Forumindex › Forums › Techniek › 1,8 liter motoren › Z18XE – hoog verbruik, niet vlot draaien
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 april 2010 om 20:00 #17219647
Hey,
Onze Zafira uit 2003 met de 1.8 benzine van 125pk heeft sinds kort een slecht stationair draaien. Net onder de 800rpm, maar zowat heel de auto dreunt/davert mee en afgaand op de lucht draait ie veel te rijk.
Verder gebeurt het optrekken eerder met horten en stoten, zeker vanaf de lagere toerentallen.
Het totale gemiddelde verbruik lijkt ons ook gestegen (10,0l/100km), alsook het verbruik bij stationair toerental 1,0-1,1l/h.
De luchtmassameter is eind vorige week vervangen, maar heeft geen wonderen verricht. Meer nog, als ik de LMM loskoppel hebben we nog steeds het niet-al-te-vlot wegrijden, maar een stationair verbruik van 0,8-0,9l/h. De LMM is nieuw van bij de dealer.
De gasklep heb ik ook zonet grondig gereinigd met extra aandacht voor de carterontluchting …. geen verbetering merkbaar.Ik tracht ook de waarden uit de op-com mee te geven, waarden zijn genomen bij stationair …
Selected model> 2003 Zafira Engine
Control Unit:
Keyword #1: EF
Keyword #2: 8F
Normal timing parameter set.
“systemSupplierSpecific: L “
VIN: W0L0TGF7532160802
vehicleManufacturerECUHardwareNumber 55351752
systemSupplierECUHardwareNumber: SIE 0116004500
systemSupplierECUSoftwareNumber: 6586115102
systemSupplierECUSoftwareVersionNumber: 0900
exhaustRegulationOrTypeApprovalNumber: S03007
systemNameOrEngineType: Z18XE
RepairShopCodeOrTesterSerialNumber: Not programmed
ProgrammingDate: FFFFFFFFIdentifier: 1618
CalibrationDate: O10A201C
CalibrationEquipmentSoftwareNumber: N5HA200A
ECUInstallationDate: 6586055204
VehicleManufacturerSpecific: 3200Measuring blocks information:
Battery Voltage 13.5 V
Main Relay Active
Fuel Pump Relay Active
APP Sensor 1 (Accelerator Pedal Position) 0.96 V
APP Sensor 2 (Accelerator Pedal Position) 0.47 V
Calculated Pedal Position 0%
TP Sensor 1 (Throttle Position) 0.57 V
TP Sensor 2 (Throttle Position) 4.45 V
Calculated Throttle Position 6%
Throttle Position Idle
Engine Speed 767 RPM
Mass Air Flow Sensor 0.73 V
Mass Air Flow Sensor 10 kg/h
Coolant Temperature 1.40 V
Coolant Temperature 95 °C
Intake Air Temperature 1.14 V
Intake Air Temperature 44 °C
Tank Sensor 4.67 V
A/C Information Switch (Air Conditioning) Inactive
A/C Pressure (Air Conditioning) 0 kPa
Brake Switch 1 Inactive
Brake Switch 2 Inactive
Clutch Switch Inactive
Vehicle Speed 0 km/h
Cruise Control Tip Switch Inactive
Cruise Control Inactive
Vehicle Speed in Cruise Control Range Inactive
Fuel Tank Ventilation Valve 2%
Knock Control Inactive
Intake Manifold Valve 1 Inactive
B1S1 O2 Sensor Heater (Bank 1 Sensor 1) Active
B1S1 O2 Sensor (Bank 1 Sensor 1) 510 mV
B1S1 Air/Fuel Ratio (Bank 1 Sensor 1) Lean
B1S2 O2 Sensor Heater (Bank 1 Sensor 2) Inactive
B1S2 O2 Sensor (Bank 1 Sensor 2) 431 mV
B1S2 Air/Fuel Ratio (Bank 1 Sensor 2) Lean
O2 Sensor Loop Open
B1 Short Term Fuel Trim (Bank 1) 0
A/C Relay (Air Conditioning) Inactive
A/C Cutoff Mode (Air Conditioning) Underpressure
Malfunction Indicator (MI) Off
Service Vehicle Soon (SVS) Indicator ON
Engine Speed 767 RPM
Desired Idle Speed 787 RPM
Idle Speed Offset Inactive
Vehicle Acceleration 0.0 m/s2
Ignition Dwell Angle 2.2 ms
Injector Time 2.9 ms
Ignition Spark Angle 4.2 °CA
B1 Knock Sensor Signal (Bank 1) 0.3 V
Knock Retard Cylinder 1 0 °CA
Knock Retard Cylinder 2 0 °CA
Knock Retard Cylinder 3 0 °CA
Knock Retard Cylinder 4 0 °CA
Relative Engine Load -4%
ETC Limp Home Mode (Electronic Throttle Control) Inactive
Electronic Throttle Control Learn Counter 0
Fuel Tank Ventilation Valve InactiveGeen noemenswaardige foutmeldingen werden opgeslagen.
Total number of fault codes: 3
P0530 – A/C Refrigerant Pressure Sensor Circuit Open
(04) – PresentP1481 – Fan Relay 1 Signal Low / Open Circuit
(04) – PresentP0170 – Lean Exhaust
(02) – Not presentZelf vind ik de inlaat temperatuur nogal aan de hoge kant, maar ik kan dit niet rijmen met het hogere verbruik en het benzine luchtje.
Iemand raad ?
6 april 2010 om 19:10 #17652641Je inlaat lucht temperatuur is normaal, zeker bij langdurig stationair lopen.
P0170 wijst in 95 % van de gevallen naar een defecte / slechte luchtmassa meter!!!!!!!!!!!
7 april 2010 om 15:42 #17652642tja, de luchtmassameter was reeds vervangen …..
Anyway, ‘k geef voor de volledigheid (en die overige 5%) nog even de oplossing mee: vervanging van de bobijnen lostte het probleem op.
7 april 2010 om 18:53 #17652643Oke, nou dat is mooi, dus je hebt weer een goed lopende motor :wors
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.