Forumindex › Forums › Overige › Restauratie, verbouwingen en styling › Xenon in standaard koplampen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
20 januari 2011 om 23:17 #17231408
Hallo,
Ik wil graag Xenon verlichting in mijn koplampen monteren.
Ik was van plan om een complete Xenon kit te kopen 4300k(puur wit). Dit vind ik het mooist en geeft het meest licht, alleen heb ik geen heldere koplampen.
Nou kan ik best begrijpen dat xenon het best werkt met heldere koplampen, maar heeft iemand ervaring met xenon in niet heldere koplampen?
Verbeterd dit wel het zicht? Verblind het de andere bestuurders? Ziet het er wel beter uit?
Alvast bedankt!
Issam
21 januari 2011 om 05:50 #17802043Heb t in me kadett met standaard koplampen en verschil is merkbaar
21 januari 2011 om 07:18 #17802044En voor de andere weggebruikers is het verblindend, plus dat met een verkeerscontrole je problemen kan krijgen.
Als je beter zicht wil zijn er ook H4 lampen setjes van Philips (en vast ook wel andere merken), heb ze in m’n Rekord gedaan en die geven ook meer en helderder licht als de “gewone” H4’s .21 januari 2011 om 11:18 #17802045Het is illegaal maar wordt in Nederland gedoogd, in andere Europese landen mag het niet.
21 januari 2011 om 11:27 #17802046Proberen, en hem voor een koplampstelapparaat zetten. Dan zie je vanzelf wel of je teveel strooilicht hebt.
21 januari 2011 om 11:53 #17802047Met de standaard lampen van een Corsa B heb je sowieso teveel strooilicht icm Xenon. De reflectoren en front opening zijn zo groot dat het alle kanten op gaat.
Sowieso is Xenon echt verschrikkelijk als je geen bijpassende koplamp units hebt. Je verblind je tegenliggers enorm.
En dat is niet alleen een gevaar op het moment dat iemand in jouw koplampen kijkt, maar tot een half uur er na.
Je hebt namelijk twee soorten licht receptoren in je ogen zitten. Voor lichte en donkere situaties. Het lullige is dat je ogen sneller wennen aan extra licht dan aan een gebrek aan licht.
Een stevige lichtbundel recht in je mik is genoeg om de receptoren voor donkere situaties een knock-out klap te geven, waar na ze tot een half uur nodig kunnen hebben om weer terug te wennen aan het donker.Bij wijze van test:
Ga eens vanuit een lekkere warme zomerdag een totaal verdonkerde kamer in. Je ziet geen ruk meer.
Ga dan eens een half uur met een blinddoek op zitten zodat je helemaal niks ziet, en ga dan weer die kamer in en doe je blinddoek af. Je zal oppeens merken dat je genoeg ziet om niet overal tegenaan te lopen.
Loop dan weer naar buiten, blijf 15 seconden rondkijken en loop weer naar binnen. Voila, je ziet niks meer.Dat zelfde probleem is er ook met Xenon, daarom wil je je tegenliggers niet verblinden. Je ogen zijn gewend aan de nacht en je ziet prima. Er komt een lul met originele koplampen en Xenon aan rijden en je hebt oppeens problemen om dingen te zien.
En misschien is het op dat moment geen probleem, maar je ziet onverlichte fietsers niet meer, of overstekend wild, noem het maar op.Wees wijs en koop projectorlens koplamp units. Zet daar Xenon in, want dat verblind nauwelijks tot niet.
Wil je er geen geld aan uitgeven, laat Xenon dan lekker achterwege en zet een setje Philips Diamondvison, Philips Bluevision of Osram Nightbreakers in je koplampen. Dat zijn gewone halogeen lampen die met je normale reflectorlampen samen kunnen zonder iedereen te verblinden.21 januari 2011 om 11:53 #17802048Er moet echt een hele duidelijke licht/donker scheiding in het koplampbeeld zitten, imitatie-xenon geeft bijna altijd veel strooilicht.
Als je beter licht wilt hebben neem dan nieuwe koplampen met bv. nightvision lampen of iets van die orde.
