X16SZR turbo

Forumindex Forums Techniek Overige motor types X16SZR turbo

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 76 tot 100 (van in totaal 140)
  • Auteur
    Berichten
  • #18068964
    trashmetal
    Deelnemer
      Lid sinds:
      1 February 2007

      op de turbo zelf zit meestal een vacuum aansluiting voor de wastegate

      #18068965
      eefo88
        Lid sinds:
        24 June 2012

        @trashmetal ik heb jou topic ook doorgelezen, je ben ook lekker bezig! :thumb

        We gaan het wel meemaken hoe hij loopt op het originele motormanagement systeem.

        Eerst beginnen met het blok.

        #18068966
        Haasje17
        Moderator
          Lid sinds:
          8 September 2009

          @trashmetal wrote:

          op de turbo zelf zit meestal een vacuum aansluiting voor de wastegate

          Inderdaad en dan weer aan de aanzuigkant.

          #18068967
          eefo88
            Lid sinds:
            24 June 2012

            Aan de aanzuig zijde van De turbo heb je volgens mij nooit genoeg om de wastegate te activeren.

            Dat heb je onder de gasklep wel. Plus dat als je gas los laat je direct vacuüm creëert. Dan heb je niet aan de aanzuig zijde.

            #18068968
            trashmetal
            Deelnemer
              Lid sinds:
              1 February 2007

              toch zit het origineel wel altijd zo
              ik snap je theorie, zou het gewoon proberen
              terugzetten als origineel is ook de moeite niet

              #18068969
              McKaamos
              Deelnemer
                Lid sinds:
                10 December 2009

                Wastegate van de turbo werkt op druk, niet op vacuum ;)
                Is een kort leidingkje van een paar centimeter van de compressorkant naar een potje die de omleidingsklep van de uitlaatkant open duwt.
                Zodra de vuldruk een ingestelde waarde heeft bereikt, gaat de omleiding open zodat de turbo niet aangedreven wordt.

                De blow off valve of recirculatieklep (afhankelijk van hoe je het inricht) werkt wel op vacuum.
                Die monteer je vlak voor de gasklep, en zodra de gasklep dicht valt trekt de motor tussen de gasklep en de cylinders een vacuum, maar blijft er druk voor de gasklep staan. Die moet weg omdat je anders je gasklep sloopt.
                Het vacuum wordt dan gebruikt om de blow-off te openen.

                #18068970
                eefo88
                  Lid sinds:
                  24 June 2012

                  Beide varianten zijn mogelijk, echter is mijn wastegate vacuüm gestuurd.

                  #18068971
                  j.smits
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    23 December 2012

                    Beste opel liefhebbers, voorgesteld heb ik me al bij vectra/signum maar ik zal nog een keer zeggen wie ik ben
                    Ik ben johnny smits en sinds een aantal weken een lid op dit forum. En ben de trotse bezitter van een opel vectra gts 2.2 dgi 16v! Waarvan er een paar pics staan onder het kopje mijn vec!

                    Nu lees ik op verschillende sites en topics vanalles over turbo’s en mechanische compressoren inbouwen, tot in hoeverre heeft dat nut bij mijn motor of is dat niet mogelijk het is een Z22YH motorblok en moet je dan een turbo of een compressor hebben? Aangezien er met een getunde chip maar 14 pk en 80nm koppel bij komt maximaal zou dit een voortreffelijke optie zijn om een wervelwind van straatklinkers achter te laten! Als dat mogelijk is wat kost dit dan en wat moet er allemaal aangepast worden? En hoeveel kracht krijgt mijn vec daardoor?

                    Heeft er iemand info?

                    #18068972
                    McKaamos
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      10 December 2009

                      Turbo aanbouw kan altijd. Supercharger kan ook.
                      Het is alleen de vraag hoeveel tijd en geld je er in wil steken.

                      Heb het zelf nooit eerder gedaan, maar wel veel over gelezen.
                      Even kortgezegd wordt het pittiger naarmate de auto moderner wordt.
                      Je zit namelijk met de uitstoot en het herkeuren. Je kan namelijk niet zomaar vermogen verhogen zonder dat op je kenteken te laten zetten. Als je anders gepakt wordt, ben je de sjaak. Heb je een aanrijding, gaat de verzekering zeuren, etc.

