Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › Xenon inbouwen Zafira B
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 december 2013 om 10:29 #18174149
@Zafira2.2 wrote:
Ik ben tevreden over deze set omdat de kwaliteit van de ballasten stukken beter is dan ik elders heb gezien. De set zelf is nog geen 70 euro. De ballasten zijn cruciaal omdat deze de stroom toevoer naar je lamp regeld.
Je hoeft verder niks aan te passen aan de set zelf. De enige aanpassing die je moet doen is aan de orginele H7 metalen fitting zodat je de xenonlamp in het lamphuis goed kunt bevestigen. De andere aanpassing is een gat maken in het rubber afdek dopje zodat ook daar de kabels van de lamp en de kabel naar de ballast door kan.
Als jij zelf al je H7 lampen eens vervangen hebt vanuit de motorruimte, zoals ik eerder heb beschreven, dan kun je ook xenon monteren.
Ik heb deze set ook besteld via de zelfde site.
Kon alleen niks aan klikken voor een kleine ballast. ik neem aan dat dit dan gebeurt door het bedrijf zelf aangezien je type auto en bouwjaar moet doorgeven.
Lampen vervangen doe ik inderdaad op de zelfde manier als jij hebt beschreven.
Hoelang heb jij op je set moeten wachten ? Ik kan hier namelijk niets over terug vinden.6 december 2013 om 12:10 #18174150Ik had hem de volgende dag in huis. Een vierkant doosje met alles netjes verpakt.
6 december 2013 om 12:40 #18174151Ow ooke kreeg net een mail van hij is verstuurd,
Aangezien ik hem gisteravond heb besteld komt hij denk ik morgen.
:thumb9 december 2013 om 09:58 #18174152@OpelJeff wrote:
Ow ooke kreeg net een mail van hij is verstuurd,
Aangezien ik hem gisteravond heb besteld komt hij denk ik morgen.
:thumbEn alles netjes ontvangen en wellicht al ingebouwd ?
9 december 2013 om 18:20 #18174153Helaas helaas vandaag binnen gekregen vlak voor dat ik weg moest.
Nu weer een tijdje wachten voor dat ik de tijd heb om hem in te bouwen.Hoe zit het met je how to ? al klaar om te up loaden ?? Dan heb ik er ook nog wat aan :jerry :thumb
10 december 2013 om 10:23 #18174154De How To heb ik redelijk ver geschreven, alleen nog even een paar foto’s maken.
13 december 2013 om 13:05 #18174155Hierbij alvast een beschrijving hoe ik het gedaan heb zonder foto’s – spreekt eigenlijk voor zich
Ik zal later een betere how to maken met foto’s maar nu geen tijd voor. Druk met andere dingen. Onderstaande beschrijving zal je een goed eind op weg helpen. Lees het een paar keer, print het uit oid en houd bij de hand. Volg stap voor stap en ga niet verder voordat je het ook daadwerkelijk snapt :) Nogmaals, echt niet moeilijk, neem gewoon de tijd.
Xenon inbouwen Opel Zafira B
Hierbij een beschrijving van hoe ik onlangs bij mij een aftermarket set xenonset heb ingebouwd. Heb jij het anders gedaan of andere materialen gebruikt is allemaal prima, hieronder is mijn manier en naar mijn mening voor iedereen te doen.
Ik zal proberen het in ‘ Jip & Janneke ‘ taal neer te zetten zodat het makkelijk te begrijpen is. Ik ben zelf net geen leek op autogebied, verder dan mijn winter/zomerbanden wissel en een luchtfilter vervangen kom ik niet. Wel zoek ik graag dingen uit, vandaar ook dat het gelukt is om zonder moeilijke handelingen de xenonset in te bouwen.Wat heb je nodig
– een droge dag, tenzij je binnen of overdekt kunt staan.
– +/- 2 uur de tijd, dan kun je alles rustig doen
– Zaklampje.
– Torx schroevendraaier.
– Platte schroevendraaier.
– Knijptang.
– Ijzerknippertje of ijzerzaag.
– Electra tape.
– Schaar
– Canbus geschikt Xenonset H7
Let op: Zorg dat je een xenonlamp hebt met metalen voet, dus niet met een zwarte plastic voet. Die past niet. En deze lampen zijn vaak ook slechter van kwaliteit. De ballast bij voorkeur AC en geen DC.Voorbereiding :
We gaan de orginele H7 lampfitting gebruiken. We moeten dus eerst bij de lampen komen om de lamp uit het lampenhuis te halen. Je gaat als volgt te werk.Bestuurderskant:
– Open de motorkap. Rechts zit de zekeringsbox
– Voor op de zekeringsbox zit een stekker, deze schuif je in zijn geheel omhoog en duw je een beetje aan de kant.
