Z18XE – Stationair iets bokkerig en foutcode P1555

Forumindex Forums Techniek 1,8 liter motoren Z18XE – Stationair iets bokkerig en foutcode P1555

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 41)
  • Auteur
    Berichten
  • #17224614
    Menno1800
      Lid sinds:
      11 August 2010

      Hallo,

      Pas geleden een mooie Vectra B gekocht en ben er erg blij mee :)

      Helaas heb ik een klein probleem met de motor waar ik niet uitkom :(

      Het gaat om een Opel Vectra B bj2001 met een Z18XE.
      Stationair loopt de motor iets te bokken en tijdens het rijden gaat met regelmaat het motormanagement lampje branden en geeft foutcode:
      “P1555 – Throttle position sensor (TPS) / mass air flow (MAF) sensor – implausible signal”
      Verder totaal geen last, motor trekt prima op en draait goed over gehele toeren bereik.

      Mijn pa heeft hetzelfde motortype en geen problemen.
      Het volgende heb ik al geprobeerd:

      – Kleppenhuis omgewisseld (Heb gelezen dat schoonmaken wel zin had, maar omdat deze motor geen last had leek me dat niet echt van toepassing)
      – MAF Sensor omgewisseld
      – Bobinebrug omgewisseld

      De pakking van het kleppenhuis is gescheurd en heb daar een nieuwe voor besteld.
      Kon me niet voorstellen dat daardoor zoveel valse lucht wordt aangezogen dat voor een fout zorgt. (Tenzij jullie er anders over denken :P)

      Het is me opgevallen dat de fout alleen voorkomt bij het cruisen op (ongeveer) of beneden de 2000 RPM.
      Bij cruisen in een lagere versnelling (hogere toeren) geen probleem. Opschakelen en binnen een paar seconden een fout. :hmmz
      Afremmen op de motor, stationair (alleen dan bokken) en normaal optrekken geeft ook geen probemen.

      Ik begin een beetje out of options te raken en ben er steeds meer bang voor dat het de ECU is. :cry
      Kan het de vliegwiel of nokkenas sensor zijn?

      Hoop dat jullie nog frisse ideeen hebben. :wors

      Mvg, Menno

      #17711342
      Menno1800
        Lid sinds:
        11 August 2010

        Gisteren het kleppenhuis en MAF Sensor weer omgewisseld. Kleppenhuis helemaal schoon gemaakt. Kleine carter vertilatie zat helemaal dicht!
        Had al eerder gelezen dat schoonmaken zou helpen, maar daar mijn pa geen last had niet echt naar gekeken. Wat bleek, zijn kleppenhuis zat ook verstopt bij het carter ventilatie! :wtf
        Tot vanochtend nog geen meldingen gehad :D Stationair nog wel iets bokkerig, maar ben allang blij dat die melding weg lijkt te zijn.

        #17711343
        Hawke
          Lid sinds:
          30 June 2004

          Goed om te weten.
          Handig om in de familie exact dezelfde motor te hebben :).

          #17711344
          Anoniem
            Lid sinds:
            1 January 1970

            boor die carter ventilatie maar ff iets groter
            (door dat buisje heen)

            heb ik bij de meine ook gedaan;)
            staat in het vectra gedeelte wel n how to dacht ik

            ;)

            #17711345
            Menno1800
              Lid sinds:
              11 August 2010

              Thanx for the tip! Heb ook nog gelezen dat er Oil Catch tanks zijn. Iemand hier ervaring mee?

              #17711346
              rinus747
              Deelnemer
                Lid sinds:
                31 May 2010

                Heb ik ook gehad….Zelfde storing….Na het “lui schoonmaken” van de gas klep werd het erger

                Als je de klep schoon probeert te maken zonder de unit eruit te halen, omdat je een pakking wil sparen, heb je grote kans dat je dat gaatje voor de ventialtie dichtsmeert met rotzooi.

                Er uit halen….gaatje opboren…..goed schoonmaken……en terug gezet met bleu siliconen als “pakking”…..einde van de problemen.

