Z18XE – Stationair iets bokkerig en foutcode P1555

Forumindex Forums Techniek 1,8 liter motoren Z18XE – Stationair iets bokkerig en foutcode P1555

• Dit onderwerp is leeg.
16 berichten aan het bekijken - 26 tot 41 (van in totaal 41)
  • Auteur
    McLambo
    Deelnemer

Toen ik mijn GTS kocht, wilde ik LPG laten inbouwen, dus van te voren ook even de EGR afgedopt met zo’n blindplaat en een blik geworpen in de inlaat door de gasklep eraf te halen.

Wat een OLIEGROT was het van binnen zeg! ik was gelijk bang dat ik een volledig afgeragde motor had gekocht (en dat met pas 86.000 op de teller)..

Later, bij de grote beurt, tapte ik meer als 6 liter motor olie af (???????) blijkbaar heeft het blok er toch wat uitgetuft terug de inlaat in.

Nu heb ik laatst weergekeken (152.000), en mijn gasklep heeft nu alleen een bruin randje, dat ik bij de volgende beurt weer schoonmaak. Het lijkt nu beter te gaan.

Ik heb toen ook het kleine gaatje opgeboord in het gasklephuis, maar hierdoor ging de wagen heel slecht stationair lopen en bokken. Ik heb toen aan de buitenkant een boutje erin gedraaid, en hier weer een gaatje van de originele grootte geboort (1 mm?) nu lijkt het dus goed te gaan.

Hij geeft wel vaak storing, dus dat moet ik nog eens uit laten lezen (iets over de koel-vin snelheid)

wim-v6
      Deelnemer

Welke motor??.

De 1.8 gaat volgens mij geen 6 liter in in ieder geval.

Die storing heeft niks met jouw stationair te maken.

je moet even de Learnblocks van de motor laten resetten.

Willem

McLambo
        Deelnemer

Z1.8xe. 4.5 liter standaard vulhoeveelheid. Vraag me niet waarom er 6 liter inzat.

Waar kun je de learnblocks laten resetten? Zeker bij opel dealer? ( vanaf 35 euro :(). Of kan dat ook dmv de computer te resetten?

wim-v6
          Deelnemer

Op-Com

McLambo
            Deelnemer

Is besteld :-)

McLambo
              Deelnemer

Opcom is binnen, en ik heb er al verschillende avonden mee gewerkt, maar kan helemaal nergens de optie vinden om de learning blocks te resetten…Help!

McLambo
                Deelnemer

Okay.

Vandaag opnieuw de mod uitgevoerd waarbij het vacuum gaatje in het gasklephuis wordt opgeboord.

Dit keer de computer 4 uur van de stroom af, en erna lijkt het goed te gaan. Auto loopt mooi stationair (itt de vorige poging), echter ik bemerk ik vreemd ding:

Als de auto stationair loopt, klinkt er een vrij luid ‘zuigend’ geluid…. alsof iemand constant het laatste restje frisdrank met een rietje uit een glas drinkt.

Ik verdacht gelijk het vacuum slangetje, en inderdaad, als ik het stevig inknijp (afknijp), dan stop het ‘slurpen’. Het lijkt dus dat er een luchtstroom loopt door dit slangetje, en dat zou niet moeten volgens mij…

Betekend dit dat het vaccuumklepje in mijn kleppendeksel kapot is?

Wim? Help? :o

wim-v6
                  Deelnemer

Die kans bestaat.

Wil wel stuk gaan, ik weet niet of je het gaatje in de klepdeksel heb opgeboord???

dan ben je waarschijnlijk dwars door het klepje gegaan ben.

zolang er alleen op de gasklep is geboord, dan heeft dit gaatje waarschijnlijk lang dicht gezeten.

en kan het kleppendeksel verzadigd zijn van Witte en/of Zwarte Sludge waardoor de bediening van de Cartervetilatie niet meer goed geregeld kan worden.

hier helpt ook een Catch tankje niet tegen.

Je zou eerst eens kunnen proberen de Klepdeksel te verzuipen in remmenreiniger (wel klepdeksel verwijderen), en dan lekker laten weken.

heb laatst weer een Carter vol met Zwarte sludge gezien..

Dit keer van een Z18XE.

Willem

McLambo
                    Deelnemer

Nee, ik heb niet in het kleppendeksel geboord :o

Alleen gasklep huis. Dit heb ik vorig jaar al eens gedaan, maar toen begon de motor heel beroerd stationair te lopen, en heb ik een soort sproeier gemaakt met een gaatje van 1 mm erin. Deze sproeier heb ik aan de buitenkant in het tuitje van het gasklephuis gedraaid, waar de vacuumslang aanzit.

Deze ‘sproeier’ was nu wel weer zwart, maar zat niet dicht. Ook de vacuumslang was van binnen erg zwart en drekkig, maar zat niet dicht..

