Forumindex › Forums › Modellen › Astra › x20xev, waarin gelevert, zit er verschil in?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
27 mei 2011 om 05:01 #17237576
Een goeie dag,
Ik hoor en lees best veel over de x20xev moteren.
De 1 zegt waardeloos blok, de ander vind hem super.Wat zijn nou de voor en nadelen van deze moteren, en waar moet je opletten bij aankoop?
Km stand van belang?Is er nog verschil, in welke auto dit blok is gelevert? omega/vectra/astra?
Het blok moet uiteindelijk met pas en meetwerk in een astra g komen.
mvg, robert
27 mei 2011 om 07:00 #17877739Hey Robert ik ga je nog eens lastig vallen :D
Er zijn Twee type X20XEV’s
Eentje is geleverd is de Astra F, Calibra, Vectra A /B, Omega A/B
en werd geleverd van 1995 – 1998 (SIMTEC 56)
Tweede is geleverd in de Astra G, Vectra B, Omega B, Zafira A
en werd geleverd vanaf 1998 (Simtec 70 ECU)Beide motoren zijn kwa Opbouw gelijk, maar hebben enkel een andere computer en per opel model kan het carter verschillen. In totaal 4 verschillende, Stalen carterpan Astra F Vectra, Stalen carterpan Omega A vectra. Stalen carterpan Omega B, en een Tweedelig carter (Alluminium + Staal)
Standaard is in de Astra G een tweedelig carter geleverd, maar de Stalen carterpannen passen allemaal behalve die uit de omega B. Dit betekend wel dat je in sommige gevallen even moet opletten met aanschaffen van je uitlaat. Omdat deze dan in sommige gevallen niet standaard van een astra G te gebruiken is.
Ook dien je indien de motor niet uit een astra G komt aan de distributiezeide een steun aan de motor te monteren op deze op een verantwoorde manier in een astra G te kunnen monteren.
Heb je een motorblok met een Simtec 56 ECU dan moet je ook een gat in je schudboard boren om de ECU te kunnen plaatsen achter je dashboardkastje. De Simtec 70 ECU plaats je in de motorruimte op een steun naast de Accu.
Verder aan de bakzijde moet je er gewoon voor zorgen dat je een Versnellingsbak geschikt voor de Astra G hebt inclusief baksteunen. Dan kun je de X20XEV er gemakkelijk in monteren.
Waardeloze motoren zijn er niet, waardeloze bestuurders die hem niet goed onderhouden wel.
De X20XEV is een prima motor, bij aankoop kijkt iedereen altijd naar de KM stand.
Dit is wel prettig als die niet al te hoog is maar niet altijd belangrijk, Kijk rondom het blok, en controleer
op olielekkage, slush en dat soort dingen. Olieverbruik, koelvloeistofverbruik.De mensen die een x20xev waardeloos vinden hebben waarschijnlijk een blok dat nooit netjes warm is gereden en waarmee wel getrapt is. En dat kan en is voor geen enkel motorblok goed.
27 mei 2011 om 09:35 #17877740ik meen dat de x20xev geleverd in omega b ik d8 tussen 1996 en 1998 weet niet zeker welke jaren…
een sterker onderblok hebben als de andere x20xev,
veel let mannen die de boel stuk hebben willen nog wel eens een x20xev uit omega b pakken van het juiste bouwjaar en, hebben dan een versterkt onderblok wat beter is voor…..
groetjes sebas
27 mei 2011 om 12:49 #17877741Ik heb een X20XEV in mijn astra G van 1999….en heb er SUPERveel ellende mee gehad. Had net als zovelen op de km-stand gelet bij aankoop en die was destijds (2 jaar geleden) 159.000 dus leek mij in orde.
Echter kwam ik er na 1/2 jaar achter dat het blok gigantische hoeveelheden olie consumeerde, leek net een 2takt….op z’n “hoogtepunt” ging er 3 liter per 1500km doorheen…als ik boven de 4000rpm uitkwam was de hele straat achter me gehuld in een blauwe rookpluim.
