Xenon verlichting 6000k of 8000k?

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Xenon verlichting 6000k of 8000k?

• Dit onderwerp is leeg.
21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Auteur
    kleinegee
    Deelnemer

Ik denk na om aftermarket Xenon verlichting aan te brengen in mijn vectra c.
      Ik heb meerdere setjes op het oogt en moeten volgens de beschrijving allemaal geen problemen gaan geven met de Canbus. Maar wat is de meest gangbare kleur twijfel tussen 6000k of 8000k. wat raden jullie aan?

Grt gerard.

GTS Power
      Deelnemer

Ik zou voor 6000k gaan aangezien 8000k iets to much is.
        (Mijn mening)

astrastation28

6000k is wat meer ”fabrieks af look xenon”
          8000k is met wat meer blauwe gloed erin.

smaken verschillen,dus je moet zelf pakken wat je zelf het mooiste vind :thumbup

http://www.tuning-gids.nl/xenon_lampen.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;

blader maar naar beneden,komen ze allemaal voorbij tot 12.000k

maar 10/12.000k vind ik not done :puke

persoonlijk vind ik 8000k het mooist,want je wil toch laten zien dat je iets nieuws in je auto hebt ;) :D

yzf1kr

Wat vindt je belangrijker, hoe je auto uitziet, of wat jij op de weg ziet.

4500 of 5000K is wat de OEM’s monteren, en geeft het beste zicht.

kleinegee
            Deelnemer

ik wil het beste zicht hebben woon op het boere platteland en daar kennen ze geen straat verlichting wel bierketen

jutoma
              Deelnemer

Ik zou zelfs 4300k adviseren, dit is wat origineel in een vectra zit.
                Sommige merken hebben ook 5000k, hier lees ik ook positieve ervaringen over.
                Mijn oude vectra had er 6000k in toen ik hem kocht,de lichtopbrengst was echt super slecht.
                Ik heb laatst xenon ingebouwd bij een focus (4300k)en dat gaf mooi helder wit licht.

yzf1kr

@kleinegee wrote:

ik wil het beste zicht hebben woon op het boere platteland en daar kennen ze geen straat verlichting wel bierketen

Dan zou ik zeker niet hoger gaan dan 5000k.

Bekijk ook onderstaand plaatje:

wim-v6
                  Deelnemer

Ben met mijn Vecttra-B van 8000K naar 5000K gegaan, qua zicht 100% verbetering!!!!

willem

speaker
                    Deelnemer

Heb zelf 6000K er in en is prima licht !

Zeker in vergelijking met het beroerde licht van halogeen in de vectra c koplampen !

wim-v6
                      Deelnemer

@speaker wrote:

Zeker in vergelijking met het beroerde licht van halogeen in de vectra c koplampen !

Die zijn dan ook echt WAAAAARRRRDDDDDEEEEEEEELOOOSSSS!!!

jemig, heb een C staan hier, maar wat zit daar eng weinig licht op, we hebben hier een aantal wegen zonder verlichting in open gebied zonder omgevingslichten, maar dan zie je ook echt bijna niks met een C op halogeen…

willem

SigNumberOne
                        Deelnemer

ben van 6000K in de vectra naar 4300K in de signum gegaan.
                          das al een wereld van verschil vind ik.

arjontje
                          Deelnemer

@wim-v6 wrote:

@speaker wrote:

Die zijn dan ook echt WAAAAARRRRDDDDDEEEEEEEELOOOSSSS!!!

jemig, heb een C staan hier, maar wat zit daar eng weinig licht op, we hebben hier een aantal wegen zonder verlichting in open gebied zonder omgevingslichten, maar dan zie je ook echt bijna niks met een C op halogeen…

willem

Dat is het nadeel van lens lampen.
                            gaat op een of andere manier enorm veel licht verloren.
                            Bij de omega is het ook al zo bagger. (halogeen versie)

sjouke
                            Deelnemer

vectra B xenon lampen is ook niet alles hoor qua licht opbrengst … ik heb er overigens 5000k in … vondt ik net wat mooier staan dan de ori 4300k :thumb

orrie

Hallo,

Ik sta een beetje perplex van reactie’s hier op het forum.
                                Wij verkopen al jaren lang Xenon verlichting, de meest verkochte kleur is de 8000K. Echter adviseer ik bij witte auto’s altijd 6000K aangezien dit mooi wit licht is. Overigens hebben wij pas geleden een test gedaan welke lamp de meeste opbrengst heeft, om eerlijk te zijn is dit verschil allemaal zeer klein. 6000K gaf wel het meeste lichtopbrengst.

