Forumindex › Forums › Techniek › 1,8 liter motoren › Z1.8XE slecht starten en inhouden
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 augustus 2011 om 07:56 #17240810
Sinds een aantal weken heeft mijn Z1.8XE kuren bij het starten:
filmpje:
[youtube:3b5vyu19]http://www.youtube.com/watch?v=sV2-0LuVlHQ[/youtube:3b5vyu19]
(tot aan 0:50 raak ik het gaspedaal niet aan)– slecht lopen (klinkt als een opgefokte v8)
– 3 poten
– misfires
– schommelen toerentalOngeveer sinds het weer koud en nat is geworden zijn deze klachten er, ik weet niet of dat er iets mee te maken heeft.
Ook tijdens de eerste minuten rijden bokt en sputtert de motor.
Als hij eenmaal warm is, ontbreekt een stuk vermogen onder de 3000 RPM.Ik heb de computer uitgelezen, en naast de gebruikelijke bak foutmeldingen was dit keer nieuw:
P0170-12 lean exhaust, en misfires op willekeurige cilinders.
Daar ik de auto hoofdzakelijk rijdt op LPG, heb ik er niet zo heel veel last mee, op LPG lijkt alles goed te zijn.
Ik zit nog 10.000 km van de grote beurt af, maar wil wel voor de tijd gaan onderzoeken wat het probleem is, om verergering of andere problemen te voorkomen.
Ondertussen heb ik achterhaald dat het aan de volgende zaken zou kunnen liggen:– lambda sondes kapot of verouderd
– lekkage aan inlaatspruitstuk, of aansluiting rembekrachtiger
– vervuilde gasklep/inlaat spruitstuk/ carterventilatie
– vervuilde/defecte LMM/temp sensor
– ?Om te beginnen wil ik eens wat van de componenten doormeten die mogelijk defect kunnen zijn
– beide lambda’s
– lmmDaarnaast eens met wat remmenreiniger kijken of er ergens een lek zit.
Ik heb de EGR klep zo’n 3 jaar geleden afgedopt met een geimproviseerde blindplaat en vloeibare pakking, misschien dat hier iets lek is. De EGR zit nog wel steeds aangesloten, anders levert dit een foutmelding op (volgens VOD konden ze de EGR niet weg programmeren :( )De volgende stap is het schoonmaken van het gasklephuis, en de slangetjes tussen het kleppendeksel en gasklephuis.
Door onbekende oorzaak is het elke weer best weer vies (elke 30.000). Ik verdenk dat het klepje in het kleppendeksel mogelijk kapot is, dat bij stationaar de carter ventilatie afsluit.
Mogelijk moeten we even het kleppendeksel liften om dit te achterhalen..Ik zal hier de voortgang posten, eventuele tips of ervaringen zijn van harte welkom!
1 september 2011 om 18:41 #17911891Gisteravond de computer gereset, en gelijk ff wat straffe injectiecleaner in de tank gedaan, en tot 40 liter volgegooid. Ik rijdt nu al een paar dagen volledig op benzine.
Na het resetten leek het iets beter te gaan, maar in de 35 km die ik sindsdien weer gereden heb, heeft de computer zich al weer aardig ingeleerd. Het probleem is dus weer terug.Opmerkelijk is dat op LPG het inhouden en schokken tijdens optrekken absoluut niet aanwezig is. Dit doet me dus concluderen dat er ergens een probleem is bij de benzine toevoer. Starten kan alleen maar op benzine, dus de koude start kan ik niet testen op LPG
Kan ik dan automatisch uitsluiten dat er iets mis is met de lambda’s, MAF of temp sensoren? Of cloned de lpg computer deze signalen, of worden ze helemaal genegeerd?
Het is een Vialle LPI installatie, dus da’s vrij modern lijkt me. Als hij op LPG loopt, blijft de brandstofpomp gewoon rondpompen; en ik gooi er dikwijls verse benzine bij…Hier is weer een video’tje van de start vanmorgen.. niet best :(
[youtube:thvirah9]http://www.youtube.com/watch?v=5cl15HWCS2A[/youtube:thvirah9]
Lijkt wel of hij tijdens de start extra zware problemen heeft, volgens mij wordt er namelijk onder een bepaalde motor temperatuur een ‘koude-start’ procedure doorlopen..
