Forumindex › Forums › Techniek › 1,8 liter motoren › Z18XE – Stationair iets bokkerig en foutcode P1555
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
11 augustus 2010 om 20:41 #17224614
Hallo,
Pas geleden een mooie Vectra B gekocht en ben er erg blij mee :)
Helaas heb ik een klein probleem met de motor waar ik niet uitkom :(
Het gaat om een Opel Vectra B bj2001 met een Z18XE.
Stationair loopt de motor iets te bokken en tijdens het rijden gaat met regelmaat het motormanagement lampje branden en geeft foutcode:
“P1555 – Throttle position sensor (TPS) / mass air flow (MAF) sensor – implausible signal”
Verder totaal geen last, motor trekt prima op en draait goed over gehele toeren bereik.Mijn pa heeft hetzelfde motortype en geen problemen.
Het volgende heb ik al geprobeerd:– Kleppenhuis omgewisseld (Heb gelezen dat schoonmaken wel zin had, maar omdat deze motor geen last had leek me dat niet echt van toepassing)
– MAF Sensor omgewisseld
– Bobinebrug omgewisseldDe pakking van het kleppenhuis is gescheurd en heb daar een nieuwe voor besteld.
Kon me niet voorstellen dat daardoor zoveel valse lucht wordt aangezogen dat voor een fout zorgt. (Tenzij jullie er anders over denken :P)Het is me opgevallen dat de fout alleen voorkomt bij het cruisen op (ongeveer) of beneden de 2000 RPM.
Bij cruisen in een lagere versnelling (hogere toeren) geen probleem. Opschakelen en binnen een paar seconden een fout. :hmmz
Afremmen op de motor, stationair (alleen dan bokken) en normaal optrekken geeft ook geen probemen.Ik begin een beetje out of options te raken en ben er steeds meer bang voor dat het de ECU is. :cry
Kan het de vliegwiel of nokkenas sensor zijn?Hoop dat jullie nog frisse ideeen hebben. :wors
Mvg, Menno
20 augustus 2010 om 06:42 #17711342Gisteren het kleppenhuis en MAF Sensor weer omgewisseld. Kleppenhuis helemaal schoon gemaakt. Kleine carter vertilatie zat helemaal dicht!
Had al eerder gelezen dat schoonmaken zou helpen, maar daar mijn pa geen last had niet echt naar gekeken. Wat bleek, zijn kleppenhuis zat ook verstopt bij het carter ventilatie! :wtf
Tot vanochtend nog geen meldingen gehad :D Stationair nog wel iets bokkerig, maar ben allang blij dat die melding weg lijkt te zijn.20 augustus 2010 om 20:42 #17711343Goed om te weten.
Handig om in de familie exact dezelfde motor te hebben :).21 augustus 2010 om 07:22 #17711344AnoniemLid sinds:
1 January 1970boor die carter ventilatie maar ff iets groter
(door dat buisje heen)heb ik bij de meine ook gedaan;)
staat in het vectra gedeelte wel n how to dacht ik;)
25 augustus 2010 om 17:51 #17711345Thanx for the tip! Heb ook nog gelezen dat er Oil Catch tanks zijn. Iemand hier ervaring mee?
25 september 2010 om 21:28 #17711346Heb ik ook gehad….Zelfde storing….Na het “lui schoonmaken” van de gas klep werd het erger
Als je de klep schoon probeert te maken zonder de unit eruit te halen, omdat je een pakking wil sparen, heb je grote kans dat je dat gaatje voor de ventialtie dichtsmeert met rotzooi.
Er uit halen….gaatje opboren…..goed schoonmaken……en terug gezet met bleu siliconen als “pakking”…..einde van de problemen.
25 september 2010 om 21:56 #17711347Olie Catch tankje is geheel niet nodig als de motor verder niet versleten is.
als je het gaatje van de carterventilatie heb opgeboord, komt er namelijks olie bij de gasklep.
olie catch tankje is een normaal onnodige beun oplossing.
leuk voor in de racerij bijvoorbeeld.
Willem
26 september 2010 om 08:16 #17711348Olie Catch tankje is geheel niet nodig als de motor verder niet versleten is
Heb je wel eens een catch tank op een auto gehad en dan gekeken wat erin zat na een tijdje?
Het is dus niet alleen olieresidu, ook bij een jonge motor als je er flink en hoogtoerig mee “gast”, maar ook heel veel water (uit condens).. Ook iets wat ik echt liever mijn inlaat niet ingooi.Ik ga binnenkort wel een catch tank plaatsen op mijn C GSI (al mijn andere auto’s hebben het ook), want ik lees op dit forum en andere fora niks anders dan vuile gasklephuizen bij Opel en de enige reden waardoor dit kan komen, zijn de carterontluchtingen..
