Forumindex › Forums › Modellen › Astra › x16szr kop of distributie-probleem
- Dit onderwerp bevat 29 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 januari 2018om 17:11 door wa.ma.
-
AuteurBerichten
-
16 maart 2012 om 16:56 #17237621
Beste mede-opelers,
Ik heb een probleem met mijn x16szr motor.
Motor is bevroren geweest (koelwater), daarna warm gelopen.
Vriesstop eruit gevlogen.Nu heb ik voordat ik de kop gedemonteerd heb, de compressie gemeten en alle cilinders waren gelukkig nog ok. (allemaal tussen de 10 en 11 bar)
Kop laten vlakken, alle pakkingen, riemen enzovoorts vervangen.
Motor opnieuw terug opgebouwd, distributie op tijd, waterpomp vervangen en thermostaat…Vandaag de motor gestart.
Deze sloeg allereerst moeilijk aan (logisch als alle benz leidingen enz droog staan), vervolgens loopt de motor belachelijk slecht.
Hij schokt als de pest, enkel als (met grote moeite) het toerental opgevoerd wordt lijkt hij goed te lopen. Gas los laat hem vervolgens afslaan.
Tevens last van backfire.Enigste wat ik kan bedenken is dat de distributie toch niet goed op tijd zou staan.
Echter zou hij dan op hogere toeren ook problemen moeten geven lijkt mij.Distributieriem staat afgesteld met de merktekens op de juiste posities.
Wie o wie heeft er nog ideeën, waar ik mogelijk overheen kijk?Groetjes Werner
16 maart 2012 om 17:04 #17878176alles is uit elkaar geweest? bouggie kabels op de juiste plek? weet je zeker dat alles op tijd staat? 1 tandje kan al een verschil geven..
16 maart 2012 om 17:06 #17878177misschien een kapotte bougie ,door de hitte.
wat is een vriesstop ?
16 maart 2012 om 17:18 #17878178Ik ben automonteur geweest (9 jaar geleden), dus ik weet idd dat 1 tandje verschil problemen zou kunnen geven.
Vandaar de vraag of ie missch toch niet precies op tijd staat.
Die vraag was misschien wat onduidelijk geformuleerd, maar missch heeft iemand een foto o.i.d. van hoe de poelies moeten staan.
Anders zou ik zelf even een kiekje kunnen schieten en hier plaatsen.Qua bougiekabels, die heb ik allemaal laten zitten. (dwz: niet los gehad van de ontstekings module)
Kapotte bougies door hitte heb ik nooit van gehoord, maar klinkt plausibel…
Alleen backfire kan ik hiermee niet rijmen.Een vriesstop (of vorstplug zoals sommigen het ook wel noemen) zorgt ervoor dat je blok niet kapot vriest.
Als water bevriest zet dit uit en dat ijs drukt dan die stop eruit, ipv dat je blok scheurt…Bedankt voor de snelle reacties tot zover iig…
Ga straks of morgen de compressie nog maar eens meten, dan weet ik iig zeker dat het daar niet aan ligt.
(of juist wel :D )16 maart 2012 om 17:23 #17878179Ow ja,
De motor heeft trouwens nog wel gelopen na het warmlopen.
Dus een kapotte bougie door de hitte lijkt mij dan niet het geval…16 maart 2012 om 17:54 #17878180de markering die op het krukastandwiel staat moet naar beneden wijzen en ,die op het nokkenastandwiel moet naar boven wijzen.
als het goed is staan er ook op de distributie kap markeringen ,daar moet die mee gelijk staan.
16 maart 2012 om 18:13 #17878181Precies zoals ik d8 idd…
Bovenaan zit er een V-vormige inkeping in de kap, waar de inkeping in de nokkenas-poelie mee gelijk moet staan.Onderaan zit een kleine inkeping in de kap en een pijltje op de krukas-poelie.