                      Maargoed, even kort uitgelegd, dit is wat je nodig hebt:

                      – Uitlaatspruitstuk voor een turbo en downpipe om aan je bestaande uitlaat te koppelen.
                      – De turbo zelf
                      – Intercooler
                      – Grotere brandstof injectors
                      – Instelbare brandstofdrukregelaar
                      – Nieuwe benzinepomp (meer druk/flow)
                      – Pijpen/slangen/draadjes, klemmetjes, schroefjes/boutjes, etc
                      – Metertjes/controle apparatuur om te zien of alles goed gaat
                      – Oliekoeler (turbo’s haten te hete olie)

                      Daarbij komt nog wat je mogelijk aan het motorblok zelf moet doen.
                      Soms is dat één dingetje, soms een aantal dingen. Is ook afhankelijk van hoeveel vermogen je wil.
                      – Decompressieplaat of lage compressie zuigers.
                      – Sterkere drijfstangen en bijbehorende lagers.
                      – Mogelijk een ander motormanagement systeem (niet elk motormanagement systeem leent zich voor turbo ombouw)

                      Ik zal vast nog wat dingen missen, maar als het goed is, is dit waar je zo ongeveer aan mag denken.
                      En dan komen de herkeuringskosten nog. Voor een auto na 1998 zijn de kosten flink hoger. Daarom wordt er ook zo vaak ombouw gedaan in oudere auto’s.

                      En wat voor vermogen er uit komt? Ligt er maar net aan hoe ver je wil gaan.
                      Als het goed is, heeft FreekCorsa 300+ PK uit een C20NE blok weten te persen. Dus ja, er kan veel, maar hoe gekker je het wil hebben, hoe meer het kost.

                      #18068973
                      j.smits
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        23 December 2012

                        Okee dat zijn dus weer klauwen met geld en een hoop werk voor wat meer power!
                        Dan kan ik het beter gewoon houden! Maar bedankt

                        #18068974
                        trashmetal
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          1 February 2007

                          alles is afhankelijk van je budget en wat je wilt bereiken
                          zwaardere pomp en grotere injectoren is onzin als je niet voorbij de 250 pk gaat
                          originele opel blokken met dit vermogen hebben ook (vaak) geen zwaardere pomp

                          als je handig bent kun je het oude spruitstuk omlassen voor een turbo
                          dan heb je een powerboostvalve nodig van SARD of FSE zijn goed (ebay)
                          air/fuel ratio meter en wideband lambda om de brandstofdruk te optimaliseren
                          turbo, oliekoeler, slangen, pijpwerk, klemmen, dumpvalve en luchtfilter

                          dit zijn de basis benodigdheden
                          tussen de 200 en 225 pk is niet ondenkbaar

                          misschien dat er een map sensor gewisseld moet worden
                          of de ecu geremapped worden op een testbank

                          ik zou het lekker low boost&budget houden
                          kun je voor 500 eu klaar zijn als je het zelf doet

                          #18068975
                          j.smits
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            23 December 2012

                            Ja ik bedoelde eigenlijk ook dat er een turbo in zou kunnen zoals de 2.0 TURBO ik weet niet precies hoeveel pk deze heeft maar aangezien die van mij een 2.2 is zou ik daar dus iers meer uit kunnen halen dan er uit de 2.0 turbo komt of net zoveel ben ik ook al tevreden mee! Is het gebeuren onde de motorkap van een 2.0 turbo dan zoveel aangepast en geavanceerder dan degene die ik heb

                            #18068976
                            eefo88
                              Lid sinds:
                              24 June 2012

                              Z22yh of se?

                              #18068977
                              j.smits
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                23 December 2012

                                Z22YH

                                #18068978
                                eefo88
                                  Lid sinds:
                                  24 June 2012

                                  Ik geloof dat alfa of fiat dezelfde piepschuim blokken gebruiken met turbo.

                                  Dan zou ik ook gelijk de distributie ketting van dat blok pakken. :-)

                                  #18068979
                                  j.smits
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    23 December 2012

                                    Een piepschuim blokje? Ik lees hier op forum en op internet dat dit een hele goede is! en hij rijd super

                                    #18068980
                                    eefo88
                                      Lid sinds:
                                      24 June 2012

                                      2,2 is gegoten in piepschuim, als je goed kijkt dan zie je op je cilinderkop de gietmallen (piepschuim) nog terug, maar een turbo op een 2,2 is net zoiets als een turbo op een szr zetten :hmmz

                                      #18068981
                                      j.smits
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        23 December 2012

                                        wat bedoel je daar dan mee? Ik heb er niet of geen verstand van althans NOG niet! en een szr dat is?
                                        Is dat dan niet geschikt voor tubo?

                                        #18068982
                                        j.smits
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          23 December 2012

                                          op deze topic kwam ik dit tegen is al wat ouder topic maar klopt dit? viewtopic.php?f=29&t=157819&start=0
                                          dat zou dan dus willen zeggen dat er al een kompressor in zit toch?

                                          #18068983
                                          McKaamos
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            10 December 2009

                                            Nee, de R in SZR betekend hoger vermogen dan een standaard SZ. Dat zegt niets over aanwezigheid van een turbo/supercharger (aka compressor).
                                            De SZR is 10 a 15PK meer dan de standaard SZ (zo uit m’n hoofd) en dat valt op verschillende manieren te bereiken. Voor hetzelfde geld ligt er een andere nokken-as in waardoor dat vermogen bereikt wordt.

