Forumindex › Forums › Modellen › Astra › x16xel of c20ne
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
20 januari 2011 om 13:53 #17231377
hoi,
omdat ik het niet echt kon vinden stel ik toch maar hier de vraag:hmmz Ik heb nou een 1.6je in mijn astra f met 173000 op de klok. Hij loopt nog goed en start elke ochtend, en brengt me overal waar ik maar wil:)maar…
nou kan ik een komplete calibra c20ne voor 200 euro kopen, met als bedoeling om dat motorblok kompleet in mijn auto te leggen.
mijn vraag is of dit de moeite waard is, aangezien ik nou 101 pk heb en daarna 115 pk met een berg meer koppel:)
maar ga ik dit erg veel terug zien in verbruik? prestaties? en verzekering?
En zijn de motorsteunen van de x16xel geschikt voor de 2.0 of moet ik die ook nog ergens anders vandaan halen?
alvast bedankt:D
20 januari 2011 om 13:59 #17801653je hebt andere motorsteunen nodig, astra waar een big blok in zit.
een c20ne heeft wel eens stuk meer koppel, maar das niet de hoofdreden dat ik er voor zou gaan.
die x16xel motoren zijn niet de beste motoren (mening) maar als die van jou nog goed is…..
een c20ne loopt ongeveer 1 op 12.
of de verzekering duurder wordt hangt af van de verzekeraar.
20 januari 2011 om 14:09 #17801654Dus jij zou eerder die c20ne erin leggen omdat je die x16xel niet vertrouwd?
Hij loopt opzich super hij tikt koud een beetje, en hij gaat in de 5 absoluut niet harder dan 180 op de teller, slijtage miss?
20 januari 2011 om 14:12 #17801655x16xel zijn de 16 kleppers he?
heb ik idd veel gezeik over gehoord dat dat een beetje mislukt was bij opel.
hoeveel km’s staan er op het calibra blok?20 januari 2011 om 14:23 #17801656ja is idd een 16v:)
ja ze zeggen dat de koppakking vaak moeilijk doet bij deze modellen maar ik heb er eerlijk gezegt nog geen last van gehad.de km’s op het calibra blok heb ik eerlijk gezegt niet na gekeken, gezien de staat van de auto zelf gok ik op 2 ton..
20 januari 2011 om 15:14 #17801657[rquote=1847016&tid=140917&author=Hans1991]Dus jij zou eerder die c20ne erin leggen omdat je die x16xel niet vertrouwd?
Hij loopt opzich super hij tikt koud een beetje, en hij gaat in de 5 absoluut niet harder dan 180 op de teller, slijtage miss?[/rquote]
weet niet waar jij harder dan 180km wil gaan dan ?
:P:P
20 januari 2011 om 15:24 #17801658@ vincent23 heel grappig :D
er zitten vrij korte bakken achter die motoren waardoor de topsnelheid idd laag is.
kwa snelheid maakt het denk ik niet heel veel uit. (maar op top wel)
en natuurlijk de rij eigenschappen verschillen tussen 8v en 16v
die 16v smallblock motoren (vooral die in tigra`s en corsa`s b (de gsi uitvoering dus) willen nog wel eens 1 liter olie op 500 km gebruiken.
als die van jou niet als een malle rookt en zo veel verbruikt. is er niet direct aanleiding om het blok te zwappen
maar 200 voor een c20ne calibra is niet verkeerd :P
20 januari 2011 om 15:34 #17801659ja hij is verder nog goed:P maar vroeg me af of ik er op vooruit ging of niet. Er werd me laatst ook verteld dat die calibra met c20ne misschien wel zuiniger was dan mijn astra met c20ne.. door de aerodynamica:P wat hier van waar is vraag ik mij af:P
maar zou ik veel sneller zijn met c20ne?
@ vincent23 ik woon hier aan de grens bij duitsland:D
20 januari 2011 om 15:40 #17801660heel veel verschil zit er niet in, het koppel van de c20ne ga je wel merken :)
of je schopt die astra de deur uit en blijft calibra rijden :jerry
verschil in aerodynamica is denk ik onzin, dat ga je niet merken
20 januari 2011 om 19:48 #17801661ja daar zat ik ook al aan te denken:D ik wou een advertentie zetten voor de astra, maar op het punt dat ik moest betalen werkte het niet meer met ideal..
20 januari 2011 om 20:02 #17801662[rquote=1847019&tid=140917&author=DeMeistah]x16xel zijn de 16 kleppers he?
heb ik idd veel gezeik over gehoord dat dat een beetje mislukt was bij opel.
hoeveel km’s staan er op het calibra blok?[/rquote]Valt wel mee hoor, lusten alleen een druppie olie doordat de klepsteelrubbers minder worden. En voor alle 16 kleppers geld dat je er met iets mee beleid mee om moet gaan, fijnere oliekanalen dus de smering komt later pas goed op gang, dus rustig warmrijden dan heb je ook aan de 16 kleppers hele fijne goede motoren.
Persoonlijk zou ik het niet doen, als ie nog goed is. En je krijgt wel iets meer pk’s maar je hebt me er ook niet een pens werk aan om het allemaal goed te krijgen.
20 januari 2011 om 20:20 #17801663ja dat is waar:D ik kijk wel even wat ik doe:) ben er nog niet overuit;)
20 januari 2011 om 21:21 #17801664Heb zelf in mijn Vectra A een C20NE gehad. Ik moet zeggen dat het een heerlijk motortje is, pakt lekker op bij zo’n 2300 toeren. Lekker schakellui rijden dus…. En nog eens ijzersterk ook:)
21 januari 2011 om 17:08 #17801665Opzich zijn de 16kleppers niet slecht.
