Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › Z 2.2 SE met E-10 benzine
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
29 juni 2010 om 14:58 #17222985
Hai,
Wij hebben een zafira-A cool maxx uit 2004 met een Z 2.2 SE motor.Over 2 weken gaan wij op vakantie naar Frankrijk met onze zafira en caravan:).
Nu hebben ze in frankrijk de z.g. E-10 benzine,uit verschillende berichten via internet heb ik begrepen dat deze benzine voor problemen kan zorgen(vooral rubber afdichtingen e.d).
Ik heb via internet al gezocht naar eventuele narigheid,maar ik kom daar niet veel verder mee,hopelijk hebben mede forummers hier ervaringen mee.mvg Hans
1 juli 2010 om 16:23 #17693664Ik heb een email gekregen van opel nederland,en die gaf het volgende antwoord:(gekopieerd uit de mail)
Hartelijk dank voor uw e-mail van 30 juni jongstleden omtrent de nieuwe benzine die verkrijgbaar is in Frankrijk onder de naam SP95-E10.
Graag delen wij u mede dat geschikte brandstof voor benzinemotoren brandstof is met een maximaal ethanolgehalte van 5%. De kwaliteit hiervan beïnvloedt het vermogen, het draaien en de levensduur van de motor aanzienlijk. Dit staat tevens vermeld in de handleiding van uw Opel Zafira bij “Rijden en bediening – Brandstoffen, tanken”.
Wij raden dan ook het gebruik van de nieuwe brandstof E10 af voor uw Opel Zafira. Wanneer er de mogelijkheid is te kiezen tussen E10 en Euro 98 raden wij u aan om Euro 98 te tanken.
Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
1 juli 2010 om 16:27 #17693665Het volgende gekopieerd van de anwb site:
Tank geen brandstof E10 in Frankrijk
De ANWB adviseert haar leden om geen brandstof E10 in Frankrijk te tanken. Deze nieuwe brandstof, waaraan 10% bio-ethanol is toegevoegd, wordt soms naast de bekende Euro 95 verkocht, maar bij sommige pompen ook ter vervanging van Euro 95. De ANWB constateert dat er nog te weinig onderzoek is gedaan naar het effect van (langdurig) gebruik van E10 op de auto.De bond verwacht dat deze nieuwe brandstof door bijvoorbeeld een andere samenstelling voor verschillende problemen kan zorgen. Er is ook een kans dat de ethanol uit E10 bepaalde rubber en kunststof afdichtingen, keerringen en pakkingen aantast.
De bond raadt haar leden aan om in Frankrijk Superplus 98 te tanken, als er aan de pomp geen Euro 95 is te krijgen. Frankrijk is momenteel het enige land wat E10 op grote schaal aanbiedt. De adviezen die momenteel door de autofabrikanten gegeven worden over het wel of niet tanken van E10 lopen sterk uiteen. Er zijn fabrikanten die nog uitvoerig aan het testen zijn en tot die tijd geen risico willen nemen en aanraden geen E10 te tanken, maar er zijn ook fabrikanten die de enkele pechgevallen voor lief nemen en een gunstig advies geven. In de laatste groep vallen met name de Franse merken.
Op de tankapparaten is de nieuwe brandstof veelal herkenbaar aan de aanduiding SP95-E10, waarbij SP staat voor Sans Plomb (ongelood), 95 voor octaangetal 95 en E10 voor een bijmenging van 10% bio-ethanol.
1 juli 2010 om 17:00 #17693666en dit van een franse site..jaja we komen er wel met het internet eerst zeggen dat er weinig over bekent is,en dan dit…:):):afro
Opel : tous les modèles mis en circulation à partir du 1er
mars 2008, à l’exception des modèles équipés du
moteur Z22YH (2,2l à injection directe).29 juli 2010 om 14:34 #17693667Langs de snelweg verkopen ze vaak SP95-E10, maar als je niet langs de snelweg gaat tanken kom je de SP95-E10 eigenlijk niet tegen.
ik heb de hele vakantie overal SP95 kunnen tanken.2 augustus 2010 om 19:25 #17693668E-10 kun je met jou 2.2 prima tanken.
E-10 is geschikt voor alle opel modellen behalve de Z22YH (zeg ik dat goed?) De 2.2 DGI met directe inspuiting. Dat is de enige benzinemotor waar het niet geschikt voor is, verder kan het prima
11 augustus 2010 om 19:13 #17693669waarom is het daar niet geschikt voor dan , wat voor problemen kan je. er van krijgen
tank nu altijd 98groeten rene
26 november 2010 om 01:02 #17693670Heeft iemand al meer info hierover want ik kan tanken hier. Er wordt gezegd dat je door de hogere octaan meer pk uit kan halen
Ik heb zelf een c20xe ieman ervaring????26 november 2010 om 07:47 #17693671Phoe ben ik ff blij dat ik nu diesel rijd… wel linke soep dit hoor
19 januari 2011 om 22:31 #17693672Yup het verhaal kan voor de Z22YH wel kloppen, ik heb na Frankrijk vakantie kuren gekregen met de Vectra 2.2i D6 van 2006 (Z22YH), brandstofpomp is in NL vervangen.
20 januari 2011 om 20:17 #17693673AnoniemLid sinds:
1 January 1970[rquote=1807917&tid=128854&author=dr_antrax]Heeft iemand al meer info hierover want ik kan tanken hier. Er wordt gezegd dat je door de hogere octaan meer pk uit kan halen
Ik heb zelf een c20xe ieman ervaring????[/rquote]Nee je haalt er niet echt meer pk uit hoor, tenzij je ‘m chipt. Bij euro 98 pingelt je motor minder, waardoor de ecu de ontsteking later kan zetten
27 januari 2011 om 21:04 #17693674[rquote=1807917&tid=128854&author=dr_antrax]Heeft iemand al meer info hierover want ik kan tanken hier. Er wordt gezegd dat je door de hogere octaan meer pk uit kan halen
Ik heb zelf een c20xe ieman ervaring????[/rquote]
Ja, het kan! Maar daar moet je het motorblok voor aanpassen.
Op z’n minst de kop vlakken voor hogere compressie, of andere zuigers er in. (hoge compressie zuigers)Daarbij moet je er meer van inspuiten, dus je kan de brandstofdruk verhogen met een instelbare regelaar, of de motor laten chippen.
E10 valt trouwens nog wel mee wat extra inspuiting en extra mogelijke compressie. E85 is veel interessanter en heb je zo’n 20% meer van nodig als benzine.
For the record: Opels rijden al sinds iets van 20 jaar in Brazilie op E85 Bio-Ethanol gewonnen uit suikerriet. Kwestie van motormanagement aanpassen voor meer inspuiting, of de brandstofdruk omhoog zetten.
Enige is dat je je motor dan verzuipt op benzine. Daarom zijn er ook nog speciale sets om met een knopje te kunnen schakelen tussen E85 en Euro95.[rquote=1807937&tid=128854&author=Marcel28]Phoe ben ik ff blij dat ik nu diesel rijd… wel linke soep dit hoor[/rquote]
Er zijn ook Biodiesel mixjes tegenwoordig ;)
Argosoil pompt tegenwoordig B5 (en E5 ook btw) -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.