Forumindex › Forums › Techniek › Overige motor types › X16SZR turbo
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
23 september 2012 om 16:03 #17252475
Ik zit al een tijdje met het plan in me hoofd om een turboblok te bouwen van een X16SZR.
Wellicht is er al iemand geweest hier die dit gedaan heeft, daarom vraag ik het even.
Om de compressie verhouding omlaag te brengen naar 7,5:1 moet ik gebruik maken van een spacer-plaat tussen de kop en het onderblok. Maar het liefst gebruik ik maar 1 pakking.
de dikte van de plaat moet volgens dit excel bestand (http://www.vaux-extreme.com/pics/Decompression_plate_calc.xls” onclick=”window.open(this.href);return false;) 2,9mm worden.Maar als je zo`n tussenplaat laat frezen dan zit je toch aan 2 koppakkingen?
het plan is om het low-budget te houden, standaard zuigers/drijfstangen max 0,5 bar turbodruk.
dan nog een vraag over de brandstofdruk, kom ik met een losse drukregelaar uit de voeten of zal ik een grote opvoerpomp moeten kopen? op welke brandstofdruk zal de motor moeten draaien? de standaart druk is 0,76 bar maar dit lijkt mij aan de lage kant.
23 september 2012 om 16:08 #18068931op deze site wordt dit gezegd over die space-plaat
http://www.vaux-extreme.com/forum/showthread.php?t=606″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Installation – Put stock gasket on the block in the normal manner. Install the decompression plate. On the surface that the cylinder head contacts the decompression plate smear on some high temperature non-setting sealant around the water & oil galleries. Allow it to dry a little then install the head and torque up the bolts or head stud kit as per instructions
maar is ik dat verhaaltje goed begrijp dan doen ze wat vloeibare pakking rond de olie en water kanalen en dan koud de kop erop. :hmmz Dat kan toch nooit goed gaan?
23 september 2012 om 16:21 #18068932Ik denk dat ze die uit het smeerbare potje bedoelen.
Dat wordt namelijk hard, blijft meer plakken zeg maar.het is die bruine stroperige substantie…Heb hem hier ook staan, metalen potje. Weet zo even de naam niet.
23 september 2012 om 18:24 #18068933oke, maar dat spul houd toch nooit de verbrandingsdruk lijkt me? :???:
23 september 2012 om 18:27 #18068934Je smeert het om de koel en oliekanalen. Niet om de verbrandingskamer. Daar zal in die decompressieplaat wel iets een randje inzitten die de boel goed afsluit als je de kop aantrekt.
23 september 2012 om 18:42 #18068935oke, die de-compressie plaat is dus niet zelf te maken/frezen?
iemand een idee waar je die dingen kunt kopen?
25 september 2012 om 12:03 #18068936niemand een idee waar je zo´n decompressieplaat kan kopen? :hmmz
25 september 2012 om 12:10 #18068937sorry, ik had beter moeten zoeken.. :wors
http://www.hg-motorsport.de/shop/product_info.php/info/p1230_Verdichtungsreduzierung-Opel-C16—X16-8-Ventiler-1-mm-Edelstahl.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
met 2 pakkingen monteren dus :)
26 september 2012 om 19:43 #18068938Kunnen elke koppakking maken in elke gewenste dikte.. ;)
2 oktober 2012 om 19:59 #18068939Collega van me heeft een C16SE met een turbo gemaakt met idd een decompressieplaat en 2 koppakkingen.
Rijd ook met originele zuigers en een turbo van een Astra F 1.7 diesel2 oktober 2012 om 20:24 #18068940Oke, hoe heeft ie het turbo spruitstuk zitten? Zelf gemaakt?
Ik heb een turbo liggen van een Astra H z19dtl.
De turbo is alleen met spruitstuk in een. Ik moet dus een flens maken van een szr naar z19dtl
Ook moet ik kijken hoe ik uitkom zodat me aircocompressor ook nog past.
