Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › z12xe of z14xe voor Corsa C?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
13 oktober 2014 om 06:34 #17268562
Beste Dames en Heren van het Opel forum,
Ik ben al vaker op dit forum geweest, o.a. voor de corsa van mijn ouders en de huidige Astra. Ik heb onze Opels altijd er fijn vinden rijden en ben nu zelf aan het kijken naar een Corsa C. Ik ga de auto voornamelijk in het dorp gebruiken en kleine ritjes in de buurt. Af en toe een langere rit. Nu lees ik nogal wat verhalen over de z12xe motor die nogal problemen gaat geven als er veel korte stukjes mee gereden worden. Over de z14xe lees ik daar geen problemen over.
Mijn vraag is, wat is volgens jullie verstandiger om te doen. z12xe of toch de z14xe. De z14xe heeft wel iets hogere wegenbelasting, maar als dat de ‘betrouwbaardere’ motor is heb ik daar geen problemen mee.
Alvast dank voor jullie reactie :D
13 oktober 2014 om 15:29 #18256928Heb heel even een leen z12xe gehad maar dat was het gewoon net niet kwa vermogen.
Rij zelf een z14xe voor woon werk verkeer.
Doet 1op 11 / 1op12 niet super zuinig dus.
Maar rijd verder erg lekker.
Tevens heb om te spelen een z18xe (gsi)
En dat rijd weer zoveel fijner,beter als de 1.4.
Zou zelf als ik iets ooit terug moet kopen niet lager gaan dan een 1.4.
Heb er overigens ook tot nu toe totaal geen problemen mee gehad.Zou je adviseren ga eens na een dealer en probeer ze gewoon alle eens.
Ff goed ridje maken ook ff de snelweg op etc.
Daar vond ik nl vooral de 1.2 niet heel geweldig kwa vermogen.
Wel zuinig overigens.
Kwa betrouwbaarheid ken ik de 1.2niet.
Al is mijn 1.4 heel betrouwbaar.
Is natuurlijk ook hoe je er zelf mee omgaat.13 oktober 2014 om 17:42 #18256929Rij al 3 jaar een z12xe tot grote tevredenheid.
Zuinig (1 op 15 a17) en komt goed mee met het verkeer met zn 75 pk.
Er worden over het algemeen korte ritjes mee gemaakt en als je gewoon ieder jaar olie en oliefilter vv is er niks aan het handje.
Ik heb iig geen sludge-vorming door de korte ritjes.
Over de 1.4 kan ik niks typen, omdat ik daar geen ervaring mee heb.13 oktober 2014 om 18:46 #18256930I have Z14XE, although with automatic gearbox. Known issues with Z14XE: oil consumption and ECU gets dead after a while due to incorrect positioning on the engine (hot-cold cycles and vibrations). I am not entirely happy with PK so plan to change to Z18XE in future. On Z14XE EGR may do some trouble but it can be disabled by original GM software, but this depends on the serial number of the car (VIN).
On Z12XE, EGR has the worst place ever seen on a car. Maybe Z13DT is as bad.
13 oktober 2014 om 20:39 #18256931Dank voor de reacties. Dat geeft mij al iets meer beeld. Heb afgelopen weekend in een z12xep gereden en vond dat niet overdreven traag overkomen. Maar ik ga liever voor de z12xe Dan voor de xep. Ivm de nokkenas.
Ik blijf rustig rond kijken dank voor de reacties zover. Als er nog meer mensen zijn met advies hoor ik het graag :D13 oktober 2014 om 21:05 #18256932Voor de nokkenas?? daar hief je het niet voor te doen, alleen om de ketting, nokkenassen breken nagenoeg niet als je de lagerkappen goed aantrekt.
14 oktober 2014 om 08:42 #18256933Ok, had ik inderdaad gelezen dat je die vast kunt zetten. Maar de twinport modellen zijn ook wat duurder dan de niet twinport. Dus daar ga ik dan alsnog liever voor. Vraag waar ik gewoon heel erg mee zit of ik last ga krijgen van die ketting als ik ‘voornamelijk’ korte stukjes rijd.
Maar dank voor je meedenken. ;)14 oktober 2014 om 10:51 #18256934Met korte stukjes ga je zeker last krijgen met de ketting!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.