Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › x20xev revisie off topic
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
16 maart 2015 om 23:12 #18256149
-offtopic
23 maart 2015 om 22:19 #18256150-offtopic
23 maart 2015 om 22:22 #18256151-offtopic
23 maart 2015 om 22:25 #18256152-offtopic
24 maart 2015 om 20:27 #18256153Mooie flens, ziet er verder ook allemaal top uit wordt weer een frisse XEV :thumb Nu een dikke spaghetti met lange primaire buizen maken? :vertag
24 maart 2015 om 20:52 #18256154-offtopic
24 maart 2015 om 21:09 #18256155Denk dat er meer kennis bij een turbo komt kijken dan een setje tb’s.
;)Lekker bezig iig, ben benieuwd wat je voor inlaat gaat maken :thumbup
24 maart 2015 om 21:15 #18256156-offtopic
24 maart 2015 om 22:41 #18256157@marijnl1988 wrote:
Heb rond zitten neuzen uren lang
alleen kwam geen steek verder helaas…
Enkele keren op wat forums gevraagd maar werd er ook niet wijzer van..( moet je een andere ecu ? )
( waar laat ik alle sensoren ? )
( cc kan ik behouden ? )
( betrouwbaar ? )
( wie kan hem test op de bank ? )
( wat kost ongeveer het totaal plaatje ? )Wat is er verder precies nodig bij itbs
Enz :jerry
Moet je een andere ECU ja en nee. Ligt heel erg aan wat voor druk je gaat draaien.
Welke sensoren? Luchtmassameter voor de turbo en map sensor heb je niet op een standaard xev.
Waarom kan je cruise control niet behouden?Wat kost het totaal plaatje nou ligt helemaal aan wat je wil, maar ga er maar vanuit dat de turbo en aanbouwdelen om nabij de 2000 euro kost en dan moet die nog gechipt wil je het goed doen.
Je kunt de druk mechanisch laten bepalen of electronisch. In jou geval omdat je ecu geen mapsensor heeft de druk laten bepalen mechanisch. wastegate en dump valvue. Wel veel minder gemakkelijk en nouwkeurig af te stellen.
Of vrijprogrameerbare ecu met sensor dat is nog eens een 1000 euro erbij!. En zoek iemand die weet wat die doet. Of doe het zelf maar weet wel veel trial en error ook voor de ervaren turbo bouwers bij onbekende configuraties.
Reken uit wat de motor consumeert aan lucht. Bereken daarna hoeveel druk je moet draaien om op 0 uit te komen en voeg daar de heoveelheid druk die je wil draaien op toe. Dan kun je tevens berekenen hoeveel brandstof er nodig is en zet dit in een excel sheet of dergelijke zodat je per toerental weet wat er gevraagd / benodigd is. Of reken het uit voor het maximum toerental. En ga daarna testen.
24 maart 2015 om 22:42 #18256158Volgens mij zijn er hier op het forum overigens ook wel boeken genoemd eerder, weet niet meer welke welke je kunnen helpen hierbij.
Misschien kun je hier op het forum een aantal benaderen die met turbo of compressor rijden en zelfbouw hebben gedaan. Mij heeft het altijd veel tijd gekost en ben weer bezig, maar het blijft zeker wanneer je op het randje wil gaan zitten veel trial error en tijd kosten.
Beste zoek je iemand die je niet enkel via het forum maar ook daadwerkelijk met opbouwen kan ondersteunen, ga je nodig hebben.
24 maart 2015 om 22:52 #18256159-offtopic
24 maart 2015 om 23:00 #18256160Meer dan 200 ook, maar was maar snel een antwoord op je vragen en advies.
24 maart 2015 om 23:07 #18256161-offtopic
25 maart 2015 om 17:56 #18256162-offtopic
25 maart 2015 om 18:03 #18256163Wil je zoals op de foto kun je je x20xev ecu niet gebruiken en zul je vrijprorameerbare moeten hebbe. XEV ecu is NIET vrij programmeerbaar.
Doe je TB’s met een airbox kun je je luchtmassameter behouden, vacuüm komt gewoon voor de TB’s. En tp sensor heb je andere vor of je huidige aanpassen op een TB.
25 maart 2015 om 18:09 #18256164-offtopic
25 maart 2015 om 18:15 #18256165@marijnl1988 wrote:
maar wie zou mij kunnen vertellen wat ik precies nodig heb dan ???
ecu van een x20xev is vrij programmeer baar
die zou ik ook liefst willen behouden
maar buiten dat wat heb ik precies nodig ??( wat gebeurd er met de lmm ? lambda ? vacuüm? en tb sensor ? )
[
Dat die std ecu vrij programmeerbaar is snap ik even niet.
Te chippen is ie vast wel. Maar zoals bij een echt vrij programeerbaar systeem echt direct met een laptop in te stellen? dat lijkt me niet toch?Met throttlebodies komt de lucht massa meter te vervallen.
Gasklepsensor er aan.
Wideband lambda er aan
Vacuum van de 4 inlaatkanalen samenvoegen op 1 verzamelblokje, en daarop je mapsensor aansluiten.
een luchttemperatuursensor zou er ook nog aan kunnen, alleen vraag ik me af of dat wel echt hoeft.Met jou mooie flens ben je al een heel eind in de goeie richting voor een zelf gemaakt spruitstuk, je zou nu zelfs kunnen kiezen voor een setje gaskleppen van een motorfiets :vertag (check lenno zn oude topic maar eens)
Dat kun je goedkoper klaar maken, als alles zo kopen.de tb’s die ik ga kopen zijn gemaakt zoals Webers, die passen dus op spruitstukken voor webers.
Alleen kosten die tb’s zon 240 per stuk nieuw. Plus de inlaatspruitstukken….Kassa…Tb’s zijn in mijn ogen makkelijker als een turbosetup, want daar komt nog heel veel meer bij kijken.
Maar denk dat je alsnog wel even investeren moet in een echte vrij programmeerbare ecu. (vems/dta/kms/enz.enz)
25 maart 2015 om 18:20 #18256166-offtopic
25 maart 2015 om 18:32 #18256167Als je een airbox om je throtle bodys maakt en dan gewoon een buis met luchtmassameter eraan kun je je luchtmassa meter behouden en dus ook je ecu. Anders vrijprogrameerbaar systeem aanschaffen. Met turbo soortgelijk verhaal, als je de druk mechanisch kunt regelen kun je je ecu behouden. Maar het is en blijft een dure hobby. En wat betreft vrijprogrameerbaar hebben veel fabrikanten ook heel veel smaken en kleuren. Dus ook daar goed kijken wat je wil en moet kunnen.
Om terug te komen op een eerdere vraag wat is je budget? Of eigenlijk heb je dat een, gewoon niks doen orgineel laten. heb je geen budget maakt het niet uit kies wat je leuk vind.
31 maart 2015 om 22:43 #18256168-offtopic
31 maart 2015 om 22:46 #18256169-offtopic
8 april 2015 om 22:21 #18256170-offtopic
29 april 2015 om 15:24 #18256171-offtopic
18 mei 2015 om 11:00 #18256172Staak je dit project?
18 mei 2015 om 11:16 #18256173-offtopic
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.