                #17711347
                wim-v6
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  12 August 2005

                  Olie Catch tankje is geheel niet nodig als de motor verder niet versleten is.

                  als je het gaatje van de carterventilatie heb opgeboord, komt er namelijks olie bij de gasklep.

                  olie catch tankje is een normaal onnodige beun oplossing.

                  leuk voor in de racerij bijvoorbeeld.

                  Willem

                  #17711348
                  the-duke
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    10 August 2007

                    Olie Catch tankje is geheel niet nodig als de motor verder niet versleten is

                    Heb je wel eens een catch tank op een auto gehad en dan gekeken wat erin zat na een tijdje?
                    Het is dus niet alleen olieresidu, ook bij een jonge motor als je er flink en hoogtoerig mee “gast”, maar ook heel veel water (uit condens).. Ook iets wat ik echt liever mijn inlaat niet ingooi.

                    Ik ga binnenkort wel een catch tank plaatsen op mijn C GSI (al mijn andere auto’s hebben het ook), want ik lees op dit forum en andere fora niks anders dan vuile gasklephuizen bij Opel en de enige reden waardoor dit kan komen, zijn de carterontluchtingen..
                    Lijkt mij geen moeilijke keuze (of iedereen moet een versleten motor hebben) ;)

                    Gr,
                    The Duke

                    #17711349
                    wim-v6
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      12 August 2005

                      Tja, ik heb inderdaad met oil catch tankjes gereden.

                      Op een Ford diesel, die had meer Carterdruk dan Compressie, en daardoor werd iedere keer de klepdeksel pakking ertussen we gedrukt.

                      oja, en de BMW E30 Cupcar die had ook een oil catch tankje, maar wel een met een BMW logo en BMW Motersport onderdeel nummer, en dus origineel..

                      Ik heb ook een rit duitsland + periode nederland gedaan gedaan met de Vectra-V6 met een opvang bakje op de carterventilatie.

                      Ik kan je melden dat er in dit tankje geen spoor van vocht en/of olie is gevonden (expres een splinternieuw bakje gebruikt om dit goed te kunnen zien), echt geen Drup.

                      Ook de gasklep (waar de dikke slang op zit van de carterventilatie) blijft gewoon Schoon en zilver, geen sporen van vocht of olie.

                      Dit allemaal dankzij een geweldig werkende carterventilatie!!

                      Carterventilatie van mijnn bijde auto’s word regelmatig gecontroleerd op verstoppingen en werking.

                      ik heb ook zo’n gammele smallblock 16V motor in een opel Combo, ja deze gooit goed olie en vocht naar buiten, maar dat is puur om de kwaliteit van de motor.

                      Deze bezit een prima werking van carterventilatie, maar heeft last van slijtage aan het onderblok, waardoor overmatig carterdruk, deze heeft inderdaad ALTIJD een behoorlijk natte carterventilatie slang welke nu ook gewoon los onder de rembekrachtiger ligt.

                      Samllblock 16V en olie en vocht vanuit de carterventilatie zijn een gemeengoed samen.

                      Smallblock 16V motoren:

                      X14XE C16XE X16XE X16XEL Z16XE X18XE1 Z18XE Z18XER

                      heb er nog nooit een kapot zien lopen door een beetje vocht of olie vnaauit de carter ventilatie ik weet ze met dik 3 ton op de klok.

                      Kwaad kan het niet.

                      heb een Z18XE in onderhoud met nu 170.000km op de teller

                      ik kan niet zeggen dat deze erg vervuild is, let op deze gasklep heb ik nog nooit schoongemaakt!! (dat is vanaf +/- 100.000km t/m 160.000km):

                      motortje intern na 160.000km:

                      Willem

                      #17711350
                      the-duke
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        10 August 2007

                        Samllblock 16V en olie en vocht vanuit de carterventilatie zijn een gemeengoed samen.

                        Ik heb een
                        Z18XE, 91000 gelopen
                        C20XE 160000 gelopen
                        Z22SE 52000 gelopen

                        en de Z18XE heeft nauwelijks vervuiling. (maar ik wil het gewoon voor zijn)
                        De Z22SE bijvoorbeeld, tap ik in 10.000 km, zo een halve liter water af, C20XE idem.

