X16XEL warmrijden.

Forumindex Forums Modellen Astra X16XEL warmrijden.

• Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Astraman
    Deelnemer

Ik heb een vraagje, in mijn Astra G ligt een X16XEL(2) en voor zover ik begrepen heb zijn dit zeer gevoelige motoren als het op warm rijden aankomt. Nou werk ik sinds kort vlakbij de oprit van de snelweg dus na een dag werken zou ik gelijk de snelweg op kunnen. Nu doe ik dit normaal niet, kan binnendoor over 80km weg, is minder km en qua tijd even lang, rij de boel liever rustig warm. Max 2500 toeren.

Alleen nu strooien ze die weg niet meer en vanmorgen wast spekkieglad, heb ik nie zo’n zin in.

Nu zei een collega dat ik gerust de snelweg op kon rijden, als je rustig vaart maakt omdat als je eenmaal op snelheid bent je de motor nauwelijks belast.

Is dat zo? Want ik vind het idee het blok gelijk zo’n 3500 toeren te laten draaien als de boel nog ramkoud is niet echt fijn, of ben ik nou gewoon een zeurpiet en kan het best?

wim-v6
      Deelnemer

3500 toeren draaien is minder kwalijk dan motor laten werken bij 2000 toeren.

Willem

Astraman
        Deelnemer

Okee, dan weet ik dat dan pak ik de snelweg morgen :P

wim-v6
          Deelnemer

gewoon rustig op gang laten komen

Astra_DLS
            Deelnemer

mja als ik echt met een koude motor de snelweg op moet, trek ik rustig op en blijf ik meestal ca. 100 rijden tot de KVS op temperatuur begint te komen (meter begint bij ca. 70 graden)

Astraman
              Deelnemer

Jah maar kvs is in principe geen graad meter, ik kijk altijd naar olietemperatuurmeter en dat duurt langer.

Astra_DLS
                Deelnemer

Mja ik weet dat olie nog langer duurt, maar ik heb geen olie temp meter. En daarbij, voor KVS op begint te lopen, ben ik met goede vorst echt een kwartier verder, dus dan is de olie ook wel dun genoeg om normaal 120 mee te gaan rijden.

Als KVS op begint te lopen, ga ik niet vol gas oid, dan trek ik rustig door naar 120 en zet ik CC aan.

Astraman
                  Deelnemer

Ik zie dat jij een diesel hebt, die worden moeilijker warm omdat ze efficiënter zijn idd. Nee benzine duurt echt maar 5 min ofzo maar dan is het blokje nog nie warm. Olietemp heb ik zelf erin gezet zodat ik weet wanneer de smering ok is en hij niet te warm word, echt een aanrader.

Astra_DLS
                    Deelnemer

Mja dat is waar, een benzine is veel sneller warm. Heb ik met de AX ook. Met een benzine zou je eigenlijk ca. 15 min moeten rijden voordat je lekker door gaat rijden.

Toch is het wel zo dat je blok bij 100 KM/U sneller op temp is dan bij 50 oid. Ook al heb je dezelfde toeren

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.