Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › X16XE extreem olieverbruik
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 september 2015 om 14:27 #17273595
Heb dus bij mijn X16XE echt een behoorlijk olieverbruik. Sinds 1 week dampt het behoorlijk blauw/wit en verbruikt ie echt veel te veel.
Heeft nu 165.000 gelopen. Of de koppakking recent vervangen is weet ik niet.
Wat heb ik al getest:
– Koude start blok op 3000 toeren houden 10 sec: Geen rook.
Zou die dan flink gaan dampen zouden het de zuigerveren kunnen zijn?– Warm blok 10 minuten laten draaien dan een dot gas, geeft een behoorlijke blauw witte rookpluim
Duidt op de klepseals?– Compressie test alle cilinders 12.5 bar
– Cilinder 4 had aan de rand van de zuiger een plasje olie liggen. Kon alleen niet de cilinderwanden bekijken.
– Geen overmatige carterdruk of geeft wel een klein briesje uit de peilstok als je je hand er boven houdt. Blok loopt verder zeer netjes.
Geen rare bijgeluiden oid– Verbruikt geen koelwater en is mooi schoon
Ik zit dus te denken aan een inwendige lek tussen een oliekanaal en cilinder 4, of de kleprubbers die helemaal gaar zijn?
Kan ik er vanuit gaan dat mijn zuigerveren en olieschraapveren nog goed zijn na bovenstaande tests? Dan ga ik zsm een pakkingset, incl nieuwe kopbouten en klepseals bestellen. Neem ik gelijk een nieuwe riemenset + wp mee.
Alvast dank!
Filmpje van de rook:
[Koude motor]
[youtube:3bvufyj9]http://www.youtube.com/watch?v=JfW1FxXS3gc[/youtube:3bvufyj9]Dit is met warm blok na 10 min stationair draaien:
[youtube:3bvufyj9]http://www.youtube.com/watch?v=BFLkpi7Ltrs[/youtube:3bvufyj9]
Het gepruttel wat je hoort is een ophangsteun van de uitlaat die wat tegen de balk achter rammelt
22 september 2015 om 14:58 #18296894x14xe pakking past niet, boring van x16xe is groter.
Gare klepseals heb ik met mijn x16xe’s ook allemaal gehad. (Zijn eigenlijk gewoon k*t dingen maar goed)
Je weet zeker dat hij niet blaast uit de peilstok? Vergelijk het anders even met een goede auto, hij hoort er echt niet uit te blazen.Mijn x16xe draaide een goede compressietest. Met koude motor was er ook geen carterdruk merkbaar, warm wel een ander verhaal……
Wat is bedoel te zeggen, kijk even kritisch naar de motor. Die dingen gaan vroeg of laat allemaal naar de klote. Zijn gewoon slecht ontworpen motoren wat slijtage betreft dus het is een beetje zonde als je nu een koppakking vervang terwijl de cilinderwanden gaar zijn.
22 september 2015 om 15:09 #18296895@joop1970 wrote:
x14xe pakking past niet, boring van x16xe is groter.
Gare klepseals heb ik met mijn x16xe’s ook allemaal gehad. (Zijn eigenlijk gewoon k*t dingen maar goed)
Je weet zeker dat hij niet blaast uit de peilstok? Vergelijk het anders even met een goede auto, hij hoort er echt niet uit te blazen.Mijn x16xe draaide een goede compressietest. Met koude motor was er ook geen carterdruk merkbaar, warm wel een ander verhaal……
Wat is bedoel te zeggen, kijk even kritisch naar de motor. Die dingen gaan vroeg of laat allemaal naar de klote. Zijn gewoon slecht ontworpen motoren wat slijtage betreft dus het is een beetje zonde als je nu een koppakking vervang terwijl de cilinderwanden gaar zijn.
Ah thanks. Ik verwachtte al zoiets maar wist het niet zeker ivm de boring.
Heb net even een peilstok eruit getrokken en je voelt een klein briesje als je je hand er boven houdt.
22 september 2015 om 15:15 #18296896Dan zou het dus ook zomaar kunnen dat je wat olieverbruik langs je cilinderwanden hebt. Had ik op het laatst ook (gewoon met goede compressietest waardes)
22 september 2015 om 15:18 #18296897Dank voor je bericht. Heb nog een filmpje onderaan de startpost gezet. Misschien kan je daar nog wat uithalen?
22 september 2015 om 18:11 #18296898Zie vooral een hoop condens, is deze rook na een flink stuk warm rijden nog steeds?
