zo vreemd is..Ook vol tevreden over de garage. Ik ben snel geholpen, altijd vriendelijk, en aan het eind waren ze nog erg coulant om wat van de (toch wel forse) rekening af te halen. Erg netjes!
Anyway, de astra loopt weer, let’s keep it that way!
14 maart 2013 om 20:08 #18112091@skoeddies wrote:
Afgelopen dinsdag heb ik de auto opgehaald, zoals gezegt de EGR en de thermostaat vervangen en DPF opnieuw geregenereerd.
Dinsdag en woensdag enkel korte stukjes gereden, en vandaag zo’n 220km snelweg gereden. Geen problemen meer ondervonden, en hij rijd weer heerlijk! Als ik naar de verbruiksmeter kijk lijkt ie zelfs zuiniger geworden, wat natuurlijk niet zo vreemd is..Ook vol tevreden over de garage. Ik ben snel geholpen, altijd vriendelijk, en aan het eind waren ze nog erg coulant om wat van de (toch wel forse) rekening af te halen. Erg netjes!
Anyway, de astra loopt weer, let’s keep it that way!
Goed om te horen! En leuk dat je verslag blijft doen onlangs de weinige reactie ;)
Rij fijn! :thumb
15 maart 2013 om 15:09 #18112092Haha, dank je.
Ik denk dat de meesten niet zo geïnteresseerd zijn in het probleem, maar wel in de oplossing.. vandaar :thumb -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.