Ik lees hier reactie’s dat men beter zicht krijgt als men van 6000K naar 4300K gaan, dit lijkt mij zelf zeer vreemd…
                                Aangezien vanaf de fabriek geen hogere K-waarde mag geleverd worden als 4300K. Als jullie willen weten waarom dat dit niet mag wil ik dit gerust wel uitleggen maar dat is niet zo uitgelegd 1,2,3.

Tevens wil ik graag uit de wereld hebben dat het niet aan de xenon lamp ligt wat voor lichtbundel je krijgt voor je auto, dit bepaald de spiegel namelijk in je koplamp unit.

Dus de reactie van Sjouke snap ik meer dat men van 4300K naar 5000K gaat, echter worden deze niet veel verkocht de 5000K. In de jaren dat ik ze aanbied zijn er maximaal 10 sets over de toonbank gegaan. Dus dit betekend ook vaak als je een aparte K-waarde kiest er niet altijd reserve onderdelen op voorraad zijn.

Mvg
                                Orlando
                                Hid xenon verlichting

yzf1kr

@orrie wrote:

Ik lees hier reactie’s dat men beter zicht krijgt als men van 6000K naar 4300K gaan, dit lijkt mij zelf zeer vreemd…

Kwestie van een beetje basiskennis natuurkunde en biologie.
                                  Je oog “ziet” licht dat gereflecteerd door de omgeving.

Een rood object reflecteerd rood licht, een groen opject groen licht, en een blauw object licht.

Wat nu als je alleen blauw licht uitstraalt? Dan kan een rood object niet meer reflecteren, en een groen object ook niet. Die objecten worden dan zwart. Alleen blauwe objecten zijn nog zichtbaar in blauw licht.

Laat de kleur blauw nu een kleur zijn, die in de natuur weinig of niet voorkomt.

Deze uitleg is een beetje zwart wit, bij een xenon lamp raak je nooit helemaal je rode en groene component kwijt, maar met een hogere kleurtemperatuur worden ze wel minder.

Een lamp meten met een lichtmeter heeft dus weinig zin, je meet alleen het aantal lummen dat je uitstraalt, maar niet het aantal lumen dat terug komt bij het oog, en dat is nou juist het belangrijkste.

Navy
                                  Deelnemer

@kleinegee wrote:

Dan is 6000 wel het absolute maximum, en kun je eigenlijk beter kiezen voor een lagere kleur.

sw_reijnders
                                    Deelnemer

@yzf1kr wrote:

@orrie wrote:

Kwestie van een beetje basiskennis natuurkunde en biologie.
                                      Je oog “ziet” licht dat gereflecteerd door de omgeving.

Een rood object reflecteerd rood licht, een groen opject groen licht, en een blauw object licht.

Wat nu als je alleen blauw licht uitstraalt? Dan kan een rood object niet meer reflecteren, en een groen object ook niet. Die objecten worden dan zwart. Alleen blauwe objecten zijn nog zichtbaar in blauw licht.

Laat de kleur blauw nu een kleur zijn, die in de natuur weinig of niet voorkomt.

Deze uitleg is een beetje zwart wit, bij een xenon lamp raak je nooit helemaal je rode en groene component kwijt, maar met een hogere kleurtemperatuur worden ze wel minder.

Een lamp meten met een lichtmeter heeft dus weinig zin, je meet alleen het aantal lummen dat je uitstraalt, maar niet het aantal lumen dat terug komt bij het oog, en dat is nou juist het belangrijkste.