Lijkt mij geen moeilijke keuze (of iedereen moet een versleten motor hebben) ;)Gr,
The Duke26 september 2010 om 08:57 #17711349Tja, ik heb inderdaad met oil catch tankjes gereden.
Op een Ford diesel, die had meer Carterdruk dan Compressie, en daardoor werd iedere keer de klepdeksel pakking ertussen we gedrukt.
oja, en de BMW E30 Cupcar die had ook een oil catch tankje, maar wel een met een BMW logo en BMW Motersport onderdeel nummer, en dus origineel..
Ik heb ook een rit duitsland + periode nederland gedaan gedaan met de Vectra-V6 met een opvang bakje op de carterventilatie.
Ik kan je melden dat er in dit tankje geen spoor van vocht en/of olie is gevonden (expres een splinternieuw bakje gebruikt om dit goed te kunnen zien), echt geen Drup.
Ook de gasklep (waar de dikke slang op zit van de carterventilatie) blijft gewoon Schoon en zilver, geen sporen van vocht of olie.
Dit allemaal dankzij een geweldig werkende carterventilatie!!
Carterventilatie van mijnn bijde auto’s word regelmatig gecontroleerd op verstoppingen en werking.
ik heb ook zo’n gammele smallblock 16V motor in een opel Combo, ja deze gooit goed olie en vocht naar buiten, maar dat is puur om de kwaliteit van de motor.
Deze bezit een prima werking van carterventilatie, maar heeft last van slijtage aan het onderblok, waardoor overmatig carterdruk, deze heeft inderdaad ALTIJD een behoorlijk natte carterventilatie slang welke nu ook gewoon los onder de rembekrachtiger ligt.
Samllblock 16V en olie en vocht vanuit de carterventilatie zijn een gemeengoed samen.
Smallblock 16V motoren:
X14XE C16XE X16XE X16XEL Z16XE X18XE1 Z18XE Z18XER
heb er nog nooit een kapot zien lopen door een beetje vocht of olie vnaauit de carter ventilatie ik weet ze met dik 3 ton op de klok.
Kwaad kan het niet.
heb een Z18XE in onderhoud met nu 170.000km op de teller
ik kan niet zeggen dat deze erg vervuild is, let op deze gasklep heb ik nog nooit schoongemaakt!! (dat is vanaf +/- 100.000km t/m 160.000km):
motortje intern na 160.000km:
Willem
26 september 2010 om 09:29 #17711350Samllblock 16V en olie en vocht vanuit de carterventilatie zijn een gemeengoed samen.
Ik heb een
Z18XE, 91000 gelopen
C20XE 160000 gelopen
Z22SE 52000 gelopenen de Z18XE heeft nauwelijks vervuiling. (maar ik wil het gewoon voor zijn)
De Z22SE bijvoorbeeld, tap ik in 10.000 km, zo een halve liter water af, C20XE idem.Misschien zijn jouw ervaringen gewoon feitelijk anders dan de mijne dan :hmmz
Feit is wel, dat de wereld van het internet vol staat met problemen van mensen waarbij de oplossing ligt in het schoonmaken van het gasklephuis, wat maar door 1 reden kan vervuilen: de carterventilatie. Ik denk niet dat er nog veel meer aan toe te voegen valt..;)
Gr,
The Duke26 september 2010 om 09:49 #17711351en dat ligt JUIST niet aan de vermeede dikke slang van de carterventilatie, maar de dunne slang van de cartervetilatie.
zolang die open is, is er niks aan de hand.
als die dicht zit, (meestal veroorzaakt door de EGR!!) dan krijg je inderdaad olie en vocht uit de dikke slang van de carterventilatie.
bij de C18XE(L) X18XE X20XEV X22XE Y22XE Z22XE motoren is in veel gevallen het klepdeksel de boosdoener.
vervuilen van carterventilatie in gasklep kan ook een direct oorzaak van veelmalig korte stukken rijden.
Willem
26 september 2010 om 09:56 #17711352houd er wel rekenig mee dat de carterventilatie in volledige toestand bij deze motoren is meegenomen in het motornagement.
oil catchtank kan de Emissie in negatieve zin beinvloeden (APK).
Willem
26 september 2010 om 09:56 #17711353en dat ligt JUIST niet aan de vermeede dikke slang van de carterventilatie, maar de dunne slang van de cartervetilatie.
Bedankt voor het bevestigen dat de carterventilatie inderdaad de boosdoener is :thumbup
Met vriendelijke groet,
The Duke26 september 2010 om 09:59 #17711354Alleen vervuilt ie niet door de Carterventilatie zelf.
lezen heet dat, dat heeft andere oorzaken.
dat dunne slangetje zal blijven vervuilen, ook als de dikke afgekoppeld is.
dunne is puur vacuum aansturing van de cartervetilatie, en zal vervuilen door aanslag in het inlaat can de EGR-klep, en terugslag in het inaat, en dat houd dus in dat dit NIETS met de carterventilatie zelf te maken heeft.