Vaak wordt geprobeerd om met xenon de oude doffe koplampen wat “op te peppen” resultaat: weinig tot geen extra licht, giga-ergernis voor de andere weggebruikers, gedonder met verkeerscontroles.
@Mckaamos, goed verhaal en helemaal met je eens!21 januari 2011 om 12:10 #17802049Precies, het licht gaat alle kanten op. Het is wel intenser en je ziet wat meer, maar het maximale rendement haal je er niet uit.
Wanneer je alle licht van Xenon bundelt met een projectielens heb je er veel meer profijt van, geen gedonder met verkeerscontroles en je zit je mede wegmisbruikers niet te irriteren.
Plus dat het veiliger is, niet alleen voor jezelf maar ook voor een ander omdat die dan die onverlichte fietser wél ziet.En of je nou goedkope merkloze Xenon koopt of kneiterdure Pilot Xenon, dat doet er helemaal niet toe.
Ze zijn allemaal minstens 4 keer feller als halogeen en daarmee allemaal een enorme irritatiefactor+veiligheidsprobleem als je geen bijpassende koplamp units gebruikt.Ohjah, wat kleurtemperatuur betreft is het vaak merk afhankelijk wat helder wit is.
De goedkopere merken hebben vaak 6000K als helderwit. Dat heb ik zelf ook in m’n Calibra zitten.
Neem je een duur merk, dan is 4300K helderwit.
4300K is vaak ook wat lastiger om aan te komen trouwens. Dat wordt vooral fabriek-af gebruikt.
6000K is goedkoper en beter beschikbaar, en het verschil is zichtbaar maar verwaarloosbaar.21 januari 2011 om 12:55 #17802050Ik hou het maar bij goede lampen in de originele units: Philips X-treme Power
besteld bij http://www.autowebshop.nl scheelde aanzienlijk in vergelijking met andere winkels.
geven echt veel meer licht dan de standaard H4 die ik er in had.
21 januari 2011 om 16:46 #17802051Die krengen van phillips zijn binnen een jaar stuk. Levensduur hebben ze niet die apparte lampjes.
De gewone normale halogeenlampjes gaan wel goed, maar die dingen die meer lichtgeven totaal niet.21 januari 2011 om 17:16 #17802052ik vind xenon geweldig,
als je je lampen een beetje op de grond richt, verblind je minder snel mensen.
en je ziet zelf wel veel meer,
en laten we eerlijk zijn, wie hebben er last van?
precies mensen die onnodig links rijde :P
ik heb er een jaar mee gereden, en vond het ideaal. :)
geld uitgeven aan de juiste koplampen zou ik best willen, maar die zijn er gewoon niet voor kadett E :)
21 januari 2011 om 17:20 #17802053k heb t in me orginele koplampen en mistlampen
heb nooit last met tegenliggers en politie
maar RDW heeft die regel toch aangepast dat het weer mag ???
in me heldere kadett koplampen is t helemaal niet normaal meer hoeveel licht
21 januari 2011 om 17:21 #17802054precies, een kwestie van goed afstellen dan is er niks aan het handje. er zijn genoeg mensen die zonder xenon rijden en toch nog mensen weten te verblinden. uiteindelijk gaat het om je eigen veiligheid toch ?
21 januari 2011 om 17:42 #17802055had vroegâh .. klinkt ver weg …
zweedse koplamp pitten van 90/130 watt..
was illegaal maar wel veel licht21 januari 2011 om 18:00 #17802056[rquote=1847992&tid=140955&author=Jigsaw]precies, een kwestie van goed afstellen dan is er niks aan het handje. er zijn genoeg mensen die zonder xenon rijden en toch nog mensen weten te verblinden. uiteindelijk gaat het om je eigen veiligheid toch ?[/rquote]
dat denkt iedereen, maar ik erger me kapot als t tegen me inkomt.
21 januari 2011 om 19:17 #17802057Hella’s monteren Joop, en gewoon in z’n bakkes schijnen met 4 x 130 watt :D
21 januari 2011 om 19:30 #17802058[rquote=1847956&tid=140955&author=Fearless]Die krengen van phillips zijn binnen een jaar stuk. Levensduur hebben ze niet die apparte lampjes.
