Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › Z16XE P302 Cilinder 2 misfire
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
21 januari 2013 om 23:48 #18095226
Na wat research op internet was dat inderdaad in de meeste gevallen de oorzaak. Gelukkig maar, want de beelden van een lekker koppakking schoten alweer door m’n hoofd.
Heb tot dusver trouwens geen storing meer gekregen. Wellicht dat het komt doordat ik vanwege de weersomstandigheden niet harder kon rijden dan 50km/u. Ben dus nog niet in de gelegenheid geweest om em goed in te trappen.
22 januari 2013 om 16:47 #18095227Ik weet nu niet of het komt doordat ik de ECU gereset heb, de kleppenreiniger of de contactspray op de aansluitingen van de ECU en gashuisklep, maar het lijkt er in ieder geval op dat het probleem verholpen is.
Heb vandaag ca. 40 km met verschillende snelheden gereden, tot dusver zonder problemen. Dit was alweer twee weken niet gelukt. Ik juich nog maar niet te vroeg maar ik denk stiekem dat het probleem opgelost is.
22 januari 2013 om 19:25 #18095228Hoe heb jij de ecu gereset dan ? opcom ?
22 januari 2013 om 22:17 #18095229Gereset in de zin van de accupol er 15 min afgehaald hebben.
27 januari 2013 om 13:54 #18095230Toch te vroeg gejuicht. Na pak en beet 200 km verder begint de ellende weer!
Nu nog maar proberen de EGR af te doppen en de kabelboom te vervangen. Als dat niet werkt wens ik iemand anders er veel geluk mee en koop ik een andere.
Ik merk nu trouwens wel dat als je de auto rustig warm rijdt dat het probleem vrijwel niet voorkomt. Als ik met een koude motor boven de 50 km/u kom, is het lopen op 3 cilinders vrijwel constant, zowel tijdens het rijden, als stationair.
27 januari 2013 om 19:21 #180952311 advies: haal je kleppendeksel er is af zit vast met een stuk wat torx bouten
als je naar de onderkant kijkt en hij zit vol met sludge, dan zou ik mn motor inwendig reinigen
dit is een veel voorkomend probleem, en kan ook zorgen voor misfires.
de sludge word door het deksel je inlaat ingezogen en verbrand niet echt heel erg goedtis een simpel ding om los te halen en te kijken.
Mocht die vol zitten, goed schoonmaken ook het gedeelte waar je onluchting slang op klikt
goed uit laten lekken en opnieuw monteren27 januari 2013 om 23:39 #18095232Als ie al zover zit met sludge, heeft het gaatje op de gasklep al KNAP LANG dicht gezeten.
als iedereen nou eens (liet) controleren of het Vacuum gedeelte van de Carterventilatie regeling goed open was, waren er een hoop minder problemen, dat kan ik je melden.het belang van een GOED werkende Carternetilatie word echt Veel te Veel onderschat.
Je kan je motor wel schoonmaken, maar als de Carterventilatie niet goed werkt ben je zo WEER aan de beurt.
als de Carterventilatie GOED werkt zal er ook geen olie je motor in gezogen worden.
het gebeurt namelijk niet helemaal in de Volgorde welke danny zegt..
het begint bij olie welke naar boven gewerkt word (carterventilatiekamers in het kleppendeksel), als de carterventilatie niet juist werkt door een verstopt vacuum pijpje op de gasklep.
De olie in de Carterventilatie kamers in het kleppendeksel hebben een lager temperatuur en meer temperatuurschommelingen als de rest van de motor, hierdoor ontstaat Condens, door vetten te mengen met water gaat dat stollen (ook vloeibaar frituurvet stolt in aanraking met water), dan krijg je een mayonaise achtige drap in deze carterventilatie kamers, als deze dan vol zitten, kan dat de motor in gedrukt worden..
Kleppendeksel verwijderen en dan sludge aantreffen is dan nog een stadium of 2 a 3 verder…
Carterventilatiekamers in het kleppendeksel zijn afgesloten ruimte in het kleppendeksel (kamers) welke juist moeten voorkomen dat er sludge vormt in de cilinderkop zelf.
