Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › X16XEL EGR Probleem // OLIE VERBRUIK
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
28 oktober 2011 om 16:26 #17242683
Hallo Helden!!
Mijn autotje heeft het weer een aantal duizend km’s voorzien van keurig transport,
Maar is weer een bokkende periode ingegaan helaas.Issue 1 :
Motormanagement lampje gaat soms branden,
Hierna is het mogelijk dat de motor afslaat aangekoppeld en op een willekeurig aantal toeren.
(Lachen man op de snelweg)Daarna start hij niet, alleen met een idiote dot gas om hem wakker te krijgen.
OPCOM Wijst hetzelfde uit :
Ook als de EGR pulse ratio test met OP-COM (Koude motor)
Valt hij bijna uit en de lucht die daarbij vrijkomt ie niet echt laten we zeggen prettig.Hij is al een aantal keer weg geweest om de EGR schoon te maken,
Maar het blijft terugkomen.Is het misschien idee die EGR eruit te trekken ?
Kan de motor functioneren zonder dit ding (Lees dat hij alleen milieu vriendelijker is)Issue 2
Ook iets van de laatste tijd is olie zuipen alsof het water is (1liter / 1000km)
Kan dit een verband zijn met de vuile/slecht functionerende EGR (Misschien geraakt er rommel in de motor?)Of is dit weer een typisch voorbeeld van zuigerveren die aan vervanging toezijn.
Alvast bedankt voor antwoorden
28 oktober 2011 om 23:08 #17932659Enige wat je moet doen is de EGR afdichten met een Dichte pakking..
wel terugmonteren incl stekker plaatsen.
enige wat je dan nog kan overkomen is dat enkel het MM lampje af en toe gaat branden, bij uitlezen krijg je dan P0400 stroming EGR onjuiste waarden, maar dan heb je GEEN!!! noodloop, en kan je ongestoord de reis doorzetten.
willem
Willem
29 oktober 2011 om 08:12 #17932660@wim-v6 wrote:
Enige wat je moet doen is de EGR afdichten met een Dichte pakking..
wel terugmonteren incl stekker plaatsen.
enige wat je dan nog kan overkomen is dat enkel het MM lampje af en toe gaat branden, bij uitlezen krijg je dan P0400 stroming EGR onjuiste waarden, maar dan heb je GEEN!!! noodloop, en kan je ongestoord de reis doorzetten.
willem
Willem
Dag Willem.
Merci voor de reactie,
Van mijn opel dealer werd ik niet veel wijzer,
Ik heb ergens het idee dat het hun enkel om de centen gaat.Heb je wel eens meegemaakt dat doordat de egr vuil is de motor ontzettend veel olie verstookt? Het zou mooi zijn als dit probleem ook meteen weg is, twee vliegen in een klap :D
Thanks!
29 oktober 2011 om 21:20 #17932661Oliestoken is een beetje gemeengoed voor deze motoren, kijk eens of je een historie kan vinden van deze auto, grote kans dat er een Cilinderkop reparatie tussen zit. dit is meestal de oorzaak van het olieverbruik..
en het is eerder andersom, het olieverbruik zorgt voor het verstoppen (roet en olieresten in de EGR doorvoer) van de EGR.
Willem
29 oktober 2011 om 23:43 #17932662Merci willem
30 oktober 2011 om 10:23 #17932663Is het misschien idee die EGR eruit te trekken ?
Kan de motor functioneren zonder dit ding (Lees dat hij alleen milieu vriendelijker is)Ik zou inderdaad het plaatje eerst proberen, want dat kost bijna niks en niet geschoten is altijd mis.
In mijn geval loste de P1405 niet op door een plaatje. De EGR klep wilde ondanks het feit dat ie brandschoon was (reed al met plaatje) op den duur zijn positie niet meer innemen (versleten stappenmotortje of wat er ook in zit om de positie te verstellen). Enige oplossing was een nieuwe EGR of eruit laten programmeren. Ik heb het tweede gekozen, zodat ik nooit meer EGR problemen zal hebben.Issue 2
Ook iets van de laatste tijd is olie zuipen alsof het water is (1liter / 1000km)Je zegt dat het van de laatste tijd is, ik vraag me dan af :
– hoe was het olieverbruik dan daarvoor ?
