X16SZR zuigerveren vervangen / EGR afdoppen

Forumindex Forums Modellen Astra X16SZR zuigerveren vervangen / EGR afdoppen

• Dit onderwerp is leeg.
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    DB1200

Hallo,

Sinds kort ben ik ook lid van de club van Astra bezitters. Van een kennis heb ik een Astra-f station X16SZR uit 1996 met een lekke koppakking overgenomen. Motor is heet gelopen.
      Wat voor mij doorslaggevend was, was de minimale hoeveelheid roest. Dorpels, wielranden, veerschotels, alles is hard.

Ben goed bekend met de 8v OHC motoren van Opel, maar niet specifiek met dit type. Na demontage van de kop, bleek dat de koppakking al een keer vervangen is.

Ik kreeg het advies om bij dit type motor ook de zuigerveren te vervangen i.v.m. het mogelijk breken van een zuigerveer na het (nogmaals) vlakken van de kop en de daardoor toenemende compressieverhouding / verbrandingsdrukken.
      -Zijn er op het forum ervaringsdeskundigen die mij hier wat meer over kunnen vertellen?

Nu ik toch de kop los heb liggen en moet laten vlakken, denk ik er over om de EGR ook maar meteen uit te schakelen, ik hou niet zo van die extra motorvervuiling.
      -Kan het uitschakelen van de EGR kwaad? (Mogelijke foutcodes, niet meer voldoen aan uitlaatgaseisen en daardoor problemen krijgen bij APK-keuring)
      -Hoe doe ik dit het makkelijkst? Draad tappen in kop en bout erin o.i.d.?

Bij voorbaat dank :thumbup,
      Dieter

wim-v6
      Deelnemer

Over breken van zuigerveren is mij weinig bekend, wel over het vervormen van cilinderbussen bij het aantrekken van de kop, hierdoor willen ze wel olie gaan verbruiken, maar rijden er niet minder om.

Afdoppen EGR: Bij de X16SZr kan dit met een Dichte pakking, bij een X16SZR moet je een pakking pakken waar 1 gat in zit, ivm het naar buiten openen van de EGR plunjer.

afdoppen verder is geen probleem.

Willem

DB1200

Hoi Willem,

Bedankt voor je reactie, maar snap het afdoppen nog niet helemaal. Je spreekt over de X16SZr en X16SZR. Wat is hier het verschil? Hoe herken ik dat?
          En die pakking, dat is de pakking onder de regelklep?

Groet, Dieter

wim-v6
          Deelnemer

ik typte perongeluk een kleine R

geen verschil verder.

afdoppen van de egr bij de X16SZR motor.

– demonteer EGR
            – plaats pakking met gat thv de EGR plunjer
            – plaats EGR terug
            – vergeet de stekker niet op de EGR te zetten.

Willem

DB1200

Willem bedankt, ga er naar kijken.
              Denk er nu hard over na om een C20NE in te bouwen. Zal eens zoeken naar info en miss. een nieuw topic over starten.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.