X20XER geeft geen vonk

Forumindex Forums Techniek Ecotec X20XER geeft geen vonk

• Dit onderwerp is leeg.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Jorrit-opc

Ik heb een astra g opc 1.
      De motor had een tik in de motor en dus was ik wat aan het kijken waar het vandaan kon komen. ik heb toen een bougiekabel los (cil4) getrokken, dit wat natuurlijk te merken, en drukte hem er weer op. toen liep de motor weer gewoon goed.
      Toen ik dit bij de volgende deed(cil1) liep hij weer beroerd en drukte heb er op, alleen toen bleef hij slecht lopen. toen ik daarna cil 2 en 3 ook even los trok en er weer op deed, werkt hij helemaal niet meer. Hij gaf nergens vonk meer op. Wel krijgt hij gewoon 12 volt stuurstroom. dus heb een andere bobine geprobeerd maar dat helpt niks.

kan het zijn dat de einddtrap iod defect is gegaan?
      Ik neem aan dat de bobine massageschakeld is, is dit dat ook te meten op een of andere manier? weerstand meten over de ecu is vaak niet echt een goed idee dacht ik.

Jorrit

Haasje17
      Moderator

Veel meer dan kapotte bobine of boegiekabel kan het net zijn. Ja een kapotte ecu.
        Je kunt de weerstand over de bobine meten. Even de datasheet van de bobine erbij pakken staat precies wat de waarde zou moeten zijn.

Haasje17
        Moderator

Wat ook zou kunnen is geen toerentalsignaal meer dan vonkt die ook niet. Brand er een managementlampje in de auto tijdens starten? en gaan overige lampjes uit? Dan even uitlezen.

Jorrit-opc

Mmlampje brand niet.
            kun je de ecu dan ook testen eigenlijk?
            als je achter in het stekkertjes van de bobine de meetpen van de multimeter drukt, en dan start, als er potentiaalverschil zit ten opzichte van de constante plus die de bobine krijgt, zou hij wel schakeken toch?

Is er iemand met een elektrisch schema toevallig van dit type ontsteking?

Jorrit

marijnl1988
            Deelnemer

even voorstellen is wel zo netjes ;)

maar wat ik niet helemaal begrijp is waarom trek je zomaar even een bougiedop eraf ???
              lijkt mij niet bepaald fijn voor de motor en lijkt mij geen goed idee om die weer te doen ;)

ik zou hem even uit laten lezen ( zo kom je meer te weten)

maar brand er geen 1 lampje ??

eventueel even je accu polen eraf halen na een uurtje er weer op doen en dan een proberen

Haasje17
              Moderator

Dat zal die gedaan hebben om te controleren bij welke cilinder de ratel plaatsvind. Controle voor defecte lager bijv. Mag die niet stuk van gaan zowel bobine als ecu niet tenzij de vonk van de bougie dicht bij de ecu heeft plaatsgevonden.

ZakhooiTM
                Deelnemer

Aaaiii, dat klinkt inderdaad niet best….
                  Ik neem aan dat alle overige zaken wel nog werken (centrale vergrandeling, gevaren licht etc)

Als dat ook niet meer werkt zou het nog een zekering kunnen zijn (Zekering 2 van onder de motorkap)
                  Je kan kijken of de ECU nog iets doet door de stekker van de nokkenas of klepklephuis te ontkoppelen, je zou dan op een pin een rode draad moeten hebben.
                  Meet het voltage tussen de rode draad en massa, dit hoort 5v te zijn. Als je dit niet krijgt dan is of de stroom toevoer naar de ECu onderbroken of de ECU zelf is echt 100% gaar
                  (let op : bij ontkoppelen : Contact uit, bij meten contact aan)

Waar woon je ongeveer ?

Jorrit-opc

Ooowja, even voorstellen.
                    Ik ben Jorrit en woon in Jubbega (dicht bij heerenveen).
                    Ik rijd in een opel astra g opc 1.

Heb idd de kabels los getrokken om te kijken of het geratel/getik minder werd.
                    Verder werkt cv e.d. nog wel gewoon.

Hoe is de bobine verder zelf door te meten dan?

Jorrit

Opeltje17
                    Deelnemer

Je moet even op je nokkenassensor meten of je 5v krijgt.

Dan weet je i.i.g of je het in de ECU/bedrading moet gaan zoeken of in je bobine o.i.d.

Jorrit-opc

nogmaals bedankt voor de informatie.
                        Had ecu na laten kijken maar niks vreemds.
                        Heb het toen naar garage gesleept, gereset en startte meteen haha, had 2 foutcodes van de bobine + nog een stuk of wat niet relevante storingen.

Weet iemand toevallig ook dat deze opcom goed werkt of iemand er ervaringen mee?
                        http://www.obdscanners.nl/diagnostisch-hulpprogramma-voor-auto/5278-opcom-op-com-2010-v-kan-obd2-opel.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.