– sinds hoeveel km is het olieverbruik zo veel meer geworden (om een idee te hebben van wat “de laatste tijd” is) ?
– hoeveel km’s heeft de auto nu gelopen ?Als het ineens meer is geworden zonder dat je zelf iets bijzonders hebt gedaan (zoals op een andere oliesoort overgestapt ofzo), moet er toch een duidelijke andere oorzaak zijn te vinden lijkt me.
Gr,
The Duke31 oktober 2011 om 22:39 #17932664@the-duke wrote:
Is het misschien idee die EGR eruit te trekken ?
Kan de motor functioneren zonder dit ding (Lees dat hij alleen milieu vriendelijker is)Ik zou inderdaad het plaatje eerst proberen, want dat kost bijna niks en niet geschoten is altijd mis.
In mijn geval loste de P1405 niet op door een plaatje. De EGR klep wilde ondanks het feit dat ie brandschoon was (reed al met plaatje) op den duur zijn positie niet meer innemen (versleten stappenmotortje of wat er ook in zit om de positie te verstellen). Enige oplossing was een nieuwe EGR of eruit laten programmeren. Ik heb het tweede gekozen, zodat ik nooit meer EGR problemen zal hebben.Issue 2
Ook iets van de laatste tijd is olie zuipen alsof het water is (1liter / 1000km)Je zegt dat het van de laatste tijd is, ik vraag me dan af :
– hoe was het olieverbruik dan daarvoor ?
– sinds hoeveel km is het olieverbruik zo veel meer geworden (om een idee te hebben van wat “de laatste tijd” is) ?
– hoeveel km’s heeft de auto nu gelopen ?Als het ineens meer is geworden zonder dat je zelf iets bijzonders hebt gedaan (zoals op een andere oliesoort overgestapt ofzo), moet er toch een duidelijke andere oorzaak zijn te vinden lijkt me.
Gr,
The DukeDe Vectra staat momenteel in de Garage, ze gaan de EGR voor me afdoppen.
Al lost het de P1405 maar niet op, zolang mijn motor er niet meer van uitvalt,
Vind ik eigelijk alles prima :DJe zegt dat het van de laatste tijd is, ik vraag me dan af :
– hoe was het olieverbruik dan daarvoor ?
[106 duizend – ongeveer 100duizend nergens last van gehad, toen begon het gedonder]– sinds hoeveel km is het olieverbruik zo veel meer geworden (om een idee te hebben van wat “de laatste tijd” is) ?
[Het abnormale gebruik is sinds de rond 110 duizend]– hoeveel km’s heeft de auto nu gelopen ?
[Ik heb heb hem sinds 106 duizend en hij heeft nu 112 duizend]Het is goed mogelijk dat ik er andere olie in heb gedaan dan dat erin zat,
Maar is dat dan normaal dat hij gaat drinken alsof t water is ?31 oktober 2011 om 23:04 #17932665kan wel, maar meestal is het een mechanisch probleem….
Willem
1 november 2011 om 12:35 #17932666Op deze km stand en wanneer het zo ineens komt, lijken zuigerveren (olieschraapveren) me geen logisch verklaring.
Ik ken jou type motor niet, maar voor een Z18XE zit er een kleine carterventilatieslangetje en het gaatje waarop deze zit aangesloten in het gasklephuis, wat wel eens wil verstoppen. Als dat verstopt zit, gaat de grote carterventilatieslang continue ventileren en komt heel je gasklep onder de olieprut etc. etc. en gaat ie veel olieverbruiken is me wel eens verteld. WimV6 heeft daar een hele “how-to” voor gemaakt met foto’s. Misschien heeft jou motor dat ook ?!
