Forumindex › Forums › Modellen › Astra › X16SZR is dit een Vrijloop motor.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 november 2011 om 09:12 #17243317
GoodMorning VIETNAM :D
Ik rijdt een Opel Astra G sedan met de 1.6 8klepper
Mijn auto heeft inmiddels 64000 geleden een nieuwe d.riem gekregen.
Over 2 weken ga ik de multi riem distri waterpomp en spanrol vervangen( althans me vader dan :wors )
Toch ben ik heel erg benieuwd of ik een vrijeloop motor heb.
:oops: en wat houdt het precies in?bij voorbaat dank people!!
Enjoy your day!!
15 november 2011 om 09:16 #17943159Naar mijn weten is dit geen vrijloopmotor, maar je distributie word wel tijdig vervangen.
Aangezien deze pas om de 120.000km hoeft.15 november 2011 om 09:18 #17943160Bij mijn weten is Opel altijd om de 60k of na 5 jr al. Kunnen uitzonderingen zijn hoor maar als hij aan de 64k zit dan zou ik er niet al te lang meer mee wachten.
15 november 2011 om 09:29 #17943161Een vrijloopmotor wil zeggen dat, wanneer de distributieriem zou breken, de kleppen de zuigers niet kunnen raken omdat er genoeg ruimte is.
15 november 2011 om 09:46 #17943162@Astraman wrote:
Bij mijn weten is Opel altijd om de 60k of na 5 jr al. Kunnen uitzonderingen zijn hoor maar als hij aan de 64k zit dan zou ik er niet al te lang meer mee wachten.
Bij de Astra G dient de distributie bij de 8v om de 120.000 km vervangen te worden
bij de 16v motoren om de 60.000 of 90.000 km afhankelijk van het bouwjaar van de auto.15 november 2011 om 09:51 #17943163bedankt heren!
1999 met inmiddels 403200 op de teller king:15 november 2011 om 10:00 #17943164Dan doettie het goed ;)
De meeste motoren zijn trouwens geen vrijloopmotoren, alleen tussen de oudere motoren kom je ze regelmaat tegen.15 november 2011 om 10:04 #17943165enkel de C20NE en de 20SEH zijn vrijloopmotoren. Volgensmij de overigen niet.
15 november 2011 om 10:49 #17943166Dat zou kunnen, ik bedoelde het wat algemener, oudere wagens (welk merk dan ook) hebben vaker een vrijloper dan een jongere wagen.
15 november 2011 om 10:53 #17943167Vroeger hadden ze niet eens riemen maar kettingen, vroehâh. De riemen zijn bij Opel pas in ’79 met de eerste ohc blokken gekomen. En eigenlijk is de ketting weer helemaal terug van weggeweest.
15 november 2011 om 10:55 #17943168Nu hebben ze ook weer kettingen inderdaad. Het scheelt in de onderhoudsintervallen, maar is vervolgens ook weer een stuk duurder om te vervangen. En er is meer wrijving dan bij een riem, dus het wordt bijna alleen op zware motoren gebruikt.
15 november 2011 om 11:07 #17943169@Haasje17 wrote:
@Astraman wrote:
Bij mijn weten is Opel altijd om de 60k of na 5 jr al. Kunnen uitzonderingen zijn hoor maar als hij aan de 64k zit dan zou ik er niet al te lang meer mee wachten.
Bij de Astra G dient de distributie bij de 8v om de 120.000 km vervangen te worden
bij de 16v motoren om de 60.000 of 90.000 km afhankelijk van het bouwjaar van de auto.Heb het even opgezocht want ik dacht dat het anders was maar we zitten er allebei naast. Je heb wel in zoverre gelijk dat het voorschrift ooit 120k geweest is maar dat hebben ze verkort ivm. riemen die toch eerder wilden breken.
Ik heb het volgende gevonden:
Benzine motoren 16v moeten bij 4jr of 60.000
Benzine motoren 8v moeten bij 6jr of 90.000
Diesel motoren moeten bij 8jr of 120.000EDIT en dat is even wat betreft Astra’s van 1998 tot 2003. Voor de modellen daarna is het allemaal weer anders geworden.
15 november 2011 om 11:11 #17943170Waar heb je dit opgezocht dan?
Ik ben zelf bezig met het installeren van Opel TIS, maar krijg het niet voor elkaar. Maar dat soort info kun je daarin ook vinden toch?15 november 2011 om 11:13 #17943171Maar als dat alles zo klopt zit ik nog ruim onder de 90.000 toch en de dis is een kleine 2 jaar geleden vervangen?
Deze maand moet ik ook nog keuren, remmen e.d. moet ook gedaan worden.
Als ik de keuze zou hebben zou ik liever nog een maandje of 2 wachten aangezien ik me velgen op ga halen waar nog 2 nieuwe banden onder moeten. of is het echt raad zaam om het meteen te doen! wordt een dure maand dan!
Als het niet anders is, is het niet anders.
Dan maar doen.15 november 2011 om 11:13 #17943172@RISL wrote:
Nu hebben ze ook weer kettingen inderdaad. Het scheelt in de onderhoudsintervallen, maar is vervolgens ook weer een stuk duurder om te vervangen. En er is meer wrijving dan bij een riem, dus het wordt bijna alleen op zware motoren gebruikt.