Kun je misschien een foto maken van die c16se? En dan vooral van het uitlaatspruitstuk :D
2 oktober 2012 om 21:10 #18068941Dat uitlaatspruitstuk heeft ie idd zelf gemaakt, zal tis aan m vragen maar die auto staat maar weinig bij ons op de zaak de laatste tijd
8 oktober 2012 om 12:55 #18068916@mrmonkey wrote:
Collega van me heeft een C16SE met een turbo gemaakt met idd een decompressieplaat en 2 koppakkingen.
Rijd ook met originele zuigers en een turbo van een Astra F 1.7 dieselInteressant, heeft hij zn ecu ook laten remappen of past hij zichzelf aan?
8 oktober 2012 om 23:03 #18068930Ik ben ook zeer benieuwd! heb hier een net gereviseerde c16se in mijn corsa hangen en ben van plan er een turbo op te bouwen, zoek iemand die me kan helpen dus komt goed uit! king:
9 oktober 2012 om 06:47 #18068929Het grappige is als je vraagt wat is de beste manier om een blok te tunen
Hoor je van alle kanten turbo! roepen
En als je dan vraagt hoe dan? dan blijft het stil :jerry9 oktober 2012 om 09:47 #18068928hahaa, vindt ik voor mij ook niet heel gek, zit er nog voor op school ;) vandaar de ondersteuning en zeker als er iemand is met hetzelfde blok
9 oktober 2012 om 09:52 #18068927zijn er uberhaupt al mensen die dit hebben geprobeert op dit blok?
wil je het ook echt proberen met dit blok.. zijn er al olie kanalen?
daarnaast willen deze blokken ook wel eens olie zuipen, en te weinig olie gaat je turbo ook niet leuk vinden. das iets wat je dus best vaak na moeten kijken9 oktober 2012 om 09:55 #18068926Toevallig las ik hierboven dat iemand het gedaan heeft met ook een c16se, dat is exact hetzelfde blok
9 oktober 2012 om 10:02 #18068925tja ik heb ook nog wel een Z20LET turbo over waar ik niks aan heb. maar betwijfel of je daar wat aan hebt.
denk dat het beste is een turbo met een T4/T5 flens, en dan zelf een uitlaatspruitstuk laten maken.
9 oktober 2012 om 10:29 #18068924t4 t5? op een c16se? lijkt me een beetje too much :D
zit zelf ook aan te denken een c16se te gaan opbouwen met turbo
t2 t25 en t3 worden het meeste gebruikt9 oktober 2012 om 10:34 #18068923Zelf was ik van plan 0,3/0,4 bar turbodruk te gaan draaien..
@treshmetal, ik heb nog onderdelen liggen voor een c16se, onderblok, kop met nokkenas, krukas en nog een aantal..
9 oktober 2012 om 10:49 #180689220,3 doe ik het niet voor hoop toch minimaal 0,5 te halen :D
wat de motor betreft die kan ik voor zo goed als niets meenemen op de sloop
moet em alleen zelf uitbouwen
en uit een astra f zijn ze meestal in hele goede staat :D9 oktober 2012 om 10:52 #18068921@trashmetal wrote:
t4 t5? op een c16se? lijkt me een beetje too much :D
zit zelf ook aan te denken een c16se te gaan opbouwen met turbo
t2 t25 en t3 worden het meeste gebruiktik bedoel ook dat je niet met een turbo moet gaan zitten aankloten die meteen op je blok zit geschroeft.
9 oktober 2012 om 10:55 #18068920komt best wat bij kijken een NA motor turbo maken
@ black-out
viewtopic.php?f=27&t=154275&start=375
het is nog niet kompleet maar misschien heb je er wat aan9 oktober 2012 om 11:01 #18068919Szr en c16se zijn zelfde blokken.. Ik ben nog op zoek naar een szr en dan ga ik er mee beginnen
Met een compressie verhouding van 7,5:1 kan je makkelijk en veilig op 0,5 bar draaien. Ik ben ook van plan om zuigerbodemkoeling toe te passen. Dan moet 0,5 helemaal makkelijk gaan.
Turbo en intercooler liggen al te wachtten.. :D
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.