Xenon wel/of geen can bus

Forumindex Forums Modellen Astra Xenon wel/of geen can bus

  • Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #17251519
    mddijkhuizen
      Lid sinds:
      17 August 2012

      Hallo iedereen

      Ik zou me even voorstellen ik ben Maarten 31 jaar en ik ben net 2 wk in bezit van een Opel Astra h-cc z16xep combo 2004, licht/zicht pakket , half ledere bekleding.
      Hier mijn vraag ik wil/zou graag xenon in mijn auto wel zetten maar moet ik nou wel/of geen can bus nemen?
      Want ik heb even een test gedaan als ik mijn h7 lamp eruit haal geeft mijn boardcomputer geen melding.
      Dus wat moet ik nou?
      Hoor het graag.

      #18058007
      jeroenk
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 February 2012

        Hallo Maarten,

        Je auto beschikt over canbus. Zoals ook in dit: http://www.tomacarparts.nl/Downloads/canbus.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false; document is te lezen. Zoek maar op “Opel” binnen het document. De tweede hit staat Astra >2004 bij

        #18058008
        OA-H
        Deelnemer
          Lid sinds:
          3 May 2012

          Ik heb in mij astra H. geprobeerd een HID xenon met een geen can-bus ballast aan te sluiten.
          de lampen deden het zonder dat er een melding te ontvangen.
          Heb ik dan geen Canbus?

          #18058009
          Nick-GSI
          Deelnemer
            Lid sinds:
            30 June 2004

            alle astra H hebben canbus

            #18058010
            McKaamos
            Deelnemer
              Lid sinds:
              10 December 2009

              Canbus is niet per definitie een probleem en slaat ook niet alleen maar op je lampen.

              Canbus is een algeheel computersysteem wat verschillende taken kan vervullen. Één daar van kan de controle van de verlichting zijn, of het op slot zetten van de deuren als je meer dan X km/h rijdt (speedlock) en meer van dergelijke dingen. Maar het kan ook dienen voor het produceren van een diagnose bij een motorische fout, bijvoobeeld.

              En zelfs als je lamp controle via Canbus hebt, hoeft het nog geen probleem te zijn. Canbus kent namelijk enkele tientallen communicatieprotocollen met bijpassende apparatuur. Canbus defineert namelijk alleen maar een bepaalde data-bus die een aantal snelheden kent, wat basis elektronica en een transport protocol (welke treintjes rijden er op de rails, niet wie er in die treintjes horen te zitten).

              Het is dus niet afhankelijk van de aanwezigheid van Canbus, maar afhankelijk van welke functies Canbus in die auto vervult en welke apparatuur+communicatie hij daar voor gebruikt.
              Het systeem van VW (of, naja, de hele VAG groep sinds 2003 zo’n beetje) is ongelofelijk gevoelig (tot aan defecte computers toe!), terwijl Opeltjes niet zo vaak ergens last van hebben.

              Aan de andere kant is het helemaal niet verkeerd om een “Canbus compatible” set te kopen. Als je geen problematische auto hebt, heeft de auto geen last van de compatibiliteit.
              Daarbij is het label “Canbus compatible” ook geen garantie dat een Xenonset goed gaat werken in een gevoelige auto. Er zijn zoveel sub-versies van Canbus dat het onmogelijk is dat een setje alle verschillende opties tevreden kan stellen.
              Getuige BMW E90 en Fxx modellen bijvoorbeeld. Daar zal je weer een specifieke BMW compatible set voor moeten hebben.
              Ook de losse, korte tussenzet kabeltjes die claimen Canbus problemen op te lossen zijn niet altijd de oplossing.

              De enige methode die wel altijd werkt, is zorgen dat je via een set hoog-vermogen weerstanden halogeen lampen simuleert en met een relais de xenon set direct vanaf de accu gaat voeden.
              Daar zijn tegenwoordig kant-en-klare kabelsetjes met die weerstanden en relais voor te krijgen. Let met die dingen wel op dat je de weerstanden ergens tegen een chassisbalk (of ander groot stuk metaal) aan schroeft, anders raken ze hun hitte niet kwijt en branden ze na verloop van tijd door. Persoonlijk zou ik nog als extra thermisch geleidende pasta tussen de weerstand en het metaal smeren (te krijgen bij elke willekeurige computershop, van 2 euro per spuitje van een paar gram voor goedkope siliconenbasis pasta tot tientallen euro’s per paar gram voor heftig goed spul met zilveroplossingen er in)

              Onder andere Pilot heeft zo’n kabelset. Ze noemen het de Can-bus kabelset Universeel.
              http://www.pilotxenon.com/?id=56&title=Bekabeling” onclick=”window.open(this.href);return false;

              #18058011
              Juffer1
              Deelnemer
                Lid sinds:
                26 July 2006

                Geen CANbus spullen van Pilot of Lince nemen, daar ga je zeker spijt van krijgen.

                Overigens zie je lang niet iedere foutmelding ook in je boordcomputer of tellerunit verschijnen.

                #18058012
                McKaamos
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  10 December 2009

                  Ik kan je uit ervaring vertellen dat die kabel wel goed is, mits zoals voorgeschreven gemonteerd. Pilot setjes ben ik verder ook geen fan van, maar die kabel is prima.

                  #18058013
                  gtcblack
                    Lid sinds:
                    20 July 2012

                    ik heb zelf pilot xenon met can-buskabel ben er geen fan van heb er veel problemen mee gehad uit eindelijk er achter gekomen maar 1 kabel te gebruiken ipv 1 per koplamp de kabel zit nu bij de rechter koplamp (van binnenuit bekeken) nu heb ik wel meldingen van koelvloeistof pijl etc maar dit is ook alles verder geen last meer van knipperende lampen etc

                    volgende keer gewoon standaar xenon geen aftermarket meer maar dat is mijn persoonlijke mening

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.