Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › z14xe egr wegschrijven noodzakelijk?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 januari 2015 om 18:02 #17269863
Een goedenavond mede Opelliefhebbers!
Ik hoop dat ik hier geen vraag stel die onder die exacte vorm al eens gesteld geweest is, if so, mijn excuses daarvoor.
Ik vraag het toch maar even omdat ik zo op t eerste zicht geen antwoord vind hier op het forum.2 vraagjes:
– op ebay worden enorm veel blindplaatjes voor EGR aangeboden. Zelfs voor hetzelfde motortype durven deze al wel eens licht van vorm veranderen. Kan ik er van op aan dat deze allen
even goed zullen werken/passen?
– Als je de EGR van een Z14XE afdopt, krijg je dan een foutmelding hiervan op het dashboard?Bedankt!
Grtz,
Chris
4 januari 2015 om 18:20 #18267541EGR kan je gewoon afdoppen zal je geen foutmelding krijgen, blind plaatjes zijn zelfs bij de dealer te koop.
Een blind plaatje zal 1 open gat hebben dit is omdat de plunjer in de EGR nog wel moet kunnen bewegen.
4 januari 2015 om 18:31 #18267542Zo staat er maar 1tje tussen, uit Polen :wtf :p.
Nou nog ff een lekenvraag, maar hoe bestel je nu eigenlijk zoiets bij de dealer? Gewoon langsgaan, of kan het ook online of…?
En kan een onafhankelijke garage hier ook aan geraken?4 januari 2015 om 18:39 #18267543De Z16XE is identiek aan de Z14XE enkel de cilinderinhoud is anders.
4 januari 2015 om 18:45 #18267544Hoe je dat besteld :hmmz
Gewoon naar de balie gaan en om een blind plaatje voor de EGR vragen ;)
4 januari 2015 om 18:51 #18267545Nou ok, ik incasseer even de schaamte :cry :-D .
Goed, ik zal eens gaan horen dan :p.
Bedankt!
4 januari 2015 om 19:17 #18267546AnoniemLid sinds:
1 January 1970Kost geloof ik 14 euro, en inderdaad beter een origineel blindplaatje halen dan zo’n zelf gemaakt plaatje van Ebay. Monteren is een stukje cake..
Originele plaatjes zijn heel dun en sluiten goed af.. Ik heb er ooit eens een van Ebay gebruikt(helemaal dicht, allebei de gaten), waardoor de plunjer zo hard tegen de plaat drukte, dat de hele EGR klep bij de bouten afbrak… Die plunjer is dus verdomd sterk!!!
4 januari 2015 om 19:23 #18267547Hmm ok, even langs de garage gaan dan maar.
Inderdaad, ik ben ook eerder voorstander van originele onderdelen :p.Zal er in de week eens langsgaan.
Uitschrijven is dus niet echt noodzakelijk als er geen foutcodes komen? Mooi dan :thumb .
4 januari 2015 om 19:47 #18267548Field Remedy: 1899
Subject: Family 1 engine – EGR malfunction
Models: Engines: Option:
Astra-G 2001…2004,Corsa-C 2001…2005,Zafira 2001…2004,Vectra-B 2001…,Vectra-C 2002…2003 Z14XE| Z16XE| Z16YNG,Z14XE| Z18XE,Z16YNG,Z16XE,Z18XE All
Complaint: Telltale on, driveabilty complaints, jerking, trouble code P0400 set
Cause: Deposits in EGR between pintle and guide
Production: As of following engine numbers a stepped pintle EGR valve with several design improvements has been introduced: Z14XE (Astra G, only MT) 20CK1163 Z16YNG (Astra-G, Zafira-A) 02PV1729 Z18XE (Corsa-C) 20AS5625 Z18XE (Vectra-C) 20AN8145Remedy:
This remedy is valid for the following models only:Engine Model Transmission Modelyear until Engine-BP
Z14XE Astra-G AT 2001 – 2004 all
Z14XE Astra-G MT 2001 – 2004 20CK1163
Z14XE Corsa-C MT 2001 – 2003 all
Z14XE Corsa-C AT 2001 – 2005 no BP available
Z16XE Astra-G AT 2001 – 2004 no BP available
Z16XE Vectra-B MT & AT 2001 all
Z16YNG Astra-G MT 2003 – 2004 02PV1729
Z16YNG Zafira-A MT 2001 – 2004 02PV1729
Y16YNG Zafira-A MT 2001 – 2004 02PV1729
Z18XE Corsa-C MT 2001 – 2003 20AS5625
Z18XE Vectra-C MT 2002 – 2003 20AN8145
Please refer to TSB 1897, TSB 1900, QI 1953 or Special Policy Program 05-P-25 for other models with family 1 engine.