Dit staat helemaal juist en ook de spanrol en waterpomp staan goed…
Riemspanning is in orde, maar dat zou geen effect mogen hebben op de loop van de motor, enkel op slijtage…Zojuist geprobeerd mn compressie te meten, maar de accu is leeg nu :swear
Morgen krijg ik ff assistentie in de vorm van familie met een lopende wagen en dus een goeie accu.
Dan nogmaals mn compressie bekijken, dan weten we weer meer.Er is een kleine kans dat ik tijdens het aanhalen van de kopbouten een klep(steel) verziekt heb, aangezien ik de nokkenas toen nog niet op tijd had staan.
In dat geval kan het hele spul dus weer uit elkaar en zou ik me ogen uit me kop schamen.
Lees hier alleen wel verhalen dat de kleppen bij een szr de zuigers nooit zouden raken.
Het zou wel het backfire-en kunnen verklaren…Ik zal even kijken of ik snel nog wat fotookes kan plaatsen…
Iemand een idee hoe ik die naar dit forum kan uploaden?
Ben best bekend met computers, maar niet met fora…Vast bedankt…
16 maart 2012 om 18:18 #17878182Is een vrijloper dus maakt niet uit als die niet goed stond. Ik denk dat door warmlopen toch wat krom is getrokken zoals zuiger, drijfstang of cylinderbus waardoor hij rot loopt.
16 maart 2012 om 18:21 #17878183heb eventuel nog wel een kopje
liggen16 maart 2012 om 18:39 #17878184Zo goed mogelijk op tijd draaien voor je de kop eraf haalt, is mij altijd geleerd.
Kop alleen gevlakt, of ook afgeperst en kleppen geslepen?
16 maart 2012 om 18:53 #17878185@Haasje:
De één zegt idd dat dit een vrijloopmotor is, de ander zegt weer van niet.
Zeker wil ik je expertise niet in twijfel trekken, maar tis hetzelfde verhaal als over vervangingstermijnen qua distr.riemen.
Ook daar zie ik nogal wat meningsverschillen in.
Op dat gebied stel ik altijd maar, bij twijfel altijd vervangen, dan ben je op tijd.
Daarom wil ik ook de discussie niet aangaan of het nu wel of geen vrijloopmotor is.
Als morgen mijn compressie niet in orde blijkt, zijn er 2 opties in mijn optiek.
Ofwel, de riem staat niet op tijd en de inlaatkleppen worden te vroeg geopend (reden backfire)
Ofwel, één of meer klepstelen hebben toch een tikje gehad.
Bij beide opties zal de riem er weer af moeten en zal ik gelijk gaan kijken of ie vrij loopt of niet.
Het zou kunnen zijn misschien dat ie aanvankelijk vrijloopt, maar het revisie-bedrijf waar ik de kop heb laten vlakken werd mij verteld dat de kop aardig krom was en hij goed kon zien dat ie erg warm geweest is.
Aan de kop kon ik zien dat er behoorlijk wat materiaal verwijderd is bij het vlakken.
Zou het zodoende niet mogelijk zijn dat daardoor de kleppen nu wél de zuigers kunnen raken?Tevens, de motor heeft goed gelopen na het warmlopen (en daarna afkoelen). Compressie was ook op alle cilinders goed/hetzelfde.
Ik moet zoals gezegd eerst bezien of dit probleem nu ligt aan de kop of aan het onderblok.
Zoals Haasje zegt; mogelijk is het onderblok toch te heet geworden.
Dat verhaal wil ik zeker nog niet uitsluiten, maar moet dus eerst e.e.a. gaan meten en controleren.
Is de kop waarover je het hebt helemaal ok?
Is deze reeds gevlakt en wat wil je ervoor hebben indien dit toch het probleem zal zijn?grtz…
16 maart 2012 om 19:02 #17878186Kop is gevlakt en kleppen zijn vacuüm gecheckt op dichtheid/afsluiting.
Dit was allemaal in orde…Afpersen leek mij (en het revisie-bedrijf) niet noodzakelijk aangezien alles wees op een lekke koppakking.
