X20XER (Astra OPC1) soms geen 3e versnelling.

Forumindex Forums Modellen OPC-Modellen X20XER (Astra OPC1) soms geen 3e versnelling.

• Dit onderwerp is leeg.
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    JoSchaap

soms als ik iets vlotter wegrijd gaat het schakellen naar de 3e versnelling mis, pakt dan totaal niet, even door naar 4 en weer terug naar 3 of, even terug naar 2 en opnieuw in 3 fixt het, maar het is wel erg irritant.

met iets vlotter bedoel ik uiteraard niet volgas, maar wel goed op het gas (ietwat sportief wegrijden om nog even voorbij een combi te komen bijvoorbeeld.

1, en 2 gaan goed, maar in 3 pakt ie dan niet en lijkt het alsof de versnelling in zn vrij staat (geen geratel of tandjespoetsen)

koppelling slipt niet en in andere versnellingen speelt dit niet. Verder geen rammeltjes of vreemde geurtjes..

Ik nijg naar wat missende/versleten tandjes in de bak. of een nietcorrect afgesteld schakelmechaniek. Maar voor ik de boel los ga trekken ben ik allereerst benieuwd of iemand hier dit probleem herkend? of toevallig een soortgelijk probleem heeft opgelost?

het beest heeft inmiddels 2 jaar woon/werk verkeer verricht en is hard opweg richting de 2dkm (39.000 km p jaar)
      dus slijtage kan ook tot de mogelijkheden behoren :)

JoSchaap

kleine toevoeging, net ff 5 minuten totaal geen versnellingen gehad (pook stond anders en wilde ook niet meer via de bekende route bewegen).
        lijkt erop dat de plaat op aan het raken is (pedaal erg hoog)

raar want hij slaat wel af op de bekende koppelingstest (handrem, op laten komen)

en na het afslaan, starten, lopen en alle versnellingen weer terug..

zsm eens de boel lostrekken vrees ik want dit rijd wel erg onzeker

patrickww

Zoals je zelf al zegt, begin maar eens met je bak er af te halen. in het ergste geval is er iets in je bak (synchromeshen e.d) kapot aan het gaan (mits niet al kapot).

greetz

Basgsi
          Deelnemer

de kabels kunnen kapot zijn, maar als ik dit zo lees is jouw probleem hetzelfde wat ik bij mijn zafira OPC had (dezelfde bak).
            Waren idd de synchro’s kapot. Reparatie was zo duur dat ik een andere bak heb gekocht.

wim-v6
            Deelnemer

Niet veel speling op de Pook, zo ja, verhelp dat ook, dat is de voornaamste oorzaak van overmatig slijten van de Synchromeshringen..

Andere bak is voordeliger inderdaad, als de ringen vervangen..

Willem

JoSchaap

is er een snelle/gemakkelijke manier om vast te stellen dat het de synchro’s zijn? of is daar zonder het demonteren van de bak niet achter te komen?

mocht het zo zijn dan uiteraard meteen een andere bak (ws meteen een 6bak)

Basgsi
                Deelnemer

Ik heb de bak destijds gedemonteerd en weggebracht naar een revisiebedrijf, daar laten onderzoeken.
                  na 3 dagen kreeg ik te horen wat er kapot was en koste 850 om te repareren, en was nog met een paar 2de hands
                  onderdelen omdat er moeilijk aan te komen was.

50 euro betaald voor onderzoek en de bak mee terug genomen en ingeruild bij demontagebedrijf en voor 350 een andere
                  bak meegenomen. Let wel op de verhoudingen er zijn veel f23 bakken.

JoSchaap

net wel gewoon weer naar amsterdam terug gereden, moet alleen echt als een omatje schakellen :’)

wim-v6
                    Deelnemer

Doet ie ook Flink kraken dan????

Willem

JoSchaap

Nee dat niet, alleen als ik vlotter (met iets meer gas) de koppeling op laat komen pakt ie de 3 niet, of slaat de pook vast in een onderste positie :)

wim-v6
                        Deelnemer

Bak gaar inderdaad….

Ik had ook al een Getrag bak aan barrels laatst.

Gat in de bak bij secundaire as lager aan de motorzijde…

auto reed nog wel nadat het deel lager zichtzelf naar buiten had gewerkt..

Willem

JoSchaap

dit weekend even onder de auto kruipen, kijken wat we aantreffen.
                            pas dan beslissen :) hij rijd gelukkig nog (enigzins) :)

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.