Z19DT 2005, aandrijfgeluiden?

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Z19DT 2005, aandrijfgeluiden?

• Dit onderwerp is leeg.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Timmert

Sinds gisteren valt mij op dat m’n Vectra vreemde geluiden maakt:

Bij langzaam rijden hoor ik een soort joelend/licht gierend geluid (lastig te omschrijven) wat weggaat zodra ik de koppeling in trap. Dit geluid is ook waarneembaar bij hogere snelheden, maar enkel tussen 1500-2000 toeren. Ook hoor ik bij gas los een soort “plok” in dezelfde toonhoogte als het joelende geluid.
      In z’n 3 lijkt het het ergst, maar soms is het ook nauwelijks waarneembaar. Het vreemde is dit:

Ik rij in z’n 3 en hoor het geluid, vervolgens rem ik op de motor af, schakel dus terug naar z’n 2 en kom tot stilstand. Dan hoor ik een soortgelijk geluid wéér als ik de pook tegen de eerste versnelling aan houd, dus niet helemaal er in… Rara, wat kan dit zijn? Ik dacht eerst een aandrijfas (gezien de ‘plok’), maar dat verklaart niet dat ie het ook doet als ik hem tegen z’n 1 aan houd. Begint m’n bak te overlijden? Km. stand is overigens 223.000.

Lamborghini

Dat licht joelend/gierend geluid heb ik ook. Jou omschrijving lijkt er in ieder geval heel erg op.
        Zoek eens op dit forum naar “vliegwiel of koppelings probleem” in het Vec gedeelte. Schijnt helaas vaker op te treden bij de 1.9 Diesel Vec C’s.

Heel hoogst waarschijnlijk is het een probleem met je vliegwiel/drukgroep/koppeling. En indien het één van die drie is moet dezelfde reparatie gebeuren. Men moet (naar ik mij heb laten vertellen) de hele koppelingsbak vervangen. Geintje kost tussen de 1000 en 2000 euro, afhankelijk van gebruikte garage/delen.

afterburner27

versnellingsbak olie al gekontroleerd?

[rquote=1831031&tid=139667&author=Timmert]Sinds gisteren valt mij op dat m’n Vectra vreemde geluiden maakt:

Bij langzaam rijden hoor ik een soort joelend/licht gierend geluid (lastig te omschrijven) wat weggaat zodra ik de koppeling in trap. Dit geluid is ook waarneembaar bij hogere snelheden, maar enkel tussen 1500-2000 toeren. Ook hoor ik bij gas los een soort “plok” in dezelfde toonhoogte als het joelende geluid.
          In z’n 3 lijkt het het ergst, maar soms is het ook nauwelijks waarneembaar. Het vreemde is dit:

Ik rij in z’n 3 en hoor het geluid, vervolgens rem ik op de motor af, schakel dus terug naar z’n 2 en kom tot stilstand. Dan hoor ik een soortgelijk geluid wéér als ik de pook tegen de eerste versnelling aan houd, dus niet helemaal er in… Rara, wat kan dit zijn? Ik dacht eerst een aandrijfas (gezien de ‘plok’), maar dat verklaart niet dat ie het ook doet als ik hem tegen z’n 1 aan houd. Begint m’n bak te overlijden? Km. stand is overigens 223.000.
          [/rquote]

speaker
          Deelnemer

Als je je koppeling met rust laat en in zijn vrij ff gas geeft en je hoort dan een ratel geluid als de toeren afnemen… dan is het je vliegwiel.
            ‘plok’ heb ik bij mij nog nooit gehoord. Anders ff een filmpje maken en op you-tube zetten , dan kunne wij het ook horen !

afterburner27

[rquote=1831031&tid=139667&author=Timmert]Sinds gisteren valt mij op dat m’n Vectra vreemde geluiden maakt:

[/rquote]

als hij klinkt als deze , is je DMF dubbel massa vliegwiel defect.

[youtube]Jy7mXJCnlFI[/youtube]

Timmert

Bakolie niet gecheckt nog. Heb wel ontdekt dat het meer een soort resonans lijkt te zijn. Als ik hem namelijk volgas doorhaal tot 5k rpm dan is het geluid bij 4500rpm ook te horen. Als ik hem op dat toerental vast hou dan resoneert ie een eind weg, maar dat is wel precies het soort geluid wat ik bedoel

Ben bang dat het op een filmpje niet te horen is. Hij klinkt iig niet zoals dat geratel in bovenstaand filmpje!

Ik ga vanavond ff een stukje rijden met een bevriende monteur, kijken wat dat brengt.

Lamborghini

[rquote=1831068&tid=139667&author=afterburner27]versnellingsbak olie al gekontroleerd?[/rquote]
                  Misschien stomme vraag, maar hoe check je dat? In mijn boekje staat alleen maar motorolie-peil.

Lamborghini

Niemand die mij kan uitleggen hoe ik de versnellingsbak-olie kan controleren?

Timmert

Volgens mij zit daar gewoon een pijlstokje voor, ergens?

Mijn probleem is er overigens nog steeds, komt toch bij het vliegwiel weg denken ze..

Spacejam
                      Deelnemer

volgens mij onder de accu zit een bout die je er moet uitdraaien (weet het niet precies. geen pijlstok ofzo.

of was dat bij de m32 zo?

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.