                        Misschien zijn jouw ervaringen gewoon feitelijk anders dan de mijne dan :hmmz

                        Feit is wel, dat de wereld van het internet vol staat met problemen van mensen waarbij de oplossing ligt in het schoonmaken van het gasklephuis, wat maar door 1 reden kan vervuilen: de carterventilatie. Ik denk niet dat er nog veel meer aan toe te voegen valt..;)

                        Gr,
                        The Duke

                        #17711351
                        wim-v6
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          12 August 2005

                          en dat ligt JUIST niet aan de vermeede dikke slang van de carterventilatie, maar de dunne slang van de cartervetilatie.

                          zolang die open is, is er niks aan de hand.

                          als die dicht zit, (meestal veroorzaakt door de EGR!!) dan krijg je inderdaad olie en vocht uit de dikke slang van de carterventilatie.

                          bij de C18XE(L) X18XE X20XEV X22XE Y22XE Z22XE motoren is in veel gevallen het klepdeksel de boosdoener.

                          vervuilen van carterventilatie in gasklep kan ook een direct oorzaak van veelmalig korte stukken rijden.

                          Willem

                          #17711352
                          wim-v6
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            12 August 2005

                            houd er wel rekenig mee dat de carterventilatie in volledige toestand bij deze motoren is meegenomen in het motornagement.

                            oil catchtank kan de Emissie in negatieve zin beinvloeden (APK).

                            Willem

                            #17711353
                            the-duke
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              10 August 2007

                              en dat ligt JUIST niet aan de vermeede dikke slang van de carterventilatie, maar de dunne slang van de cartervetilatie.

                              Bedankt voor het bevestigen dat de carterventilatie inderdaad de boosdoener is :thumbup

                              Met vriendelijke groet,
                              The Duke

                              #17711354
                              wim-v6
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                12 August 2005

                                Alleen vervuilt ie niet door de Carterventilatie zelf.

                                lezen heet dat, dat heeft andere oorzaken.

                                dat dunne slangetje zal blijven vervuilen, ook als de dikke afgekoppeld is.

                                dunne is puur vacuum aansturing van de cartervetilatie, en zal vervuilen door aanslag in het inlaat can de EGR-klep, en terugslag in het inaat, en dat houd dus in dat dit NIETS met de carterventilatie zelf te maken heeft.

                                Dus ook voor mensen met een oil catch tankje zal controle van dunne slang van de cartevetilatie van toepassing blijven,

                                of opboren natuurlijk, waardoor het probleem zowiezo van de wereld is en er geen problemen in het carterventilatie systeem meer voordoen.

                                Houd er rekening mee dat je met een onjuist werkend carterventilatie systeem ook een verhoogde motorslijtage kan veroorzaken.

                                Willem

                                #17711355
                                the-duke
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  10 August 2007

                                  dunne is puur vacuum aansturing van de cartervetilatie

                                  Ik wilde (uiteraard) beide slangen afvoeren naar een catch tank net als op een C20XE (waar de dunne ook ventileert), maar als ik je goed begrijp, heeft op een Z18XE de dunne slechts als functie “een klepje of iets dergelijks” in het kleppendeksel aan te sturen, waardoor de dikke kan ventileren en ventileert zelf niet ?

                                  Het Opel EPC laat helaas geen details zien van de binnenkant van het kleppendeksel en zie daar ook geen verdere losse onderdelen voor staan (wat dat vacuumslangetje dan aan zou moeten sturen)?! Ik heb het Z18XE kleppendeskel er nog nooit afgehad en heb ook geen losse liggen, dus vandaar mijn vraag…

                                  Het lijkt me niet erg waarschijnlijk, omdat onder deellast onder de gasklep (dus bij het kleine slangetje) flink onderdruk is en bij volgas niet. Juist bij volgas, heb je de carterventilatie nodig en juist dan zou hij het niet doen, als dat kleine slangetje een vacuumaansturing als functie zou hebben (want dan is er geen onderdruk onder de gasklep) :hmmz

                                  Gr,
                                  The Duke

                                  #17711356
                                  the-duke
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    10 August 2007

                                    Sterker nog, Opel zelf nog die kleine ook een ventilatieslang op de Z18XE..

