Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Xenon verlichting, welke koplampen zijn geschikt?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
8 december 2012 om 12:19 #17253457
Ik loop al een tijdje met het idee xenon in te bouwen alleen ik vraag mij af welke koplampen hiervoor geschikt zijn.
Ik heb ergens gelezen dat de standaard koplampen niet echt handig zijn vanwege de reflectie die andere weggebruikers nogal verblind.De originele koplampen zijn mij verder prima, het gaat me vooral om de extra lichtopbrengst. De angel eyes die wel geschikt zouden zijn vindt ik zelf lelijk (mijn mening, geen discussiepunt ;) ).
Dus welke koplampen zijn geschikt voor xenon zonder de tegenliggers te verblinden?
Alvast bedankt voor het meedenken
8 december 2012 om 12:25 #18082337koplampen met lensen,
je typte het zelf al angel eyes, maar ja die vind je niet mooi. :hmmz
ik heb ze er ook in zitten met xenon 6000 K.
mijn zoon heeft 8000 K maar met orginele koplampen, hij zei al dat ik meer licht opbrengst hebt dan hij8 december 2012 om 12:54 #18082338@gertjuh1968 wrote:
koplampen met lensen,
je typte het zelf al angel eyes, maar ja die vind je niet mooi. :hmmz
ik heb ze er ook in zitten met xenon 6000 K.
mijn zoon heeft 8000 K maar met orginele koplampen, hij zei al dat ik meer licht opbrengst hebt dan hijEr is dan toch weinig keuze in koplampen met lenzen erin :(
Ik had de devil eyes ook wel gevonden (hier) die al wat beter zijn maar waarbij ik niet zeker weet of deze wel lenzen hebben en welke xenon lichten erin moeten (H4? H8?)8 december 2012 om 13:14 #18082339Angel/devil eyes zijn meestal voorzien van h1 of h7 lampen
8 december 2012 om 16:45 #18082340Lens kan je prima herkennen. Als er zo’n glazen oog in zit, is dat een lens. Als de foto bij de winkel niet helder genoeg is, zou ik even verder kijken zodat je het zeker weet (of ook weer even bellen/mailen natuurlijk)
En idd, bij een Corsa meestal H1, enkele keer H7. Ik zou even opbellen of mailen om te vragenEr is ook nog een trucje wat je moet doen bij je richting aanwijzer hendeltje achter het stuur.
Normaal gaat namelijk je dimlicht (xenon) uit en gaat het groot licht aan. Dat is geregeld in de schakelaar/hendel.
Er zijn twee gele draden die je met elkaar moet verbinden, zodat het dimlicht niet uit gaat. Xenon verlichting houdt namelijk niet van kort op elkaar uit en weer aan gezet worden. Zo blijft je dimlicht branden als je met grootlicht seint.8 december 2012 om 17:43 #18082341trucje bij hendel (op de beunhaas style):
8 december 2012 om 18:15 #18082342Morette’s hebben ook lenzen, rij daar zelf mee, verblind je niemand mee (mits goed afgesteld natuurlijk..):
Over de looks zijn de meningen verdeeld zoals altijd, ik ben vanzelfsprekend pro-Morette.
@ McKaamos:
@McKaamos wrote:
..Xenon verlichting houdt namelijk niet van kort op elkaar uit en weer aan gezet worden. ..
..of je neemt de xenonset die ik heb, grootlicht werkt daarbij niet middels het toggelen van een extra xenonlamp, maar door middel van het intrekken van de lamp binnen de reflector, waardoor het licht via het andere deel v/d lens wordt weergegeven. Oftewel Bi-Xenon:
Als je H4 hebt dan kun je kiezen uit bi-xenon of xenon/halogeen (= Hi / Low). Hi / Low wil zeggen dat er twee lampen aanwezig zijn, een xenonlamp voor het dimlicht en een halogeenlamp voor het groot licht. Bij Bi-Xenon is dit een hulsje dat verschuift op het moment dat je grootlicht inschakeld, er is dus maar 1 lichtbron aanwezig.
8 december 2012 om 20:39 #18082343@McKaamos wrote:
Lens kan je prima herkennen. Als er zo’n glazen oog in zit, is dat een lens. Als de foto bij de winkel niet helder genoeg is, zou ik even verder kijken zodat je het zeker weet (of ook weer even bellen/mailen natuurlijk)
En idd, bij een Corsa meestal H1, enkele keer H7. Ik zou even opbellen of mailen om te vragenEr is ook nog een trucje wat je moet doen bij je richting aanwijzer hendeltje achter het stuur.
Normaal gaat namelijk je dimlicht (xenon) uit en gaat het groot licht aan. Dat is geregeld in de schakelaar/hendel.
Er zijn twee gele draden die je met elkaar moet verbinden, zodat het dimlicht niet uit gaat. Xenon verlichting houdt namelijk niet van kort op elkaar uit en weer aan gezet worden. Zo blijft je dimlicht branden als je met grootlicht seint.Het seinen werkt toch niet haha (nog steeds niet gerepareerd).
