Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › Y22SE frontera doet eigenaardig, loopt warm en heeft misfire
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
8 januari 2016 om 11:35 #17274922
Even de situatie schetsen:
Een Y22SE motor loopt op LPI en op benzine.
Op benzine heeft de motor geen enkel probleem tot dat de temperatuur buiten boven de 30°c stijgt. als ik een constante snelheid (hoe groot de snelheid is heeft geen belang, 120 90 70 ) aanhoud dan blijft de watertemperatuur mooi 90°c. van het moment dat er meer vermogen gevraagd wordt , door versnelling of bergop dan gaat de temperatuur onmiddelijk naar de 110°C tot juist voor het rood. natuurlijk niet ideaal. Airco of andere verbruikers aan geschakeld of niet heeft geen invloeid op het fenomeen. Op LPG heb ik dit niet geprobeerd omdat ik dan al een ander probleem heb. het duurt ook zo’n 1 a 2 minuten eer de watertemperatuur terug tot de 90°C daalt. Geen misfire of foutcode. alleen een bloed hete motor. wat ik daarvoor niet had.
Op LPG rijdt de wagen goed en normaal tot de buiten temperatuur boven de 15°c a 20°C stijgt. Dan begint de motor op hogere toeren ( >3000RPM) over te slaan en krijg ik een foutcode van misfire op alle zuigers. Watertemperatuur blijft mooi 90°C.
Ik heb de motor verleden jaar vervangen omdat de 4de zuiger ovaal was door al eens heet te rijden door een defecte LPG injector.. het fenomeen deedt zich voor op beide motoren. de vorige motor verbruikte wel veel olie door de ovale zuiger.
De defecte injector was er eerst, de rest van de problemen heb ik erachteraf bij gekregen.Iemand nog enig idee wat er mis zou kunnen zijn? want die van mij zijn uitgeput. Ik heb er nog ééntje maar goedkoop is dat niet.
8 januari 2016 om 23:37 #18307504Vermoed dat de oorzaak van het te warm worden gezocht moet worden in de koelvin schakelaar/sensor
En of koeling ecu ( ovb dat deze 2.2 ook een koeling ecu heeft) normaal gesproken moet voor de 100 graden je koelvin op vol vermogen aan slaan en komt de watertemperatuur niet boven de 100 graden.
Vermoed ook dat het misfire voortkomt uit het te heet worden van de motor .19 januari 2016 om 14:28 #18307505De temperatuur sensor en koelvin werken goed en normaal. ook de doorstroming van de grote radiator is goed.
De misfire kan natuurlijk een gevolg zijn van een te hoge verbrandings temperatuur.
maar dan is de vraag: hoe komt dit?en dan denk ik aan 2 zaken:
1. de katalysator verstopt??
2. een slechte doorstoming van de kop. achteraan de kop is er een constante doorstroming die naar de pomp loopt.recirculatie dus. (hier is de verdamper van het lpi systeem tussengezet.)Maar de temperatuur blijft bij het lpg probleem mooi constant ook via de odb stekker verhoogt de temperatuur niet. wat natuurlijk niet weg neemt dat de verbrandingstemperatuur verhoogt.
mededenkers nog ideeën?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.