Forumindex › Forums › Modellen › OPC-Modellen › X20XER nog verder tunen..?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 september 2011 om 15:01 #17241114
Hallo,
Ik zoek me al een tijdje rot op het internet over het verder tunen van een X20XER motor (oftewel de OPC 1).
Deze motoren zijn natuurlijk al flink opgepept maar ik kan er vrijwel niks over vinden!Tuurlijk zijn er uiteraard opties zoals een andere motor maar dit is geen optie voor mij. Ook omdat ik dit zonde vindt van me orginele OPC 1.
Nu is er nog chiptuning, heeft dit nog zin op deze auto? Bij Eds is er een chip zou hem schijnbaar verhogen naar 170 pk en het toerental grens verhogen naar 7700!Iemand nog suggesties, ideeen of ervaringen zonder gigantische ingrepen te verrichten (zoals motorswap of installeren van een turbo)?
5 september 2011 om 15:27 #17915348wat heb je tot nu toe gedaan met je x20xer??
en euh stel je ff voor in het daarvoor bestemde topic des te meer mensen je kennen des te meer je geholpen wordt5 september 2011 om 16:22 #17915349Het gaat hier om een volledig standaard Astra OPC, met enkel een remus einddemper en ‘ontgrensd’ luchtfilterbox.
Dbilas heeft verschillende onderdelen zoals inlaten alleen is er wel dikke portemonnee voor nodig…5 september 2011 om 22:52 #17915350Vergeet het maar, alles wat je gaat proberen is zonde van de moeite en nog meer zonde van je geld. Heb in hetzelfde bootje gezeten en uiteindelijk heb ik toch een z20let in de opc1 gebouwd.
6 september 2011 om 07:05 #17915351Zo’n donkerbruin vermoeden had ik al, beetje jammer eigenlijk.
z20let is een goede keuze idd, alleen vindt het persoonlijk een beetje zonde van een Opc1.(haalt de exclusiviteit eruit..)6 september 2011 om 08:14 #17915352Doe een turbo ombouw of compressor ombouw. Dan haal je er zelfs meer vermogen uit dan uit een let.
6 september 2011 om 11:53 #17915353goedkoopste manier van tunen!
Je auto lichter maken!!!
alle overbodige dingen eruit halen!6 september 2011 om 12:43 #17915354Lichter maken is ook een optie en zou hem ook niet misstaan,alleen 2 recaro stoelen ;)
Alleen heeft voor mij niet zoveel nut, achterbank-en reservewiel eruit zou absoluut kunnen.
Maar of dit zoveel nut zou hebben, bespaar je misschien bijelkaar 30 kg mee?
Daarbij wordt de auto dagelijks gebruikt, dus kan hem niet gaan strippen tot de carroserie bodem.6 september 2011 om 13:14 #17915355denk dat je auto juist exclusiever wordt als je er een z20let erin bouwd, rijden niet veel OPC’s type 1 met een z20let erin.
Maar snap dat je um origineel wilt houden. Maar heb wel eens gelezen dat het blokje nog wel redelijk te tunen is, maar dan praat je over dezelfde kosten als een z20let inbouwen en dan heb je iets van 185 pk. Met een z20let en een chippie heb je al snel rond de 230PK.6 september 2011 om 14:45 #17915356de x20xer is net zo op te fokken als een c20xe je moet alleen weten wat je doet.
voornamelijk kop/inlaat bewerken en nokkenassen doen al heel veel bij deze motor.
verder uitlaatsysteem en chippen. maar ligt er ook aan hoever je wilt gaan met de pk’s.6 september 2011 om 16:36 #17915357Jep, alleen is fabrieksaf dit al gedaan.
Dus ben benieuwd of je ook daadwerkelijk meer prestaties boekt als je bijvoorbeeld de ‘standaard’ snelle spruitstuk en nokkenas gaat vervangen voor een ander snel aftermarket product.
Ik denk persoonlijk dat je niet veel hoger of misschien wel slechter zal uitkomen en wel met een lege portemonnee.
Chippen zie ik wel nog als mogelijkheid maar dit zullen waarschijnlijk ook minimale winsten zijn neem ik aan..
Iemand ervaring met het chippen van x20xer?6 september 2011 om 17:29 #17915358Ik ken iemand die t gedaan heeft, en er nog steeds mee rijdt. Merkt 0.0 verschil.