Het meeste gezeik met deze motoren ontstaat door de eigenaren / bestuurders zelf.
– achterstallig onderhoud
– niet rustig warm laten worden.
– niet rustig af laten koelen de laatst kms van een snelle rit.
– verkeerde olie gebruiken
– Carterventilatie vergeten in de gaten te houden.Zowel Mijn C16XE 109pk als X16XE 106pk (standaard/origineel/nu iets meer) hebben bijde in een Combo-B (vierkant blok op wielen) 195km/u gehaald.
Willem
21 januari 2011 om 17:16 #17801666Wat voor olie raadt jij aan erin te gooien wim? Zit bij mij nu 15w40 in (x16xe)
21 januari 2011 om 17:19 #1780166715w40 is VEEL te dik voor die motor, 5w40 of 10w40 van goede kwaliteit.
21 januari 2011 om 17:26 #17801668Zo’n vermoeden had ik al. Tijd dat hij over 2 weken een oliewissel krijgt.
Is dat nog merkbaar met rijden dergelijk verkeerde olie?
21 januari 2011 om 17:55 #17801669Heb van de zomer mijn x16szr eruit gegooit en een x16xel ingebouwd in mn astra G..
Geen racemonster maar trekt vrij pittig op, loopt netjes en gebruikt absoluut geen olie.
Gebruik de 5W30 van total. En ververs om de 10K.21 januari 2011 om 17:58 #17801670[rquote=1847993&tid=140917&author=joop1970]Zo’n vermoeden had ik al. Tijd dat hij over 2 weken een oliewissel krijgt.
Is dat nog merkbaar met rijden dergelijk verkeerde olie?[/rquote]
Niet echt, warm is de olie net zo dik. Maar koud(dus ca. de eerste 30 km) kan het motorschade opleveren…
21 januari 2011 om 18:35 #17801671daar verschillen mening over, :P
laatst nog gelezen dat een ex diricteur van een grote olie maatschapij het ook dikke onzin vond, en zelf al 500.000 km op dezelfde olie reed en niks aan de hand :)
21 januari 2011 om 18:40 #17801672[rquote=1848052&tid=140917&author=sebastiaankadettcabriogsi]daar verschillen mening over, :P
laatst nog gelezen dat een ex diricteur van een grote olie maatschapij het ook dikke onzin vond, en zelf al 500.000 km op dezelfde olie reed en niks aan de hand :)[/rquote]
Klopt ook gehoord maar toch geloof ik er niet zo in. Bepaalde dingen kunnen gevoelig zijn wat ik ook wel is over distributiekettingen hoor, dat door slechte olie het dan weer kapot gaat etc. Of die kerel had zo’n oliezuiper dat die altijd maar iets bijvulde:jerry
21 januari 2011 om 21:46 #17801673[rquote=1848052&tid=140917&author=sebastiaankadettcabriogsi]daar verschillen mening over, :P
laatst nog gelezen dat een ex diricteur van een grote olie maatschapij het ook dikke onzin vond, en zelf al 500.000 km op dezelfde olie reed en niks aan de hand :)[/rquote]
Helaas is te oude olie vaak de oorzaak van:
– tikkende kleppen.
– Kapotte Distributie ketting spanners
– Verstopte Olie aanzuigbuizen.
– Versleten oliepompen
– Vast zittende oliedruk plunjers
– Blacksludge (met alle gevolgen van dien / saab rijders kunnen er over mee praten)
– Uitlopen van glijlagersWillem
21 januari 2011 om 22:42 #17801674paar maand terug nog een meriva gezien die ook behoorlijk tikte (1.4, dus met ketting)
oliestop er uit, het was net stroop :o
nieuwe olie er op, warm laten lopen, olie er weer af, weer schone olie, maar tikken bleef –> andere distributieketting + spanners monteren, toen was het voorbij waar de olie de hoogstwaarschijnlijke oorzaak was. Meneer had nog nooit olieververst en had de auto gekocht bij 30.000 km (stond nu 140.000 op)
Ik ben een groot fan van de C20NE, super fijn en betrouwbaar blokje, maar zolang de x16xel (heb hem ook gehad in mijn astra F) nog goed loopt zou ik er niks aan doen, lekker laten zitten…
22 januari 2011 om 20:03 #17801675[rquote=1848052&tid=140917&author=sebastiaankadettcabriogsi]daar verschillen mening over, :P
laatst nog gelezen dat een ex diricteur van een grote olie maatschapij het ook dikke onzin vond, en zelf al 500.000 km op dezelfde olie reed en niks aan de hand :)[/rquote]
Je hoort wel vaker van die indianenverhalen, jaren met dezelfde olie of zonder beurten. Mja als er genoeg idioten dat doen zal er vanzelf een keertje een bij zitten die geluk heeft waarbij zijn motortje het goed houdt. Oude olie is op zich nog niet zo erg maar de verontreiniging die optreedt.
22 januari 2011 om 20:29 #17801676ik denk dat dat komt omdat die mensen grote afstanden rijden dan komt de motor altijd op temperatuur en, hebben ze geen last van sludge daardoor blijven de additieve ook langer werken en zal het wat schoner blijven.
ik rij per dag 16 km motor komt dus nooit op temperatuur en, om de 2 jaar vervang ik me olie , die is altijd zwart .
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.