Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Z14XEP 2008, DISTRIBUTIEKETTING KAPOT ??
- Dit onderwerp bevat 7 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 23 oktober 2024om 12:30 door Opeltje17.
-
AuteurBerichten
-
15 oktober 2024 om 08:00 #18555265
beete forumleden,
ik ben benieuwd naar jullie mening over deze distributieketting. Het is een z14xep uit 2008 (astra h import). Hieronder links van de filmpjes.
https://youtu.be/V4QfrSAd6iU?feature=shared
15 oktober 2024 om 08:14 #1855526617 oktober 2024 om 15:15 #18555295Een nieuwe kettingset kost je zo’n € 150 – 200, tel daar bij op dat je ook nieuwe olie en oliefilter nodig hebt.
De montage zal ergens tussen de 4 tot 8 uur zijn, dus reken uit hoeveel het kost.Het luisteren van geluiden uit motorruimtes via filmpjes is altijd lastig.
Ik weet niet waar je vandaan komt, maar als dat Zuid-Holland is dan kan je via Facebook wel contact opnemen met Benjamin van Straaten (of John Schruijer). Die kunnen een diagnose maken en eventueel ook helpen bij vervanging.
22 oktober 2024 om 01:41 #18555371Dank voor reactie.
Ik hoor veel mensen zeggen dat als een z14xep klinkt als een diesel, dat het dan of de kleppen zijn of de ketting.
Aangezien huidige ketting al 272.000 km heeft gedraaid, heb ik toch maar besloten hem gewoon te vervangen. komt opzich beet goed uit, spanrol, multiriem, waterpomp/thermostaat en carterpakking zijn ook aan vervanging toe
weet jij toevallig of je de carter eraf krijgt zonder de uitlaat te demonteren?
22 oktober 2024 om 12:57 #18555375Voorpijp moet los anders krijg je de pan er niet af.
Hij hoeft er overigens niet af om de distributiedeksel los te halen, maar het mooiste is natuurlijk wel de pan eraf.
Klepstoters willen wel herrie maken, dan zou ik ook alle stoters mee vervangen.
En de nokkenas lagerkappen aantrekken met 10nm tegen het los lopen.
23 oktober 2024 om 03:01 #18555388daar was ik al bang voor, uitlaat los net na de kat.Klepstoters willen wel herrie maken ? Hoe bedoel je ? Er worden 3 dingen gezegd over een z14xep dat als een diesel klinkt:
1: defecte klepstoters
2: uitgerekte ketting
3: dat is normaal voor een z14xep
lastig verhaal weer…..
ik heb gisteren nogmaals de kleppendeksel eraf getrokken… en ja hoor, een uitgerekte ketting. Moet wel zeggen dat het minimaal is. Dit zou ook tikkende kleppen kunnen veroorzaken toch (dat die als een diesel klinkt) ? Moet wel zeggen dat als ik een goed stuk heb gereden, het tikken van de kleppen wat erger lijkt (zoals bij koude start).
Stoters alleen kost €200 (febi). Tuimelaars €352. Setje stoters+tuimelaars €480. Klinkt wel verleidelijk de tuimelaars + stoters te doen (als ik ze doe). Voor zover ik weet heeft een astra h uit 2008 met z14xep geen problemen met nokkenassen, of is dat wel zo ? om de klepsteelrubbers te vervangen moet de kop eraf he ?
als je de stoters+tuimelaars (+eventueel klepsteelrubbers) , en oude nokkenas gebruikt, krijg je dan problemen met timing ?
ik ga deze week eerst alleen de ketting doen. Als ik me niet vergis: Stel de kleppen tikken dan nog zoals voorheen. Als ik dan een wat Liqui Molly hydro stoter adetief erin gooi en het tikken verdwijnt, dan zou je kunnen concluderen dat de klepstoters overleden zijn toch ?
5w30 = “longtife” 30.000km. Nou lees ik verhalen dat het beter is het toch of elk jaar of elke 15.000 te verversen. Sommige zeggen zelfs dat of elk jaar of elke 7500km nog beter is. Wat vind jij ?
Ik zit ook te twijfelen om zo’n tech 2 ding ofzo aan te schaffen. Ik zag de iCarsoft OP V2.0 Opel voorbij komen (zie onderstaande foto). Is dat wat ? Kan je met dat ding bv als je mislampen heb, de functie bermverlichting bij sturen inschakelen? Of is het simpelweg alleen storingen uitlezen ?
23 oktober 2024 om 10:33 #18555395Mijn vader heeft jaren een Corsa D uit 2007 met Z14XEP gehad zonder ketting kwalen.
Gewoon elk jaar versie olie en filter erin, gewoon 5w40 Shell Helix Ultra.
Overigens werd die auto alleen voor korte stukjes gebruikt en af een toe een zomer vakantie.23 oktober 2024 om 12:30 #18555400Ik bedoel ermee dat de klepstoters ook wel defect willen gaan en daardoor gaan tikkeren, dan helpt geen enkel goedje.
Als je toch de ketting gaat doen, kan je meteen de stoters mee vervangen, daar de nokkenassen er daarvoor af moeten, tuimelaars hoeven niet vervangen te worden.
Klepseals hoeft de kop er niet voor af maar daar moet je dan weer gereedschap voor hebben (cilinder op druk houden, klep veren verwijderen etc)
Wat wel voorkomt bij de XEP is dat de nokkenas lagerkap(pen) los lopen waardoor de nokkenas breekt, vandaar dat ik zei trek ze met 10nm aan (i.p.v 8nm origineel.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.