Deze had ik daarvoor speciaal meegenomen naar het revisie-bedrijf om zijn visie erop na te vragen…Dit bedrijf voert standaard de check uit of de klepstelen niet verbogen zijn (en de kleppen dus goed afsluiten), aangezien er nogal regelmatig klanten blijken te zijn die terug komen met een kop waarvan de klepstelen verbogen zijn.
Volgens hem komt dit dan door onzorgvuldigheid tijdens het vervoeren van de kop door de klant zelf.
Zelfs professionals schijnen volgens hem deze fout vaak te maken en de kop te vervoeren met de gevlakte kant (waar dus in sommige gevallen de kleppen onderuit steken) naar beneden.16 maart 2012 om 19:12 #17878187x16szr is geen vrijloper ,ik heb dit zelf ge test door de krukas rond te draaien zonder riem er op . test het zelf maar dan zal je het zien.
16 maart 2012 om 19:25 #17878188Tja, deze discussie heb ik dus al dikwijls op dit forum gelezen.
Wanneer mijn compressie op 1 á 2 cilinders niet in orde blijkt zal ik zeker gaan testen en dan weet ik in elk geval voor mijzelf of het nu wel of niet zo is…Maar met andere woorden b07, jij zegt dus dat het wel degelijk mogelijk is dat ik 1 of meerdere klepstelen vern%^$%^kt kan hebben door het aanhalen van mijn kopbouten, waardoor er een klep is open gegaan die tegen de zuigers is aangekomen?
Of heb je eventueel nog andere theorieën waarom mn motor ineens zo beroerd zou lopen.
(daarbij even uitgaand van het feit dat mijn distributie op tijd zou staan)Zelf zou ik namelijk even niets kunnen bedenken.
Uitsluitsel over het op tijd staan vd riem heb ik feitelijk al gekregen in de vorm van uitleg over de merktekens vd poelies…
(zie jou eerdere post)16 maart 2012 om 19:40 #17878189als die niet optijd heeft gestaan tijdens het aandraaien dan is er zeker een kans dat er een klep krom is,dan moet die wel ver overtijd hebben gestaan,ik weet het niet meer precies maar ik dacht dat de zuiger pas een klep raakt als die 8 tanden van tijd staat.
16 maart 2012 om 19:46 #17878190trouwens heb je de stooters leeg gemaakt
voor je ze trug hebt gezet
is met monteren veel handiger16 maart 2012 om 19:50 #17878191misschien is er een stekker of draad los gekomen die dit probleem veroorzaakt.
kijk is of je krukassensor niet beschadigt is of los zit .
16 maart 2012 om 19:59 #17878192Hmm…
Dan heb ik vermoedelijk een serieus probleem.
Volgens mij stond de inlaatklep van cilinder 1 volle bak open tijdens het aanhalen vd kopbouten. (terwijl de zuiger van die cilinder uiteraard op BDP stond)
Tandwiel stond zo’n 60 graden tegen de klok in verdraaid ten opzichte vd juiste timing…Anders gezegd: ik zal morgen de compressie meten, maar weet de uitkomst denk ik al.
Geen compressie op cilinder 1. Inlaatklepsteel van cilinder 1 zal het probleem gaan zijn denk ik zo…
(positie kleppen op cilinder 4 (ook op BDP) zullen op arbeidslag hebben gestaan, enkel cilinder 3 had (deels) geopende kleppen dacht ik, maar die zuiger was beneden, dus no point)
Wegens lege accu heb ik geprobeerd compressie te meten d.m.v. handmatig de motor rond te draaien.
Cilinder 2 gaf wel enige compressie, maar cilinder 1 niets.
Zal dit morgen verder verifiëren met een degelijke meting.Ga jullie allemaal zeker op de hoogte houden…
Zit er verder nog aan te twijfelen of ik wederom de koppakking ga vervangen.
