X16XE wat is dit? en wat doet het…

Forumindex Forums Techniek Ecotec X16XE wat is dit? en wat doet het…

  • Dit onderwerp is leeg.
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #17237416
    Teake1990
      Lid sinds:
      5 July 2011

      Ik en een paar jongens vroegen ons af wat dit rode omcirkelde onderdeel nou precies doet?
      dit omdat hij het filtertje kwijt is wat in dat ronde ding zit.

      bvd,

      #17876262
      Kaneda
      Deelnemer
        Lid sinds:
        17 December 2005

        stofzuiger

        deze gooit bij de start xtra koudelucht in het uitlaat traject
        waardoor de temp van de uitlaatgassen hoger wordt
        zodat de kat sneller op bedrijfs temp is

        #17876263
        Corsa_GSi
        Deelnemer
          Lid sinds:
          30 June 2004

          Secundaire luchtpomp, wordt gebruikt om de uitlaadgaswaardes (goed woord voor scrabble) in orde te krijgen na de koude start.
          Kan je gewoon zonder problemen verwijderen, levert geen foutmelding op.

          #17876264
          Bluns
            Lid sinds:
            24 December 2005

            @Kaneda wrote:

            stofzuiger

            deze gooit bij de start xtra koudelucht in het uitlaat traject
            waardoor de temp van de uitlaatgassen hoger wordt
            zodat de kat sneller op bedrijfs temp is

            Juist niet..
            Ding is bedoelt om NOx vorming tegen te gaan en deze ontstaan bij hoge temperaturen.
            Door verse buitenlucht de uitlaat in te blazen gaat deze uitstoot omlaag.

            #17876265
            corsa-gsitje
            Deelnemer
              Lid sinds:
              8 July 2011

              ik had met de keuring dat mijn co2 waarde te hoog was..
              ik hebhet volgende vervangen
              bougies, katalysator, lamda-sonde en kwam er net doorheen… als daar een filter in zit zou het helpen om die dan met een verse te verwisselen????
              ik merk ook dat de auto moeite heeft op lage toeren want hij schokt soms alsof dat de motor te rijk loopt…

              oja voor de extra info .. ik heb een x16xe…. zal mischien helpen.. sommige kwamen ook al aan dat ik me MAP- sensor moest vervangen…

              heb um een keertje op de rollenbank gehad bij performance vauxhal show in engeland en kwamen ze achter dat er een fout in de boordcomputer zat dat de auto zich een beetje aan het verzuipen in doordat de boordcomputer teveel brandstof in de cilinders spuit

              #17876261
              wim-v6
              Deelnemer
                Lid sinds:
                12 August 2005

                @Bluns wrote:

                @Kaneda wrote:

                stofzuiger

                deze gooit bij de start xtra koudelucht in het uitlaat traject
                waardoor de temp van de uitlaatgassen hoger wordt
                zodat de kat sneller op bedrijfs temp is

                Juist niet..
                Ding is bedoelt om NOx vorming tegen te gaan en deze ontstaan bij hoge temperaturen.
                Door verse buitenlucht de uitlaat in te blazen gaat deze uitstoot omlaag.

                Deze pomp is bedoeld om de kat sneller op bedrijfstemperatuur te krijgen, en draait dan ook enkel de 1e 20 tot 40 seconden na de koude start.

                Deze pomp kan je probleemloos weg laten, ik rijdt ook zonder op mijn (gekietelde) X16XE olieboot.

                geen problemen met de apk verder.

                Willem

                #17876266
                Bluns
                  Lid sinds:
                  24 December 2005

                  Kat sneller op temperatuur krijgen??
                  Leg mij eens uit waarom deze dan gewoon de buitenlucht naar binnen blaast? Lijkt mij dat deze dan alleen maar afkoelt.
                  Bij citroen, bijvoorbeeld C2 of C3 zit deze pomp ook en deze is echt om de NOx bij koude start te verlagen, zo ook staat het in mijn schoolboeken..

                  #17876267
                  bleucorsaboy
                    Lid sinds:
                    6 May 2007

                    je kan gewoon zonder zo een stofzuiger rijden

                    apk ook geen probleem

                    #17876268
                    McKaamos
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      10 December 2009

                      @Bluns wrote:

                      Kat sneller op temperatuur krijgen??
                      Leg mij eens uit waarom deze dan gewoon de buitenlucht naar binnen blaast? Lijkt mij dat deze dan alleen maar afkoelt.
                      Bij citroen, bijvoorbeeld C2 of C3 zit deze pomp ook en deze is echt om de NOx bij koude start te verlagen, zo ook staat het in mijn schoolboeken..

                      De Katalysator katalyseert (soort van vlamloze verbranding) zuurstof en brandstof.
                      Om een betere verbranding te krijgen in de katalysator na een koude start wordt er lucht in geblazen. Je motor loopt na een koude start namelijk altijd ietsjes rijk. Daardoor meer brandstof in de uitlaatgassen en meer lucht nodig om het te katalyseren.

                      Daar door wordt de kat dus sneller warm (je geeft meer spul om te verbranden), en een warme kat is beter in staat om andere gassen weer te binden of te splitsen, zodat je de NOx vorming dus tegen gaat.

                      Kortgezegd ben je met die pomp dus bezig om de kat sneller in staat te brengen om NOx vorming tegen te gaan.
                      De pomp zelf doet er niks tegen, maar helpt de kat om zijn werk eerder te kunnen gaan doen.

                      #17876269
                      bleucorsaboy
                        Lid sinds:
                        6 May 2007

                        ik kon het niet beter uitleggen

                        :thumb

                        #17876270
                        McKaamos
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          10 December 2009

                          @bleucorsaboy wrote:

                          ik kon het niet beter uitleggen

                          :thumb

                          Dank u, dank u 8)

                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.