6 september 2011 om 19:17 #17915359toch raar dat er in duitsland toch menig x20xer blokken rond rijden met +/-200 a 210 pk.
een maat van mijn maat heeft ook zo’n blok in duitsland heeft de kop laten flowen deze is namelijk niet optimaal vanuit fabriek is ook totaal anders dan die van een x20xev.
verder heeft ie andere nokkenassen, kolben zuigers, sproeiers, brandstofdruk regelaar en custom chiped door eds.dit blok is ook vanuit opel haast niet getuned maar na mijn mening in elkaar gezet op basis van de c20xe en de x20xev.
geknepen vermogen dus kijk maar eens naar klep diameters en in en uitlaat poorten en der gelijkedit via duitsland mantzel-site
Tuning Astra G OPC X20XERAstra G OPC Basis (118 kW-160 PS) X20XER
Phase1
2,0l 125 kW-170 PS/6400 U/min. – 195 Nm / 4000 U/min.
1 Satz 270° Nockenwellen
Dichtungssatz
Montagekosten Incl. Ein- und Ausgangsmessungen auf unserem Rollenprüfstand
aktueller Preis auf AnfragePhase2
2,0l 132 kW-180 PS / 6600 U/min. – 200 Nm / 4200 U/min.
Wie Phase 1, zuzüglich:
276° Nockenwellen statt 270° Nockenwellen, kein Aufpreis
Individuell abgestimmte Powermotronik und auf 7800 U/min. angehobener Drehzahlbegrenzer
Incl. Montagekosten und Prüfstandarbeiten
aktueller Preis auf AnfragePhase3
2,0l 138 kW-188 PS / 6600 U/min. – 210 Nm / 4200 U/min.
Wie Phase 2, zuzüglich:
Anhebung der Verdichtung und optimale Bearbeitung der Krümmer und des Zylinderkopfes
Montagemehraufwand & Dichtungen
aktueller Preis auf AnfragePhase4
2,0l 147 kW-200 PS / 6400 U/min. – 240 Nm / 4000 U/min.
Wie Phase 3, zuzüglich:
2.3l Teilemotor
Montagemehraufwand & Dichtungen
aktueller Preis auf AnfragePhase5
2,0l 162 kW-220 PS/6000 U/min. – 300 Nm / 4000 U/min.
Einbau eines Laders mit Intercooler, reduzierung der Verdichtung, Anpassung des Motors und der Elektronik
aktueller Preis auf Anfrage6 september 2011 om 19:23 #17915360een oud clubmaatje had/heeft een opc1 helemaal onderhanden laten nemen bij dbilas en had op een gegeven moment gewoon 255 pk.
6 september 2011 om 19:42 #17915361Phase3 is wat ik bedoelde, denk dat het vanaf phase 4 niet meer te betalen is, en phase 5 is met een turbo / compressor, dus dan kun je net zo goed een z20let inbouwen.
@ corsaracer 255PK!! pfff dat zal wel €10.000 hebben gekocht, dan heb je zon risse motorsport blok onderhand. Wat was er allemaal aan gedaan?
6 september 2011 om 19:48 #17915362daar is waarschijnlijk nog veel meer geld in gaan zitten….
er was ongeveer alles aan gedaan wat je maar kan bedenken. en nog steeds een atmo motor.
7 september 2011 om 07:33 #17915363Dit is iets waar ik misschien wel wat mee kan, via de mantzel site.
Ik zal binnenkort eens aanvragen hoeveel tot phase 3 zou gaan kosten.
Zo te zien zal vanaf fase 4 zoals hierboven al gezegd een flinke duit geld nodig zijn.7 september 2011 om 08:12 #17915364Ik zou voor een trubo ombouw gaan. Dit omdat je dan meteen een let phase 3 kunt bouwen met je huide blok. En dan heb je dus gewoon een beter blok als een LET.
8 september 2011 om 17:16 #17915365Bij mij zat er al een groep a m-tech uitlaat en m-tech chip op toen ik hem kocht, ik heb geen idee of het sneller is want ik heb nog niet met dit blok standaard gereden, maar hij trekt hem wel egt lekker door bij de 3000 toeren, je mag altijd een keer langskomen om te komen kijken.
8 september 2011 om 17:18 #17915366turbo ombouw heb ik ook nog overwogen, helaas gaat het financiel niet al te best :swear
9 september 2011 om 17:02 #17915367Ik zou voor een M62 compressor opbouw gaan. Die staan op MP, veelal met advertenties van Chargertech.
Een compressor is fijner dan een turbo zeggen de kenners omdat je geen turbo gat hebt.
Voor ongeveer 1000 euro heb je een compressor kit, je zal dan wel zelf moeten gaan sleutelen of vrienden bij je moeten hebben om dit te realiseren. Bij een compressor kun je ook ongeveer rekenen op een pk of 40.
Of lepelen dat blok. Dat ga je van 160 naar 200 pk.
9 september 2011 om 17:41 #17915368Heb er weer een binnen, compleet met bak en alle aanbouwdelen :D
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.