X16XEL low-boost turbochargen

Forumindex Forums Modellen Astra X16XEL low-boost turbochargen

  • Dit onderwerp is leeg.
23 berichten aan het bekijken - 26 tot 48 (van in totaal 48)
  • Auteur
    Berichten
  • #18307061
    bart-gsi
    Deelnemer
      Lid sinds:
      7 July 2012

      Uiteraard kun je ervoor kiezen om de intercooler te vervangen met een grote variant achter de voorbumper en het buizenwerk er naartoe te knutselen…

      #18307062
      Parqueted
        Lid sinds:
        11 August 2015

        Blok is bijna hetzelfde, alleen de inlaat van X16XE is beter.
        Scheelt niet veel maar de X16XE is iets sneller dacht ik.

        Ik weet van die turbo-kits af, maar ben van plan dit allemaal zelf te maken omdat ik dit leuk vind om te doen.

        #18307063
        Haasje17
        Moderator
          Lid sinds:
          8 September 2009

          Houd er rekening mee dat bij de dbilas kit je niet enkel betaald voor de turbo.

          Maar voor Chip, Turbo, Inlaatspruitstuk, Intercooler, Buizenwerk enz.

          #18307064
          bart-gsi
          Deelnemer
            Lid sinds:
            7 July 2012

            @Haasje17 wrote:

            Houd er rekening mee dat bij de dbilas kit je niet enkel betaald voor de turbo.

            Maar voor Chip, Turbo, Inlaatspruitstuk, Intercooler, Buizenwerk enz.

            Klopt daarom dacht ik dat dit een nobrainer was voor de topicstarter… Maar hij wil het zelf samen stellen lees ik

            #18307065
            Parqueted
              Lid sinds:
              11 August 2015

              Kan zelf lassen en eventueel als het nodig is, kan ik een plasma snijder gebruiken. Verder heb ik ook nog een hele handig kennis :wors

              #18307066
              bart-gsi
              Deelnemer
                Lid sinds:
                7 July 2012

                Als je zo’n kit hebt is lassen minimaal.. En heb je wel een kit die op elkaar afgestemt is.. Heb je tevens een goede basis of later als je meer vermogen wil dan de 210 pk volgens de site om op te voeren
                Want weet je zo dan al wat je nodig hebt naast de turbo, intercooler en ecu??

                Niet om het erin te wrijven maar weet waar je aan begint voordat je een turbo op je blok schroeft en een paar buizen aan elkaar last en dat de boel kapot gaat omdat het niet goed samen gaat

                #18307068
                Parqueted
                  Lid sinds:
                  11 August 2015

                  Ik begrijp je punt, maar dit gaat me om het project. Niet om de performance. En enigste wat ik in mijn setup zou missen is een ECU tune. Misschien dat die achteraf nog erbij komt. Voor zo lang wil ik gewoon veilige waardes aan gaan houden. :thumb

                  #18307069
                  b07
                    Lid sinds:
                    24 February 2009

                    en hoe weet je of dat je veilige waardes aanhoud, dat neem je voor het gemak maar aan omdat sommige zeggen dat het wel kan, grote kans dat de mensen die zeggen dat het kan er totaal geen ervaring mee hebben, moet je is kijken wat er gebeurd als je een vacuum slangetje los trekt of een powerfilter erop zet, dan loopt je motor gelijk niet meer lekker die kleine veranderingen kan je ecu al niet corrigeren en, die verandering is veel kleiner dan een turbo erop, heb al wat blokken zien ploffen met boost controllers, andere turbo’s en, mensen die teveel aan de wastgate arm gingen draaien, daarnaast heeft de buiten temperatuur ook nog invloed, zo kan die nu prima rijden maar, zodra de temperatuur omlaag gaat onder 0 dan gaat opeens je turbo druk omhoog pieken

                    #18307067
                    Parqueted
                      Lid sinds:
                      11 August 2015

                      Nogmaals, ik weet dat het een boel werk is, dat het niet simpel is, en dan ik beter een ander blok erin kan leggen.

                      Maar ik vraag hier om advies en niet om commentaar. Begrijp jullie zorgen volkomen maar dit gaat mij om het project en niet omdat ik “turbo” een stoer woord vind… :jerry

                      Ik weet waar ik aan begin, en ik weet dat het niet gemakkelijk is.

                      En waarom zit 90% op dit forum? Om zelf reparaties of mods te doen aan hun auto. Wat is er nou leuker dan zelf deze dingen doen? :vertag

                      Kun hem ook naar de garage brengen als je dat liever hebt. Maar dat is persoonlijke voorkeur! :angel

                      #18307070
                      wim-v6
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        12 August 2005

                        Als je toch met een XEL gaat kloojen, zou ik de kop pakken van een X16XE die heeft grotere inlaatpoorten.

                        verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

                        #18307071
                        wim-v6
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          12 August 2005

                          Na opbouwen zowiezo een paar Runs draaien op een testbank of rijden met een BETROUWBARE!!! AFR meter.