Als er iemand tips of suggesties heeft, dan hoor ik het graag..
nogmaals:
– Het probleem is er gekomen van de een op andere dag (over het weekend)
– op LPG rijdt ie goed
– Alleen bij koude start zo’n gesputter/gepruttel
– inhouden op benzine, schokken bij optrekken
– foutcode p0170-12 LEAN mixture, maar er is duidelijk een vette benzinelucht te ruiken rond de auto s’ morgens..1 september 2011 om 19:46 #17911892Nog een update: zojuist ff de opcom aangesloten, en alvast wat zaken getest bij stationair toerental:
– MAF sensor geeft tussen de 1 en 3 volt aan, anfhankelijk van hoever ik het gas intrap
– Lambda 1 heb ik tussen de 90 en 850 mv zien pulseren, ongeveer 1x per seconde, verwarming lamda: AAN
– Lambda 2 heb ik tussen de 450 en 500 mv stabiel zien blijven
– na ongeveer een minuut kom foutmelding p0170-12Toen ik de brandstofpomp ging testen hoorde ik dit….
[youtube:2khg76zc]http://www.youtube.com/watch?v=_rG1Dl-F-GI[/youtube:2khg76zc]
klinkt dit gezond?
1 september 2011 om 20:14 #17911893Heb zoiets al een paar keer meegemaakt. Iedere keer een andere oorzaak. Kijk op volgorde eens naar het volgende
– Met een oscilloscoop probe boven de vier bobines van het bobine blok kijken (gewoon probe punt in de buurt houden). Als een van de cylinders afwijkt een nieuw bobine blok er in
– Gasklep reinigen, vooral het gaatje voor cartervetilatie even door prikken, en mogelijk uitboren. Als je zaken hebt gereinigd terwijl de klep ingebouwd was heb je het gaatje waarschijnlijk dichtgesmeerd met prut.
– Nieuw MAS sensor proberen, of even eentje van iemand lenen als diagnose hulp. (Je kunt met OBD scanner de temperatuur eens uitlezen op een ochtend VOORDAT je start. De temperatuur moet in de buurt liggen van de buitentemperatuur. Na starten moet hij oplopen. Als de motor 90C is zal het in deze tijd van het jaar onder een gesloten motorkap snel 60C worden.Groeten Rinus
1 september 2011 om 20:22 #17911894Hallo,
Hoe bedoel je dat met die oscillscoop? zitten er ergens merktekens dan?
-gasklep wordt elke 30.000 losgehaald en gereinigd, gaat is uitgeboord, en open
-MAS/MAF sensor is volgens mij nog goed, daar op LPG er geen probleem is. Toen ik net testte was de motor nog half lauw, en gaf die aan buiten temp: 47 graden, deze liep terug naar +/- 30 toen ik de motor een tijdje stationair had lopen. De voltages die worden gemeten vallen binnen nominaal..Ik zal morgen vroeg eens meten
Toch gek dat het zo warm kan worden onder de kap, de Vectra C heeft een volledig gesloten inlaat die de lucht achter de gril wegpakt… :hmmz
1 september 2011 om 20:35 #17911895Temperatuur is niet gek. Onder een morotkap blijft de hitte hangen. Als je start gaat de lucht stromen. Je krijgt dan een waarde tussen motor temperatuur en frisse buitenlucht. Om echt de buitentemperatuur te kunnen checken zul je tot morgenochtend moeten wachten (En meten VOORDAT je start). Afkoelen gaat heeeeeeel langzaam
Met oscilloscoop bedoel ik: Buitenkant van de probe aarden, en puntje in de buurt houden van een van de vier bobines in het blok. Op die manier vang je wat “storing” op van elk van de vier ontstekers. Je kunt de pulsen zichtbaar maken op een oscilloscoop scherm (Fluke 123, of 190 is een mooi apparaat). Als ze kapot gaan gaan ze een voor een kapot. Dan zie je duidelijk dat het signaal van een van de vier af gaat wijken.
