Forumindex › Forums › Techniek › Overige motor types › X16SZR viergastest afgekeurd…
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
20 april 2013 om 10:12 #17257214
De Astra met X16SZR is apk gekeurd met één afkeurpunt, de viergastest.
Het bouwjaar is april 2000 en de brandstof is LPG G3De gemeten waarden van de viergastest:
CO: 0,52%
CO corr: 0,61%
HC: 47ppm
CO2: 12,2%
O2: 1,80%
LAMBDA: 1,079De motor komt niet lekker op temperatuur, de thermostaat is waarschijnlijk overleden.
Onder de olievuldop zit veel mayonaise, uit de uitlaat komt veel waterdamp (logisch met zoveel mayonaise lijkt me).
Het is mogelijk dat de koppakking al een beetje lek is, maar dat weet ik nog niet zeker.Met OPCOM heb ik de auto uitgelezen waarbij ik ben gestuit op twee (volgens mij oude) fouten >
00002 – Motorkoelvloeistoftemperatuur, frequentie niet in nominaal bereik – Niet aanwezig
00163 – Motorkoelvloeistoftemperatuur, geen signaal – Niet aanwezig
Beide fouten komen na het wissen hiervan niet meer terug.Inmiddels heb ik de motor geflushed zodat de mayonaise weg is en daarna is de motorolie gewisseld met een nieuw filter.
Verder heb ik gezien dat de middendemper van de uitlaat lek is, dus die moet vervangen worden om nog door de viergastest te komen i.v.m. valse lucht.Vraag:
1) Als de motor een lekke koppakking heeft, krijg je de auto dan nog wel door een viergastest of kan ik dat vergeten?
2) Kan de motor nog slagen voor de viergastest wanneer deze niet op de ideale bedrijfstemperatuur komt (85 graden koelvloestof met dit weer) i.v.m. de kapotte thermostaat?Graag sleep ik dit beestje nog zo goedkoop mogelijk de APK door voordat ik er nog in investeer. Er is namelijk nog een hele waslijst aan punten / kosten :D Alvast bedankt voor alle hulp :thumb
20 april 2013 om 10:25 #18128187goedkoop zeg je..
-dum dum op je uitlaat ….als ie maar lucht dicht is..
-thermostaat er gewoon ff uitlaten..je kan hem extra laten koelen met je verwarming..goed warmrijden en dan gelijk de test doen.
bb
king:20 april 2013 om 10:29 #18128188@CORSA BB wrote:
goedkoop zeg je..
-dum dum op je uitlaat al….als ie maar lucht dicht is..
-thermostaat er gewoon ff uitlaten..je kan hem extra laten koelen met je verwarming..goed warmrijden en dan gelijk de test doen.
bb
king:Hallo bb, bedankt voor je reactie. De middendemper ga ik wel vervangen, die is te lek. Maar voordat ik dat doe (moeite en geld), wil ik eerst graag duidelijkheid hebben m.b.t. mijn twee vragen. Dan weet ik of het nog nut heeft. De thermostaat gaat op een szr er niet zo makkelijk uit, dan moet de distributie er eerst af is wat ik weet.
20 april 2013 om 10:40 #18128189lamda waarde is waarschijnlijk door de lekke uitlaat demper.
co waarde kijken of je met goed warm rijden goed krijgt.
20 april 2013 om 11:08 #18128190@arjontje wrote:
lamda waarde is waarschijnlijk door de lekke uitlaat demper.
co waarde kijken of je met goed warm rijden goed krijgt.
thanks, ik kan misschien wel even een karton voor de radiateur plaatsen :lol:
Is de CO-waarde ook fout dan?
Ik dacht alleen de lambdawaarde20 april 2013 om 12:23 #18128191die mayo krijg je ook als je niet regelmatig even flink doorhaalt
20 april 2013 om 13:33 #18128192En als ik de foutcodes bekijk is het niet je thermostaat maar je sensor welke stuk is.
20 april 2013 om 14:02 #18128193@Haasje17 wrote:
En als ik de foutcodes bekijk is het niet je thermostaat maar je sensor welke stuk is.
Het rare is dat de temperatuurmeter de ene keer wel omhoog kwam en de andere keer niet.
Of dat als de meter iets aangeeft, de temperatuur onregelmatig is. Dan weer hoger en dan weer lager.