@TeamWest wrote:
Morette’s hebben ook lenzen, rij daar zelf mee, verblind je niemand mee (mits goed afgesteld natuurlijk..)
Over de looks zijn de meningen verdeeld zoals altijd, ik ben vanzelfsprekend pro-Morette.
@ McKaamos:
@McKaamos wrote:
..Xenon verlichting houdt namelijk niet van kort op elkaar uit en weer aan gezet worden. ..
..of je neemt de xenonset die ik heb, grootlicht werkt daarbij niet middels het toggelen van een extra xenonlamp, maar door middel van het intrekken van de lamp binnen de reflector, waardoor het licht via het andere deel v/d lens wordt weergegeven. Oftewel Bi-Xenon:
Als je H4 hebt dan kun je kiezen uit bi-xenon of xenon/halogeen (= Hi / Low). Hi / Low wil zeggen dat er twee lampen aanwezig zijn, een xenonlamp voor het dimlicht en een halogeenlamp voor het groot licht. Bij Bi-Xenon is dit een hulsje dat verschuift op het moment dat je grootlicht inschakeld, er is dus maar 1 lichtbron aanwezig.
Die morette’s zijn wel heel netjes, als je een goedkoop adresje hebt mag je hem doorsturen :D
Edit: of ik zit op de verkeerde site of die dingen zijn 400-600 euro per setje :shock:
8 december 2012 om 20:50 #18082344@TeamWest wrote:
Morette’s hebben ook lenzen, rij daar zelf mee, verblind je niemand mee (mits goed afgesteld natuurlijk..):
Over de looks zijn de meningen verdeeld zoals altijd, ik ben vanzelfsprekend pro-Morette.
@ McKaamos:
@McKaamos wrote:
..Xenon verlichting houdt namelijk niet van kort op elkaar uit en weer aan gezet worden. ..
..of je neemt de xenonset die ik heb, grootlicht werkt daarbij niet middels het toggelen van een extra xenonlamp, maar door middel van het intrekken van de lamp binnen de reflector, waardoor het licht via het andere deel v/d lens wordt weergegeven. Oftewel Bi-Xenon:
Als je H4 hebt dan kun je kiezen uit bi-xenon of xenon/halogeen (= Hi / Low). Hi / Low wil zeggen dat er twee lampen aanwezig zijn, een xenonlamp voor het dimlicht en een halogeenlamp voor het groot licht. Bij Bi-Xenon is dit een hulsje dat verschuift op het moment dat je grootlicht inschakeld, er is dus maar 1 lichtbron aanwezig.
Morette’s zijn absoluut geen lenzen!
Dat zijn gewone reflectors, als ik het goed heb een modelletje van Hella.
En je denkt wel dat je er niemand mee verblind, maar dat doe je wel. Dat roept namelijk iedereen die met reflectors rijdt en er xenon in hangt. Ik heb nog geen enkele gezien die het goed doet…
Naja, ok, als je ze helemaal omlaag draait, dat helpt wel wat. Maar dat is weer APK afkeur, en de bundel voor je auto wordt er heel kort van waardoor je de pluspunten van Xenon totaal verkloot.
Er is geen gulden middenweg.H4-3 lampen is wel een optie idd. Die trekken gewoon de lamp ietsjes terug in een spiegeltje waardoor je grootlicht krijgt. Nadeel is dat die ook een stuk duurder zijn.
8 december 2012 om 23:12 #18082345Er zijn ook kapjes te koop die je in je huidge lampen kunt plaatsen. Zie topic wim-v6. Let wel, ik durf niet te zeggen of dit werkt voor alle type koplampen
9 december 2012 om 10:27 #18082346@2e-c14nz wrote:
Er zijn ook kapjes te koop die je in je huidge lampen kunt plaatsen. Zie topic wim-v6. Let wel, ik durf niet te zeggen of dit werkt voor alle type koplampen
Had ik gezien ja, alleen volgens de berichten verblinden deze nog steeds en heb je eigenlijk geen goed zicht meer (wat toch wel het voordeel is van xenon).
11 december 2012 om 21:54 #18082347@McKaamos wrote:
Morette’s zijn absoluut geen lenzen!
Dat zijn gewone reflectors, als ik het goed heb een modelletje van Hella.Je vergist je, de Morette de originele, later verscheen de Hella ‘diamond’-variant, maakt gebruik van de Cibie / Valeo, concave lens.
@McKaamos wrote:
Lens kan je prima herkennen. Als er zo’n glazen oog in zit, is dat een lens.
…
“..Een lens is een doorzichtig voorwerp – veelal van glas, maar ook wel van heldere kunststof – waarmee lichtbundels convergent dan wel divergent kunnen worden gemaakt. De meeste lenzen zijn zogenaamde sferische lenzen, dat wil zeggen lenzen met twee bolvormige oppervlakken. Daarnaast zijn er ook cilindrische en nog andere lenzen, alsmede combinaties hiervan..”