Dus ook voor mensen met een oil catch tankje zal controle van dunne slang van de cartevetilatie van toepassing blijven,
of opboren natuurlijk, waardoor het probleem zowiezo van de wereld is en er geen problemen in het carterventilatie systeem meer voordoen.
Houd er rekening mee dat je met een onjuist werkend carterventilatie systeem ook een verhoogde motorslijtage kan veroorzaken.
Willem
26 september 2010 om 10:26 #17711355dunne is puur vacuum aansturing van de cartervetilatie
Ik wilde (uiteraard) beide slangen afvoeren naar een catch tank net als op een C20XE (waar de dunne ook ventileert), maar als ik je goed begrijp, heeft op een Z18XE de dunne slechts als functie “een klepje of iets dergelijks” in het kleppendeksel aan te sturen, waardoor de dikke kan ventileren en ventileert zelf niet ?
Het Opel EPC laat helaas geen details zien van de binnenkant van het kleppendeksel en zie daar ook geen verdere losse onderdelen voor staan (wat dat vacuumslangetje dan aan zou moeten sturen)?! Ik heb het Z18XE kleppendeskel er nog nooit afgehad en heb ook geen losse liggen, dus vandaar mijn vraag…
Het lijkt me niet erg waarschijnlijk, omdat onder deellast onder de gasklep (dus bij het kleine slangetje) flink onderdruk is en bij volgas niet. Juist bij volgas, heb je de carterventilatie nodig en juist dan zou hij het niet doen, als dat kleine slangetje een vacuumaansturing als functie zou hebben (want dan is er geen onderdruk onder de gasklep) :hmmz
Gr,
The Duke26 september 2010 om 10:32 #17711356Sterker nog, Opel zelf nog die kleine ook een ventilatieslang op de Z18XE..
26 september 2010 om 10:43 #17711357er zit in de kleppendeksel een flapje welke word bewogen door de vacuum slang van de carterventilatie (heb menig kleppendeksel uit elkaar gehad).
en werkt alsvolgt:
gasklep dicht, Veel Vacuum, flapje dicht Dikke slang dicht.
dit ivm de carterdruk het hoogst (mooi voorbeeld is de C20XE, die staan altijd te blazen als stationair loopt, en bij minste beetje gas geven is dit weg).
als ie bij gasgeven geen vacuum meer heeft komt de carterventilatie open te staan.
en gaat werken, bij een goede werking komt er dan GEEN damp of stoom (olie en vocht) uit de slang, bij een onjuiste werking gebeurt dat wel.
Echter zijn hierop uitzonderingen, en dat zijn de C18XE C18XEL X18XE C20XE X20XEV X22XE Y22XE Z22XE, deze mogen iets dampen uit de dikke slang bij stationair.
Willem
26 september 2010 om 11:10 #17711358er zit in de kleppendeksel een flapje welke word bewogen door de vacuum slang van de carterventilatie (heb menig kleppendeksel uit elkaar gehad).
en werkt alsvolgt:
gasklep dicht, Veel Vacuum, flapje dicht Dikke slang dicht.
Ok… We komen ergens..
Heb je daar misschien ook een foto van, gewoon voor mijn informatie ?
Dus.. Als ik alle gegevens tot nu toe combineer, kom ik volgens mij tot de volgende conclusies:
– De kleine slang ventileert niet, stuurt slechts wel of niet ventileren dikke slang aan.
– Als de kleine slang afgedopt wordt (kleppendeksel en gasklepzijde uiteraard), staat de dikke ventilatieslang open / kan ventileren, omdat er dan geen vacuum is.
– Als je dit doet, moet je de dikke slang wel aansluiten op een catch tank, anders verstoort het ventileren van de dikke slang de stationair en deellast loop van de motor.Dit dan weer gecombineerd tot een plan:
Als je een catch tank aan wilt sluiten, moet je:
a) kleine slang 2 zijdig afdoppen
b) grote slang op een catchtank aansluiten en richting inlaat afdoppen
of
a) kleine slang gewoon aangesloten laten (maakt dan ook niet meer uit of hij verstopt raakt, want mag altijd ventileren)
b) grote slang op een catchtank aansluiten en richting inlaat afdoppenHeb ik je goed begrepen ?
Gr,
The Duke26 september 2010 om 11:27 #17711359kleine slang moet je nooit afdoppen!!!