                                    #17711357
                                    wim-v6
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      12 August 2005

                                      er zit in de kleppendeksel een flapje welke word bewogen door de vacuum slang van de carterventilatie (heb menig kleppendeksel uit elkaar gehad).

                                      en werkt alsvolgt:

                                      gasklep dicht, Veel Vacuum, flapje dicht Dikke slang dicht.

                                      dit ivm de carterdruk het hoogst (mooi voorbeeld is de C20XE, die staan altijd te blazen als stationair loopt, en bij minste beetje gas geven is dit weg).

                                      als ie bij gasgeven geen vacuum meer heeft komt de carterventilatie open te staan.

                                      en gaat werken, bij een goede werking komt er dan GEEN damp of stoom (olie en vocht) uit de slang, bij een onjuiste werking gebeurt dat wel.

                                      Echter zijn hierop uitzonderingen, en dat zijn de C18XE C18XEL X18XE C20XE X20XEV X22XE Y22XE Z22XE, deze mogen iets dampen uit de dikke slang bij stationair.

                                      Willem

                                      #17711358
                                      the-duke
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        10 August 2007

                                        er zit in de kleppendeksel een flapje welke word bewogen door de vacuum slang van de carterventilatie (heb menig kleppendeksel uit elkaar gehad).

                                        en werkt alsvolgt:

                                        gasklep dicht, Veel Vacuum, flapje dicht Dikke slang dicht.

                                        Ok… We komen ergens..

                                        Heb je daar misschien ook een foto van, gewoon voor mijn informatie ?

                                        Dus.. Als ik alle gegevens tot nu toe combineer, kom ik volgens mij tot de volgende conclusies:
                                        – De kleine slang ventileert niet, stuurt slechts wel of niet ventileren dikke slang aan.
                                        Als de kleine slang afgedopt wordt (kleppendeksel en gasklepzijde uiteraard), staat de dikke ventilatieslang open / kan ventileren, omdat er dan geen vacuum is.
                                        Als je dit doet, moet je de dikke slang wel aansluiten op een catch tank, anders verstoort het ventileren van de dikke slang de stationair en deellast loop van de motor.

                                        Dit dan weer gecombineerd tot een plan:
                                        Als je een catch tank aan wilt sluiten, moet je:
                                        a) kleine slang 2 zijdig afdoppen
                                        b) grote slang op een catchtank aansluiten en richting inlaat afdoppen
                                        of
                                        a) kleine slang gewoon aangesloten laten (maakt dan ook niet meer uit of hij verstopt raakt, want mag altijd ventileren)
                                        b) grote slang op een catchtank aansluiten en richting inlaat afdoppen

                                        Heb ik je goed begrepen ?

                                        Gr,
                                        The Duke

                                        #17711359
                                        wim-v6
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          12 August 2005

                                          kleine slang moet je nooit afdoppen!!!

                                          Gewoon de carterventilatie laten werken zoals het gaat, Catchtankje ertussen en zorgen dat de uitgaande slang van dit catchtankje gewoon weer op het inlaat komt zoals het hoort.

                                          dan zou er geen probleem mogen zijn.

                                          dus niks afdoppen..

                                          zou ook wel vreemd zijn als de dunne slang zou ventileren.

                                          dan gaat ze aanzuigen vanuit de motor, en zou olie de verbrandings ruimten in gaan.

                                          Lijkt me niet de bedoeling

                                          Willem

                                          #17711360
                                          the-duke
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            10 August 2007

                                            Gewoon de carterventilatie laten werken zoals het gaat, Catchtankje ertussen en zorgen dat de uitgaande slang van dit catchtankje gewoon weer op het inlaat komt zoals het hoort.

                                            dan zou er geen probleem mogen zijn.

                                            dus niks afdoppen..

