Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › xenon
- Dit onderwerp bevat 16 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 14 december 2017om 19:09 door mbdenhaag.
-
AuteurBerichten
-
3 oktober 2011 om 18:27 #17235459
ik rij een corsa D, van 2008
hier zit H7 verlichting in
moet je nog ergens rekening mee houden als je H7 xenon wil? –> mag dit wel
krijg je hier maar 2 lampen in te zitten??
want heb in de koplamp het volgende:
1 hoofdlamp, dat zal de xenon zijn
1 klein lampie, ook in kleur?
1 stadslicht, ook in kleur, moet z’n 5l lampje fzo in?
http://www.dclamps.pl/data/domains/1/m_shop_products/82/images/55-184-01-01.jpg
kleine deel zitten de onderste 2 als beschreven3 oktober 2011 om 19:03 #17853553volgens mij moeten auto’s vanaf 2007 voorzijn zijn van automatische hoogte verstelling,en een koplamp wash systeem…… :hmmz
3 oktober 2011 om 19:20 #17853554klopt..dus tinus…denk dat je er meer moet gaan doen om legaal xenon erin te zetten
3 oktober 2011 om 23:04 #17853555Regelgeving is dat je vanaf 1 januari 2007 de volgende dingen moet hebben:
-Koplampunits met letter D in de code (b.v. DCR, DC of DR)
-Was/sproeier installatie (wissers zijn niet verplicht!)
-Automatische elektronisch geregelde hoogtestelling.Verder is het zeeeer sterk aan te raden geen Xenon te plaatsen in koplampen waar spiegelreflectoren in zitten (dus zo’n chrome cup waar de lamp in zit). Je doet er goed aan om projectielens units te kopen.
Spiegel reflectoren geven namelijk erg veel strooilicht en daar verblind je je tegenliggers mee.
Projectielens units hebben een hele harde “cut off” (zichtbaar als een lijn waarboven bijna geen licht wordt geschenen), waardoor het licht altijd onder motorkap hoogte blijft.Je mag het dus wel, maar het is echt moordend irritant voor je mede weggebruikers. Wees een heer in het verkeer en koop projectielens units.
Die lens dingen zitten vaak in angel-eye en devil-eye koplampen.5 oktober 2011 om 16:23 #17853556Hoi,
ik heb zelf ook een Corsa D met Xenon en ik wordt gewoon goedgekeurd.5 oktober 2011 om 18:18 #17853557Het zal vast APK goedkeur zijn, maar wettelijk en APK zijn twee verschillende dingen ;)
Bij de APK mag je veel meer als wat wettelijk mag. Geluidsproductie van een uitlaat hebben ze het dan ook niet over bijvoorbeeld. Maar oom agent weer wel…Trouwens, ben je niet verschrikkelijk aan het linkspammen, Orrie? En mag dat van Senatorman?
Het is volgens mij niet voor niets dat bedrijven een eigen forumsectie hebben.6 oktober 2011 om 11:14 #17853558ik heb van de zaak waar ik vorige x xenon had gekocht
te horen gekregen dat je dan een canbus set moet plaatsen
ook ivm de elektra in de auto…iemand ervaring mee
6 oktober 2011 om 18:25 #17853559@corsa-tinus wrote:
ik heb van de zaak waar ik vorige x xenon had gekocht
te horen gekregen dat je dan een canbus set moet plaatsen
ook ivm de elektra in de auto…iemand ervaring mee
Het kan dat dat nodig is idd.
Ligt aan de auto.Die setjes zijn er om foutmeldingen tegen te gaan. Sommige boordcomputers checken namelijk erg intensief de lampen en geven een foutmelding (b.v. lamp kapot melding) als er Xenon gemonteerd wordt waar hij halogeen verwacht.
7 oktober 2011 om 13:13 #17853560idd
xenon verlichting verbruikt vaak iets van 35 watt ofzo
als de BC 55 watt verwacht, gaat tie daar in de fout.vaak wordt er dan een extra weerstandje in een kabel gesoldeerd om aan die extra 20 watt verbruik te komen zodat de board computer weer klopt.
Is de Corsa D af fabriek (optioneel) voorzien van xenon?
Bij de Vectra C kun je (ook met opcom) de board computer programmeren voor Xenon gebruik, dan heb je zo’n adapter kabeltje niet nodig.8 oktober 2011 om 12:31 #17853561@sw_reijnders wrote:
idd
xenon verlichting verbruikt vaak iets van 35 watt ofzo
als de BC 55 watt verwacht, gaat tie daar in de fout.vaak wordt er dan een extra weerstandje in een kabel gesoldeerd om aan die extra 20 watt verbruik te komen zodat de board computer weer klopt.
Is de Corsa D af fabriek (optioneel) voorzien van xenon?
Bij de Vectra C kun je (ook met opcom) de board computer programmeren voor Xenon gebruik, dan heb je zo’n adapter kabeltje niet nodig.Nee, daar zit het hem totaal niet in.
Er zit een dikke transformator voor een Xenonlamp. Reken maar dat je juist meer verbruikt omdat je de helft van de energie weggooit in de omzetting van 12v naar 25.000v.
De lamp wil 35 watt hebben, dus reken maar dat de ballast zorgt voor een verdubbeling naar 70 watt.
Duurdere setjes, van b.v. Pilot, zijn efficienter gebouwd dan de goedkope xenonsetjes en zullen het verbruik zo rond de 60 watt weten te krijgen.Anyway, verbruik is het probleem niet zo voor Canbus. Het zit hem er in dat er storing optreed door het gebruik van een transformator en inverter circuit.