Groeten Rinus
2 september 2011 om 06:53 #17911896Okay, vanmorgen weer gemeten in de kou. brrr
buitentemp werd goed weergegeven. Ik heb in de opcom de pagina tevoorschijn gehaald waar alle lambda’s af te lezen zijn.Wat mij opviel is dat lambda 2 direct richting de 400-450 mV schiet, dit lijkt goed te zijn, maar Lambda 1 blijft tijdens de hele start procedure (+/- 1 minuut na start) op 30mv staan, TOTDAT het sputteren en roggelen van de motor ophoud, dan begint ie ineens te pulseren zoals dat zou moeten…. Ik vraag me dan af; is dit working as designed? of is lambda 1 aan zijn eindje?
Hier een plaatje zo’n 40 seconden na de start. Lambda 1 doet weer mee:
Dan tijdens de rit naar mijn werk heb ik op LPG gereden, want op benzine is echt beroerd op dit moment.
Bij de afrit van de snelweg weer naar benzine geschakeld, en in de parkeergarage opcom weer aangesloten.
check de beide Lambda’s..
Het systeem geeft nu ook ‘ARM’ aan…. of zou dit te maken kunnen hebben met dat ik op LPG gereden heb?Ik zal vanmiddag naar huis eens helemaal op benzine rijden, kijken of bij thuiskomst beide lambda’s weer hetzelfde beeld vertonen.
Gek genoeg; even de motor uitzetten en weer starten en beide lambda’s doen weer wat ze moeten doen….
vaag….
2 september 2011 om 16:57 #17911897Ik heb ook een Vialle LPI op een Z18XE.
Dit systeem volgt alles van de originele Opel ECU, alleen pakt het injectorsignaal over zodra hij overschakeld op gas, dus als het op gas geen probleem is met het eigenlijk iets zijn met:
– benzine druk (pomp gaar, ergens een filter vuil) of
– injectoren verstoptHij zegt zelf al dat ie arm loopt op benzine, dus ik zou het daar zoeken..
Succes.Gr,
The Duke2 september 2011 om 18:28 #17911898Okay, dat dacht ik ook tot vanmiddag 16:00 uur.
Het vreemde is; ondanks dat de motor arm zou lopen (volgens de computer), kan ik hem wel doortrekken tot minstens 6000rmp. Je zou zeggen als er niet genoeg brandstofdruk is, dan stikt de motor bij een bepaald aantal toeren…..
Voordat ik terug reed vanaf mijn werk heb ik de OPCOM aangesloten. Auto gestart; stotteren en sputteren voor 15 seconden. Tijdens die eerste 15 seconden deed Lambda 1 niks, en 2 stond op 390mV.
Daarna begin Lambda 1 netjes te pulseren tussen 100 en 900mv en loopt de auto mooi.
Na zo’n 3 minuten op de snelweg, en het viel me gelijk op: zowel lambda 1 en 2 staan op 39mv, en doen helemaal niks verder. Als ik de koppeling intrap waardoor de motor weer stationair ging lopen, begon lambda 1 met enige moeite weer te pulseren, lambda 2 bleef tussen 20 en 40 mV schommelen.
Om te proberen even naar LPG geschakeld; ik verwachtte dat nu de waardes weer goed zouden zijn, maar het bleef exact hetzelfde. Dit doet me dus denken dat het toch niet primair aan de benzine toevoer ligt…
het viel me wel op dat tijdens het rijden ‘B1 O2 sensorlus’ naar ‘OPEN’ ging. Geen idee wat dit betekend.
Toen ik eenmaal thuis was de auto even stationair laten lopen op de oprit, en toen trokken de waardes toch nog iets aan…..
Dus wat het nou kan zijn?
