Z17DTJ vermogen valt soms spontaan weg

Forumindex Forums Techniek Ecotec Z17DTJ vermogen valt soms spontaan weg

• Dit onderwerp is leeg.
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    MartinAstra 1.7
    Deelnemer

Hallo Forum gebruikers,

Mijn Astra H station 1.7 diesel doet sinds kort een beetje vreemd. Wanneer de motor stationair draait, bijvoorbeeld voor het stoplicht valt hij soms zo ineens terug in toeren, hij valt dan nog net niet uit, dit doet hij een paar keer en dan is het weer rustig. Ook gebeurd het dat ik mijn motor start en wil wegrijden in z`n 1 en er dan helemaal geen vermogen/brandstof ljikt te zijn. Beetje vreemd om het zo op te schrijven maar lijkt op dat moment net dat ie helemaal geen brandstof krijgt of er juist in verzuipt, al schokkend en stotend kruipt de auto dan vooruit. Wanneer ik dan een keer of 3 a 4 de motor opnieuw heb gestart is het weer normaal. Er verschijnt ook geen lampje in het dashboard met een storing oid. Vanmiddag ben ik bij Gertjuh1968 hier van het forum geweest om te kijken of er nog foutcodes in stonden, er kwamen er toen 2 uit namelijk;

– P0403, Powertrain – Auxiliary Emission Controls – ISO/SAE Controlled
      Description: EGR Solenoid Control Circuit Conditions
      Cause : Engine cranking or running, then the PCM detected an electrical fault in the EGR solenoid control circuit during a 20 second period

– P0409, Powertrain – Auxiliary Emission Controls – ISO/SAE Controlled
      Description : Exhaust Gas Recirculation Sensor “A” Circuit

Misschien iemand een idee wat hier de oorzaak van kan zijn? Of die mij een stap in de goede richting wil helpen?

groetjes Martin

gertjuh1968

ff schopje geven,

MartinAstra 1.7
        Deelnemer

niemand een idee?

gerritje71
          Deelnemer

P0403 en P0409 hebben beide met de EGR te maken. Met foutcode P0403 wordt vermogen gereduceerd en EGR uitgeschakeld.

MartinAstra 1.7
            Deelnemer

@gerritje71 wrote:

P0403 en P0409 hebben beide met de EGR te maken. Met foutcode P0403 wordt vermogen gereduceerd en EGR uitgeschakeld.

ok, maar zou het wegvallen van vermogen ook van de egr klep komen? dat die klep smerig is bijvoorbeeld, of dat hij afgedopt moet/kan worden?

gerritje71
              Deelnemer

Vermogensverlies komt door de foutcode, motor beperkt dan het vermogen. EGR is om uitlaatgassen terug te voeren naar de inlaat. Ik weet niet of de EGR af te doppen is zonder andere foutcodes te krijgen. Er kan wat mis zijn met de bekabeling maar waarschijnlijk een defecte EGR.

wim-v6
                Deelnemer

Geen storing in het display??

wegvallen van vermogen kan zoveel oorzaken hebben namelijk.

Denk daarbij aan:

– vol / verstopte roetfilter (rustige rijders, en korte stukjes rijders worden namelijk afgestraft met een moderne diesel)
                  – Vervuilde EGR klep (rustige rijders, en korte stukjes rijders worden namelijk afgestraft met een moderne diesel)
                  – vervuild inlaat traject (rustige rijders, en korte stukjes rijders worden namelijk afgestraft met een moderne diesel)
                  – Luchtmassameter kapot

Willem

MartinAstra 1.7
                  Deelnemer

@wim-v6 wrote:

Geen storing in het display??

wegvallen van vermogen kan zoveel oorzaken hebben namelijk.

Denk daarbij aan:

– vol / verstopte roetfilter (rustige rijders, en korte stukjes rijders worden namelijk afgestraft met een moderne diesel)
                    – Vervuilde EGR klep (rustige rijders, en korte stukjes rijders worden namelijk afgestraft met een moderne diesel)
                    – vervuild inlaat traject (rustige rijders, en korte stukjes rijders worden namelijk afgestraft met een moderne diesel)
                    – Luchtmassameter kapot

Willem

Allereerst de beste wensen voor een ieder!!!

Nee joh, helemaal geen melding op het display. Dus ik wordt door m`n zuinige en rustige rijstijl weer flink gestraft zo te lezen haha.
                    Zijn de punten die je noemt een beetje makkelijk te controleren willem? Of gaat me dit een vermogen kosten aan uurloon etc?

wim-v6
                    Deelnemer

met wat sleutelwerk kan je er wel aan, maar je zal hiervoor de EGR moeten verwijderen om het te controleren.

en ja, de moderne diesels zijn eigenlijk niet heel geschikt voor ons file en korte ritjes land.

Mileumeuk is het probleem, samen met het niet goed warm worden, door korte en stadsritten

Willem

MartinAstra 1.7
                      Deelnemer

wie weet waar de egr klep zich bevind?

http://www13.speedyshare.com/fQ4St/download/2013-01-02-14.01.13.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;

hij geeft hier de foto niet goed weer dus vandaar de link er ook maar bij.

MartinAstra 1.7
                        Deelnemer

kan niemand mij vertellen waar ongeveer de egr klep zit?

wim-v6
                          Deelnemer

EGR is volgens mij dat zwarte klpeje rechts van je ecotec kapje

MartinAstra 1.7
                            Deelnemer

nog steeds niet mee bezig geweest, tis mij te koud om buiten te staan sleutelen. even wachten op wat beter weer.

MartinAstra 1.7
                              Deelnemer

hehe gister eindelijk de EGR schoongemaakt, en wat was dat ding vies zeg! We hebben eerst alleen de EGR en de gedeeltes waar we bij konden schoongemaakt, alleen vanochtend weer de welbekende motorstoring 0403 in beeld.

Zou de EGR kapot zijn? Is dit te testen op 1 of andere manier? Kon wel dmv het indrukken van het palletje de klep bedienen dus hij zat niet vast oid.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.