In case of customer complaint replace EGR valve by modified version with stepped pintle guide,– see working procedure „Exhaust Gas Recirculation Valve, Remove and
Install”, Group „L“ of the corresponding Service Instruction.
FunctionalGroup: J – Engine,L – Fuel- and Exhaust System
Complaint Group: 13 – No/Poor Function,19 – Poor Engine Driveability,20 – Poor Performance
Trouble Code: P04004 januari 2015 om 19:48 #18267549Cause: The Euro 4 emission standard will be met even without EGR-valve. This is because of a modified ECU calibration.
Production: On Speedster the EGR valve will remain until end of production. On the Vectra-C, Astra-G and Zafira the EGR-valve will be omit during MY 2004 (running change). The following modifications will be introduced: 1. Engine wiring harness adapted 2. Cover plate for the exhaust gas recirculation duct 3. Omission of exhaust gas recirculation pipe 4. Intake manifold without connection for exhaust gas recirculation pipe 5. New engine control unit calibration 6. Modified bracket for upper engine coverRemedy:
In case of customer complaint where an EGR valve is detected as faulty
during diagnosis, it should not be renewed but removed.
1. Close exhaust gas recirculation port with a cover plate (Part-/Cat.-No.:
24575592 / 58 50 526) by using gasket (Part-/Cat.-No.: 12570863 / 08 51 761).
The groove on the plate has to show in direction of radiator and and the
plate labeling upwards.
2. Fix the superfluous wiring harness connector with a cable strap
(connector port in direction to front wall).
3. Program ECU with SPS as of TIS-CD 50 (select without EGR).
For torque values and labour time please refer to Service Instruction
“Demounting and mounting EGR valve”.4 januari 2015 om 19:49 #18267550Field Remedy: 1897
Subject: Z16XE engine – EGR malfunction
Models: Engines: Option:
Astra-G 2002…2004,Meriva 2003…2004,Vectra-C 2002…2004,Zafira 2002…2004 Z16XE,Z16XE,Z16XE,Z16XE MT,MTA
Complaint: Telltale on, driveabilty complaints, jerking, trouble code P0400 set
Cause: Deposits in EGR between pintle and guide
Production: As of engine number 20BY2510 (10 October 2003) a stepped pintle EGR valve with several design improvements has been introduced.Remedy:
This remedy is valid for the following models only:Engine Model Transmission Modelyear until Engine-BP
Z16XE Astra-G MT 2002 – 2004 20CK1163
Z16XE Meriva-A MT & MTA 2003 – 2004 20CF5854
Z16XE Vectra-C MT 2002 – 2004 20CR2606
Z16XE Zafira-A MT 2002 – 2004 20CF5860
Please refer to QI 1899, TSB 1900, QI 1953 or Special Policy Program 05-P-25 for other models with family 1 engine.
In case of customer complaint replace EGR gasket and reprogram engine ECU with software as of TIS 2000 CD 64 or later:1. Replace EGR gasket by the new version (Part No. 55 560 700,
with flag) before reprogramming the ECU.
– see working procedure „Exhaust Gas Recirculation Valve,
Remove and Install”, Group „L“ of the corresponding
Service Instruction.
Note: The new version of the gasket (1-bore version) can be identified by a ‘flag’ at the outer side of the gasket.2. Reprogram engine ECU with modified software (Software Version
available as of TIS 2000, CD 64) to deactivated the EGR
valve function.
Spare-Parts: Part-No.: Catalogue-No.:
Gasket 55 560 700 91 06 319
Labour Times: TC: Hours:
U3 189 71 Replace Gasket and 92 0,3
reprogram engine ECU
The costs for this repair will be covered for vehicles not older than 6 years and a mileage lower than 100.000 km.The regular warranty procedure should be used for claiming Set-up-time.
FunctionalGroup: J – Engine,L – Fuel- and Exhaust System
Complaint Group: 13 – No/Poor Function,19 – Poor Engine Driveability,20 – Poor Performance
Trouble Code: P0400Read more: http://www.justanswer.com/uk-car/3bf6z-vauxhall-zafira-misfire-constant-engine-light-restricting.html#ixzz3NsryXemf” onclick=”window.open(this.href);return false;
4 januari 2015 om 19:49 #18267551Field Remedy: 1583
Subject: Engines – EGR valve overview
Models: Engines: Option:
All 2001… All None
Complaint: EGR valve does not longer exist in some engines.
Cause: Different causes.