22 september 2015 om 18:21 #18296899@joop1970 wrote:
Zie vooral een hoop condens, is deze rook na een flink stuk warm rijden nog steeds?
Nee dan niet. Maar als ik een eind warm gereden heb en een nachtje heb stilgestaan, heb ik het weer.
Dit is met warm blok na 10 min stationair draaien:
[youtube:38at3xtg]http://www.youtube.com/watch?v=BFLkpi7Ltrs[/youtube:38at3xtg]
22 september 2015 om 18:25 #18296900Ja ok, maar die rook heeft elke auto hoor na een koude start ;)
Je hele uitlaat zit vol met neergeslagen vocht wat eruit komt, kan soms net lijken of er wat aan de hand is. Als dit na een stukje warmrijden weg is betekent die rook niet zoveel.BLauwe rook na tijd stationair draaien kan idd je klepseals zijn, kunnen ze wel oud mee worden. Echt gare cilinderwanden dat merk je wel snel tijdens het rijden :jerry
Hoe erg is het verbruik? Carterventilatie verstopt kan nog een oorzaak zijn.
22 september 2015 om 18:32 #18296901@joop1970 wrote:
Ja ok, maar die rook heeft elke auto hoor na een koude start ;)
Je hele uitlaat zit vol met neergeslagen vocht wat eruit komt, kan soms net lijken of er wat aan de hand is. Als dit na een stukje warmrijden weg is betekent die rook niet zoveel.BLauwe rook na tijd stationair draaien kan idd je klepseals zijn, kunnen ze wel oud mee worden. Echt gare cilinderwanden dat merk je wel snel tijdens het rijden :jerry
Hoe erg is het verbruik? Carterventilatie verstopt kan nog een oorzaak zijn.
Ik heb die enorme rook pas nadat de originele uitlaat eronder zit. Zat een group a uitlaat onder. Ik moet zeggen dat ik de rook wel erg veel vind hoor… Het gekke was dat ie al flink rookte net nadat ik de nieuwe uitlaat vanaf de kat gemonteerd had.
Carterventilatie gaat naar een flesje. Zit ook niet verstopt. Vacuum op het kleppendeksel is ook goed.
Olieverbruik was tot voor kort zon 1 op 1000. Maar wanneer ik hoog in de toeren rij kan dit zo 1 op 100 worden… Had 20 km warm gereden afgelopen weekend, 30km redelijk hoog in de toeren gereden op de duitse autobahn en hij had een 0.25 liter verbrand…
23 september 2015 om 06:41 #18296904@joop1970 wrote:
Ja ok, maar die rook heeft elke auto hoor na een koude start ;)
Je hele uitlaat zit vol met neergeslagen vocht wat eruit komt, kan soms net lijken of er wat aan de hand is. Als dit na een stukje warmrijden weg is betekent die rook niet zoveel.BLauwe rook na tijd stationair draaien kan idd je klepseals zijn, kunnen ze wel oud mee worden. Echt gare cilinderwanden dat merk je wel snel tijdens het rijden :jerry
Hoe erg is het verbruik? Carterventilatie verstopt kan nog een oorzaak zijn.
Goed… Net even de boel goed warm gereden en dan rookt hij niet meer. Na een aantal minuten stationair draaien en dan een dot gas een behoorlijke blauwe pluim. Lijkt erop dat toch de klepseals helemaal gaar zijn.
Wel apart dat ie met de originele uitlaat dan zo enorm wit rookt, met group a uitlaat amper bij koude start.
Denk dat het dus verstandig is die te gaan vervangen en gelijk een nieuwe koppakking steken, aangezien de wagen nu 165.000 gelopen heeft en ik niet weet of deze al vervangen is.
23 september 2015 om 15:08 #18296905Groep a zal wel sneller opwarmen, kan free flow zijn dus minder schotten en dus minder plek om vocht vast te houden. Weet niet of die van RVS is?
23 september 2015 om 15:22 #18296906Niet van RVS maar wel freeflow geloof ik.
Maar dan nog moet ik mijn klepseals gaan vervangen omdat die helemaal gaar zijn. (Zie 2e filmpje)Ik hoop als dat gebeurt is dat dan de olieverbruik een beetje binnen de perken blijft
23 september 2015 om 19:10 #18296907Vraag me af hoeveel de oorzaak bij je seals liggen, maat van mij had ook totaal gare seals (continu wolken bij het naar beneden rijden van een berg in slovenie) maar het uiteindelijke verbruik viel wel mee. Deze had ook wel wat carterdruk.