Gewoon de carterventilatie laten werken zoals het gaat, Catchtankje ertussen en zorgen dat de uitgaande slang van dit catchtankje gewoon weer op het inlaat komt zoals het hoort.
dan zou er geen probleem mogen zijn.
dus niks afdoppen..
zou ook wel vreemd zijn als de dunne slang zou ventileren.
dan gaat ze aanzuigen vanuit de motor, en zou olie de verbrandings ruimten in gaan.
Lijkt me niet de bedoeling
Willem
26 september 2010 om 11:36 #17711360Gewoon de carterventilatie laten werken zoals het gaat, Catchtankje ertussen en zorgen dat de uitgaande slang van dit catchtankje gewoon weer op het inlaat komt zoals het hoort.
dan zou er geen probleem mogen zijn.
dus niks afdoppen..
Ik snap dat dit werkt, want je veranderd feitelijk niks als je het zo doet, zet er alleen een tankje tussen, midden in de dikke slang.
{edit} Je houdt dan 1 probleem.. Als zoals je eerder zei, de EGR ervoor zorgt dat de kleine aanlsluiting op het gasklephuis verstopt, dat deze dan nog steeds verstopt raakt.. Dus het vacuum flapje niet meer wordt bediend.. dus de dikke slang bij stationair toch gaat ventileren.. dus je wederom een slechte stationairloop etc krijgt, waardoor je onnodig onderhoud blijft hebben aan deze kleine aansluiting op de gasklep, ook al zet je er een catch tank tussen :hmmzen .. Ik snap echter niet in mijn voorbeeld van aansluiten, waarom je de kleine slang niet af zou mogen doppen, want die doet dan niks meer.
gr,
The Duke26 september 2010 om 21:26 #17711361omdat dan de drukken in het carter niet meer kloppen, carterventilatie hooty gewoon ten alle tijden te werken zoals heb bedoeld is.
Wees blij dat je geen BMW hebt, die zou ineens rot lopen met een Catch tankje ertussen.
De zijn heel secuur wat betreft carterventilatie, dat is Volledig berekend.
Willem
28 september 2010 om 16:10 #17711362Iets klopt er niet..
Zelf zeg je “…als het gaatje in de gasklep is opgeboord moet de boel opnieuw ingeleerd worden dacht ik zo…”
(http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=112270&page=1#pid1487337)Waarom zou de ECU in moeten leren, als er geen carterventilatiegassen door het dunne slangetje gaan, want door opboren veranderd er niks als het slechts om een vacuum gaat..
Ik ga het kleppendeksel er niet voor demonteren, maar als na het opboren van dit gaatje de ECU opnieuw in moet leren , kan het niet anders dan dat daar ook carterventilatiegassen (vocht en oliedamp) door gaan en dus je inlaatspruitstuk en gaatje vervuilen..Gr,
The Duke3 oktober 2010 om 08:21 #17711363hij hoeft vaak niet gereset te worden, soms komt het wel voor..
Opnieuw inleren:
Dit gaat meer over de vacuumwerking.
Omdat het gaatje langzaam dicht is gaan zitten, heeft de motorcomputer dit in zijn leerproces mee genomen.
nu ga je dat gaatje opboren, en ontstaat er een vacuum stroming, daarmee kan de motor zoms niet lekker overweg met stationair.
gewoon alle learnblocks resetten en het probleem is opgelost.
Motor moet zich opnieuw wennen aan het WEL werken van de carterventilatie.
Willem
3 oktober 2010 om 13:02 #17711364Bedankt voor je antwoord.
Precies, het is dus niet slechts een vacuumslang. De dunne slang ventileert ook..
Met een test (zie mijn andere post van vandaag), heb ik dus bewezen dat er wel gassen door het kleine gaatje gaan en niet alleen een vacuumslang is, het is daadwerkelijk een carterventilatieslang..Dat verklaart ook waarom het gaatje vervuilt en daarmee is alles weer logisch.
Door het vacuum op de inlaat onder de gasklep bij stationair en rustig rijden, heeft dit slangetje ook als bijeffect dat hij de hoeveelheid ventilatie van de grote slang beïnvloedt. Vacuum: minder ventileren, geen vacuum: meer ventileren (van de grote carterventilatieslang).Gr,
The Duke3 oktober 2010 om 13:16 #17711365hij zou officieel niet ventileren, er mag absoluut GEEN olie of vocht door die slang komen, en dat komt er ook niet, Bij de auto’s die hier in onderhoud lopen blijven deze pijpjes na de aanpassing mooi in kleur, en schoon.
zelfs mijn Combo met vrij hoge carterdruk.
dunne slang is droog en schoon evenals zijn schone aansluitingen en pijpjes.
als ik zowel bij de Vectra als combo aan het pijpje zuigt komt er geen lucht door, met blazen wel.
dus normaal zou deze ook niet mogen ventileren
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.