Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › X16XE wat is dit? en wat doet het…
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 juli 2011 om 09:58 #17237416
Ik en een paar jongens vroegen ons af wat dit rode omcirkelde onderdeel nou precies doet?
dit omdat hij het filtertje kwijt is wat in dat ronde ding zit.
bvd,
5 juli 2011 om 11:59 #17876262stofzuiger
deze gooit bij de start xtra koudelucht in het uitlaat traject
waardoor de temp van de uitlaatgassen hoger wordt
zodat de kat sneller op bedrijfs temp is7 juli 2011 om 17:59 #17876263Secundaire luchtpomp, wordt gebruikt om de uitlaadgaswaardes (goed woord voor scrabble) in orde te krijgen na de koude start.
Kan je gewoon zonder problemen verwijderen, levert geen foutmelding op.7 juli 2011 om 21:32 #17876264@Kaneda wrote:
stofzuiger
deze gooit bij de start xtra koudelucht in het uitlaat traject
waardoor de temp van de uitlaatgassen hoger wordt
zodat de kat sneller op bedrijfs temp isJuist niet..
Ding is bedoelt om NOx vorming tegen te gaan en deze ontstaan bij hoge temperaturen.
Door verse buitenlucht de uitlaat in te blazen gaat deze uitstoot omlaag.8 juli 2011 om 19:54 #17876265ik had met de keuring dat mijn co2 waarde te hoog was..
ik hebhet volgende vervangen
bougies, katalysator, lamda-sonde en kwam er net doorheen… als daar een filter in zit zou het helpen om die dan met een verse te verwisselen????
ik merk ook dat de auto moeite heeft op lage toeren want hij schokt soms alsof dat de motor te rijk loopt…oja voor de extra info .. ik heb een x16xe…. zal mischien helpen.. sommige kwamen ook al aan dat ik me MAP- sensor moest vervangen…
heb um een keertje op de rollenbank gehad bij performance vauxhal show in engeland en kwamen ze achter dat er een fout in de boordcomputer zat dat de auto zich een beetje aan het verzuipen in doordat de boordcomputer teveel brandstof in de cilinders spuit
10 juli 2011 om 08:19 #17876261@Bluns wrote:
@Kaneda wrote:
stofzuiger
deze gooit bij de start xtra koudelucht in het uitlaat traject
waardoor de temp van de uitlaatgassen hoger wordt
zodat de kat sneller op bedrijfs temp isJuist niet..
Ding is bedoelt om NOx vorming tegen te gaan en deze ontstaan bij hoge temperaturen.
Door verse buitenlucht de uitlaat in te blazen gaat deze uitstoot omlaag.Deze pomp is bedoeld om de kat sneller op bedrijfstemperatuur te krijgen, en draait dan ook enkel de 1e 20 tot 40 seconden na de koude start.
Deze pomp kan je probleemloos weg laten, ik rijdt ook zonder op mijn (gekietelde) X16XE olieboot.
geen problemen met de apk verder.
Willem
21 juli 2011 om 16:37 #17876266Kat sneller op temperatuur krijgen??
Leg mij eens uit waarom deze dan gewoon de buitenlucht naar binnen blaast? Lijkt mij dat deze dan alleen maar afkoelt.
Bij citroen, bijvoorbeeld C2 of C3 zit deze pomp ook en deze is echt om de NOx bij koude start te verlagen, zo ook staat het in mijn schoolboeken..2 november 2011 om 20:52 #17876267je kan gewoon zonder zo een stofzuiger rijden
apk ook geen probleem
3 november 2011 om 00:09 #17876268@Bluns wrote:
Kat sneller op temperatuur krijgen??
Leg mij eens uit waarom deze dan gewoon de buitenlucht naar binnen blaast? Lijkt mij dat deze dan alleen maar afkoelt.
Bij citroen, bijvoorbeeld C2 of C3 zit deze pomp ook en deze is echt om de NOx bij koude start te verlagen, zo ook staat het in mijn schoolboeken..De Katalysator katalyseert (soort van vlamloze verbranding) zuurstof en brandstof.
Om een betere verbranding te krijgen in de katalysator na een koude start wordt er lucht in geblazen. Je motor loopt na een koude start namelijk altijd ietsjes rijk. Daardoor meer brandstof in de uitlaatgassen en meer lucht nodig om het te katalyseren.Daar door wordt de kat dus sneller warm (je geeft meer spul om te verbranden), en een warme kat is beter in staat om andere gassen weer te binden of te splitsen, zodat je de NOx vorming dus tegen gaat.
Kortgezegd ben je met die pomp dus bezig om de kat sneller in staat te brengen om NOx vorming tegen te gaan.
De pomp zelf doet er niks tegen, maar helpt de kat om zijn werk eerder te kunnen gaan doen.3 november 2011 om 00:24 #17876269ik kon het niet beter uitleggen
:thumb
3 november 2011 om 07:21 #17876270 -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.