Wat ik morgen alvast wil proberen is om de aarding van het blok te checken, en even de lambda’s schoonmaken.
Geen idee hoe ik de brandstof druk op de rail moet controleren, om te kijken of de pomp of brandstof druk regelaar kapot is, dat kon ik ook niet in OPcomvinden..
3 september 2011 om 18:53 #17911899Benzinepomp is kapot, komt waarschijnlijk omdat je de tank vrij leeg laat omdat je LPG rijdt.
tank liefst minimaal half vol houden voor de koeling van de pomp.
waarschijnlijk is de drukregelaar ook kapot..
Let op, ook als je op LPG rijdt draait de benzinepomp, laat daarom altijd de tank minimaal half vol.
Ik heb ditzelfde al met een Vectra-B gehad.
Pomp kapot door constant te laag benzine peil.
Willem
3 september 2011 om 20:54 #17911900Nou, ik moet toch even terug komen op mijn eerdere constatering;
vanmiddag hebben we de boel even losgehaald; gasklep was nog redelijk schoon, evenals luchtfilter en de carter onluchting.
Wat opviel is dat lambda 1 bij stationar in 80% van de tijd pulseert tussen 100mv en 900mv, maar soms blijft ‘hangen’ op een bepaalde waarde.
Als ik dan even aan de bedrading morrelde of met de schroevendraaier een tikje gaf op de lambda, dan ging die weer… tijdens het rijden blijft ie altijd op 39mv staan.vanavond had ik een verjaardag in utrecht, dus ik heb tijdens het rijden op de snelweg een aantal keer tussen LPG en benzine geschakeld, in beide gevallen dezelfde klachten;
moeilijk optrekken, bij volgas horten en stoten, en de motor werd vrij warm (92 graden, normaal 82)…Ik ga dus eerst eens lambda 1 vervangen. Deze gaf zo’n 3 jaar geleden ook problemen, toen kon ik hem weer aan de praat krijgen door een keer goed schoonmaken met remmenreiniger en scotsbright.
Ook wil ik kijken of ik een drukmeter kan lenen/kopen die op de brandstofrails gezet kan worden. We hebben een nippel gevonden waar een drukmeter op kan. Er stond aardig druk op; drukte even op het pieletje, en de benzine spoot zo’n 2 meter weg. Hoeveel bar moet hier op staan eigenlijk? 3?
4 september 2011 om 10:56 #17911901Als je lambda inderdaad door erop te tikken enzo andere waardes geeft zou ik die maar eens vernieuwen.
Ten tweede is het tijd voor een nieuwe thermostaat, want 92 graden hoort de temperatuur te zijn en tenslotte zou ik maar eens heel rapido je brandstofdruk controleren zo wim-v6 aangeeft, want als die echt te laag is door kapotte pomp/drukregelaar, ga je wanneer je op benzine rijdt, je motor echt schade doen!Gr,
The DukeP.S.
@ Wim-V6: weet je toevallig een makkelijke manier om de benzine-brandstofpomp uit te schakelen na het overschakelen op LPG voor een Corsa Z18XE ? Ik vind het sowieso onzin dat die steeds draait terwijl ie alleen 1 minuut na het starten nodig is en daarmee onnodig loopt te slijten..4 september 2011 om 11:34 #17911902Bedankt voor de reacties zo ver.
Even de openstaande zaken op een rijtje;Huidige gedrag: stotterende start op 2/3 poten tijdens koude start procedure, Lambda 1 komt langzaam op gang, geeft soms geen waardes, en tijdens het rijden geen vermogen, en bij verandering van stand gaspendaal bokken.
Lambda: ik weet door lezen op forums, en TIS dat de waarde van Lambda 2 400-450 mv hoort aan te geven, en lambda1 tussen de 100 en 900mv bij stationair toerental. Wat moet het gedrag zijn tijdens het rijden??? (ps: 1 contactje van de stekker was gecorodeerd, weer schoon gemaakt, maar mocht niet baten)
Brandstofpomp: ondanks dat ie wat lawaai maakt doet hij het nog steeds. Ik wil graag de brandstof druk op de rail meten, hier zit een speciale nippel op; moet ik hier een speciale meter voor hebben? of kan dit met elke vloeistofdrukmeter?
