Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › Z19DT – Teveel olie?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
16 mei 2015 om 17:04 #17271933
Zonet het oliepijl van onze Zafira met Z19DT blok nagekeken en blijkt dat het ver boven het maximum peil zit. Gemeten na 20 minuten rijden en 10-15 minuten laten rusten. Teweinig kan je blok op zeep helpen, maar teveel? Kan dit schade veroorzaken? Meet ik verkeerd?
16 mei 2015 om 18:26 #18284674Heb je gepeild op een 100% vlakke ondergrond? Peilstok erruit, afvegen, pijlstok terug en dan aflezen. Probeer is te peilen als auto al langere tijd stil staat
16 mei 2015 om 18:28 #18284675Ik heb een vergelijkbaar probleem met de z19dth olie peil in 2500km bijna een halve liter gestegen, volgens garage vermoedelijk problemen met roetfilter en te veel regenereren…
Was ook benieuwd of mensen hier nog een andere visie op hadden.
17 mei 2015 om 08:33 #18284676Olie pijl stijgen? Nog nooit van gehoord. Lijkt me dan echt niet goed als dit gebeurd. Iets te veel olie maakt niet veel uit. Maar natuurlijk veel te veel olie is zeker niet goed.
17 mei 2015 om 08:37 #18284677@Shane_Astra_g wrote:
Heb je gepeild op een 100% vlakke ondergrond? Peilstok erruit, afvegen, pijlstok terug en dan aflezen. Probeer is te peilen als auto al langere tijd stil staat
Lijkt me dat ik goed gepeild heb. Hoewel… 100% vlak… Hij staat op het trottoir, dus dat helt allicht wel iets naar de weg, maar hoever kan/mag je daarin gaan?
18 mei 2015 om 15:39 #18284678Blijft koelvloeistof wel op pijl?????
19 mei 2015 om 08:17 #18284679@P. Rutser wrote:
Blijft koelvloeistof wel op pijl?????
Nog niet bekeken, maar doe ik samen met de oliecheck. Het regent ondertussen al 2 dagen quasi constant. Aangezien de wagen buiten staat, heb ik dus nog niet kunnen kijken. Zal tegen het einde van de week de achterlichten ook weer mogen uitgieten :)
19 mei 2015 om 13:17 #18284680Zonet koud gemeten; auto staat mooi recht. Koelvloeistof is gelijk met vorige keer, maar wel een centimeter boven het streepje “KALT”. Olie is nog meer? Zit een goeie 5 cm boven het maximumpeil. Zal maar eens bij de dealer passeren om wat af te laten…
19 mei 2015 om 13:32 #18284681Als het geen koelvloeistof in de olie zit dan is het brandstof.
Ik zie nergens of het een benzine of diesel is.19 mei 2015 om 15:48 #18284682@P. Rutser wrote:
Als het geen koelvloeistof in de olie zit dan is het brandstof.
Ik zie nergens of het een benzine of diesel is.De Z19DT is een diesel. Dus dan heeft het eigenlijk weinig zin om een beetje af te laten, aangezien je dan eigenlijk meer met diesel smeert dan met olie. Zou het helpen om ergens 100 km autosnelweg te rijden om de diesel te laten verbranden? Wat zouden de oorzaken hiervan kunnen zijn?
19 mei 2015 om 19:36 #18284683@miejes, 5cm boven de max oliepijl lijkt me overdreven zolang is je pijlstok toch niet? Als het goed is heb je 2 inhammen de onderste is minimaal en de bovenste is maximaal. Boven de maximaal pijl heb je toch geen 5cm meer over. Ten minste bij de olie pijl stokken die ik allemaal heb gezien.
@miejas wrote:
Zonet koud gemeten; auto staat mooi recht. Koelvloeistof is gelijk met vorige keer, maar wel een centimeter boven het streepje “KALT”. Olie is nog meer? Zit een goeie 5 cm boven het maximumpeil. Zal maar eens bij de dealer passeren om wat af te laten…
19 mei 2015 om 20:10 #18284684@Dolby wrote:
zolang is je pijlstok toch niet?