– Haal de deksel van de zekeringsbox los dmv een platte schroevendraaier links bovenop de deksel in de openingen naar buiten te duwen. ( Tip: Gebruik de deksel als bakje voor je spullen tijdens inbouw )
– Nu heb je ruimte om met je linkerhand de zwarte plastic afdicht dop tegen het lamphuis eraf te halen.
– Pak je zaklamp en schijn erin zodat je het geheel ziet zitten. Een zwart rechthoekje geklemd met een metalen plaatje. KIJK GOED HOE HET ZIT, MAAK EVENTUEEL EEN FOTO. DIT IVM TERUGPLAATSEN. PAST MAAR OP 1 MANIER ERIN.
– Draai het zwarte houdertje een korte slag naar links en de lamp komt eruit.
– De H7 lamp zit goed vast en om deze los te halen trek je hem recht omhoog uit het zwarte houdertje.
– Als de lamp eruit is haal je het metalen houdertje los. Dit noem ik de H7 fitting vanaf nu. Dit doe je door links en rechts ervan de lipjes naar buiten te trekken. Spreekt voor zich.Passagierskant :
– Het luchtfilterhuis moet eruit. Is niet moeilijk. Deze zit links in de motorruimte
– Rondom het luchtfilterhuis zie je 6 torx schroeven, deze losschroeven. Ze hoeven niet helemaal los, halverwege is prima, dan kan de deksel er al af.
– Bovenop de slang die het luchtfilterhuis in gaat zie je een stekker zitten, deze lostrekken.
– Haal de metalenring los aan de kant van de slang, de andere kun je laten zitten. Trek de slang los.
– Haal de deksel los en neem het luchtfilter eruit ( tip, kijk gelijk of hij nog schoon is )
– Nu blijft de onderste bak van het luchtfilterhuis over. Deze zit voor onderaan de voorkant en boven achteraan geklemd. Total 3 punten.
– Je kunt hem nu eruit trekken, spreekt voor zich.
– Nu heb je ruimte om met je hand de plastic afdicht dop eraf te halen en de lamp eruit te halen.Xenonlampen voorbereiden :
Nu we de 2 metalen H7 lampfittingen hebben, zul je zien dat de xenonlamp hier niet op past omdat er aan de xenonlamp voedingskabels zitten, daarom moet je een knipje maken in de metalen fitting zodat je de kabels er door krijgt. Zie de foto, het knipje zit rechts onderin
Aanpassen lampfitting ( het metalen houdertje dat je net 2x los hebt gehaald )
Neem een ijzerzaag en zaag aan een kant de houder los. Zorg dat je het houdertje goed vast houd en goed indersteund. Het is namelijk redelijk snel verbogen.
Je kunt nu de kabels van de xenonlamp door het net gezaagde opening voeren om hem correct op de fitting te plaatsen.
Neem nu een stukje electratape en wikkel dit even om de klemmetjes van de fitting ( die normaal op de standaard H7 fitting geklikt zitten )zodat het terug plaatsen van de xenonlamp makkelijker gaat. Je doet precies hetzelfde voor de andere lamp.
Ik heb de H7 voedingskabels van de xenonlamp ( de rode en zwarte draad ) los getrokken van het ronde aflsuit rubbertje. Dit omdat we de orginele zwarte H7 fitting buiten de lamphuis houden aangezien hier geen plek voor is als de xenonlamp erin zit ( misschien wel plek, maar een enorm gehannes bij terugplaatsen )
Plaats nu de lampen terug netzoals je ze eruit gehaald hebt. Hiervoor is het dus belangrijk dat je kijkt hoe het zit voordat je ze eruit haalt. Als je goed gekeken hebt plaats je ze zo weer terug.
Als de lampen erin zitten neem je de ballasten en sluit je deze aan op de lamp en de kabel die je net los getrokken hebt van de xenonlamp sluit je aan op de zwarte H7 fitting en het andere deel in de ballast. Doe dit aan beide kanten. Controleer nu of je verlichting werkt. Hiervoor hoef je niet de motor te starten, gewoon lichtschakelaar aan. Gaat er een lamp niet aan dan moet je de stekkertjes in de zwarte H7 stekker omdraaien. Dan doen ze het wel.
Als de boel het doet haal je de lampen los van de ballast en plaats je de rubber afdek dop terug. Dit spreekt voor zich.
Nu het aangesloten is kun je naar eigen inzicht de boel netjes wegwerken. Zorg ervoor dat je ballast goed vast zit. De verbinding van lamp naar de H7 stekker even voorzien van electra tape ivm tegenhouden vocht.16 december 2013 om 07:12 #18174156binnenkort maar even een setje bestellen.
gelijk ook een set DRL’s voor de mist lampies doen17 december 2013 om 12:40 #18174157Ik heb zondag me xenon geplaatst.