Thermostaat: De temperatuur van het water ligt meestal tussen de 80 en 85 graden, omdat ik op LPI rijdt (koelende werking), en 95% snelweg. in stadsverkeer loopt ie netjes op tot over de 95, en gaan de fans blazen. Dit is al mijn 3e thermostaat, dus ik denk dat dit zo hoort.
Verder heb ik wat print-outjes gehad uit Opel TIS 2000 om verschillende componenten (krukassensor, lambda’s, temp, MAF, etc) door te meten. Als het weer het toe laat wil ik voor de zekerheid alles even nakijken. Auto heeft nu 175.000 gelopen, en deed het tot voor kort nog uitstekend. Aangezien ik er nog minstens een ton bij op wil rijden is het nu een mooi moment om even een rigoreuze controle te doen.
Wie heeft antwoord op de openstaande vragen? Zou mij heel erg helpen :wors
4 september 2011 om 15:50 #17911903Nog even een dringende vraag:
vanmiddag een multimeter van iemand geleend om wat zaken door te gaan meten, maar hoe meet je de componenten als ze met het stekkertje aangesloten zitten? Dan liggen de contacten niet vrij? zijn hier een handige methoden of hulpstukken voor?
4 september 2011 om 22:40 #17911904@the-duke wrote:
P.S.
@ Wim-V6: weet je toevallig een makkelijke manier om de benzine-brandstofpomp uit te schakelen na het overschakelen op LPG voor een Corsa Z18XE ? Ik vind het sowieso onzin dat die steeds draait terwijl ie alleen 1 minuut na het starten nodig is en daarmee onnodig loopt te slijten..Zou je eens moeten kijken of je wat kan maken met betrekking tot inschakelklep van de LPG tank oid…
de klik die je hoort bij inschakelen LPG komt van een relais namelijk.
Willem
5 september 2011 om 11:58 #17911905the-duke schreef:
P.S.
@ Wim-V6: weet je toevallig een makkelijke manier om de benzine-brandstofpomp uit te schakelen na het overschakelen op LPG voor een Corsa Z18XE ? Ik vind het sowieso onzin dat die steeds draait terwijl ie alleen 1 minuut na het starten nodig is en daarmee onnodig loopt te slijten..Zou je eens moeten kijken of je wat kan maken met betrekking tot inschakelklep van de LPG tank oid…
de klik die je hoort bij inschakelen LPG komt van een relais namelijk.
Willem
Bedankt! Goeie tip.
gr,
The Duke5 september 2011 om 19:16 #17911906Okay,
vanavond dankzij wat tips van Wim de LMM en Lambda1 kunnen meten:
Lambda 1 op pin 2 en 4: na het starten blijft hij even een seconde of 7/8 op 40mv hangen, daarna gaat hij heen en weer tussen de 90 en 800 mv, met een enkele uitschieter naar 1000mv.
Dan de LMM
Spanning tussen 4 en massa bij losgekoppelde stekker: 11.98v
Spanning tussen 2 en 3 bij motor uit, contact aan: 0v
Spanning tussen 2 en 3 bij stationair toerental: direct na de start: 0.55 volt, maar als de motor rustiger begint te lopen zakt ie naar 0.35v
Spanning tussen 2 en 3 bij kortstondig gas geven (tot 4000rpm) 2.58v
Spanning tussen 2 en 3 bij plangas (6500rpm) 3.8v.Lijkt wel of die LMM niet helemaal de goeie waardes weergeeft.
Door nog eens aandachtig over het probleem na te denken kon het eigenlijk ook niet aan de lambda1 liggen, namelijk:
Als ik de computer reset, en deze dus door x aantal km’s te rijden zichzelf moet inleren, doet het probleem van slecht lopen zich direct voor. De computer heeft nog helemaal geen tijd gehad om zich in te leren, en de brandstofhoeveelheid aan te passen.De oorzaak moet dus gezocht worden in de toevoer/hoeveelheid brandstof; aangezien het probleem zich op zowel LPG als benzine voordoet, is het aannemelijk dat het probleem zich niet in 1 van de 2 brandstoftoevoeren bevind.