Ik zal morgen eens proberen een filmpje te maken van het fenomeen, misschien dat het dan wat duidelijker wordt.

Kleppendeksel verwijderen, is dat veel werk? Ik rijdt eigenlijk alleen maar snelweg, en de afgetapte olie is altijd mooi egaal zwart, zonder klodders erin ofzo…

McLambo
                      Deelnemer

Hier een filmpje van het fenomeen.
                        als je het geluid aardig hard zet, kun je goed horen wat ik bedoel:

http://www.youtube.com/watch?v=hcFSb66HIMo

wim-v6
                        Deelnemer

> Slang:

Mogenlijk heid is een vernouwing in de slang zelf maken (dun verbindingspijpje).

Ik vind de motor GOED lopen op de foto, reageerd goed op de slang, dus die is goed open.

> Vuiligheid in de vacuum slang.

Dit kan worden veroorzaakt door een vervuild kleppendeksel.

Deze los halen is niet moeilijk los te halen, alleen de boutjes los.

Goed inwendig schoonmaken met remmenreiniger wil wel helpen.

ik weet niet of die bij de Z18XE het binnenwerk los kan.

Olie aftappen:

Dat is het juist, Sludge blijft in het Carter hangen en komt niet mee met aftappen.

Als de olie Vlot zwart word, kan dit duiden op Zwarte sludge in het Carter.

Willem

McLambo
                          Deelnemer

Bedankt voor je reactie.

Inmiddels heb ik weer de restrictie in de slang terug geplaatst (1mm bromfiets sproeier in de tule van het gasklephuis)

Na een aantal dagen, nu de ECU weer wat verder ingeleerd is, begon de motor HEEL slecht te lopen met koude start.

Direct na het starten op 3 poten (lijkt het), en na een seconde of 20 begon die vervolgens te galloperen (tussen 500 en 1500 rpm te schommelen) om na een minuut of 2 toch aardig netjes te lopen, maar dan kon ik nog steeds een variatie in toerental zijn bij stationair.

Voor mij is het gat van 3 mm dus te groot.

Wat mij nu nog nog steeds niet duidelijk is: Het dunne slangetje vanaf het gasklephuis naar het kleppendeksel: hoort hier nu wel of niet een luchtstroom te lopen bij stationair toerental?

(maw: is het een echte vacuumslang, die aan het einde dicht is, of een open verbinding)

wim-v6
                            Deelnemer

zuigt eens aan de slang, en je zal het weten.

Ik kan bij mij niet zuigen aan de slang, dan word namelijk de flap in het klepdeksel dicht getrokken, om de carterventilatie af te sluiten.

Meestal als je kan blazen en zuigen aan het klepdeksel is de boel vol vuile olie, sludge etc etc.

Willem

McLambo
                              Deelnemer

Goeie tip, ga ik proberen. Hopen dat er niet te veel prut mee komt..:puke

Commodore A

Hallo,
                                  Ik heb eenzelfde probleem met mijn vectra b2 z18xe. De motor loopt een beetje bokkerig stationair. Lijkt of hij soms overslaat. Tijdens optrekken ook een beetje inhouden tot 2500 toeren.Ik had i.v.m overslaan laatst een motorstoring. Deze uit laten lezen, storing cilinder 2 slaat over / geen vonk of ontsteking. Hij heeft toen ook echt op 3 poten gelopen dat kon je goed merken in vermogen. Ik heb toen een nieuwe bobinebrug gemonteerd met nieuwe bougies. het echte op 3 poten lopen is wel weg alleen dat bokkerig stationair lopen en inhouden met optrekken tot 2500 toeren zit er nog in.
                                  Heb op aanaden in dit topic het carterventilatiegaatje van de kleine vacuumslang schoongemaakt, het probleem lijkt nu nog erger. Er is mij wel opgevallen dat op de grote carterventilatieslang altijd vacuum blijft staan als de motor stationair loopt. Ook als de olievuldop eraf is.
                                  Als ik het goed gelezen heb kan dat vacuumklepje in het kleppendeksel los blijven staan en dus ook deze bokkerige stationairloop veroorzaken?
                                  Andere ideen zijn ook welkom.

Gr. Edwin

the-duke
                                  Deelnemer

Ik hoop voor je dat dat het niet is, maar kennis van me had exact dezelfde klachten en foutmeldingen.
                                    Ook eerst nieuwe bobine gemonteerd, reed beter, maar toch weer motormanagement lampje aan na tijdje (weet niet of jij dat ook hebt) en na veel gepruts bleek bij dealer uiteindelijk dat de ECU overleden was.

Gr,
                                    The Duke

16 berichten aan het bekijken - 26 tot 41 (van in totaal 41)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.