Uiteindelijk is het hele blok uit elkaar geweest, bleek enorme groeven in de 1e cilinder te hebben…zelfs uithonen was geen optie mee. Uiteindelijk is er een hele nieuwe bus in de 1e cilinder geplaatst, zijn vervolgens alle clinders uiteghoond en voorzien van nieuwe overmaat zuigers.
Blok was duidelijk een paar keer véél te heet gereden en toen door de vorige eigenaar op een beunmanier “opgelapt” (alles zat met voeibare pakking aan elkaar!) en verkocht…aan mij dus!
Ik zou dus nu kunnen gaan zeggen dat de X20XEV een waardeloze motor is maar zoals al eerder in dit topic gezegd, slechte motoren zijn er niet, wel mensen die hun auto slecht onderhouden! En inmiddels rijd ik alweer 1,5jaar vrolijk rond met de X20XEV zonder problemen :wors
Enige “kritiek” die ik op het blok zou kunnen leveren is dat het dan een 2.0ltr 16V mag zijn…maar het zijn alles behalve snelle blokken!
27 mei 2011 om 17:09 #17877742X20XEV, de meesten met weinig kilometers staan inderdaad garant voor VEEL ellende…. (zoals ik om me heen heb kunnen ontdekken).
Snel / niet snel: Deze motor voelt inderdaad traag aan, doordat zijn powerband vrij breed is, je hebt geen moment van Wow die gaat lekker zeg maar, maar gaat mooi geleidelijk.
Ik heb in meerder auto’s gereden met deze X20XEV motor, en moet zeggen, als je een goeie XEV hebt en m naast een C20XE zet verschilt t in prestaties niet eens zo veel, veel minder als je zou verwachten voor je gevoel.
In de Astra-F ligt de topsnelheid ook niet erg hoog, maar in bijvoorbeeld een Astra G haalt ie altijd wel de 215km/u.
De meeste Vectra’s staat deze wel garant voor 220km/u op top.
Deze motor word TE VEEL onderschat denk ik persoonlijk.
in goede staat is hij zuinig, vlot, en soepel, een nadeel is echter dat het vermogen en koppel vrij hoog in de toeren ligt.
er zijn wel verschillen in deze motoren, zowel mechanisch als electrisch:
zo heb je ze met en zonder balans assen, en heb je ze met 3 verschillende motorregel systemen.
Systeem:
Simtec 56.1 (10pins tech-1 stekker / 2 – 3 cijfer foutcodes): Astra-F – Vectra-A – Calibra – Omega-B
Simtec 56.5 (16pins tech-2 stekker / 4cijfer storingscodes): Astra-F – Vectra-B – Calibra – Omega-B
Simtec 70 (16pins tech-2 stekker / 4cijfer storingscodes / hybride behuizing (in motorruimte)) Astra-GWillem
27 mei 2011 om 17:15 #17877743ik weet dat de carterpannen ook anders zijn bij omega door de ligging vanhet blok…..
27 mei 2011 om 17:18 #17877744dat ook, maar de pannen en de oliepompen verschillen ook in de FWD’s.
Zo heeft de Astra-F nooit balans assen, en de Vectra-B niet altijd, dan heb je al verschil in carterpan.
De Astra-G heeft weer ten alle tijden balans assen.
Type oliepomp is afhankelijk van of je balans assen hebt of niet.
Willem
27 mei 2011 om 17:37 #17877745maar je kan een omega x20xev blok wel zo in een astra g duwen dan…zonder aanpassingen…
27 mei 2011 om 17:44 #17877746als je het juist Carter eronder kan zetten (met balansassen) dan wel, anders past je carterpan niet.
Willem
27 mei 2011 om 18:33 #17877747dan weet ik genoeg, vandaag met haasje overlegt.
Weet ongeveer wat ik nodig heb voor de ombouw. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.