Production:Remedy:
Overview of engines with/without EGR-valve:Z10XE:existing
Z12XE:removal as of MY03
Z10/12/14XEP:existing
Z14/16XE:existing, TSB 1897, Quick Information 1899
Z16SE:TSB 1900
Z16XEP:existing
Z16XE1:existing
Z16XER:existing
Z16LET:not existing
Z18XE:Vectra-C: removal as of MY03(Running Change)
Z18XE:Corsa: removal as of MY03(Running Change)
Z18XE:Astra/Zafira: removal as of MY04 (Running Change)
Z18XE:Meriva und Vectra-B no EGR
Z18XER:existing
Z20NET:not existing
Z22XE:existing
Z22SE:removal as of MY04 (w/o Speedster, VX220) Quick Information 1721
Z22YH:removal as of MY06, Quick Information 2015
Y26/32SE:not existing
Z28NEX:not existing
Z32SE:not existing
FunctionalGroup: N – Electrical Equipment
Complaint Group: 23 – Wrong Indication
Trouble Code: None6 januari 2015 om 12:17 #18267552Liviu2004, bedankt voor de uitgebreide info!
Blindplaatje is intussen besteld, dealer wist me te zeggen dat dit wss een MMlampje zou doen branden en dat er dus wel een en ander weggeschreven zou moeten worden.
Hij zei tevens dat dit enkel bij de dealer kon, maar in m’n achterhoofd dacht ik natuurlijk “ach, ik ken nog wel wat mensen die me kunnen helpen hiermee :p”Ik moet volgende maand naar de APK, dus graag had ik eventuele lampjes tegen dan uitgehad :thumb .
6 januari 2015 om 12:49 #18267553Gaat geen lampje branden, hoeft ook niet worden uigeschreven bij de Z14XE, Z16XE, Z16SE, Z18XE
6 januari 2015 om 12:59 #18267554Oh ok, das weer moeite uitgespaard dan :).
Hopelijk heb ik het ding vandaag of morgen binnen…
6 januari 2015 om 13:19 #18267555AnoniemLid sinds:
1 January 1970En zo wel, de dealer is zeker niet de enige met het weg schrijven inderdaad… jammer weer dat ze niet weten hoe het werkt ;)
6 januari 2015 om 14:01 #18267556Als je de hele EGR verwijderd moet die wel worden uigeschreven! Bij afdoppen geen probleem.
6 januari 2015 om 14:41 #18267557Met de GM plaat afdoppen, krijg je geen meldingen en ook nooit meer een storing in je MM.
En je auto loopt lekkerder, zuiniger weet ik niet, ik heb hem tegelijk laten chippen en sinds dient is hij zuiniger geworden.
6 januari 2015 om 15:01 #18267558Als ik even mag inpikken op dat chippen…
Ik was al eens gaan horen om m’n z14xe astra g uit 2002 te laten chippen bij de chipper hier om de hoek, en die wist me te vertellen dat voor die motor/wagen geen chipmogelijkheid bestond..
Is dit zo?
Ik denk dat hij chipt met MTB kastjes, maar ik ken er niet genoeg van om te weten of dit een bestaand merk is of of ik hier wat uit m’n duim zuig ;).6 januari 2015 om 21:47 #18267559Is gewoon te chippen, alleen is de vermogens winst nihil.
Dus kort gezegd zonde van het geld.
6 januari 2015 om 23:34 #18267560Ha zo.
Ok, bedankt!8 januari 2015 om 14:49 #18267561@remutr wrote:
Met de GM plaat afdoppen, krijg je geen meldingen en ook nooit meer een storing in je MM.
En je auto loopt lekkerder, zuiniger weet ik niet, ik heb hem tegelijk laten chippen en sinds dient is hij zuiniger geworden.
Ik loop al een tijdje met het idee om dit ook te doen, maar heb eigenlijk nergens last van.
Is het raadzaam om het alsnog te doen? Of is het een geval van “Don’t fix it if it’s not broken”.
8 januari 2015 om 14:53 #18267562AnoniemLid sinds:
1 January 1970Afdoppen is veel beter.. Auto loopt fijner vind ik, en daarbij minder vervuiling = behoud van de motor en scheelt onderhoud..
8 januari 2015 om 15:20 #18267563Heb hem zopas afgedopt, en tot nu toe geen lampjes zien branden :p.
T is echt een werkje van niks.
Nu vraag ik me eigenlijk wel af, aangezien je de uitlaatgassen niet meer langs de motor doet lopen voor betere verbranding, worden je uitstootwaarden dan niet iets “slechter”?
8 januari 2015 om 16:04 #18267564Inderdaad uitstoot word slechter, maar das minimaal.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.