Z18XE – hoog verbruik, niet vlot draaien

Forumindex Forums Techniek 1,8 liter motoren Z18XE – hoog verbruik, niet vlot draaien

  • Dit onderwerp is leeg.
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #17219647
    ErikB
    Deelnemer
      Lid sinds:
      22 October 2004

      Hey,

      Onze Zafira uit 2003 met de 1.8 benzine van 125pk heeft sinds kort een slecht stationair draaien. Net onder de 800rpm, maar zowat heel de auto dreunt/davert mee en afgaand op de lucht draait ie veel te rijk.
      Verder gebeurt het optrekken eerder met horten en stoten, zeker vanaf de lagere toerentallen.
      Het totale gemiddelde verbruik lijkt ons ook gestegen (10,0l/100km), alsook het verbruik bij stationair toerental 1,0-1,1l/h.
      De luchtmassameter is eind vorige week vervangen, maar heeft geen wonderen verricht. Meer nog, als ik de LMM loskoppel hebben we nog steeds het niet-al-te-vlot wegrijden, maar een stationair verbruik van 0,8-0,9l/h. De LMM is nieuw van bij de dealer.
      De gasklep heb ik ook zonet grondig gereinigd met extra aandacht voor de carterontluchting …. geen verbetering merkbaar.

      Ik tracht ook de waarden uit de op-com mee te geven, waarden zijn genomen bij stationair …

      Selected model> 2003 Zafira Engine

      Control Unit:

      Keyword #1: EF
      Keyword #2: 8F
      Normal timing parameter set.
      “systemSupplierSpecific: L  “
      VIN: W0L0TGF7532160802
      vehicleManufacturerECUHardwareNumber 55351752
      systemSupplierECUHardwareNumber: SIE 0116004500
      systemSupplierECUSoftwareNumber: 6586115102
      systemSupplierECUSoftwareVersionNumber: 0900
      exhaustRegulationOrTypeApprovalNumber: S03007
      systemNameOrEngineType: Z18XE
      RepairShopCodeOrTesterSerialNumber: Not programmed
      ProgrammingDate: FFFFFFFF

      Identifier: 1618

      CalibrationDate: O10A201C
      CalibrationEquipmentSoftwareNumber: N5HA200A
      ECUInstallationDate: 6586055204
      VehicleManufacturerSpecific: 3200

      Measuring blocks information:

      Battery Voltage 13.5 V
      Main Relay Active
      Fuel Pump Relay Active
      APP Sensor 1 (Accelerator Pedal Position) 0.96 V
      APP Sensor 2 (Accelerator Pedal Position) 0.47 V
      Calculated Pedal Position 0%
      TP Sensor 1 (Throttle Position) 0.57 V
      TP Sensor 2 (Throttle Position) 4.45 V
      Calculated Throttle Position 6%
      Throttle Position Idle
      Engine Speed 767 RPM
      Mass Air Flow Sensor 0.73 V
      Mass Air Flow Sensor 10 kg/h
      Coolant Temperature 1.40 V
      Coolant Temperature 95 °C
      Intake Air Temperature 1.14 V
      Intake Air Temperature 44 °C
      Tank Sensor 4.67 V
      A/C Information Switch (Air Conditioning) Inactive
      A/C Pressure (Air Conditioning) 0 kPa
      Brake Switch 1 Inactive
      Brake Switch 2 Inactive
      Clutch Switch Inactive
      Vehicle Speed 0 km/h
      Cruise Control Tip Switch Inactive
      Cruise Control Inactive
      Vehicle Speed in Cruise Control Range Inactive
      Fuel Tank Ventilation Valve 2%
      Knock Control Inactive
      Intake Manifold Valve 1 Inactive
      B1S1 O2 Sensor Heater (Bank 1 Sensor 1) Active
      B1S1 O2 Sensor (Bank 1 Sensor 1) 510 mV
      B1S1 Air/Fuel Ratio (Bank 1 Sensor 1) Lean
      B1S2 O2 Sensor Heater (Bank 1 Sensor 2) Inactive
      B1S2 O2 Sensor (Bank 1 Sensor 2) 431 mV
      B1S2 Air/Fuel Ratio (Bank 1 Sensor 2) Lean
      O2 Sensor Loop Open
      B1 Short Term Fuel Trim (Bank 1) 0
      A/C Relay (Air Conditioning) Inactive
      A/C Cutoff Mode (Air Conditioning) Underpressure
      Malfunction Indicator (MI) Off
      Service Vehicle Soon (SVS) Indicator ON
      Engine Speed 767 RPM
      Desired Idle Speed 787 RPM
      Idle Speed Offset Inactive
      Vehicle Acceleration 0.0 m/s2
      Ignition Dwell Angle 2.2 ms
      Injector Time 2.9 ms
      Ignition Spark Angle 4.2 °CA
      B1 Knock Sensor Signal (Bank 1) 0.3 V
      Knock Retard Cylinder 1 0 °CA
      Knock Retard Cylinder 2 0 °CA
      Knock Retard Cylinder 3 0 °CA
      Knock Retard Cylinder 4 0 °CA
      Relative Engine Load -4%
      ETC Limp Home Mode (Electronic Throttle Control) Inactive
      Electronic Throttle Control Learn Counter 0
      Fuel Tank Ventilation Valve Inactive

      Geen noemenswaardige foutmeldingen werden opgeslagen.

      Total number of fault codes: 3

      P0530 – A/C Refrigerant Pressure Sensor Circuit Open
      (04) – Present

      P1481 – Fan Relay 1 Signal Low / Open Circuit
      (04) – Present

      P0170 – Lean Exhaust
      (02) – Not present

      Zelf vind ik de inlaat temperatuur nogal aan de hoge kant, maar ik kan dit niet rijmen met het hogere verbruik en het benzine luchtje.

      Iemand raad ?

      #17652641
      erwin78
        Lid sinds:
        23 May 2009

        Je inlaat lucht temperatuur is normaal, zeker bij langdurig stationair lopen.

        P0170 wijst in 95 % van de gevallen naar een defecte / slechte luchtmassa meter!!!!!!!!!!!

        #17652642
        ErikB
        Deelnemer
          Lid sinds:
          22 October 2004

          tja, de luchtmassameter was reeds vervangen …..

          Anyway, ‘k geef voor de volledigheid (en die overige 5%) nog even de oplossing mee: vervanging van de bobijnen lostte het probleem op.

          #17652643
          erwin78
            Lid sinds:
            23 May 2009

            Oke, nou dat is mooi, dus je hebt weer een goed lopende motor :wors

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.