Deze is feitelijk ongebruikt. Kopbouten gaan hoe dan ook wederom vernieuwd worden als de kop er weer af moet.
Wat adviseren jullie over de pakking?
Als ik geld in overvloed had, zou ik het zeker doen. Geld heb ik echter niet in overvloed en dit is echt een twijfelgeval mijns inziens.
Pakking heeft nog niets geleden namelijk. Deze heeft hooguit 1 minuut in de (slecht draaiende) motor gelegen…16 maart 2012 om 20:05 #17878193tja… bij twijfel vervangen…. Ik zou het op zeker nemen, en gewoon vervangen, mocht hij hierna lek blijken(omdat ze al aangetrokken is geweest) kun je wéér beginnen…
16 maart 2012 om 20:09 #17878194je kan me altijd bellen
voor het kopje
064185600316 maart 2012 om 20:09 #17878195Stoters waren voor zover ik weet leeg.
Echter is het juist vaak de bedoeling hier wat olie in te doen vóór montage i.v.m. slijtage.
Dit heb ik niet gedaan, maar heb daarom de motor eerst een aantal slagen laten draaien op de startmotor met de stekker vd ontstekingsmodule los, zodat de motor niet zou aanslaan, maar wel de oliepomp draait en zodoende olie omhoog pompt in het blok (en daarmee dus in de stoters).
Dit kan het probleem lijkt mij dus niet zijn.
@b07:Krukassensor heb ik niets aan gedaan, op schoonmaak werk na dan.
Hierop zat nogal wat vijlsel aangezien de waterpomp-poelie volledig was losgekomen van de pomp zelf.
Dit heeft de poelie beschadigd en het vijlsel zat dus aan de sensor.
Die sensor heb ik zoals gezegd schoongemaakt, maar niet verwijderd.Het verhaal over het aanhalen van de kopbouten terwijl de nokkenas in een compleet verkeerde positie stond klinkt mij nog altijd het meest plausibel… (niet het meest leuke mankement en reparatie-foutje, maar de waarheid is toch dát denk ik, helaas)
16 maart 2012 om 20:25 #17878196Ben al met al vrijwel zeker van n kromme klepsteel.
Morgen meer hierover!!!Thx voor alle reacties iig en k zal t zeker laten weten als ie weer netjes loopt…
Dat ie het weer goed gaat doen ben ik van overtuigd, want vóór demontage van de kop liep ie ook nog goed, op de werking vd waterpomp na dan16 maart 2012 om 20:58 #17878197Even heel stom je kop was vervormd door overhitting? Waarom denk je dan dat je onderblok nog goed is? En dat het daar niet aan ligt?
16 maart 2012 om 21:20 #17878198Nou, zoals ik al eerder zei;
Het blok heeft na het warmlopen prima gedraaid. (op het functioneren van de waterpomp na)
Tevens was de compressie vóór demontage kop prima in orde… (alle cilinders dezelfde, goede compressie)Of je vraag stom is of niet, dat zal de toekomst uitwijzen.
Eerder gaf ik al aan jouw visie op eventuele vervorming van het onderblok zeker niet te willen uitsluiten, echter denk ik sterk aan het feit een klepsteel (of misschien meerdere stelen) te hebben verziekt tijdens montage van de kop. (nokkenas stond niet op tijd tijdens aandraaien kopbouten)…Financieel is het het proberen waard om alsnog de kop een keer te demonteren. Deze kosten zijn niet zo hoog, gezien ik alle onderdelen via internet bestel voor weinig…
16 maart 2012 om 21:35 #17878199Daarbij lijkt mijn visie het meest logisch qua backfire.
Oorzaken backfire lijken mij de volgende:
-inlaatklep te vroeg open (distributie niet op tijd)
-inlaatklep sluit niet goed (verbogen klepsteel)Of wat bij LPG vaak gebeurd (indirect ingespoten multipoint)
-inspuiting geschiedt te vroegCorrect me if i’m wrong…
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.