Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Z18XE : ABS-unit kapot, lampje eruit gehaald…
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
20 januari 2012 om 15:51 #17224605
Na een 3tal weken (héél rustig) rondgereden te hebben met een kapotte thermostaat is deze vervangen onder garantie,
maar nu valt mij op dat hij precies in lage toeren heel wat vermogen mist, en het verbruik ligt ook héél hoog namelijk 13l/100km.
Ik rij wel vooral in de stad, maar dan nog vind ik 1:7,7 enorm veel.
En eens boven de 130 op de snelweg moet hij precies meer moeite doen?Heeft er iemand een idee waardoor het kan komen?
Mijn wagen moet wel binnen 1500km op zijn eerste onderhoud sinds ik ‘m heb…
Aangezien ik nog tot eind februari garantie heb op de Vec (en daarna nog 6maand max.350€ bij reparaties), wil’k dit zo snel mogelijk oplossen,
zodat het misschien nog onder garantie kan gemaakt worden.20 januari 2012 om 16:24 #17711204verbruikt tie aan de pomp ook daadwerkelijk zoveel?
even kijken op je dagteller en dat verrekenen met het aantal liters wat je getankt hebt?zo ja, laat de Tempsensor eens checken.
Degene met de 2-polige stekker voorop de thermostaat.
Als die een verkeerde waarde geeft aan je ECU, mist die ook een hoop vermogen en zuipt tie 1-op-een-emmerJe zou ook de motortemperatuur eens uit kunnen lezen met Opcomj . . . tijdens het rijden ofzo.
Die van je dashboard komt namelijk van een tweede tempsensor op je thermostaat, maar daar doet de motor verder niks mee.20 januari 2012 om 16:28 #17711205Het klinkt als een kapotte lamda sensor.
20 januari 2012 om 16:30 #17711206Yep, hij verbruikt ook werkelijk zoveel…
met de vorige volle tank met moeite 400km gereden dusja :hmmznormaal is de thermostaat volledig vervangen door een nieuwe, die tempsensor weet’k natuurlijk niet.
en uitlezen met een opcom zal moeilijk worden, met de groepsaankoop van trashmetal die misgelope is :cry20 januari 2012 om 16:32 #17711207@Smithy wrote:
Yep, hij verbruikt ook werkelijk zoveel…
met de vorige volle tank met moeite 400km gereden dusja :hmmznormaal is de thermostaat volledig vervangen door een nieuwe, die tempsensor weet’k natuurlijk niet.
en uitlezen met een opcom zal moeilijk worden, met de groepsaankoop van trashmetal die misgelope is :crydat is ook de reden dat ik nooit aan groepsaankopen doe ;)
maar niemand in de buurt ook met een opcom?
20 januari 2012 om 16:36 #17711208ik verdenk ook de lambda sensor, maar dan zou hoogstwaarschijnlijk het mm lampje wel gaan branden.
Of en dat acht ik waarschijnlijker je LMM (luchtmassameter) of inderdaad je temp.sensor.
Misschien dat er met uitlezen al wat duidelijk word. :???:20 januari 2012 om 16:50 #17711209nope, niemand in de buurt met een opcom (zover ik weet)
er is hier zo een 5km vandaan wel een zelfstandig autodiagnose-centrum, mss dat’k hem daar eens kan laten uitlezen?20 januari 2012 om 16:54 #17711210Ben bang dat die hem met zo een universeel uitleesapparaat uitlezen, word je meestal ook niet veel wijzer van. :cry
20 januari 2012 om 17:02 #17711211heb hier net op kapaza een op-com gevonden voor 44€ incl verzendingskosten.
ga deze dan maar eens bestellen, word ik toch al iets wijzer mee hopelijk.Of als ik hem eens bij een andere opel-garage laat uitlezen, zouden die mij kunnen helpen?
want denk dat mijn garage niet zo happig is op nog meer herstellingen onder garantie
(drukplaat van de koppeling+thermostaat zijn onder garantie vervangen sinds ‘k hem heb :vertag )20 januari 2012 om 17:04 #17711212@Bo652 wrote:
Ben bang dat die hem met zo een universeel uitleesapparaat uitlezen, word je meestal ook niet veel wijzer van. :cry
daar is niks mis mee hoor, die kan prima de ECU uitlezen op Temperatuur.
20 januari 2012 om 17:10 #17711213Het hangt er maar vanaf wat ze gebruiken, meestal leest dat toch niet zo diep zal ik maar zeggen.
Althans ik heb er niet zoveel goede ervaringen mee.20 januari 2012 om 17:41 #17711214ik heb op zo’n ouwe Palm PDA nog weleens mn thermostaat gechecked . . . nog voor het Opcom tijdperk.
simpel dingetje, maar dat is prima uit te lezen op een universele diagnose tester hoor.ECU lezen ze allemaal wel uit, alleen alle omliggende systemen niet zoals airbag, abs, etc.
20 januari 2012 om 17:50 #17711215ik zou er ff langs gaan, niet geschoten is altijd mis, wie weet wat er uit komt.
20 januari 2012 om 19:08 #17711216En niet enkel uitlezen, maar ook dan de waardes die worden weergegeven van de lmm of de tempsensor controleren of deze beetje kloppen is dit het geval je lamda waardes controleren en controleren of het voltage continu schommelt. Oja schrik niet je hebt twee lambdas een voor en en een na de kat.