                          verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

                          #18307072
                          Parqueted
                            Lid sinds:
                            11 August 2015

                            Ben inderdaad al een tijdje aan het zoeken naar een XE kop.
                            AFR en Boost meter komen er inderdaad

                            En testbank komt ook goed, alleen nog een keer locatie zoeken.

                            #18307073
                            bart-gsi
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              7 July 2012

                              @wim-v6 als hij dan een kop van een XE erop zet kan hij dan ook de ecu van een XE erop zetten of maakt dat geen verschil??

                              #18307074
                              Parqueted
                                Lid sinds:
                                11 August 2015

                                Een ECU tune is toch nodig, en ik dacht dat de ECU’s het zelfde waren eigenlijk

                                #18307075
                                bart-gsi
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  7 July 2012

                                  Als je op marktplaats kijkt of op sloperijen opletten op kopschade en kromme koppen… Een kromme kop kan gevlakt worden maar bij kopschade. Of zachte koppen die worden vaak bij het oud ijzer gegooit.. De kop is van aluminium.. En heb toen met me broer zijn corsa c16xe bij diverse revisie bedrijven meegekregen dat bij bovenstaande de kop nutteloos is…

                                  #18307076
                                  bart-gsi
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    7 July 2012

                                    Sowieso heb je voor een turbo ook een turbodruk sensor nodig… Bij een N/A motor zit die niet op de ecu zover ik weet… Dus dan zou je boven de 60 km/h geen trekkracht meer hebben

                                    #18307077
                                    b07
                                      Lid sinds:
                                      24 February 2009

                                      @Parqueted wrote:

                                      Ben inderdaad al een tijdje aan het zoeken naar een XE kop.
                                      AFR en Boost meter komen er inderdaad

                                      En testbank komt ook goed, alleen nog een keer locatie zoeken.

                                      neem wel een wideband o2/afr meter/sensor en, niet een narrowband want die zijn niet nauwkeurig.

                                      #18307078
                                      Parqueted
                                        Lid sinds:
                                        11 August 2015

                                        @bart-gsi wrote:

                                        Sowieso heb je voor een turbo ook een turbodruk sensor nodig… Bij een N/A motor zit die niet op de ecu zover ik weet… Dus dan zou je boven de 60 km/h geen trekkracht meer hebben

                                        Hoe bedoel je?

                                        Die turbodruk sensor heb ik toch niet nodig? Enigste wat ik nodig heb is een meter voor op het dashbord dat ik de turbo druk in de gaten kan houden tijdens het rijden lijkt me. Zelfde geldt voor een AFR meter. Deze zijn slechts ter indicatie. Deze hebben verder geen invloed op het blok zelf.

                                        Dus als deze afwijken van de “veilige” waardes zou ik zelf zo snel mogelijk ding aan de zijkant moeten zetten. Of zit ik nou helemaal verkeerd te denken? :shock:

                                        #18307079
                                        bart-gsi
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          7 July 2012

                                          Als je een turbo hebt is een turbodruk sensor nodig zodat je ecu weet hoeveel lucht er in je motor gepompt wordt en daar berekent de hoeveelheid benzine die erbij moet om jemotor te laten werken…. Althans.. Als ik het zo goed heb.. Misschien dat forum leden zit aan kunnen vullen of mij erop corriseren

                                          #18307080
                                          Parqueted
                                            Lid sinds:
                                            11 August 2015

                                            Mijn ECU weet niet eens wat een turbo is haha :lol:
                                            Sensor is niet perse nodig als je met low-boost aan de gang gaat

                                            Zou wel beter zijn, maar dan moet er sowieso een andere ECU in die custom geprogrammeerd wordt.

                                            #18307081
                                            Corsa_GSi
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              30 June 2004

                                              Als je echt wil weten hoe je een x16xe ombouwt naar een turbo, stuur dan Corsaboy is een PB. Die heeft samen met Axel een hele dikke gebouwd en die rijdt op een “gechipte” x16xe ecu.
                                              En dat reeds in diverse configuraties.

                                              #18307082
                                              Parqueted
                                                Lid sinds:
                                                11 August 2015

                                                Oke, bedankt! Ga zeker even contact leggen.
                                                Verder iedereen bedankt voor jullie input! Ga nog ff een paar kleine dingen uitzoeken en dan gaat het project begonnen.

                                                Ik hou jullie op de hoogte met een andere topic! Voor nu kan deze gesloten worden!

                                                Nogmaals bedankt jongens! :wors

                                                #18307083
                                                wim-v6
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  12 August 2005

                                                  Motorregeling is gelijk aan elkaar.
                                                  En ik heb vaker koppen van een x14xe c16xe x16xe x16xel laten vlakken, geen centje pijn.

                                                  verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

                                                23 berichten aan het bekijken - 26 tot 48 (van in totaal 48)
                                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.