                                            Ik snap dat dit werkt, want je veranderd feitelijk niks als je het zo doet, zet er alleen een tankje tussen, midden in de dikke slang.
                                            {edit} Je houdt dan 1 probleem.. Als zoals je eerder zei, de EGR ervoor zorgt dat de kleine aanlsluiting op het gasklephuis verstopt, dat deze dan nog steeds verstopt raakt.. Dus het vacuum flapje niet meer wordt bediend.. dus de dikke slang bij stationair toch gaat ventileren.. dus je wederom een slechte stationairloop etc krijgt, waardoor je onnodig onderhoud blijft hebben aan deze kleine aansluiting op de gasklep, ook al zet je er een catch tank tussen :hmmz

                                            en .. Ik snap echter niet in mijn voorbeeld van aansluiten, waarom je de kleine slang niet af zou mogen doppen, want die doet dan niks meer.

                                            gr,
                                            The Duke

                                            #17711361
                                            wim-v6
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              12 August 2005

                                              omdat dan de drukken in het carter niet meer kloppen, carterventilatie hooty gewoon ten alle tijden te werken zoals heb bedoeld is.

                                              Wees blij dat je geen BMW hebt, die zou ineens rot lopen met een Catch tankje ertussen.

                                              De zijn heel secuur wat betreft carterventilatie, dat is Volledig berekend.

                                              Willem

                                              #17711362
                                              the-duke
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                10 August 2007

                                                Iets klopt er niet..

                                                Zelf zeg je “…als het gaatje in de gasklep is opgeboord moet de boel opnieuw ingeleerd worden dacht ik zo…”
                                                (http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=112270&page=1#pid1487337)

                                                Waarom zou de ECU in moeten leren, als er geen carterventilatiegassen door het dunne slangetje gaan, want door opboren veranderd er niks als het slechts om een vacuum gaat..
                                                Ik ga het kleppendeksel er niet voor demonteren, maar als na het opboren van dit gaatje de ECU opnieuw in moet leren , kan het niet anders dan dat daar ook carterventilatiegassen (vocht en oliedamp) door gaan en dus je inlaatspruitstuk en gaatje vervuilen..

                                                Gr,
                                                The Duke

                                                #17711363
                                                wim-v6
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  12 August 2005

                                                  hij hoeft vaak niet gereset te worden, soms komt het wel voor..

                                                  Opnieuw inleren:

                                                  Dit gaat meer over de vacuumwerking.

                                                  Omdat het gaatje langzaam dicht is gaan zitten, heeft de motorcomputer dit in zijn leerproces mee genomen.

                                                  nu ga je dat gaatje opboren, en ontstaat er een vacuum stroming, daarmee kan de motor zoms niet lekker overweg met stationair.

                                                  gewoon alle learnblocks resetten en het probleem is opgelost.

                                                  Motor moet zich opnieuw wennen aan het WEL werken van de carterventilatie.

                                                  Willem

                                                  #17711364
                                                  the-duke
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    10 August 2007

                                                    Bedankt voor je antwoord.

                                                    Precies, het is dus niet slechts een vacuumslang. De dunne slang ventileert ook..
                                                    Met een test (zie mijn andere post van vandaag), heb ik dus bewezen dat er wel gassen door het kleine gaatje gaan en niet alleen een vacuumslang is, het is daadwerkelijk een carterventilatieslang..

                                                    Dat verklaart ook waarom het gaatje vervuilt en daarmee is alles weer logisch.
                                                    Door het vacuum op de inlaat onder de gasklep bij stationair en rustig rijden, heeft dit slangetje ook als bijeffect dat hij de hoeveelheid ventilatie van de grote slang beïnvloedt. Vacuum: minder ventileren, geen vacuum: meer ventileren (van de grote carterventilatieslang).

                                                    Gr,
                                                    The Duke

                                                    #17711365
                                                    wim-v6
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      12 August 2005

                                                      hij zou officieel niet ventileren, er mag absoluut GEEN olie of vocht door die slang komen, en dat komt er ook niet, Bij de auto’s die hier in onderhoud lopen blijven deze pijpjes na de aanpassing mooi in kleur, en schoon.

                                                      zelfs mijn Combo met vrij hoge carterdruk.

                                                      dunne slang is droog en schoon evenals zijn schone aansluitingen en pijpjes.

                                                      als ik zowel bij de Vectra als combo aan het pijpje zuigt komt er geen lucht door, met blazen wel.

                                                      dus normaal zou deze ook niet mogen ventileren

                                                      Willem

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 41)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.