Willem
28 januari 2013 om 19:30 #18095233Deze heb ik 1,5 jaar geleden al schoongemaakt en opgeboord. Heb in de tussentijd ongeveer 20.000 km gereden en stationair staat de wijzer altijd strak op de plus minus 700 r/pm
Lijkt me dan ook onwaarschijnlijk dat dit het probleem is.
28 januari 2013 om 20:44 #18095234Ik leg alleen effe uit hoe het wel zou moeten als het hierboven omschreven probleem zich voordoet.
als de boel zo ver is, als Danny omschrijft weet je zeker dat de auto van een liefhebber is geweest………………………………………. van krenten op onderhoudkosten
Ik heb het vermoeden dat de Computer zijn beste tijd heeft gehad.
Willem
28 januari 2013 om 21:27 #18095235Ik begrijp het Willem. Was ook meer voor danny bedoeld.
Ik vermoed het ook. Dat gaat me weer handenvol met klauwen kosten! :(
Wil nog wel even proberen de EGR na te kijken omdat ik ook ergens gelezen heb dat dat nog een oorzaak kan zijn. Ook ga ik nog de kabelboom aan een grondige inspectie onderwerpen, maar daarvoor moet het weer wat beter weer zijn. Heb namelijk niet de luxe van een garage tot mijn beschikking.
5 februari 2013 om 02:37 #18095236Vandaag bij de VOD geweest en die hebben geconstateerd dat de ECU inderdaad z’n beste tijd heeft gehad. Nieuwe ECU gaat me € 900,- kosten.
Ik vraag me af of er geen andere manieren zijn om aan een andere ECU te komen, bijv. een tweedehands ECU?
Iemand suggesties?
5 februari 2013 om 05:58 #18095237@GRLWBNL wrote:
Vandaag bij de VOD geweest en die hebben geconstateerd dat de ECU inderdaad z’n beste tijd heeft gehad. Nieuwe ECU gaat me € 900,- kosten.
Ik vraag me af of er geen andere manieren zijn om aan een andere ECU te komen, bijv. een tweedehands ECU?
Iemand suggesties?
er zijn wel bedrijven die het kunnen repareren.
stuur maar eens een mail naar t.p.deloo@gmail.com. Hij heeft mijn z16xe ecu gerepareerd.
Heeft mijn ecu gerepareerd voor een heel stuk minder. En geen geklooi met inleren of sloten wisselen. enz.5 februari 2013 om 11:40 #18095238De meeste sturen ze zo door naar actronics…..dan kan ik ook beweren dat ik ze repareer….
7 maart 2013 om 20:06 #18095239Blijft toch een vreemde bedoeling! We zijn nu een maand verder en ik heb nooit weer ergens last van gehad.
Is het misschien dan toch een vocht probleem, dat alleen storing veroorzaakt wanneer het vriest?
16 september 2013 om 18:33 #18095240Beste Opelvrienden,
We zijn nu bijna een half jaar verder en de temperatuur begint weer te dalen. Heel toevallig begint de auto ook weer slechter te rijden. Precies dezelfde symptomen als een half jaar geleden. Rond 10 graden begint ie eerst af en toe te schokken net als vorig jaar. Ook als ik het gas loslaat tijdens het rijden schokt ie ineens weer een aantal keer totdat ie zakt ik toeren. Stationair weet ie ook niet helemaal wat ie wil. Af en toe hangt ie wat rond de 1000 rpm en na een een kort ritje weer rond de 800 rpm.
Nu zal de eerste nachtvorst wel niet heel ver weg zijn en ik vermoed dat ik weer dezelfde problemen ga krijgen als toen ik dit topic begon.
Toch wel vreemd om te weten dat deze problemen zich alleen voordoen als het kouder wordt.
De garage zei destijds dat mijn ECU naar de klote was. Dit weiger ik te geloven aangezien de auto een half jaar lang als een zonnetje heeft gereden en de problemen zich alleen voordoen als het weer ook een probleem wordt.
Nu vraag ik mij af of het niet 1 of andere sensor is of wellicht iets anders wat gevoelig is voor het weer?
Advies is zeer welkom!
17 september 2013 om 15:02 #18095241Alle massaverbindingen en de bougiekabels/ontsteking al gecheckt?
