Sinds vandaag heeft m’n vriendin een Opel Astra G Stationwagon z1.6se van bouwjaar 2001.
Een héle nette auto die prima rijd en best pittig is,dus wat dat betreft geen klagen.
Het enige minpuntje is dat de motor lichtjes tikt.. Nu heb ik gelezen dat z1.6se motoren helaas nogal nokkenas-slijtage-gevoelig zijn :(
Nu heb ik een aantal vragen waarop ik op dit forum nog niet echt duidelijk antwoord heb kunnen vinden,dus vandaar bij deze;
-Als je met een versleten nokkenas en dat getik door blijft rijden, loop je dan het risico op meer (fatale) schade,of kan het verder weinig kwaad?
– welke nokkenas (merk) is de beste vervanger voor de originele nokkenas? En waar deze het beste/prijsgunstigste te bestellen? (Ik heb namelijk gelezen dat er soms ook wel eens nokkenassen van andere types 1.6 8v motoren worden geplaatst omdat deze meer gehard zouden zijn..?)
-Er schijnt een methode én een speciaal gereedschap te bestaan waarmee het mogelijk is de nokkenas te demonteren zonder de cilinderkop los te hoeven halen? Bestaat er een how-to op dit forum, en weet iemand waar dat speciale gereedschap te bestellen is?
-Laatste vraagje wat ik nog heb; is een z1.6se een zogenaamde vrijloopmotor, of gaan de kleppen eraan als de distributieriem breekt bij dit type motoren? (Heeft niets met het nokkenas probleem te maken,maar vind het wel fijn om te weten ;) )
Ik hoop dat iemand me kan helpen met al deze vragen,alvast bedankt!!