Misschien, maar dat weet ik niet zeker, kan gevolgschade daarvan zijn dat ook de EGR helemaal vervuild raakt, die dan op den duur ook weer kapot gaat.Gr,
The DukeP.S.
Ik zou sowieso even checken welke olie vroeger werdt gestookt en welke jij nu gebruikt, want bijvoorbeeld de GM Dexos 2, 5W30 mag je niet mixen met andere oliesoorten (volgens Opel gaat dat niet althans)2 november 2011 om 17:09 #17932667De EGR is inmiddels afgedopt met een dichte pakking en het beestje kan weer voorruit.
De garage adviseerde het olieverbruik niet zo nauw te nemen met deze type motoren.
Ook vonden ze opties zoals zuigerveren vervangen te duur voor mijn autotje (goed van ze)
Ze hadden het wel over een toevoeging erbij te gooien om te kijken of dat nut heeft.
Ik ga de how-to van Wim eens doornemen voor het carterventilatieslangetje en de aansluiting hiervan.
Nogmaals bedankt voor de reacties beide heren.
5 november 2011 om 00:26 #17932668ben niet van de toevoegingen, ben PRO oliestoken (heb ook een olieverslindende 1.6 16V motor in bezit :thumbup
Willem
7 november 2011 om 22:44 #17932669Even reagerend op de topic start. Een slechte EGR is niet de oorzaak van olie zuipen, het is er juist het gevolg van.
Olie verbrand mee, wordt de uitlaat in geblazen en de EGR recirculeert de smerige gassen naar de inlaat toe (iets met inerte gassen om verbranding te verbeteren).
Omdat er dus olie mee verbrand komt er ook een laagje van die prut op de EGR te zitten, waardoor hij slecht gaat werken.De oorzaak van het olie zuipen is in veel gevallen één of meer slechte klepsteel rubbers. Dat kan op termijn ook zorgen dat je tikkende klepstoters krijgt, omdat die dan olie druk verliezen via de klepstelen. Die druppen dan bij de inlaat/uitlaat in.
Wat betreft de zuiger ringen, die kunnen het ook zijn. Komt iets minder vaak voor, maar kan zeker.
Soms zitten ze gewoon knetterhard vast. Heb wel eens wat trucjes gehoord, bijvoorbeeld DOT4 rem-olie op de zuiger zetten en een nachtje laten weken.
Dat spul is namelijk smerig aggressief en weekt alle zooi van de zuigerveren af.
Daar na weer er af halen natuurlijk, en je olie vervangen, want er is nadien vast wel iets bij je olie in gekomen.Edit:
Mijn Corsa (een C16XE, ookwel X16XE zonder Ecotec) zuipt ook olie als een malle. Die moet komend jaar maar eens uit elkaar, want ik moet anders een godsvermogen besteden aan olie. Ding drinkt ook 1 liter op 1000km :/
Maja, ik doe het lekker zelf. Dus dat scheelt dik in de kosten. Zeker als je reparatiedelen van duitse retailers haalt via Ebay.7 november 2011 om 22:49 #17932670Komt iets minder vaak voor zegt ie dan, meestal ligt het aan het onderblok, en af en toe, aan de kleprubbers bij deze motoren…
Mckaamos, jouw is nog zuinig met olie haha…, mijne doet tussen de 900 en 600km met een liter olie, en dat is puur onderblok, heb er een revisiekop op liggen, met nieuwe kleprubbers…
Willem
24 februari 2012 om 00:32 #17932671ik zie dit is al een iets ouder topic… maarja aanstaande woensdag gaat mijn vriendin haar vec B uit 98 met x16xel blok halen, 139.000km op de klok…moet ik nu uitkijken voor/naar iets?
bij de testrit had ik ook al het beruchte motorlampje branden..maarja voor de apk moeten ze toch de storingen wegwerken.
dat hoeft op zich niet veel te betekenen.. ik wil natuurlijk wel weten wat de storing was! :) -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.