24 september 2013 om 17:11 #18095242Dat was bij mij dus ook het geval
gelukkig heb ik de auto niet meer: Was echt een rampenbak met die misfires
24 september 2013 om 17:45 #18095243@GRLWBNL wrote:
@Haasje17 wrote:
In veel gevallen is de bobine stuk. Deze vervangen is de oplossing. Wellicht eerst bougies controleren.
Ik ga er vanuit dat je alleen de titel gelezen hebt…
Had de dealer bobine op vooraad? Zoja gewoon nog eens vervangen of ruilen. want ik heb al meerdere keren meegemaakt dat je gewoon een defect exemplaar kreeg wat ze op de plank hadden liggen wat al eens eerder was terug gekomen.
Anders zou ik zeggen hij ruikt naar benzine als de injector lekt en een straal in plaats van nevelt ruik je het ook en loopt die ook niet goed.
24 september 2013 om 19:30 #18095244google maar is op misfire z16xep met die code
Het is echt een heel veel voorkomend probleem en bijna niemand krijgt het opgelost.Jammer dat ook de opel het niet weet
24 september 2013 om 19:55 #18095245@Dr.Ed wrote:
Alle massaverbindingen en de bougiekabels/ontsteking al gecheckt?
Alles wat ook maar met de ontsteking te maken heeft is al vervangen. De massa zou ik nog wel even kunnen laten nakijken.
@Haasje17 wrote:
Had de dealer bobine op vooraad? Zoja gewoon nog eens vervangen of ruilen. want ik heb al meerdere keren meegemaakt dat je gewoon een defect exemplaar kreeg wat ze op de plank hadden liggen wat al eens eerder was terug gekomen.
Anders zou ik zeggen hij ruikt naar benzine als de injector lekt en een straal in plaats van nevelt ruik je het ook en loopt die ook niet goed.
De nieuwe bobine gaf precies dezelfde problemen als de oude. Gelukkig heb ik em nog in kunnen leveren en heb toen me oude er weer op gezet. Deze deed vervolgens ook weer hetzelfde. Ik kan er dus wel vanuit gaan dat daar het probleem niet zit.
Injectoren zijn ook getest. Daar schijnt ook niets mis mee te zijn.
25 september 2013 om 14:36 #18095246Heb je je klepspeling al gecontroleerd ?
28 september 2013 om 20:40 #18095247Nee nog niet gedaan. Overigens denk ik dat massa en klepspeling niet aan de orde is. Dan zou de auto altijd problemen moeten geven lijkt mij? Dit is dus alleen het geval als het kouder is dan 10 graden.
Heeft iemand trouwens ervaring met het gebruik van Forte Motor Flush? Ik zit eraan te denken om deze behandeling op mijn auto los te laten. Ik lees namelijk veel goede berichten over dit product in combinatie met de problemen die ik heb met mijn motorblok.
29 september 2013 om 05:14 #18095248Forte motor flush is prima spul. Hier gebruikt zelfs de opel dealer het bij verversen van de olie bij een beurt.
7 december 2013 om 21:55 #18095249Nou jongens, het probleem is bij deze na een jaar definitief opgelost!
Ik heb een vriend van me (werkzaam bij een Volvo garage) bereid gevonden om mijn auto een paar dagen mee te nemen en hem voor zolang aan de computer te hangen. In eerste instantie was er weinig vreemds aan te merken op de uitgelezen waardes totdat hij er voor langere tijd mee ging rijden. Hij kwam erachter dat de MAF sensor af en toe dood sloeg wat volgens hem het stotteren en misfires veroorzaakte.
Uiteindelijk de MAF sensor vervangen en heb nergens last meer van. Het is zelfs zo dat het koppel moment compleet veranderd is en dat ie veel meer power heeft.
Uiteindelijk heeft me dit € 80,- gekost, heel wat anders dan de Opel Dealer in Groningen mij afhandig wilde maken ( € 900,- voor een nieuwe ECU). Mijn vertrouwen in een officiële dealer is bij deze opgezegd!
8 december 2013 om 08:28 #18095250De dealer roept ecu defect omdat die dingen nu eenmaal vaak stuk gaan.ze hadden beter eerst kunnen testen voordat ze een conclusie trekken.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.