Bron: Wikipedia
..een lens is dus niet altijd van glas..
Terug naar de ‘concave lens’ van mijn Cibie/Valeo lamp;
“..Onder een holle (concave) of negatieve lens verstaan we een lens die aan beide zijden hol is (4), aan één zijde hol en aan de andere vlak is (5), of aan één zijde hol en aan de ander zodanig bol dat de kromming aan de holle zijde groter is dan die aan de bolle zijde (6). In het algemeen dus een lens die in het midden dunner is dan aan de rand..”
Bron: Wikipedia
..betreft 1 lens waarvan het midden dunner is dan aan de rand.
Er zijn tig verschillende soorten lenzen.@McKaamos wrote:
En je denkt wel dat je er niemand mee verblind, maar dat doe je wel. Dat roept namelijk iedereen die met reflectors rijdt en er xenon in hangt. Ik heb nog geen enkele gezien die het goed doet…
Naja, ok, als je ze helemaal omlaag draait, dat helpt wel wat. Maar dat is weer APK afkeur, en de bundel voor je auto wordt er heel kort van waardoor je de pluspunten van Xenon totaal verkloot.
Er is geen gulden middenweg.Gulden middenweg..? Gevonden!:
-Ik verblind er niemand mee, getuige geen enkele overige weggebruiker die seint, dan wel klaagt. Familie, vrienden, kennissen ook al eens naar gevraagd, geen ervaart verblinding.
-APK afkeur is het sowieso, HID in Morette is niet toegestaan (heb ook nergens het tegendeel beweert), laat staan de bijbehorende knipperlichten die ik achter de middengrill heb zitten. Koplamphoogteverstelling stond bij mij, met de oude koplampen en lampen ook altijd in de laagste stand, dit levert voor mij de beste lichtbundel op de weg/berm.
-Bundel kort, pluspunten xenon verkloot? Niet echt, of beter, echt niet, de verlichting levert al minstens 30% meer zicht door het gebruik van de Morette koplamp. De efficiëntie van een ronde optiek is en zal altijd beter zijn dan een Original Equipment optiek die de curve moet volgen van de auto. Daarbij staat xenon sowieso gelijk aan meer zicht, betere reflectie van verkeersborden etc.
En maakt het de Morette koplamp een goed antwoord op de vragen/eisen die TS stelt;
@Coiler wrote:
..het gaat me vooral om de extra lichtopbrengst..
Dus welke koplampen zijn geschikt voor xenon zonder de tegenliggers te verblinden?@McKaamos wrote:
H4-3 lampen is wel een optie idd. Die trekken gewoon de lamp ietsjes terug in een spiegeltje waardoor je grootlicht krijgt. Nadeel is dat die ook een stuk duurder zijn.
Stuk duurder? Ik zeg ken je adressen, €50,- tot €75,- all inc. is reëel, kan TWA beamen..
En voordat je over kwaliteit begint, rij daar al een goed jaar mee rond.@Coiler wrote:
Die morette’s zijn wel heel netjes, als je een goedkoop adresje hebt mag je hem doorsturen :D
Edit: of ik zit op de verkeerde site of die dingen zijn 400-600 euro per setje :shock:
Haha, ja, dat is het enige, de prijs. Heb mijn set dan ook niet nieuw gehaald, maar MarktPlaats en dergelijke in de gaten gehouden.
11 december 2012 om 21:58 #18082348Koplampen die geschikt zijn voor xenon hebben een DCR keuring er in gedrukt, hallogeen koplampen hebben een HCR keuring
11 december 2012 om 22:11 #18082349Klopt, DC, DR of DCR, en HC, HR of HCR.
15 december 2012 om 21:39 #18082350@Coiler wrote:
@2e-c14nz wrote:
Er zijn ook kapjes te koop die je in je huidge lampen kunt plaatsen. Zie topic wim-v6. Let wel, ik durf niet te zeggen of dit werkt voor alle type koplampen
Had ik gezien ja, alleen volgens de berichten verblinden deze nog steeds en heb je eigenlijk geen goed zicht meer (wat toch wel het voordeel is van xenon).
> Verblinden mijn lampen nog steeds????? (valt opzicht mee, t geeft wel knap licht, maar de gemiddelde VW / Audi / Astra-G/H/J met aftermakret Xenon Verblind 4x erger als ik in ieder geval)
> en schijnen ze niet goed????? (Beeld is prima in orde)
> > Dan weet jij meer als ik!!!!!
Ik kan niks anders vermelden dan dat ik er knap blij mee ben..
Ik heb trouwens de ”paddestoelen” van de Vectra-B1 lampen erin gezet..
kan gewoon in de lamp kijken zo:
Beeld:
We hebben laatst van die H7R+ lampen gekocht, deze zouden niet meer verblinden, maar je kijkt nog steeds RECHT in het Xenonpitje!!!
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.