Z16XE stottert/hapert

Forumindex Forums Techniek Ecotec Z16XE stottert/hapert

  • Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #17245154
    GRLWBNL
      Lid sinds:
      12 October 2010

      Beste collega rijders,

      Sinds een aantal weken zit ik met een vreemd probleem.

      Het begon allemaal halverwege december toen het olie controleren melding verscheen op mijn boardcomputer. Ik heb toen de olie gepeild maar naar mijn mening stond het peil gewoon goed. Heb em voor de zekerheid toch maar aangevuld tot de max. De melding verdween en alles leek in orde.

      Tot een paar 100 km later, toen ik weer dezelfde melding kreeg. Ik weer olie peilen en ook nu stond het peil gewoon op dezelfde stand als vlak na het bijvullen. Ik ging er dus vanuit dat het waarschijnlijk iets niet goed zat bij de meter.

      Heb er een aantal weken geen aandacht aan besteed aangezien de auto gewoon normaal reed en het peil ook goed was.

      Vorige week merkte ik ineens dat de auto vreemd begon te rijden. Op een of andere manier klinkt ie nu zwaarder, hapert ie nu bij het gas loslaten bij +2500 rpm en schokt ie soms als ik een constante snelheid rijd. Ook lijkt ie wat vermogen verloren te zijn en loopt ie stationair op 1100 rpm en stottert ie een beetje. Wanneer ik de motor start begin schiet ie naar 2500 rpm en zakt ie langzaam terug naar 1100 rpm, wat ie voorheen ook niet deed.

      Ik krijg trouwens nog regelmatig de melding dat ik het oliepeil moet controleren maar elke keer lijkt er genoeg olie in te zitten.

      Van de zomer had ik een soortgelijk probleem, maar toen had ik er ook last van dat ie zomaar uitviel. Ik heb toen de EGR schoon gemaakt, het gaat opgeboord en de bougies vervangen. Het probleem was toen verholpen.

      Nu zit ik dus met dit probleem en ik heb het vermoeden dat het alleen maar erger wordt.

      Ik ben benieuwd of jullie misschien weten waar het aan zou kunnen liggen!

      #17972869
      Haasje17
      Moderator
        Lid sinds:
        8 September 2009

        waarschijnlijk een vacuem lek.

        De tankontlcuhtingsklep controleren en de aanzuigbuis. En carterontluchting. Waarschiljnlijk is een van de slangen los of gescheurd.

        #17972868
        GRLWBNL
          Lid sinds:
          12 October 2010

          Kun je mij ook vertellen waar deze slangen zitten?

          #17972870
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            Vanaf filterbak naar inlaat.

            Vanaf Kleppendeksel naar inlaat / gasklep..

            Willem

            #17972871
            pieterrademakers
            Deelnemer
              Lid sinds:
              10 August 2011

              Dit lijkt ook op de problemen die ik wel eens heb. Ik krijg echter de EGR niet los omdat ie schroeven helemaal vastgeroest zitten, dus die kan ik niet uitsluiten. Hou me op de hoogte van je zoektocht!

              #17972872
              GRLWBNL
                Lid sinds:
                12 October 2010

                Bedankt Willem!

                Ik zal vanmiddag eens kijken! Ik houd jullie op de hoogte.

                #17972873
                Peter.
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  11 September 2010

                  Mijn X20XEV heeft hier ook last van. Alleen brand er bij mij geen olielampje. Slangen zijn onlangs vervangen, dus daar zou het mijn inziens niet aan kunnen liggen..

                  #17972874
                  Haasje17
                  Moderator
                    Lid sinds:
                    8 September 2009

                    @Peter. wrote:

                    Mijn X20XEV heeft hier ook last van. Alleen brand er bij mij geen olielampje. Slangen zijn onlangs vervangen, dus daar zou het mijn inziens niet aan kunnen liggen..

                    Slangetje vergeten?

                    #17972875
                    Peter.
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      11 September 2010

                      Nee king:

                      #17972876
                      wim-v6
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        12 August 2005

                        @Peter. wrote:

                        Nee king:

                        Tijd voor een WIM gaskleprevisie…

                        Willem

                        #17972877
                        GRLWBNL
                          Lid sinds:
                          12 October 2010

                          Het probleem lijkt bij mij opgelost te zijn! Heb wat slangen aangedrukt en hij loopt weer netjes op 900 rpm stationair. Oook lijkt ie niet meer in te houden. Heb de olie controle melding ook niet meer gezien!

                          Ik ben weer een gelukkig man! :thumb

                          Bedankt jongens!

                          #17972878
                          GRLWBNL
                            Lid sinds:
                            12 October 2010

                            Jongens, volgens mij is het probleem weer terug! :swear

                            Dit keer wel iets anders.

                            Nu heb ik af en toe een korte, maar hevige schok tijdens het rijden. Dit gebeurd sporadisch en meestal als ik rond de 50 km/u rijd. Ook stationair blijft ie dan weer bij 1100 rpm hangen en hapert ie heel erg in de pedalen. Wanneer ik de auto weer uitzet en vervolgens een dag later weer gebruikt loopt ie ineens wel weer netjes totdat er weer een schok komt…

                            Je zou zeggen dat het de EGR is of de bougies, aangezien dit bij bijna alle soortgelijke problemen de oorzaak is, maar deze zijn beide een half jaar geleden schoongemaakt/vervangen.

                            #17972879
                            wim-v6
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              12 August 2005

                              EGR eerder dan bougies…

                              Willem

                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.