Ik ging er min of meer vanuit dat de thermostaat niet sluit maar dat soms wel (meer of minder) doet.Maar je denkt dat een temperatuursensor dol geworden is?
Als ik met OPCOM de koelvloeistoftemperatuur uitlees, dan is de waarde trouwens gelijk aan wat de analoge meter in het dashboard aangeeft.Waar zit deze sensor, is het makkelijk te vervangen en wat kost zoiets ongeveer?
22 april 2013 om 17:06 #18128194@Astra G X1.6SZR wrote:
@Haasje17 wrote:
En als ik de foutcodes bekijk is het niet je thermostaat maar je sensor welke stuk is.
Het rare is dat de temperatuurmeter de ene keer wel omhoog kwam en de andere keer niet.
Of dat als de meter iets aangeeft, de temperatuur onregelmatig is. Dan weer hoger en dan weer lager.
Ik ging er min of meer vanuit dat de thermostaat niet sluit maar dat soms wel (meer of minder) doet.Maar je denkt dat een temperatuursensor dol geworden is?
Als ik met OPCOM de koelvloeistoftemperatuur uitlees, dan is de waarde trouwens gelijk aan wat de analoge meter in het dashboard aangeeft.Waar zit deze sensor, is het makkelijk te vervangen en wat kost zoiets ongeveer?
niemand?
Morgen ga ik trouwens de middendemper wisselen23 april 2013 om 19:23 #18128195bedankt voor de reacties :thumb
De uitlaat is er vanavond onderuit.
Een verrotte middendemper en een katalysator die wel dicht is, maar van binnen helemaal kapot (rammel rammel).:hmmz nieuwe katalysator erop of zou het net lukken met de viergastest met oude?
23 april 2013 om 19:57 #18128196:hmmz nieuwe katalysator erop of zou het net lukken met de viergastest met oude?[/quote]
ehhm…nop komt er niet door…ff op de sloop kijken..100 eu plus-
je krijgt voor je oude kat. 30 eu statiegeld terug..
bb
king:23 april 2013 om 20:19 #18128197Als ik die waardes zo zie hebben ze met een koude motor gemeten. Zulke waardes lees ik ook altijd af als ik een auto koud te keuren krijg.
Motor moet goed warm zijn, met een slechte thermostaat duurt dat dus wel eventjes.
Gelijk mee pakken, want die dingen gaan laatste tijd met bosjes.En tja die kat…..normaal brandt je hem wel schoon als de motor weer in orde is. Dus zou hem nog niet wegdoen.
23 april 2013 om 20:55 #18128198@CORSA BB wrote:
:hmmz nieuwe katalysator erop of zou het net lukken met de viergastest met oude?
ehhm…nop komt er niet door…ff op de sloop kijken..100 eu plus-
je krijgt voor je oude kat. 30 eu statiegeld terug..
bb
king:[/quote]kijk, daar heb je wat aan!
Bedankt.23 april 2013 om 20:58 #18128199@Fearless wrote:
Als ik die waardes zo zie hebben ze met een koude motor gemeten. Zulke waardes lees ik ook altijd af als ik een auto koud te keuren krijg.
Motor moet goed warm zijn, met een slechte thermostaat duurt dat dus wel eventjes.
Gelijk mee pakken, want die dingen gaan laatste tijd met bosjes.En tja die kat…..normaal brandt je hem wel schoon als de motor weer in orde is. Dus zou hem nog niet wegdoen.
de motor was…laten we zeggen lauw :D
Niet goed heet dus inderdaad.De katalysator is echt gaar, de honingraatstructuur die er in zit moet er vast inzitten. Dit is niet het geval.
Het is allemaal gruis met brokken die er los in zitten :shock: :cry :wink:Als het nog gaat, dan zet ik dat er weer onder (want luchtdicht), maar BB zegt van niet dus dan doe ik maar niet eigenwijs toch? :D
23 april 2013 om 21:14 #18128200Als alles er los in ligt, niet terug laatsen, deze meuk zit straks allemaal in je middendemper..
Willem
23 april 2013 om 21:24 #18128201je kunt hem ook leegkloppen…en niet inleveren..
als ie dan goedgekeurd is met de 4gas test…de lege kat er weer tussen zetten…
bb
king:23 april 2013 om 21:30 #18128202Lever je alleen maar vermogen op in, en klinkt als een blikken trommel, gewoon een goede kat erop, en gaan met die banaan..