20 januari 2012 om 19:58 #17711217@Haasje17 wrote:
En niet enkel uitlezen, maar ook dan de waardes die worden weergegeven van de lmm of de tempsensor controleren of deze beetje kloppen is dit het geval je lamda waardes controleren en controleren of het voltage continu schommelt. Oja schrik niet je hebt twee lambdas een voor en en een na de kat.
Ok, welke waardes moeten de lmm en de tempsensor zo geven normaalgezien?
En onder hoeveel spanning moeten de lambdasondes staan?
Ga morgenmiddag even gaan kijken :thumb20 januari 2012 om 21:00 #17711218Als je vooral in de stad rijdt is je verbruik echt stukken hoger. Ook al heb je maar een 1,8 liter motor. Als ik alleen zeer korte stukjes rijdt met mijn 1,8 liter heb ik een verbruik van 1:8,5 of 1:9. Ik kan met een volle tank dan net boven de 500 km komen.
Maar zodra er langere stukken bijkomen wordt het verbruik zuiniger en kan ik 1:12 halen.
20 januari 2012 om 21:34 #17711219hey evert . . . in mijn B haal ik op korte stukken in de stad 1op10 zeker.
en als ik 120 op de CC rijdt, gaat tie richting de 1op15.
100 op de CC rijdt tie 1op17dus ik vind dat die 1.8 van jou um nogal stevig lust zeg maar :hmmz
20 januari 2012 om 22:00 #17711220@evertfisherman wrote:
Als je vooral in de stad rijdt is je verbruik echt stukken hoger. Ook al heb je maar een 1,8 liter motor. Als ik alleen zeer korte stukjes rijdt met mijn 1,8 liter heb ik een verbruik van 1:8,5 of 1:9. Ik kan met een volle tank dan net boven de 500 km komen.
Maar zodra er langere stukken bijkomen wordt het verbruik zuiniger en kan ik 1:12 halen.
Ik kon in het begin ook makkelijk 500km uit mijn tank halen, en nu met moeite nog 400km… (en nog precies dezelfde ritten die ik doe)
20 januari 2012 om 22:02 #17711221@sw_reijnders wrote:
hey evert . . . in mijn B haal ik op korte stukken in de stad 1op10 zeker.
en als ik 120 op de CC rijdt, gaat tie richting de 1op15.
100 op de CC rijdt tie 1op17dus ik vind dat die 1.8 van jou um nogal stevig lust zeg maar :hmmz
Ja dat komt dus door de massa van 1275 kg i.c.m. een 1,8 liter motor die steeds weer op gang gebracht moet worden hier in het stadsverkeer met ontzettend veel stoplichten. Dat kost gewoon meer brandstof.
20 januari 2012 om 22:04 #17711222Bij wijze van elke 2000 meter stoplichten en dat 6 keer achter elkaar als ik bijvoorbeeld in het centrum moet zijn hier.
20 januari 2012 om 22:23 #17711223@evertfisherman wrote:
@sw_reijnders wrote:
hey evert . . . in mijn B haal ik op korte stukken in de stad 1op10 zeker.
en als ik 120 op de CC rijdt, gaat tie richting de 1op15.
100 op de CC rijdt tie 1op17dus ik vind dat die 1.8 van jou um nogal stevig lust zeg maar :hmmz
Ja dat komt dus door de massa van 1275 kg i.c.m. een 1,8 liter motor die steeds weer op gang gebracht moet worden hier in het stadsverkeer met ontzettend veel stoplichten. Dat kost gewoon meer brandstof.
die B van mij weegt 1245 op kenteken.
dus dat zal um ook niet worden :angel20 januari 2012 om 22:43 #17711224OK.
Ja maar ik heb hier echt elke 2000 meter stoplichten.21 februari 2012 om 17:09 #17711225ok, een maand later… even zo rondgereden met de Vec, had wat andere dingen aan m’n hoofd de laatste tijd.
maar morgen om 14u moet’k bij de garage zijn voor een onderhoud en de oorzaak te zoeken.ik heb wel daarjuist het stekkertje van de lmm afgekoppeld, een stukje mee gereden. Had de indruk dat hij iets vlotter draait, wat minder inhoud, maar nog altijd niet wat het moet zijn.
Is dit normaal als je hem gewoon loskoppelt, of zouden er nog andere boosdoeners zijn zoals de EGR?23 februari 2012 om 22:43 #17711226En wat is de oorzaak?
24 februari 2012 om 06:41 #17711227@sw_reijnders wrote:
@evertfisherman wrote:
@sw_reijnders wrote:
hey evert . . . in mijn B haal ik op korte stukken in de stad 1op10 zeker.
en als ik 120 op de CC rijdt, gaat tie richting de 1op15.
100 op de CC rijdt tie 1op17dus ik vind dat die 1.8 van jou um nogal stevig lust zeg maar :hmmz
Ja dat komt dus door de massa van 1275 kg i.c.m. een 1,8 liter motor die steeds weer op gang gebracht moet worden hier in het stadsverkeer met ontzettend veel stoplichten. Dat kost gewoon meer brandstof.
die B van mij weegt 1245 op kenteken.
dus dat zal um ook niet worden :angelis de z motor 13 kilo zwaarder dan??
Of heb je een open dak. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.