Jep
                                      en al jaren wordt ook gepredict dat hoe lager je gaat in Kleurtemperatuur hoe hoger de Lichtopbrengst is in Lumen.
                                      Mede door de Xenonverkopende mensen.

Tevens heb je dan ook deels gelijk Orlando.
                                      Tuurlijk heeft ook de Lens of de Spiegel van de koplamp een groot effect op je lichtbundel.
                                      Maar ook de hoeveelheid licht die de lamp uitknalt.
                                      Maw heb je een goed afgestelde lamp en een flinke pit, krijg je het beste resultaat.

yzf1kr

Nog even ter aanvulling:
                                        (Ik moest het nog even nazoeken, omdat ik geen onzin wilde verkopen. Maar gelukkig heb ik toch goed opgelet op school.)

De biologische/anatomische kant van het verhaal: Je ogen zijn gevoeliger voor rood, dan voor blauw.
                                        60% van je receptoren voor kleur zijn gevoelig rood, en maar 10% voor blauw. (ook weer omdat blauw in de natuur weinig voorkomt en dus minder belangrijk is)

speaker
                                        Deelnemer

en dan was dan weer een les natuurkunde !

:angel

SigNumberOne
                                          Deelnemer

@orrie wrote:

Hallo,

Mvg
                                            Orlando
                                            Hid xenon verlichting

Orlando, wil je mijn woorden niet verdraaien :wtf

pegasusjan
                                            Deelnemer

Een lager k-waarde bereikt de fabrikant door allerlei chemisch toevoegingen. Door deze toevoegingen gaat de lamp ook meer licht geven maar is hierdoor wel
                                              iets geler van kleur (komt wat kleurtemperatuur in de buurt van halogeen)
                                              Persoonlijk vind ik dit niet mooi. Heb zelf de Philips Ultimate van 5800k en deze geeft krijt wit licht.
                                              Heb met het wisselen van 4300k naar deze Ultimate lampen heb ik wening verschil gezien in lichtopbrengst.

Philips heeft nu een nieuwe Xenon lamp uitgebracht die mooi (iets of wat blauw) licht geeft en net zoveel licht-output heeft als de 4300k :

http://www.lighting.philips.com/nl_nl/consumer/carlighting/1_car_lighting/products_for_car/11_xenonub.php?main=nl_nl_consumer_lighting&parent=89083467512&id=nl_nl_car_lighting&lang=nl” onclick=”window.open(this.href);return false;

Zijn wel duur maar dan heb je ook wat.
                                              Volgens de Philips specs geven de 4300k en de 6000k even veel licht, lichtsterkte bij beide 3200 lm: zie de specs hieronder van beide lampen

Allgemeine beschreibende Daten 4300k
                                              ECE Kategorie / Fassung D2S
                                              Sockel (Normbezeichnung) P32d-2
                                              Model 85122+
                                              Farbe in Kelvin 4300K
                                              Technik – Elektrische Angaben
                                              Nennspannung-Packgut 85 V
                                              Nennleistung-Packgut 35 W
                                              StVO
                                              E1 Prüfzeichen Zugelassen
                                              Technik – Lichttechnische Daten
                                              Lichtstrom 3200±15% lm
                                              Lebensdauer ca.3500St, oder 150tkm
                                              Hergestellt Made in Germany

Allgemeine beschreibende Daten 6000k
                                              ECE Kategorie / Fassung D2S
                                              Sockel (Normbezeichnung) P32d-2
                                              Model 85122UB/85122UBC1
                                              Farbe in Kelvin 6000K
                                              Technik – Elektrische Angaben
                                              Nennspannung-Packgut 85 V
                                              Nennleistung-Packgut 35 W
                                              StVO
                                              E1 Prüfzeichen Zugelassen
                                              Technik – Lichttechnische Daten
                                              Lichtstrom 3200±15% lm
                                              Lebensdauer ca.3500St, oder 150tkm
                                              Hergestellt Made in Germany

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
                                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.