De gewone normale halogeenlampjes gaan wel goed, maar die dingen die meer lichtgeven totaal niet.[/rquote]We gaan het zien, dan vervang ik ze wel weer :P21 januari 2011 om 23:58 #17802059Gewone lampen gaan ook achteruit, de lichtopbrengst wordt op den duur toch minder, en wat maak één keer in een jaar een setje nieuwe lampen nou uit?
22 januari 2011 om 00:03 #17802060[rquote=1848319&tid=140955&author=Keesjr]Gewone lampen gaan ook achteruit, de lichtopbrengst wordt op den duur toch minder, en wat maak één keer in een jaar een setje nieuwe lampen nou uit?[/rquote]Niet. Vraag me af hoelang de levensduur is van een Xenon lamp. Ik rij ruim 30.000km per jaar en heb mijn verlichting altijd aan.
22 januari 2011 om 12:18 #17802061[rquote=1848031&tid=140955&author=mayhem][rquote=1847992&tid=140955&author=Jigsaw]precies, een kwestie van goed afstellen dan is er niks aan het handje. er zijn genoeg mensen die zonder xenon rijden en toch nog mensen weten te verblinden. uiteindelijk gaat het om je eigen veiligheid toch ?[/rquote]
dat denkt iedereen, maar ik erger me kapot als t tegen me inkomt.[/rquote]
Precies.
Als je er zelf mee rijdt denk je dat je het goed doet, want je ziet het zelf niet.
Het is gewoon verdomd irritant voor je tegenligger. Xenon zou wat dat betreft simpelweg verboden moeten worden voor reflector koplampen. En dan ook met dikke boetes er op als je het toch doet.[rquote=1848085&tid=140955&author=Keesjr]Hella’s monteren Joop, en gewoon in z’n bakkes schijnen met 4 x 130 watt :D[/rquote]
Ja, dáár maak je vrienden mee… :angel[rquote=1848323&tid=140955&author=The Undertaker][rquote=1848319&tid=140955&author=Keesjr]Gewone lampen gaan ook achteruit, de lichtopbrengst wordt op den duur toch minder, en wat maak één keer in een jaar een setje nieuwe lampen nou uit?[/rquote]Niet. Vraag me af hoelang de levensduur is van een Xenon lamp. Ik rij ruim 30.000km per jaar en heb mijn verlichting altijd aan.[/rquote]
Lekker laat, maar toch even inhaken.Xenon gaat langer mee omdat er geen gloeidraad in zit.
Zie het als een spaarlamp of TL buis.
Er zitten twee “contactpuntjes” aan weerszeiden van de buis en een reactief gas er tussen.
Dat gas gaat gloeien zodra er stroom doorheen vloeit.Halogeenlampen hebben tussen de contactpuntjes een wolfraam gloeidraad zitten, en die draad verliest na verloop van tijd miniscule deeltjes door z’n eigen warmte. Daarom zie je aan de binnenkant van een gloeilamp vaak zwarte aanslag zitten als ze oud zijn.
Verder werkt het warmworden en afkoelen ook tegen. Hoe langer ze hebben gebrand, hoe dunner de gloeidraad wordt, en uiteindelijk kan de gloeidraad niet meer tegen het uitzetten en krimpen zodat hij zichzelf kapot trekt.
Dat is het moment waarop je lamp er mee stopt.Het verschil is dus dat in een gasontladingslamp, zoals een xenonbuisje, geen delen zitten die relatief snel aftakelen.
Daardoor gaan ze langer mee.Nu is er natuurlijk ook enorme vooruitgang geboekt op het gebied van halogeen verlichting, met inerte gassen ipv een vacuum, betere wolfraam legeringen, etc etc.
Dus moderne halogeen lampen gaan ook niet zo gauw meer stuk.Wat dat betreft weet ik niet zeker in welke mate Xenon kosten effectief zou zijn. Ik gok op helemaal niet kosteneffectief, maar daar koop je dan ook geen Xenon voor.
Xenon koop je om de hoge lichtopbrengst, en dat het eventueel iets langer mee gaat is bijzaak. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.