Dat valt wel mee hoor, alleen het geluid was een factor want vroeger hadden ze allemaal onderliggende nokkenasjes met stoterstangetjes, dat nagelde lekker. De CIH blokken waren daarin best een vreemde eend in de bijt want die hadden een lange ketting. Maar tegenwoordig hebben de huidige 1.0 en 1.2 ze ook (weer) hoor. En op motorfietsen zie je het ook veel. M’n Honda CB 650 en de Suzuki hebben allebei een ketting.
15 november 2011 om 11:16 #17943173@RISL wrote:
Waar heb je dit opgezocht dan?
Ik ben zelf bezig met het installeren van Opel TIS, maar krijg het niet voor elkaar. Maar dat soort info kun je daarin ook vinden toch?Google is your friend! En toen kwam ik via via weer terug op het forum in een ander topic waar een discussie is geweest over die termijnen. Laagvlieger had dat opgezocht want die werkt blijkbaar bij Opel. viewtopic.php?f=5&t=133947&start=25
15 november 2011 om 11:21 #17943174Okay, ja, ik kom ook regelmatig met google op dit forum terug.
Bij m’n ouders (Z22YH Vec-C) zit er ook een ketting op. Je hoort ‘m niet, maar het best duur als deze vervangen moet worden. De reden om voor een riem te kiezen is de lagere wrijving, is mij verteld. Van die moderne kleintjes wist ik het niet, van motorfietsen dan weer wel.@ DMLB ceo, ik zou ‘m niet vervangen als je er nog 26.000 km of twee jaar mee mag rijden. Beetje zonde van het geld toch?
15 november 2011 om 11:59 #17943175@RISL
Precies! Bedankt voor je antwoord! Dan wacht ik er idd nog even mee.
king: Komt mooi uit dan kunnen de koplampen vervangen worden en al het overige onderhoudt.
Dit topic draait overigens wel lekker zie ik aan alles wat jullie bespreken.Heren super bedankt weer!!!
Enjoy this cold day,15 november 2011 om 12:01 #17943176Ja, voor zover ik weet is die 120k inderdaad teruggedraaid naar 90k omdat de 120 nog wel eens (net) niet gehaald werd.
90k is dus volgens mij het “nieuwe” interval15 november 2011 om 15:12 #17943177@DMLB ceo wrote:
@RISL
Precies! Bedankt voor je antwoord! Dan wacht ik er idd nog even mee.
king: Komt mooi uit dan kunnen de koplampen vervangen worden en al het overige onderhoudt.
Dit topic draait overigens wel lekker zie ik aan alles wat jullie bespreken.Heren super bedankt weer!!!
Enjoy this cold day,Wil je andere lampen of zijn ze verweerd, want dat laatste kun je zelf goed verhelpen, bepaar je nog meer. :thumbup
15 november 2011 om 15:18 #17943178Ja, ik ga die van mezelf komend weekend ook polijsten. Zijn helemaal verweerd en kwam er maar net mee door de apk afgelopen jaar.
15 november 2011 om 22:21 #17943179om even terug op de vraag te komen
de x16szr is een vrij oud type blok
mijn astra f uit ’94 had de langzamere versie -5pk, de x16sz
naar mijn weten zijn juist bijna alle 8v motoren vrijloop
kan het van het weekend met zekerheid zeggen
blok ligt bij moeders in de schuurGr. Mario
16 november 2011 om 12:59 #17943180@Haasje17 wrote:
@Astraman wrote:
Bij mijn weten is Opel altijd om de 60k of na 5 jr al. Kunnen uitzonderingen zijn hoor maar als hij aan de 64k zit dan zou ik er niet al te lang meer mee wachten.
Bij de Astra G dient de distributie bij de 8v om de 120.000 km vervangen te worden
bij de 16v motoren om de 60.000 of 90.000 km afhankelijk van het bouwjaar van de auto.ALLE X16SZR motoren 90.000km of 6jaar riem vervangen incl looprol, thermosstaat en waterpomp
en ja, het is een vrijloop motor, net als bijna alle 8kleppers
uitzondering zijn ALLE 1.4 8kleppers en de C12NZ X12SZ
willem
16 november 2011 om 13:06 #17943181@Astraman wrote:
@DMLB ceo wrote:
@RISL
Precies! Bedankt voor je antwoord! Dan wacht ik er idd nog even mee.
king: Komt mooi uit dan kunnen de koplampen vervangen worden en al het overige onderhoudt.
Dit topic draait overigens wel lekker zie ik aan alles wat jullie bespreken.Heren super bedankt weer!!!
Enjoy this cold day,Wil je andere lampen of zijn ze verweerd, want dat laatste kun je zelf goed verhelpen, bepaar je nog meer. :thumbup
Ze zijn inmiddels zwaar verweerd!
Wil eigenlijk al een tijdje deze koplampen :angel
Kost alleen wel wat vandaar.
Me vader had me ook al aangeraden om ze even onderhanden te nemen.
Maar het oog wil ook wat zeg ik dan maar :D zal leuk staan met de zwarte velgen die ik ga ophalen.Bedankt voor alle toelichtingen!
Greetz D’Angelo
16 november 2011 om 13:19 #17943182Zoals winmv6 als zegt, vrijloop motor, volgens het boekje was het 120.000km, tijdens de economische crisis een paar jaar geleden vertelde de garage ineens dat het teruggezet was naar 90.000km, dus of dit komt door te weinig werk of slechte distrubutieriemen ?
Wel meteen de waterpomp en thermostaat mee vervangen want als je dat niet doet is ineens de waterpomp kapot en moet je vroegtijdig ook de disturbutieriem vervangen (zoals bij ons gebeurde). -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.