Was toch even 4 uurtjes zoet er mee. Lampje van de bestuurders kant wou niet meer werken
dus heeft een uur geduurd voor dat hij er in zat.
Verder veel gekletst dus duur ook even :P
licht bundel van de halogeen gebruikt op de garage deur af geplakt en de xenon kwam zelfs iets lager uit.
Ga hem denk ik nog wel even goed late af stellen.
Verder geeft het echt 150% meer licht dan voorheen.Zafira 2.2 :
mischien handig in de How-toWaar heb jij de balast gelaten ??
De orginele h7 steker hoe heb jij de verwerk met het afdek rubbertje ? ( die valt er bij mij nu steeds af omdat ik heb niet door het gat heb gedaan maar langs zij.)verder moet ik nog me kabel even echt netjes weg werken,
17 december 2013 om 15:23 #18174158De bestuurderskant is even lastig ivm de minimale ruimte die je hebt. Altijd met zaklamp erin schijnen zodat je ziet wat je doet.
Dit is hoe bij mij de ballasten zitten. Goed bereikbaar. Motorkap gaat nog steeds goed dicht en raakt elkaar niet.
Passagierskant
image searchBestuurderskant
imageDe H7 stekker heb ik buiten de lamphouder gehouden, dus die zit los in de motorruimte met tie wrap aan de andere kabels en gewikkeld in electra tape.
17 december 2013 om 17:26 #18174159ik zie nu waar jij je belast hebt geplaatst heb ik ook nog over nagedacht,
ik heb gekozen om ze nog verder naar boven te doen.
Naast dat rubber zeg maar in de hoekjes. Ik zie dat dit bij jou niet kan maar goed ik heb dan ook een 1.8
ziet er toch iets anders uit.
vraagje over de ballast houder. Ik had 1 boutje 1 moertje 1 ringetje en 1 klein schroefje er bij zitten.
Alleen die kleine schroefjes doen niks bij jou wel ? ze zijn veelte kort en in het zwarte houdertje dat kleine gaatje zit geen schroefdraad.
ik heb er dus langer schroeven in gedaan en strakjes nog een moertje er om heen doen. verder heb ik deze met tie warps vast gemaakt.En hoe heb jij je rubbers er dan zo op gekregen dat deze er niet meer afvallen want die draden van de originelen steker drukken hem er weer af.
17 december 2013 om 18:10 #18174160Naast het gat dat je in de rubber dop hebt gemaakt maak je nog een knipje waar je de kabels van de h7 stekker door naar buiten doet en dan drukt de afdekring die aan de xenonlamp zit zichzelf er niet uit.
Ik had 1 klein schroefje erbij om het houdertje aan de ballast vast te maken. Dan 1 moer met boutje met ringetje en die zet bij mij de balast goed vast zoals op de foto. Klein beetje speling maar dat geeft niks.
17 december 2013 om 18:19 #18174161is dit echt je enige mogelijkheid voor het plaatsen van die ballasten?
denk dat ik dan toch echt de bumper er af ga halen om ze weg te werken..
(ik kan niet zo goed tegen lossen draden zeg maar)17 december 2013 om 18:31 #18174162Ik vind het zo prima zitten. Het zit onder de motorkap….Let wel dat als iets kapot gaat je er ook weer makkelijk bij moet kunnen.
17 december 2013 om 18:50 #18174163ja mijn kabels zijn dan langs de zij kant weg gewerkt niets mis mee kan er inderdaad weer makkelijk verwijderen.
Ik moet dan inderdaad dan alleen die originelen steker draden goed weg werken zodat de kapje er goed op kunnen maar dat komt van het weekend wel.Bedankt voor het zo snel beantwoorden van vragen zal er in de toekomst nog wel wat van hebben.
19 januari 2014 om 15:36 #18174164Heeft iemand een foto van het lichtbeeld van een H7 in de reflector lamp?
Ik heb vandaag een set gekocht met H7R maar ben niet te spreken over het beeld, geen duidelijke cutoff leek bijna als of het meer een spot was dan een streep met een cuttof.
Hier een foto tegen mn dak aan de binnenkant niet heel representatief maat duidelijk genoeg dat er niet echt bundeling of duidelijke afsnijding is!
https://drive.google.com/file/d/0B4vqqY1UBu9CN29iczFxOVVIQWM/edit?usp=sharing20 januari 2014 om 08:51 #18174165@Jones Newton wrote:
Heeft iemand een foto van het lichtbeeld van een H7 in de reflector lamp?