Daardoor hoor je sommige ballasts ook heel iets “piepen” of “buzzen”.
Vooral als ze slecht ontstoord zijn kan de storing dus terug gaan op de voedingslijn en denkt de boordcomputer dat er iets mis is.
Daarbij is een Xenonballast ook geen ohmse weerstand, maar een inductieve weestand. Die is dus variabel en ook dat lust de boordcomputer vaak niet.De kabel zelf is dus minimaal een condensator om de storing weg te filteren.
Canbuskabeltjes van duurdere merken (zoals Pilot) bevatten nog veel meer filterende elektronica en werken in de regel ook veel beter.
Een weerstand is het dus absoluut niet ;)Bepaalde modellen van Volvo hebben een verbruik meter ipv canbus systeem om te meten of de lamp nog werkt. Die gaan compleet over de rooie als je Xenon aansluit. Canbus kabeltjes helpen daarbij helemaal niets.
Die computer denkt namelijk dat er kortsluiting optreed omdat het verbruik te hoog is.
Daarom heb je speciaal voor die systemen kabelsets met relais en weerstanden zodat de Xenon direct vanaf de accu gevoed kan worden en ingeschakeld wordt via een relais. Dan denkt de computer dat de lamp in orde is (verbruik niet te hoog).10 oktober 2011 om 08:15 #17853562maar ca 120,- voor alleen die set verlichting
en ca 15,- voor extra dimlichten
is de prijs wle rëeel?26 oktober 2011 om 10:12 #17853563iemand ervaring met prijs
of goeie zaak om dit te halen?26 oktober 2011 om 11:31 #17853564als je wat extra geld hebt koop dat een goede set Vaak schijn je met die goedkope after markt setjes de tegenliggers zo van de weg af.
26 oktober 2011 om 17:18 #17853565@harms wrote:
als je wat extra geld hebt koop dat een goede set Vaak schijn je met die goedkope after markt setjes de tegenliggers zo van de weg af.
Dat ligt niet aan de Xenonset.
Dat ligt aan de koplamp units waar ze in zitten.
Van die centenknieperds die de originele spiegelreflectors gebruiken voor Xenon, dat zijn die eikels die de tegenliggers van de weg af schijnen.Daarom raadde ik dus al aan om projectorlens koplampen te monteren. Van die angel-eye of devil-eye (dayline) koplampen zit 9 van de 10 keer een projectorlens in.
Dat is te zien aan dat glazen “oog” wat er dan in zit. Dat is zo’n lens.Opzich mag je wettelijk gezien wel Xenon in een spiegelreflector zetten, zolang het lichtbeeld goed is, maar je brand bij elke tegenligger de ogen uit z’n kop.
Sommige mensen zeggen dan: Dan moet je ze omlaag stellen.
Maja, dan zit je weer met de APK, want dan is je lichtbeeld niet goed. Plus dat je dan heel kort voor je auto schijnt, zodat je dus Xenon voor de katse kut hebt gekocht. Dat koop je juist om méér licht voor je neus te hebben.Kortom: Goedkope Xenon is het probleem niet zo, buiten dat je auto er misschien niet mee om kan gaan en er niet altijd Canbus Cancelers bij te krijgen zijn (bij de goedkope sets).
Bij Philips zijn ze altijd bij te leveren, en bij Pilot zitten ze standaard in de doos mee geleverd. (is toch weer goed voor 25 a 30 euro van de meerprijs die je voor Pilot betaalt)Verder moet je ook even goed opletten met je koplampen. Veel moderne auto’s hebben van die plastic “glazen” ipv echt glas.
Dat spul wordt uiteindelijk broos door de invloed van UV licht en weersinvloeden dan verschijnen er kleine krasjes op waardoor je licht heel erg verstrooit wat op zijn beurt weer verschrikkelijk irritant is voor je tegenliggers.
De goedkopere Xenon sets hebben bar slechte UV filtering (Philips en Pilot zijn stukken beter daar in) waardoor het verweringsproces van het kunststof-glas extra versneld wordt en je dus over 1 of 2 jaar weer nieuwe koplampen kan gaan kopen.
O.a. de Astra G, VW Golf IV,V,VI en Toyota Yaris hebben er erg last van.
Dat is ook nog eens een extra reden om andere koplamp units te kopen. De modelletjes van Dectane en Depo zijn normaal gesproken voorzien van echt glas, wat dus niet of nauwelijks verweerd raakt.26 oktober 2011 om 17:26 #17853566want volgens mij is bij de corsa d, de koplamp niet van egt glas lijkt wel??
meer soort kunststof/plastic iets
want je kan het licht indeuken lijkt wel als je bietje douwt26 oktober 2011 om 18:05 #17853567Dat kan heel goed idd. Nooit zelf uitgeprobeerd. Zal de volgende keer als m’n pa de leen Corsa-D van de dealer mee heeft eens proberen.
Die van een Astra G zijn wel hard, maar die verweren onder invloed van veel UV licht en heftige weersomstandigheden.14 december 2017 om 19:09 #183502706 jaar later….oplossing?……pleur er gewoon een hid setje in van bijv h7r en je ben van al het gezeik af
R staat voor reflector en du speciaal hiervoor gemaakt.
lichtbeeeld goed…apk goed…alles goed
en dat zoemen en piepen is meestal in de opstartfase,dat hebben ze bijna allemaal,maar als je de radio aanhebt en/of raam open dan heb je nergens last van.
succces(ook al ben ik 6 jaar te laat:) :cheers:
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.