23 september 2015 om 19:49 #18296908@basss27 wrote:
Goed… Net even de boel goed warm gereden en dan rookt hij niet meer. Na een aantal minuten stationair draaien en dan een dot gas een behoorlijke blauwe pluim. Lijkt erop dat toch de klepseals helemaal gaar zijn.
Wel apart dat ie met de originele uitlaat dan zo enorm wit rookt, met group a uitlaat amper bij koude start.
Denk dat het dus verstandig is die te gaan vervangen en gelijk een nieuwe koppakking steken, aangezien de wagen nu 165.000 gelopen heeft en ik niet weet of deze al vervangen is.
kleppenseals kun je ook vervangen met de kop op de motor.. zolang de pakking niet lek is gewoon laten zitten… hier hebben we het eerder in een ander topic ook al over gehad
bij de klepseals kun je wel je distributie vervangen want je nokkenassen moeten toch los om bij de klepseals te komen.. vergeet alleen niet dat je zuiger steeds op TDC ( top dead centre) moet zetten anders dondert je klep in je motor en kun je alsnog je kop verwijderen…
23 september 2015 om 20:38 #18296909@joop1970 wrote:
Vraag me af hoeveel de oorzaak bij je seals liggen, maat van mij had ook totaal gare seals (continu wolken bij het naar beneden rijden van een berg in slovenie) maar het uiteindelijke verbruik viel wel mee. Deze had ook wel wat carterdruk.
Ik kan er nu gemiddeld 1 liter op 1000km bijgooien. Het gekke is wanneer ik lage toeren blijf rijden daalt het oliepeil niet zoveel. Zaterdagochtend stond mijn olie half tussen min en max, dus 500ml erbij gedaan. Daarna stond het peil keurig op max. Zaterdagmiddag heb ik 50km Duitse autobahn gereden en na goed warm gereden te hebben lekker een stukje geblazen. Toen ik thuis kwam auto weggezet en zondagochtend was er alweer 250ml verbruikt.
23 september 2015 om 20:39 #18296910@bart-gsi wrote:
@basss27 wrote:
Goed… Net even de boel goed warm gereden en dan rookt hij niet meer. Na een aantal minuten stationair draaien en dan een dot gas een behoorlijke blauwe pluim. Lijkt erop dat toch de klepseals helemaal gaar zijn.
Wel apart dat ie met de originele uitlaat dan zo enorm wit rookt, met group a uitlaat amper bij koude start.
Denk dat het dus verstandig is die te gaan vervangen en gelijk een nieuwe koppakking steken, aangezien de wagen nu 165.000 gelopen heeft en ik niet weet of deze al vervangen is.
kleppenseals kun je ook vervangen met de kop op de motor.. zolang de pakking niet lek is gewoon laten zitten… hier hebben we het eerder in een ander topic ook al over gehad
bij de klepseals kun je wel je distributie vervangen want je nokkenassen moeten toch los om bij de klepseals te komen.. vergeet alleen niet dat je zuiger steeds op TDC ( top dead centre) moet zetten anders dondert je klep in je motor en kun je alsnog je kop verwijderen…
Thanks ik had inderdaad ook al deze info gevonden. Echter heb ik nog nooit een cilinderkop in handen gehad. Wel veel how to filmpjes bekeken. Mij lijkt het persoonlijk verstandiger om de kop eraf te halen zodat ik alles op mijn gemakje kan bekijken en uitvoeren.
23 september 2015 om 20:46 #18296902aan de onderzijde van de kop is het niks speciaals… 16 kleppen en wat zwarte aanslag van de verbrandingen
of een kop krom is of of je kleppen krom zijn wat dan ook zie je met je blote oog niet….. wel kun je zien of er overmatige slijtage is aan de kleppen zoals dat er happen uit zijn .. maar die zijn merkbaar als je met de auto rijdt want dan kan je motor geen compressie maken…
en zoals gezegd.. zolang de koppakking niet lek is.. lekker ermee door rijden.. als je nooit een cilinderkop in je handen gehad hebt kun je beter de koppakking uit handen geven… omdat je de kopbouten kunt weggooien en nieuwe moet hebben en met een momentsleutel aan moet draaien
als je niet de juiste aanhaal momenten hebt kun je het vergeten… die heb je echt nodig..kopbouten zijn rekbouten dus single use only…
bij de kop moet je ook je inlaat en uitlaat spruitstuk demonteren… in je eentje ben je hier best wel een tijdje mee bezig.. vooral als je dit voor het eerst doet..