Wat is direct vanaf de reset verantwoordelijk voor de hoeveelheid brandstof??? De LMM!
nu eens kijken waar ik voor een mooie prijs zo’n ding kan scoren!
klopt toch wel, het verhaal?
6 september 2011 om 13:03 #17911907met de opcom kan je ook liters lucht bekijken die ze aanzuigt, wat geeft ie daar bij stationair aan.
willem
6 september 2011 om 13:22 #17911908ik zal eens kijken vanavond
6 september 2011 om 13:54 #17911909overigens:
origneel onderdeel van Siemens/VDO kost bij de Brezan +/- 220 euro
Op ebay.de en ebay.co.uk zijn imitatie meters te vinden tussen de 50 en 75 euro,
en ik heb een 2e handse gezien op ebay voor 25 euro…
eens kijken wat ik ga doen. ik vind 220 euro echt een HELEBOEL geld voor zo’n lullig dingetje zeg, en dan krijg je er nog geeneens garantie op :(
6 september 2011 om 15:58 #17911910Imitatie is meestal niet aan te raden.
deze gaan gauw kapot of geven gelijk al storing of verkeerde waarden.
willem
6 september 2011 om 19:11 #17911911@wim-v6 wrote:
met de opcom kan je ook liters lucht bekijken die ze aanzuigt, wat geeft ie daar bij stationair aan.
willem
Bij stationair toerental en warme motor: 8kg/h – 0.3-0.5v
6 september 2011 om 21:47 #179119128kg?h is wel wat aan de lage kant.
de Z18XE die ik hier heb doet zo’n 10kg/uur warm op stationair, en loopt dan prefect 800 toeren, zonder enig sputtertje.
zowel op LPG als Benzine.
Willem
12 september 2011 om 19:14 #17911913Okay, vandaag de nieuwe LMM ontvangen. Meteen geinstalleerd en de auto gestart… hmm nog steeds enorm beroerd starten, en het uitlaatgas controle lampje blijft branden.
Klein stukje gereden, en dit gaat merkbaar beter.
Toen weer op de oprit gezet, accupolen los en 30 seconden tegen elkaar aan, daarna de auto nog een uur of 3 spanningsloos laten staan.
Na het eten de boel weer aangesloten, en helaas, weer slecht starten, maar wel minder. Nog steeds uitlaatgas controle lampje. Gelijk OPCOM aangesloten en alle foutcodes gewist. Uitlaatgas controle lampje is nu ook uit.
Tijd voor een proefitje; de auto loopt nu merkbaar beter. Veel minder dooie plekken in de toeren, ik kan eigenlijk wel zeggen dat hij trekt als een beest!!!
Rondom het stationair toerental zit nog een klein probleempje; terugvallen op stationair gaat niet soepel, hij gaat eerst iets te laag, en corrigeert het dan. Ook optrekken vanuit stilstand levert nog een klein bokje op.
Daarna even de opcom en multimeter aangesloten… LMM geeft zo’n 0.75v bij stationair, en tussen de 8 en 10 kg/h. Dat lijkt dus beter te zijn.
(het schommelt nogal, dus de screenshot is precies bij een laag voltage genomen)
Nu is er echter vreemd gedrag rondom de lambda’s:
na de proefit stonden beide lambda’s op zo’n 900mv, lambda 1 gaat niet meer tussen de 100mv en 900mv heen en weer..
Is dit vanwege het inleren? of is er nog iets anders mis?Foutcode is nu niet arm, maar rijk:
Tips?
24 september 2011 om 10:06 #17911914Slechte massa op de motor, controleer bij de accu maar eens de DIKKE massa kabel zal wel net onder de pool een bult onder zitten!!!!
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.