Ik heb vandaag een set gekocht met H7R maar ben niet te spreken over het beeld, geen duidelijke cutoff leek bijna als of het meer een spot was dan een streep met een cuttof.
Hier een foto tegen mn dak aan de binnenkant niet heel representatief maat duidelijk genoeg dat er niet echt bundeling of duidelijke afsnijding is!
https://drive.google.com/file/d/0B4vqqY1UBu9CN29iczFxOVVIQWM/edit?usp=sharingIk zal eens kijken of ik een foto kan maken van de astra H (volgens mij zijn die units ver hetzelfde toch?). Bij mij was het lichtbeeld zelfs apk ok (iig, dat zei de keurmeester die mijn lampen heeft afgesteld, hij is nog niet voor apk geweest met de xenon)!
Maar als mijn vrouw achteruit de oprit af rijd, zie je duidelijk een lijn op de garagedeur, met aan de bijrijderskant een schuine hoek omhoog…
Zitten je lampen wel met de goede kant naar boven? en zit het dopje wat voor de lamp zit, nog wel goed? (duw je soms tegenaan met lampen verwisselen)
Het beeld wat je laat zijn lijkt echt gewoon H7 xenon in een reflector te zijn :S20 januari 2014 om 09:05 #18174166Dat klopt ja zit ook in een reflector….
Als er projector lampen voor een zafira B gemaakt werden had ik ze denk ik wel gevonden maar helaas zelfs niet after market :(
22 januari 2014 om 14:49 #18174167zit even met een arm die het niet meer doet,maar zal zsm effe foto maken voor je :)
22 januari 2014 om 21:14 #18174168Geen haast meer bij hoor, ik heb vandaag in de garage zowel H7 als H7R in de reflector gehad en voor de lampen tester gehad en beide lichtbeelden waren afkeur dus de lampen zijn er niet eens in gegaan!
Ik rijd nu weer even met die Philips extreme vision en zit te denken om een set koplampen bij te kopen en op mn gemak om te bouwen naar projectoren met xenon er in zoals het eigenlijk hoort!
Bedankt!
1 februari 2014 om 08:07 #18174169Hmm, dan is er toch iets anders aan de units, of de gebruikte lampen….
1 februari 2014 om 16:48 #18174170De lampen kwamen van een verkoper waar ik al eerder lampen heb gekocht voor mn laatste 2 auto’s waar wel een goed lichtbeeld vanaf kwam ook deze lampen waren wederom met metalen voet uitgerust.
Zowel de H7 als H7R gaven op de scope nagenoeg exact het zelfde beeldop deze foto is te zien hoe het halogeen beeld is :
https://drive.google.com/file/d/0B4vqqY1UBu9CLU5JZy1EbkQyNTQ/edit?usp=sharingOp deze foto het Xenon beeld:
https://drive.google.com/file/d/0B4vqqY1UBu9CLXJ0X09JdXIzMDg/edit?usp=sharingIk heb 2 losse retrofit projectoren lenzen ontvangen afgelopen week en 2 koplampen besteld waar een zachte seal in zit zodat ik hem kan splitsen.
Daar ga ik de projectoren in bouwen zodat ik een goed lichtbeeld heb waar niemand ooit last van zal hebben.
De GM lampen worden met een zgn permaseal gekit en deze kit is ook warm heel moeilijk los te werken vandaar de extra set lampen deze heb ik voor 84 de stuk gevonden.Misschien dat andere mensen dit ook wel interessant vinden het beeld is dan zoals :
http://mbworld.org/forums/attachments/w210-amg/208161d1303405158-project-retorfit-its-way-f1_autohaus_fx-r_projectors_hid_cutoff_large.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;5 februari 2014 om 08:43 #18174171ik heb al wat gelezen over die projectors ja, prima oplossing op zich, jammer dat de lamp zo moeilijk open te maken is :(
toch raar dat mijn lichtbeeld volgens de keurmeester wel apk ok was (is ook duidelijk beeld en scheiding tussen licht/donker te zien).
maar goed. Met die projectors is je beeld iig goed straks ;)
12 februari 2014 om 10:06 #18174172Wat is de verwachte levensduur van zo een xenon lampje eigenlijk?
Dit ivm bestellen reservelampjeAlvast bedankt
12 februari 2014 om 11:30 #18174173Projectors is een goede
Oplossing maar die koplampen losmaken wat een klotewerk. Ik heb met alle geduld een lamp van de Vectra b2 open proberen te maken. Dat ging voor geen ene meter (verwarmen alles geprobeerd). Kijk anders naar vervangende koplampen van FK (Depo). Dan heb je gelijk die projector. Goede kwaliteit! En heel netjes. Succes!Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.