xenon Zafira A OPC

Forumindex Forums Modellen OPC-Modellen xenon Zafira A OPC

  • Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #17268687
    wessel 85
      Lid sinds:
      4 June 2014

      Ik wil xenon inbouwen in mij orginele koplampen weet iemand of dat gewoon kan en mag i.v.m strooilicht en regelgeving.
      het is een Zafira A OPC uit 2002.

      #18257999
      Jerk
      Deelnemer
        Lid sinds:
        9 July 2004

        Het kan en mag :thumb
        Ik rij er al 6 jaar mee in de rondte :D

        http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=27&t=113537

        #18258000
        wessel 85
          Lid sinds:
          4 June 2014

          Super bedankt, ga ik van het weekeind lekker knutselen.

          #18258001
          Astraaa
          Deelnemer
            Lid sinds:
            30 June 2004

            Het mag dus niet. Waarschijnlijk heb jij mazzel gehad. Alleen in koplampen met projectorlenzen zal het geen problemen geven.

            #18258002
            perror
            Deelnemer
              Lid sinds:
              29 August 2011

              Mag wel ben zelf keurmeester. Je lichtbeeld moet alleen in orde zijn. Ik heb zelf ook achteraf in gebouwde xenon in mijn zafira.

              #18258003
              Opeltje17
              Deelnemer
                Lid sinds:
                18 January 2012

                Klopt, mag ook, enige wat je dus gauw krijgt met reflector koplampen is dat je dus strooi licht krijgt, wat je bij projector koplampen weer niet hebt.

                En daarbij staan projector koplampen ook mooier i.c.m xenon(naar mijn mening)

                #18258004
                wessel 85
                  Lid sinds:
                  4 June 2014

                  Ik ben zelf nog ff op zoek gegasn naar regelgeving en heb het hier onder gekopieerd.

                  Wetgeving Xenon verlichting

                  Aangepaste wetgeving per 1-10-2009:

                  Vanaf 1 oktober is het niet meer strafbaar om met een motorvoertuig te rijden waarvan de codering van de lichtarmatuur niet in overeenstemming is met de voor die armatuur bestemde lamp (art. 5.*55 Rv).

                  Feitcode N 553 is per 1 oktober 2009 te vervallen. Het gaat hierbij om xenonlampen die later zijn ingebouwd waardoor de codering van de lamp niet overeenkomt met Xenon.

                   

                  AANGEPASTE WETGEVING XENON:

                  Nieuwe eisen verlichting

                  Na invoering van de regel dat lichtarmaturen alleen mogen zijn voorzien van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd is gebleken dat er auto’s zijn goedgekeurd, met name Amerikaanse import en individuele toelatingen, waarop de juiste codering op de armaturen ontbreekt. 
                  Hierdoor is handhaving op dit aspect niet meer eenduidig mogelijk.Daarom is overwogen de regel in te trekken. Dit zou dan deel uitmaken uit van een verzamelwijziging van de Regeling voertuigen waaraan nu wordt gewerkt en waarvan de inwerkingtreding is gepland voor 1 juli 2010. Intussen wordt er door de politie niet op gehandhaafd. Feitelijk betekent dit dat xenon-lampen in iedere koplamp kunnen worden geplaatst.

                   

                   

                  Nieuwe wetgeving omtrent Xenon verlichting per 1-05-2009

                  Voor personenauto’s en bedrijfsauto’s vanaf bouwjaar 2007 die zijn voorzien van dimlichten met gasontladingslampen geldt dat deze dimlichten :

                  Voorzien moeten zijn van een koplampreinigingsinstallatie waarmee het gehele of een deel van het lichtdoorlatende gedeelte van de koplamp wordt gereinigdIngeschakeld moeten blijven wanneer het grootlicht brandtVoorzien moeten zijn van een niveauregeling (let op, dus geen automatische niveauregeling vereist. Handmatige regeling is voldoende) die de verticale helling van de lichtbundel automatisch aanpast aan de belading van het voertuig. Dit is niet van toepassing op voertuigen waarbij de verticale afstelling van de lichtbundel op andere wijze wordt aangepast aan de beladingstoestand van het voertuig.

                  Voor auto’s die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 2007 en die voorzien zijn van xenon-verlichting gelden deze eisen dus niet.

                   

                  APK Keuring

                  Voor de APK hebben deze nieuwe regels geen gevolgen, omdat daar bij de APK niet op getoetst wordt. Voor de APK geldt dat het juiste lichtbeeld van de verplichte verlichting vooralsnog bepalend is.

                   

                  #18258005
                  Moupie
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    15 June 2014

                    wat ik er van weet is dat een heldere koplamp geen strooibeeld geeft en je daar een xenon lamp in kan zetten.
                    maar als je naar Frankrijk gaat het daar verboden is achteraf xenon in te bouwen.

                    #18258006
                    Opeltje17
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      18 January 2012

                      Met een reflector koplamp(origineel dus) heb je altijd strooi licht, door hem goed af te stellen zal je dit beperken, maar evengoed is het niet prettig voor tegenliggers.

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.