beste is hulp van iemand hier te vragen die er ervaring mee heeft en het jouw kan leren mocht het later van pas komen…23 september 2015 om 20:50 #18296903@bart-gsi wrote:
aan de onderzijde van de kop is het niks speciaals… 16 kleppen en wat zwarte aanslag van de verbrandingen
of een kop krom is of wat dan ook zie je met je blote oog niet…
en zoals gezegd.. zolang de koppakking niet lek is.. lekker ermee door rijden.. als je nooit een cilinderkop in je handen gehad hebt kun je beter de koppakking uit handen geven… omdat je de kopbouten kunt weggooien en nieuwe moet hebben en met een momentsleutel aan moet draaien
als je niet de juiste aanhaal momenten hebt kun je het vergeten… die heb je echt nodig..kopbouten zijn rekbouten dus single use only…
bij de kop moet je ook je inlaat en uitlaat spruitstuk demonteren… in je eentje ben je hier best wel een tijdje mee bezig.. vooral als je dit voor het eerst doet..
beste is hulp van iemand hier te vragen die er ervaring mee heeft en het jouw kan leren mocht het later van pas komen…Dat is geen nieuwe info voor mij Bart. Ik ben goed genoeg op de hoogte dat het rekbouten zijn en dat ik zeker de juiste aanhaalmomenten nodig heb ;) Onderblokken van de c/x16xe(l) schijnen zwak te zijn en bij verkeerde aanhaalmomenten trekt het onderblok snel krom.
Inlaat en uitlaatspruitstuk heb ik vaker los gehad dus dat gaat ook wel lukken. Heb zelfs alle aanhaalmomenten hier geprint liggen :thumb Ik ga niet aan iets beginnen zonder dat ik alles tot in de puntjes heb uitgezocht haha :P
Heb alle gereedschap zoals een graadboog en goede momentsleutel etc tot mn beschikking.
23 september 2015 om 20:53 #18296911heel goed bezig…. ik ging er van uit dat je dit voor het eerst deed omdat je typte dat je nooit een cilinderkop in je handen gehad had
23 september 2015 om 20:54 #18296912@bart-gsi wrote:
heel goed bezig…. ik ging er van uit dat je dit voor het eerst deed omdat je typte dat je nooit een cilinderkop in je handen gehad had
Haha dat klopt ook, heb nooit een koppakking vervangen. Maar voor alles een eerste keer he!
Trouwens blok heeft nu 165k gelopen en weet niet wanneer de pakking voor het laatst vervangen is. Lijken ook geen nieuwe kopbouten in te zitten. Misschien toch verstandig om hem mee te nemen, aangezien ze er bekend om staan rond deze kmstand eruit te klappen?
23 september 2015 om 20:57 #18296913klopt.. heb het al eerder gedaan.. helaas was het voor mij een gekloot om de distributie op tijd te zetten… maar voor de rest was het zo gedaan…
ik had de rekbouten verwisselt voor ARP stut and nut systeem.. als de kop eraf moet heb je draadeindes die omhoog blijven staan.. was ook heel makkelijk richten daarna23 september 2015 om 21:03 #18296914Zeker de inlaat nok die versprong?
Ik had 2 jaar terug nog totaal geen kennis van auto’s. Ben gewoon alles tot de puntjes gaan uitzoeken en zodoende ook de dist riem/wp bij m’n vorige 8 klepper vervangen. Is allemaal prima gegaan en vind sleutelen super tof om te doen, geeft een enorm voldaan gevoel king:
23 september 2015 om 21:07 #18296915op een 8 klepper gaat dat idd makkelijk.. heb je 1 nokkenas en 1 krukas die je af moet stellen… met 2 wordt het lastiger.. bij mij verspong de uitlaat nokkenas de inlaat bleef op 1 positie staan zonder teveel gedoe.. had daarna zo`n blokje gekocht on tussen de nokkenassen te stoppen zodat ze niet verspringen.. maarja kom er nu 1 tekort i.v.m. 4 nokkenassen i.p.v. 2
23 september 2015 om 21:08 #18296916Hehe ja zo’n blokkeer tool heb je eigenlijk wel nodig met een dubbele nokkenas. Bij zo’n v6 (?) al helemaal :P
23 september 2015 om 21:12 #18296917@basss27 wrote:
Hehe ja zo’n blokkeer tool heb je eigenlijk wel nodig met een dubbele nokkenas. Bij zo’n v6 (?) al helemaal :P
klopt… is het zeker waard om de riem zelf te doen… vooral als je zelf bij een garage werkt ^^
heb idd een v6
bij de dealer ben ik 2x zoveel kwijt ( inclusief korting omdat me auto ouder is al 10 jaar) dan dat ik zelf de delen bestel en erop zet… -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.