                                            Wat betreft het giet-proces: alles valt te voorzien van een turbo. Hoeveel extra power je maximaal kan produceren ligt aan het blok en wat je doet om het te verstevigen (wanneer nodig).
                                            Standaard zullen bepaalde soorten gietprocessen niet zo’n geweldig stevig blok opleveren dat je daar 3x meer vermogen mee kan produceren, bijvoorbeeld.

                                            En wat betreft bestaande 2.0 Turbo blokken: zoek de motorcodes eens op. Je zal zien dat de eerste letter na het getal lager is (in het alfabet) dan de niet-turbo versie.
                                            Dat duid op z’n minst op de aanwezigheid van een andere cylinderkop, andere zuigers of andere drijfstang+kruk-as combinatie. De compressie is namelijk lager.


                                            @Trashmetal
                                            : over de injectoren en pomp: hij zegt dattie het klinkers wil laten regenen… Denk dat het nogal ambitieus is, maar voor dergelijke vermogens moet je toch echt aan andere injectoren+pomp ;)
                                            Het is niet direct nodig voor de start, meestal is er wel wat speelruimte en kan je al een hoop doen door de brandstofdruk iets te verhogen. Als het even kan, wil je de PWM niet voluit draaien, maar tot max 80% zodat je nog wat speelruimte overhoud voor onvoorziene situaties.

                                            Anyway, j.smits, voordat je iets gaat doen, lees je eerst eens in op wat een motor precies doet en hoe alles met elkaar samenwerkt.
                                            Basis dingen zoals het 4takt princiepe (aka “suck, squeeze, bang, blow”), de werking van de diverse sensoren e.d., wat is het voordeel van brandstof met een hoger octaangetal, etc etc.
                                            Met dergelijke kennis is het ook veel beter te begrijpen wat je moet doen om succesvol een turbo ombouw te doen.

                                            #18068984
                                            trashmetal
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              1 February 2007

                                              @McKaamos

                                              @j.smits wrote:

                                              Ja ik bedoelde eigenlijk ook dat er een turbo in zou kunnen zoals de 2.0 TURBO ik weet niet precies hoeveel pk deze heeft maar aangezien die van mij een 2.2 is zou ik daar dus iers meer uit kunnen halen dan er uit de 2.0 turbo komt of net zoveel ben ik ook al tevreden mee! Is het gebeuren onde de motorkap van een 2.0 turbo dan zoveel aangepast en geavanceerder dan degene die ik heb

                                              over de pomp en injectoren ben ik het dus niet met je eens
                                              want de 2.0 turbo heeft waarschijnlijk de zelfde pomp en injectoren
                                              van de c20let en de x20xev weet ik zeker dat de pomp het zelfde is
                                              en dat die tot 250pk prima volstaan
                                              Ehm, de szr (75pk) heeft maar een kleine 5 pk meer als sz (71pk)

                                              #18068985
                                              McKaamos
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                10 December 2009

                                                @trashmetal wrote:

                                                @McKaamos

                                                @j.smits wrote:

                                                Ja ik bedoelde eigenlijk ook dat er een turbo in zou kunnen zoals de 2.0 TURBO ik weet niet precies hoeveel pk deze heeft maar aangezien die van mij een 2.2 is zou ik daar dus iers meer uit kunnen halen dan er uit de 2.0 turbo komt of net zoveel ben ik ook al tevreden mee! Is het gebeuren onde de motorkap van een 2.0 turbo dan zoveel aangepast en geavanceerder dan degene die ik heb

                                                over de pomp en injectoren ben ik het dus niet met je eens
                                                want de 2.0 turbo heeft waarschijnlijk de zelfde pomp en injectoren
                                                van de c20let en de x20xev weet ik zeker dat de pomp het zelfde is
                                                en dat die tot 250pk prima volstaan
                                                Ehm, de szr (75pk) heeft maar een kleine 5 pk meer als sz (71pk)

                                                Ja, hij stelt z’n verwachtingen later bij, maar ik reageerde op een eerder bericht (over een wervelwind van klinkers).

                                                En van de SZR was zo even uit m’n hoofd. M’n punt was dat de R niet slaat op een turbo/supercharger.

                                                #18068986
                                                j.smits
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  23 December 2012

                                                  Ik heb het inmiddels nagevraagd bij een bedrijf die dit soort dingen doet uit oirschot die vertekde me dat je beter een andere blok in moet zetten die al een turbo of kompressor heeft anders moest ik rond de 10000 euro voor uittrekken zegt ie! Dus ik denk dat het OBD chiptunen wordt

                                                  #18068987
                                                  trashmetal
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    1 February 2007

                                                    als je alles laat doen en aansmeren wel indd :jerry

                                                    #18068988
                                                    2000
                                                    Moderator
                                                      Lid sinds:
                                                      30 June 2004

                                                      De 2.2 is in Amerika met een compressor geleverd, is dat niks? De 2.2’s schijnen trouwens ijzersterk te zijn, en veel te kunnen hebben zonder grote aanpassingen. Alleen de ketting levert problemen

                                                    25 berichten aan het bekijken - 76 tot 100 (van in totaal 140)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.