Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Y22DTR lust turbo’s rauw
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 juli 2013 om 15:55 #17259264
Hallo mede-vectrarijders!
Ik rijd nu al 1,5 jaar met een Vectra B2 sport station met daarin een heerlijk rijdende Y22DTR.
Een erg fijne motor in een heel fijne, bijna full-options, Vectra!
Al vanaf het begin heb ik problemen met turbo’s.Laat ik bij het begin beginnen, en dus de eerste turbo.
Wanneer ik bij een stoplicht volgas de snelweg op reed kwam bij de 3de versnelling de noodloop om de hoek kijken.
Auto uit, auto aan en weer doorrijden.
Dit probleem loste zichzelf op, doordat opeens de turbo begon te fluiten.In november 2012 brak een aandrijfas, de bak was aan gort en nog wel meer in de aandrijflijn.
CarloAstra heeft dit toen allemaal keurig netjes vervangen voor me. Carlo heeft toen een andere turbo, welke gereviseerd zou zijn, gemonteerd.
De oude turbo had een kromme klep van de variabele inlaatklepjes waardoor de turbo steeds vol stond te drukken(Vectra reed wel fijn zo, constant veel vermogen beschikbaar).Het ging een tijdje goed met deze turbo. Totdat ik tijdens het normaal optrekken weer een geluid constateerde. Het geluid van afblazen.
Hier baalde ik dus weer enorm van! Een paar weken geleden maar eens goed gaan kijken bij een Chiptuner waar het geluid vandaan kwam alvorens de auto op de bank zou gaan.
Er blijkt dus een lekkage te zijn tussen het turbinehuis van de uitlaatzijde en het turbohuis.
Hier blaast de turbo bij een te hoge druk dus zelf af, en mis ik dus vermogen.Na contact met een turboreviseur gehad te hebben wist ik het helemaal niet meer.
Deze vertelde me dat de katalysator wel eens verstopt zou kunnen zitten en daardoor de turbo zijn druk niet kwijt zou kunnen…
Ik rijd normaal vrij rustig. Eens in de +/-1000km trek ik bij een goede warme motor even lekker door, en houd de toeren hoog voor een paar kilometer met het idee om de uitlaat even ‘schoon’ te blazen.Maar wat zou in Opelsnaam de oorzaak kunnen zijn van het slijten van de turbo’s?
Gr.
Pastra15 juli 2013 om 16:19 #18159826slechte olie/water toevoer???? is het eerste wat me te binnen schiet
15 juli 2013 om 21:44 #18159827Het zou kunnen dat de “variabele kleppen van de turbo” weer vast zijn gaan staan.
Daardoor krijg je een temperatuurverschil en scheurt de behuizing / ontstaan er spleten.
Oorzaak zou kunnen zijn:
– Vervuiling (verstuivers nog ok?)
– Tegendruk te hoog? (verstopte uitlaat?)
Wellicht dat de wagen heeft gerookt tijdens het doortrekken?Succes!
16 juli 2013 om 06:15 #18159828Bedank voor de reacties!
De wagen heeft flink de roet eruit gegooid inderdaad bij het optrekken!
Maar dat viel in het niets als je kijkt naar wat die Ford diesels er uit gooien bij alleen al normaal gedrag!
Bij mij komt er niet constant zwarte roet uit, alleen bij doortrekken.Heb trouwens +/- 5000km terug van die verstuiverschoonmaakzooi bij de tank erin gedaan, voor zover dat helpt…
De midden en einddemper worden volgende maand vervangen, dus dan zou het alleen nog de katalysator kunnen zijn wat te veel tegendruk levert.Oliedruk is prima, en de motor lust zo’n 75cc koelwater per 5000km…
Gr.
Pastra16 juli 2013 om 19:57 #18159829Weet je wat het is, als je veel kortere stukken rijd (en een, of meer, van de verstuivers is niet lekker) dan duwt hij zo heel je turbo + de rest vol met vuiligheid.
Enne je verstuivers schoonmaken met additief is gewoon geld weg gooien :x
Je kan beter een keer goed warm rijden + flink blazen..
Daarnaast, als de auto na een paar keer flink rijden nog rookt dan zijn de verstuivers gewoon kapot en raad ik ze aan te vervangen.Als ik zo een inschatting mag doen rij je veel korte stukken (of weinig toeren) en dan krijg je dit soort gedoe met die diesels (zeker met meer km’rs erop).
16 juli 2013 om 22:00 #18159830Ik meen me wat knip en plkawerk bij de LMM gezien te hebben, zou daar het probleem niet in kunnen zitten???
Willem
17 juli 2013 om 05:32 #18159831Ik heb de laatste weken behalve de woon-werk kilometers(vrij kort, 20km), ook langere ritten gemaakt, en vooral ‘s avonds in het donker een paar keer goed doorgetrokken met een auto achter me.
Zo kan ik in de koplampen van achterligger zien hoeveel ‘roet’ er uit komt.
Dit is zo goed als nihil tot niks…In principe rijdt ik niet met weinig toeren als een oude dame, al doe ik de 10 tot 15 minuten wel rustiger aan uiteraard.
@Wim:
Zal straks in de pauze eens kijken bij de LMM!Bedankt tot zover!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.