Bij de Z19DT is het een lange, flexibele staaf met onderaan ongeveer 3 cm aan merktekens. Het olieniveau zit daar ongeveer 5 cm boven. Ik heb geprobeerd een afbeelding van de handleiding aan te passen om het duidelijker te maken:
20 mei 2015 om 05:54 #182846855cm is heel veel als je een roetfilter hebt zou ik je data eens uit proberen te lezen bij mij werkt de verschil druk sensor niet goed lijkt het en ook een stijgend olie peil. Je manier van peilen Is goed in ieder geval!
20 mei 2015 om 08:43 #18284686Dan lijkt het echt dat je te veel olie erin zou hebben inderdaad. :hmmz
20 mei 2015 om 10:18 #18284687Als er diesel in de olie komt. Zou ik dat er niet uit proberen te rijden. Diesel smeert wel maar zeker niet zo goed als olie. Dit kan motorschade tot gevolg hebben. Te veel olie in het algemeen is ook niet goed. De krukas zo op de olie kunnen gaan slaan. Of hij zou op hol kunnen slaan
20 mei 2015 om 10:55 #18284688Verstuiver afdichting lek en of retour leiding ??
20 mei 2015 om 11:27 #18284689@P. Rutser wrote:
Verstuiver afdichting lek en of retour leiding ??
Kan ik dat zelf controleren? Zoja: hoe?
21 mei 2015 om 15:38 #18284690Denk dat er niet te veel olie in zit maar dat de olie van de oliefilter terugloopt naar de carter, heb dit ook met een Astra G waar de grote O ring een beetje lucht doorlaat en waarbij als de auto lange tijd stil staat er te veel olie wordt gemeten. Maar als je gereden hebt en dan enkele minuten later terug oliepeil nakijken = alles OK
Ik weet niet of het bij de Z19TD ook een oliefilter is die hoog op de motor zit, maar als dit zo is kan dit een mogelijke oorzaak zijn.
22 mei 2015 om 15:49 #18284691Als hij peilt op de manier zo als hij zegt is er iets mis.
Assumptions are the mother of all fuckups.Steiger olie peil door veelvuldig regenereren blijkt vaak voor te komen met het risico van op hol slaan van de motor..
25 mei 2015 om 16:59 #18284692Ben zaterdag naar de garage geweest. De aanwezige technieker heeft vlug eens gekeken. Er is inderdaad teveel olie aanwezig. Daarnaast maakt de motor een ongewoon lawaai bij het starten en draait hij “onrustiger” dan normaal. Morgen mag ik terug voor een standaard onderhoud en controle van het ganse ontstekingssysteem. Ik laat weten wat het was, hopelijk geen grote kosten…
25 mei 2015 om 17:07 #18284693ontstekings systeem op een diesel?
25 mei 2015 om 17:28 #18284694@Jones Newton wrote:
ontstekings systeem op een diesel?
Startermotor, gloeikaarsen, accu… die zooi. Om de motor te ontsteken (aan te zetten, te starten — een Vlaams woord? ;) ).
25 mei 2015 om 18:34 #18284695Start en laad systeem komt wat meer in de buurt ;)
27 mei 2015 om 18:32 #18284696Accu vervangen (€ 178 WAT??) en een klein onderhoud gekregen. Geen fouten gevonden via de Tech2, dus vermoedelijk verkeerd bijgevuld. Start mooi en klinkt een pak rustiger. Je merkt bijna niet meer dat je met een diesel rijdt :)
28 mei 2015 om 08:21 #18284697@miejas, Tja accu vervangen €178 euro :fy1 hier bij mij in de buurt ook deze prijs. Ik heb meteen gezegd laat maar zitten. Die haal ik wel ergens anders. Niet normaal deze prijzen. Een woord belachelijk. Heb zelf een andere accu gemonteerd voor €89 met de zelfde waardes 72A 680. Alleen is het geen GM accu. Alsof de auto dat uitmaakt.
Maar het te veel olie probleem is nu wel opgelost. Ze hadden gewoon per ongeluk te veel olie in gedaan begrijp ik uit de reactie?
@miejas wrote:
Accu vervangen (€ 178 WAT??) en een klein onderhoud gekregen. Geen fouten gevonden via de Tech2, dus vermoedelijk verkeerd bijgevuld. Start mooi en klinkt een pak rustiger. Je merkt bijna niet meer dat je met een diesel rijdt :)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.