Willem
24 april 2013 om 10:27 #18128203@Astra G X1.6SZR wrote:
@Fearless wrote:
Als ik die waardes zo zie hebben ze met een koude motor gemeten. Zulke waardes lees ik ook altijd af als ik een auto koud te keuren krijg.
Motor moet goed warm zijn, met een slechte thermostaat duurt dat dus wel eventjes.
Gelijk mee pakken, want die dingen gaan laatste tijd met bosjes.En tja die kat…..normaal brandt je hem wel schoon als de motor weer in orde is. Dus zou hem nog niet wegdoen.
de motor was…laten we zeggen lauw :D
Niet goed heet dus inderdaad.De katalysator is echt gaar, de honingraatstructuur die er in zit moet er vast inzitten. Dit is niet het geval.
Het is allemaal gruis met brokken die er los in zitten :shock: :cry :wink:Als het nog gaat, dan zet ik dat er weer onder (want luchtdicht), maar BB zegt van niet dus dan doe ik maar niet eigenwijs toch? :D
Zooi er uitkloppen (geld waard)en een andere kat plaatsen. Wel zorgen dat de motor in orde is. Want je stookt m zo weer kapot.
24 april 2013 om 10:47 #18128204Bedankt.
Vandaag lever ik de oude in en haal ik een andere van de sloop.
Daarna moet ik de thermostaat (laten?) vervangen.Om de thermostaat te vervangen moet ik de distributie los hebben.
Dus die dan ook maar gelijk vervangen (riem + spanrol) en de waterpomp.
Aan materiaal slechts 120 euro, maar ik lees dat je speciaal Opelgereedschap nodig hebt voor deze klus.Is dat zo of kan ik het wel aan zonder dit Opelgereedschap?
Verder nog nooit een distri vervangen, maar als het niet te lastig is kan ik dat vast ook.
Precies werken (timing kleppen!) doe ik altijd, dat zit gewoon in me24 april 2013 om 11:34 #18128205@CORSA BB wrote:
je kunt hem ook leegkloppen…en niet inleveren..
als ie dan goedgekeurd is met de 4gas test…de lege kat er weer tussen zetten…
bb
king:Een kat leegkloppen? Hoe graag praat jij iemand longkanker aan?
Iets slechters voor je longen als de fijnstof die vrij komt met het leegkloppen bestaat niet!!
@ts:
Als je de uitlaat helemaal luchtdicht hebt, met een nieuwe kat zijn je waardes bij warme motor gewoon goed, al vaak genoeg deze waardes gezien welke goed waren na vervangen van…24 april 2013 om 16:03 #18128206thanks, morgen weten ‘we’ meer
24 april 2013 om 17:37 #18128207haha…let op..Een kat leegkloppen?
stop de kat in een emmer met water..neem tuinslang en laat het boven in..door de kat naar beneden stromen in de emmer….en een ander beukt met een pijp en vuistje de zooi er uit…
thats the way..but eigen…lees eigen risico
enne neem altijd de veiligheids eisen in8.
suk6
bb
king:24 april 2013 om 18:17 #18128208Verrekte koekwous
Ff serieus, er komt altijd fijnstof vrij!!!
Een maatje van me is er helaas al de dupe van en die heeft nog 3 maanden te leven!!
Zoiezo slaan de meeste antwoorden van jou nergens op, en de meeste oplossingen zijn nog gevaarlijk ookAls je niets zinnigs te zeggen hebt, hou dan gewoon je klep!!
24 april 2013 om 19:02 #18128209…of topic….@otdh…..he … kedraaister..ts vroeg toch om de goedkopste manier..
..sorry van je maat vriend ..om te horen..verder ga ik er niet op in… wous.bb
24 april 2013 om 21:03 #18128210vandaag andere kat gehaald en de oude gewoon weer ingeleverd.
Mag iemand anders de boel er uitkloppen :afro
Toch geld ervoor gehad en niet uitgeklopt, hopelijk nu iedereen tevreden :angelDe boel er vanavond weer onder gesleuteld, morgen herkeuring.
Het motortje liep wel weer mooi zonder al dat geratel, gereutel en geklepper.
Ik ben benieuwd. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.